Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Battlefield 2042 är 200 kronor billigare till PC än Playstation och Xbox

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Varg:

Jag förstår inte hur det här kommer som en överraskning för vissa. Det här har man ju pratat om länge att spelen ska bli dyrare den här generationen.

Om de inte har någon inkomst köper de förmodligen inga spel alls

Med inkomst menar jag såklart lön. Alla får väl förhoppningsvis något slags bidrag eller veckopeng? Man kan tro att ingen i den här tråden har varit ung och haft ont om cash??

Självklart kommer det påverka antalet spel man kan köpa om de går från ~500 till 850. Jag kommer ihåg när Halo 2 (kanske 3?) släpptes och Elgiganten sålde det för 399 eller vad det nu var, sjukt nice.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag inte ihåg vad BFV kostade men säg att det kostade 650:- och det har gett mig 1500+ timmars underhållning/nöje och givetvis en del frustration. Då är det en ganska låg summa sett till antal timmar man har "fått" för den pengen.

Men trådar och artiklar rörande BF2042 verkar locka till sig väldigt många gnällspikar och bittra människor här på swec, hur kommer det sig?

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Du ska inte boka. Spelet kommer inte ta slut. Vänta på reviews!

Om alla slutar förboka kommer kvalitén på spel att öka.

Du kanske aldrig ha bokat spel förut, för i tiden när man köpte BF, Crysis så fick man alltid något extra som att ett fordon/vapen är upplåsta.

Sen är det en kul grej.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Du kanske aldrig ha bokat spel förut, för i tiden när man köpte BF, Crysis så fick man alltid något extra som att ett fordon/vapen är upplåsta.

Sen är det en kul grej.

Självklart har jag bokat spel.

Alla får göra som de vill, men förbokning av spel är en av de dummaste grejerna som någonsin skapats.

Är ju bokstavligen att köpa grisen i säcken, men den är knuten med fin rosett som tack för pengarna.

Om folk fortsätter förboka kommer kvalitén på spel att fortsätta minska. Kolla bara Cyberpunk som ett exempel från nutid.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det priset plus säkert in game shop. Nej tack. Jag skippar.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockfan:

Nu kommer jag inte ihåg vad BFV kostade men säg att det kostade 650:- och det har gett mig 1500+ timmars underhållning/nöje och givetvis en del frustration. Då är det en ganska låg summa sett till antal timmar man har "fått" för den pengen.

Men trådar och artiklar rörande BF2042 verkar locka till sig väldigt många gnällspikar och bittra människor här på swec, hur kommer det sig?

Det kommer sig från att till skillnad från dig så har folk betalat 650kr och inte fått några timmar av underhållningen. Är man gnällspik och bitter för det?

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Självklart har jag bokat spel.

Alla får göra som de vill, men förbokning av spel är en av de dummaste grejerna som någonsin skapats.

Är ju bokstavligen att köpa grisen i säcken, men den är knuten med fin rosett som tack för pengarna.

Om folk fortsätter förboka kommer kvalitén på spel att fortsätta minska. Kolla bara Cyberpunk som ett exempel från nutid.

Det är inte många spel som jag köper eller boka, det är bara GTA, Crysis, Far cry, BF, visst även om spelet blir floop så vill jag ändå spela spelet, undantag för BF5.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Väntar till en "Premium". Helt värdelöst att köpa battlefield utan det. Helt slöseri på pengar annars.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Är billigare att köpa på skiva, brukar kosta ca 600 kr + att man sen kan sälja spelet.

Kan man det? Är inte spelnyckeln låst till ett konto? Det var så länge sen jag köpte spel på skiva.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Kommer nog bli som Bf5 där halva menyn kommer ha "coming soon". Hur kan det ta 6 månader att släppa en skjutbana?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Kan man det? Är inte spelnyckeln låst till ett konto? Det var så länge sen jag köpte spel på skiva.

Det är inga spelnycklar till konsol.

Angående priset så kostade spelen till ps1 49$ 1995 och med inflation blir det runt 70 dollar idag eller ganska exakt de 69$ de vill ha för ps5 utgåvan. https://techraptor.net/gaming/features/cost-of-gaming-since-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Det kommer sig från att till skillnad från dig så har folk betalat 650kr och inte fått några timmar av underhållningen. Är man gnällspik och bitter för det?

