Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Läshastighet på 14 GB/s när kontroller för PCI Express 5.0-lagring presenteras

Permalänk
Melding Plague

Läshastighet på 14 GB/s när kontroller för PCI Express 5.0-lagring presenteras

Marvell visar nu världens första lagringskontroller för PCI Express 5.0, en standard som mot slutet av året intar servermarknaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ca: 100 gånger snabbare än en typisk mekanisk disk, eller ett nyinstallerat Windows 10 per sekund. Riktigt imponerande.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Undrar vad det blir med Primocache..

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket snabbare spelen laddas?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Undrar hur mycket snabbare spelen laddas?

Troligtvis görs något annat med datan än att bara kopiera från SSD till RAM och VRAM.
Så den relativa skillnaden i laddningstider blir troligtvis inte lika stor som skillnaden i överföringshastighet.

Permalänk
Avstängd

Hade vart gött att ha till sin server, hoppas att en ny version SAS kommer ut med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Äntligen! Ett bra tag kändes det som att utvecklingen av PCI Express hade stannat typ 2015.

Permalänk
Medlem

Så kylfläkt på dessa NVMEs? Är ju löjligt nära en laptop CPU i förbrukning snart.

Permalänk
Medlem

Den snabba läshastigheten är ju enbart om filerna har en viss storlek väl?.
Små och tusentals filer som många spel använder sig av kommer ändå fortfarande ta en lång stund att ladda in.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Bra med utveckling.. MEN, så länge fick vi njuta av PCIe 4.0. Känns som i Warzone när man äntligen fått bra loot som man är nöjd med, och så vill squadet DIREKT köpa in en loadout drop. Vi har ju knappt hunnit skjuta någon med grejerna än, och ni vill redan gå till nästa grej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Bra med utveckling.. MEN, så länge fick vi njuta av PCIe 4.0. Känns som i Warzone när man äntligen fått bra loot som man är nöjd med, och så vill squadet DIREKT köpa in en loadout drop. Vi har ju knappt hunnit skjuta någon med grejerna än, och ni vill redan gå till nästa grej!

Vad hindrar dig från att fortsatt njuta av PCIe 4.0 i din Ryzen 5000? Minns när folk "klagade" på när PCIe 4.0 kom, för att den skulle bli så kortlivad. Men den är ju ändå dubbelt så snabb som 3.0. Även om SSDerna snabbt hoppar till 5.0, så har man väl hellre 4.0 i sin Ryzen än 3.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Den snabba läshastigheten är ju enbart om filerna har en viss storlek väl?.
Små och tusentals filer som många spel använder sig av kommer ändå fortfarande ta en lång stund att ladda in.

Själva PCI-Express 5.0 gränssnittet borde inte begränsa till att det måste vara filer av en viss storlek.
Men det är sannolikt att själva SSDerna begränsar, åtminstone tidigare PCI-E 5.0 modeller.
Kan ju komma mer utvecklade PCI-E 5.0 SSDer senare som är mer förlåtande mot "fel storlek".

Permalänk
Medlem

Inte tillräckligt snabbt. Meh.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajp_anton:

Vad hindrar dig från att fortsatt njuta av PCIe 4.0 i din Ryzen 5000? Minns när folk "klagade" på när PCIe 4.0 kom, för att den skulle bli så kortlivad. Men den är ju ändå dubbelt så snabb som 3.0. Även om SSDerna snabbt hoppar till 5.0, så har man väl hellre 4.0 i sin Ryzen än 3.0.

Självfallet, min kommentar bör intas med en nypa salt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Den snabba läshastigheten är ju enbart om filerna har en viss storlek väl?

4K-läsning har ju förbättrats i takt med att kontrollerkretsar har blivit bättre, 14 GB/s är det nog ett bra tag kvar till men ett några hundra MB/sek lär vi nog kunna se snart bland konsumentenheter. Snabbaste konsumentenheten idag verkar fortfarande vara Intel Optane 900P/905P med ca 210 MB/sek vid 4K-läsning. En Samsung 980 Pro klarar knappt 80 MB/sek, och en Intel 520 - min första SSD som jag köpte 2012, klarade ca 22 MB/sek 4K-läsning i AS-SSDs benchmark.

Nästan tio gånger högre prestanda på sex år är ju en bra utveckling.

Sen finns det fortfarande en outtömd potential bland befintliga enheter om man kan hämta batcher av data. Ovan nämnda Samsung 980 Pro klarar t.ex. upp till 1M IOPS vid QD32 men "bara" 22000 IOPS vid QD1. Om jag inte räknar helt tokigt så innebär det att den teoretisk klarar 4 GB/s vid QD32, och 88 MB/s vid QD1.

