Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Noppa näsborrhår = Sämre luktsinne?

Permalänk
Avstängd

Noppa näsborrhår = Sämre luktsinne?

Jag har den ovanliga förmågan att kunna noppa näshår istället för att använda lämplig trimmer för ändamålet då jag inte har en sådan mackapär.

Frågan är om näshåren är en del av luktsinnescellerna vilket skulle kunna förklara sämre luktsinne idag när jag noppade ett par näshår igår kväll?

Jag kör lukttest varje dag för att kontrollera mig mot COVID-19. Kalla det "noja", "överdrivet", "terapikvalificering", men det fungerar för mig.

Jag VET att det finns en AT-läkare här ombord. Denne får gärna inflika lite snabbt om denna simpla fysiologiska anatomiska fråga.

Det är VIKTIGT att vi värnar om våra experter och INTE tror allt som skrivs i Google sökresultat!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har den ovanliga förmågan att kunna noppa näshår istället för att använda lämplig trimmer för ändamålet då jag inte har en sådan mackapär.

Frågan är om näshåren är en del av luktsinnescellerna vilket skulle kunna förklara sämre luktsinne idag när jag noppade ett par näshår igår kväll?

Jag kör lukttest varje dag för att kontrollera mig mot COVID-19. Kalla det "noja", "överdrivet", "terapikvalificering", men det fungerar för mig.

Jag VET att det finns en AT-läkare här ombord. Denne får gärna inflika lite snabbt om denna simpla fysiologiska anatomiska fråga.

Det är VIKTIGT att vi värnar om våra experter och INTE tror allt som skrivs i Google sökresultat!

Inte för att jag tar in noppandet i tänket, men har jag en påse kanel så kommer den ju över tid lukta mindre och mindre och att man själv blir "van" med doften?
Nu har jag ingen lista på exakt vilka dofter som försvann från flickvännen när hon fick Covid, men vi va inte överens om någon lukt eller doft här i hemmet på någon vecka. Jag märkte att något va fel när hon hade på sig en halv flaska parfym och hennes svar va att hon inte kände någon doft alls medan jag hade känslan av att vara i Kicks, maten kände hon varken lukt eller smak av sen på kvällen.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Nej, luktcellerna sitter inte ihop med håren utan luktcellerna sitter högst upp i näshålan och sitter ihop med luktnerven som är inne i skallen.

Permalänk
Medlem

Du har nog Covid nu. Du skulle ha tvättat händerna innan du petade i näsan.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Näshåren är ju bara där som ett "filter" som skyddar från att större partiklar inte skall flyga in i näsan.
Själva luktsinnet sitter mycket längre in i näsan, så det vore svårt att se någon korrelation att få sämre luktsinne av att klippa/dra ut näshåren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snorlena:

Du har nog Covid nu. Du skulle ha tvättat händerna innan du petade i näsan.

Paketutlämnaren igår öppnade dörren i motvind så jag fick troligen hans aerosoler mot mig under vår 20 sekunders långa salivpratandes interaktion. Skulle tagit på mig Sundströms Pandemic Flu Kit innan.

Verkar som om luktsinnet går upp och ned i intensitet, svagare ibland, starkare ibland. Troligen för att jag är och gräver med fingren ibland för att gräva ut snor.

Men jag har fortfarande godtyckligt och korrekt smaksinne så troligen falskt alarm. Vet ej innan 4 dagar efteråt vid varje potentiellt smittotillfälle.

Har gått 2 veckor imorgon sedan första dosen av Fiser-vaccinet. Dock skall det tydligen ta upp till 3 veckor för runt 40 % skydd. Sämre än att singla slant. Jo jag tackar jag!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag tror att det skulle kännas jättebra för dig om du snackade med en terapeut om det här.

Permalänk
Medlem

Man ska ju använda lödkolven!

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Känns faktiskt som du har problem med din rädsla för att insjukna i covid. Är du likadan i andra sammanhang? Alltså någon som tror sig ha alla sjukdomar vid minsta symtom? Huvudvärk = hjärntumör etc? Känns som du skulle må bra att prata med någon psykolog eller något. Träffat patienter med liknande beteende som börjar "lite smått" och sedan accelererar så de nästan inte klarar sitt vardagliga liv eller arbete för alla rädslor de har.

Detta är inget jag säger för att vara elak, utan enbart för att du nog lättare kan stoppa denna rädsla eller oro innan det går för långt och sedan blir svårt att göra något åt. Hoppas du förstår vad jag menar. Om du inte tycker detta är något problem så tror jag bara inte du kommit så långt i accepterandet och precis som en alkoholist som inte tror den har problem. "Vi" här som sitter utanför och läser detta är detta helt sjukt beteende, och du verkar försöka vifta bort det i ditt första inlägg med

"Jag kör lukttest varje dag för att kontrollera mig mot COVID-19. Kalla det "noja", "överdrivet", "terapikvalificering", men det fungerar för mig."

Det är inte normalt och även om detta i sig inte är någon fara så är beteendet något du ska se upp med, vad blir nästa grej? Åka in till akuten och bli röntgad varje gång man får huvudvärk? Jag har tyvärr även träffat såna här patienter som lyckats TJATA till sig röntgen flera hundra gånger. Tänker man tillbaka och funderar på när dessa beteenden börjar så skulle jag säga att alla har någon gång varit i en sits där deras första beteende inte var så farligt eller "det fungerar för mig".

Självklart hoppas jag att du inte blir ännu värre men varför inte ta tag i ett problem, som uppenbart för oss "utanför" är ett problem, vare sig du upplever det så eller inte.

All välvilja! Du behöver inte svara på detta inlägget, för jag vet redan hur ditt svar kommer se ut och det är "det är inget problem blabla".

Lycka till

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Moderator
NintendOrakel