Min poäng med inlägget var att spel oavsett genre har en möjlighet att ge mycket timmar för det man betalar, förutsatt att man gillar spelet såklart.

Om man köper ett spel digitalt och ogillar det av valfri anledning, refunda det och vänta några dagar för att få pengarna tillbaka, vad är problemet?

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Det är inga spelnycklar till konsol.

Angående priset så kostade spelen till ps1 49$ 1995 och med inflation blir det runt 70 dollar idag eller ganska exakt de 69$ de vill ha för ps5 utgåvan. https://techraptor.net/gaming/features/cost-of-gaming-since-1...

Det spelar ingen roll, de tjänar ju också betydligt mer på spel idag än vad de gjorde då. Finns väldigt många bra videor om detta på tuben, 100 % greed. Som tur är spelar jag inget på konsoll, förutom vissa exklusiva titlar. Men med dessa priser känns det nästan ovärt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Väntar till en "Premium". Helt värdelöst att köpa battlefield utan det. Helt slöseri på pengar annars.

Du menar med DLC:erna...som numera alla brukar få gratis?

Permalänk
Medlem

Spelet har visats i en CGI-trailer, kommer att innehålla sju banor till en början samt inget singeplayer-läge alls och folk förbokar detta för 600kr+ som om en digital spelplattform skulle få slut på kopior? Jag kan verkligen inte se vad folk förväntar sig av detta spel. Det spelare kommer att uppleva kommer inte vara ens i närheten av något som visades upp i trailern.

Permalänk
Medlem

Det gör inget, man spelar inte FPS på konsol!

Permalänk
Inaktiv

Väntar tills releasen då vi blev ruttet blåsta när BFV skäpptes till 75% rabatt veckan efter releasen och att spelet var mög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

För mig är en hög prislapp något bra. Agerar som ett anti-fusk i sig självt.

Kostar ett spel 600-900kr tänker man sig nog för en gång extra innan man testar den där gratis aim-botten högst upp på sin Google sökning.

Också därför och inte pga licenskostnaderna för att publicera på konsol det är värt de extra hundralapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Det är inte bara kretsbrist i världen vad det verkar. Riktiga ockerpriser!

Ockerpriser?

Jag gav 749:- för spelet Robocop vs the Terminator till Sega Mega Drive 1994 (!)

Tycker det är helt rimliga priser sett till prisbilden för 27 år sen. Därutöver har ofta längden på spelen dessutom ökat markant.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SwedZi:

Jag köper allt på g2play, nya spel kostar runt 450kr, skulle aldrig pröjsa direkt till steam eller origin för 649kr..

Varför inte bara "låna" spelen istället?

Större chans att det är bättre för utvecklarna än dessa grånyckel-sajter i alla fall (speciellt från Indies eller AA-utvecklare).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Ja det känns mkt men plöjer du ned 50 timmar i spelet så kostar det 13kr/ timme på pc.

Jämför med ett biobesök för 135 kr som håller i sig i 2 timmar som då kostar 67,5 kr / timme. Spel är ganska billigt om man spelar mkt ( om man inte tänker på alternativkostnaden med en lön 250kr/timme, då blir det jäkligt dyrt. I’m looking at you Civ och Dota2! )

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Tycker det mest oroande är om det blir nån evig grind för att låsa upp diverse prylar och givetvis genvägen att betala för att få allt direkt.

Tänk om de kunde göra spel igen där alla prylar liksom är tillgängliga direkt utan någon jobbig skinnerbox mekanismer. Som det var på den gamla goda tiden.

Jag hoppas verkligen att det man måste spela för att låsa upp content som vapen och fordon. Men som du säger, inga genvägar eller köp för att låsa upp saker.
Evig grind, ja tack! Buy outs, NEJ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag kan verkligen inte spela FPS på konsol. Får bli PC om det finns något tillgängligt grafikkort för rimliga pengar som klarar det.

Dessa ska tydligen ha stöd för mus/tgb på xbox one/series x/s, jag vet inte hur uppdaterad den listan är men det finns ett gäng iaf.