För dataspelens skull så blir DirectStorage räddningen, men gällande övrig mjukvara så känner jag inte till något vanliga användare pysslar med som är lika I/O-begränsat.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

4K-läsning har ju förbättrats i takt med att kontrollerkretsar har blivit bättre, 14 GB/s är det nog ett bra tag kvar till men ett några hundra MB/sek lär vi nog kunna se snart bland konsumentenheter. Snabbaste konsumentenheten idag verkar fortfarande vara Intel Optane 900P/905P med ca 210 MB/sek vid 4K-läsning. En Samsung 980 Pro klarar knappt 80 MB/sek, och en Intel 520 - min första SSD som jag köpte 2012, klarade ca 22 MB/sek 4K-läsning i AS-SSDs benchmark.

Sen finns det fortfarande en outtömd potential bland befintliga enheter om man kan hämta batcher av data. Ovan nämnda Samsung 980 Pro klarar t.ex. upp till 1M IOPS vid QD32 men "bara" 22000 IOPS vid QD1. För dataspelens skull så blir DirectStorage räddning, gällande övrig mjukvara så känner jag inte till något vanliga användare pysslar med som är lika I/O-begränsat.

Ja, det känns ju som att det skulle krävas ett mirakel, eller nytt typ av minne för att göra skillnad. Pciex5 eller nya kontrollerkretsar spelar ju mindre roll om minnet inte levererar. 200MB/s, men marknadsför ändå vid orimliga scenarion...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Ja, det känns ju som att det skulle krävas ett mirakel, eller nytt typ av minne för att göra skillnad. Pciex5 eller nya kontrollerkretsar spelar ju mindre roll om minnet inte levererar. 200MB/s, men marknadsför ändå vid orimliga scenarion...

Vad jag förstår så är väl problemet att CPUn drunkar i arbete om man ska hantera så många anrop parallellt, vilket t.ex. Nvidia RTX IO löser genom att lägga det på GPUn som har massa parallell datakraft. Jag tror att det bara är startskottet på ny spännande lagringsteknologi och att vi kommer se andra tillämpningar med tiden.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Vad jag förstår så är väl problemet att CPUn drunkar i arbete om man ska hantera så många anrop parallellt, vilket t.ex. Nvidia RTX IO löser genom att lägga det på GPUn som har massa parallell datakraft. Jag tror att det bara är startskottet på ny spännande lagringsteknologi och att vi kommer se andra tillämpningar med tiden.

Men, prestandan är som bäst vid många parallella anrop, då samtliga minneskanaler är fyllda till bredden och matar data. QD1 är alltid worst case som jag uppfattar det?
Då får man träff på få minnen och ett minne levererar sällan mer än 300-400MB/s. Kan I och för sig vara högre hastigheter idag. 8 kanaler är vanligast och det finns ju diskar som kommer upp över 3200MB/s. En bit kvar till ett enskilt flash-chip klarar av att skriva 14GB/s dock.. :/

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Kanske bara är jag, men det känns som att ssd hårddiskars hastighet är det minst intressanta genombrotten nu för tiden, även om de fördubblar hastigheterna så blir bara laddtiderna typ 10% bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Men, prestandan är som bäst vid många parallella anrop, då samtliga minneskanaler är fyllda till bredden och matar data. QD1 är alltid worst case som jag uppfattar det?

Ja precis. Problemet ligger alltså inte i att enheten inte kan leverera data utan att väldigt få saker kan hämta data i den takten när det blir många anrop i en kö. Det blir som en korvmoj med 32 luckor som ska försöka betjäna alla tusen kunder genom en lucka istället för alla 32. Hur snabb korvgubben än är att smeta halka på slangen så kommer han aldrig att komma i närheten av jobbet som 31 andra sysslolösa korvgubbar skulle kunna bidra med.

Skrivet av The Kristoffer:

Då får man träff på få minnen och ett minne levererar sällan mer än 300-400MB/s. Kan I och för sig vara högre hastigheter idag. 8 kanaler är vanligast och det finns ju diskar som kommer upp över 3200MB/s. En bit kvar till ett enskilt flash-chip klarar av att skriva 14GB/s dock.. :/

Jag tycker det är intressant att Intels 3D XPoint är mer än dubbelt så snabba på små filer trots att de bara har sju kanaler i t.ex. Optane 900P medan t.ex. Samsung 980 Pro verkar ha åtta kanaler. Jag har ingen aning om varför Intel är mer än dubbelt så snabb på 4K-läsning, men det är nog inte genom många parallella kanaler till chipsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Kanske bara är jag, men det känns som att ssd hårddiskars hastighet är det minst intressanta genombrotten nu för tiden, även om de fördubblar hastigheterna så blir bara laddtiderna typ 10% bättre

Det beror på att alla spel till dags dato använt ett ålderdomligt sätt att läsa in data.

Problemet med accesstider och lösningen med förbättrad lagringsteknologi förklaras här:

Det kommer en motsvarande lagringsteknologi för spel till PC som heter DirectStorage. Han börjar prata om SSD strax efter 05:00 och om den nya lagringsteknologins betydelse för spel strax efter 13:30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Bra med utveckling.. MEN, så länge fick vi njuta av PCIe 4.0. Känns som i Warzone när man äntligen fått bra loot som man är nöjd med, och så vill squadet DIREKT köpa in en loadout drop. Vi har ju knappt hunnit skjuta någon med grejerna än, och ni vill redan gå till nästa grej!

Du behöver inte oroa dig det kommer dels inget chipset eller cpu i år som stödjer lagring via PCIe 5.0 (Alder Lake är PCIe 4.0) möjligtvis X670 och Zen 4 nästa år för AMD annars så kanske det kommer Enterprise lösningar antingen sent 2022 eller runt 2023: https://www.tomshardware.com/news/silicon-motion-pcie-50-ente.... Med andra ord PCIe 5.0 kommer sannolikt inte komma som lagringslösning för commercial use förrän runt 2023-2024.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Undrar hur mycket snabbare spelen laddas?

Förmodligen typ inget alls förrans Microsoft direct storage lanseras. Flaskhalsen idag är inte lagringen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Undrar om de kommer göra NVMe-diskar som kör PCI-Express 5.0 x1? Är det något mer än prestandan i en bana för som gör att det blir skillnad på 3.0 x4 vs 5.0 x1?

Tänkte att det kan ju vara trevligt att köra raid eller bara trevligt med mera utrymme, men att man inte behöver superhöga hastigheter.

Permalänk
Medlem

Det är lite svensk sportbil över styrkretsens namn 😊

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tycker det är intressant att Intels 3D XPoint är mer än dubbelt så snabba på små filer trots att de bara har sju kanaler i t.ex. Optane 900P medan t.ex. Samsung 980 Pro verkar ha åtta kanaler. Jag har ingen aning om varför Intel är mer än dubbelt så snabb på 4K-läsning, men det är nog inte genom många parallella kanaler till chipsen.

Orsaken till det är att flaskhalsen i fallet "hantera många små filer vid lågt kö-djup" inte alls dikteras utav bandbredd, det dikteras helt och hållet av latensen för transaktionerna.

En av de stora fördelarna med 3D-Xpoint över NAND-flash är att den förra har ~1000 gånger lägre latens. 3D-Xpoint är närmare RAM, är ca 10 gånger högre latens i 3D-Xpoint mot traditionellt RAM.

Ett stort problem för 3D-Xpoint var initialt att man inte alls kunde dra nytta av teknikens fulla potential då latensen över PCIe-bussen ligger ~1-10 mikrosekunder, d.v.s. 10-100 gånger högre än för 3D-Xpoint. Så den faktiska vinsten i latens över NAND-flash blev i praktiken "bara" lite mer än tiopotens. 3D-Xpoint över PCIe lär därför försvinna, tekniken når bara sin fulla potential i form av RAM DIMM:ar.

Det betyder att 3D-Xpoint tekniken hamnar utom räckhåll för konsumentprodukter, är bara servers som (förnärvaranda i alla fall) har stöd för 3D-Xpoint via RAM-buss.

Skrivet av wargreymon:

Undrar om de kommer göra NVMe-diskar som kör PCI-Express 5.0 x1? Är det något mer än prestandan i en bana för som gör att det blir skillnad på 3.0 x4 vs 5.0 x1?

Tänkte att det kan ju vara trevligt att köra raid eller bara trevligt med mera utrymme, men att man inte behöver superhöga hastigheter.

Ignorerar man de tekniska svårigheterna med att göra en dubbelt så snabb interconnect med halva bredden finns det egentligen bara fördelar då en sådan design är minst lika effektiv som en med samma teoretiska kapacitet, fast som har halva hastigheten och dubbla bredden.

För PCIe i kontext av bärbara är fördelen att t.ex. 2x PCIe 4.0 drar mindre ström än 4x PCIe 3.0. För samma bredd drar PCIe5 mer än PCIe4 som drar mer än PCIe3, men då dubblas ju bandbredden i varje steg.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nice då får vi något som kan maxa en 100 Gbps förbindelse.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"