Ark: Survival Evolved
Assassin's Creed Valhalla
Atlas (Game Preview)
Bomber Crew
Bridge Constructor: The Walking Dead
Bright Memory
Call of Duty: Black Ops Cold War
Call of Duty: Modern Warfare
Call of Duty: Warzone
Call of the Sea (Limited)
Cities: Skylines
DayZ
Deep Rock Galactic
Destroy All Humans!
Dirt 5
DOOM 64
Five Nights At Freddy's 1-4
Fortnite
Gears 5
Gears Tactics
Grounded
Halo: The Master Chief Collection
Heavy Metal Machines
Horror Of The Deep
House Flipper
Hyperdot
Hypnospace Outlaw
Immortals Fenyx Rising
Maid of Sker (Limited)
Metro Exodus
Minecraft
Monster Sanctuary
Moonlighter (Limited)
Neoverse
Outriders (Limited)
Paladins
Phantasy Star Online 2
Rain On Your Parade
Roblox
Rogue Company (Limited)
Sea of Thieves
Shotgun Farmers
Slime Rancher
Smite
Sniper Elite V2 Remastered
Spellbreak (Limited)
State of Decay 2
Strange Brigade
Surviving Mars
Surviving The Aftermath (Game Preview)
The Medium
The Sims 4
They Are Billions
Tokyo Warfare Turbo
Untitled Goose Game
Unto The End
War Thunder
Warframe
Wargroove Double Trouble
Warhammer Vermintide 2
World of Tanks
X-Morph Defense
Yes Your Grace
Zombie Army 4: Dead War

Edit: länk till en databas med info om mus/tgb stöd https://xboxkbm.herokuapp.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det spelar ingen roll, de tjänar ju också betydligt mer på spel idag än vad de gjorde då. Finns väldigt många bra videor om detta på tuben, 100 % greed. Som tur är spelar jag inget på konsoll, förutom vissa exklusiva titlar. Men med dessa priser känns det nästan ovärt.

Så då flyttades målstolpen från "det har blivit dyrare" till "de tjänar för mycket"?

Permalänk
Medlem

Finns inte en chans i världen att jag skulle köpa ett spel för så mycket. Min gräns går vid 350 kr. Betalar man 850 kr så är man troligen beroende av datorspelande och jag tycker det är fruktansvärt att företag utnyttjar dem.

Edit: De gör så här för att tvinga in människor i eviga prenumerationstjänster. Som WEF sade: "You will own nothing, and you will be happy", i framtiden skall allt hyras och om du vill äga något så får du betala ett dyrt pris. De letar efter smärtgränsen.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrisj:

Så då flyttades målstolpen från "det har blivit dyrare" till "de tjänar för mycket"?

Ovärd diskussion då ni inte verkar intresserade av fakta. Helt OK att tycka att spelen får kosta hur mycket som helst utan anledning

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Remember, no pre-orders

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Ovärd diskussion då ni inte verkar intresserade av fakta. Helt OK att tycka att spelen får kosta hur mycket som helst utan anledning

Det är svårt att veta vad som är liksom ett rättvist pris. Spelen har ju blivit sjukt mer komplicerade med långa utvecklingstider och jätteteam, samtidigt har ju marknaden också ökat kraftigt så de borde ju sälja fler exemplar, samtidigt är ju konkurrensen också hårdare med fler speltillverkare och andra plattformar som drar undan en del folk. Mikrotransaktioner komplicerar saken ytterligare men min uppfattning är att de har lugnat sig med det på senare tid (utanför F2P förstås).

Med hänsyn till inflationen så har ju spel blivit billigare trots ökad komplexitet. Även bortsett inflationen så höll de ju sig länge på max typ 600 om man inte köpte någon specialutgåva eller så, även på konsoler. Sen är det förstås surt att det verkar vara standard med högre priser nu, inte ovanligt att bräcka 700 för ett vanligt spel. Å andra sidan har vi ju reor på ett helt annat sätt idag. Man kan få förra eller förr-förra årets toppspel för en bråkdel av priset, eller till och med gratis (Control från Epic just nu exempelvis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Inget spel är värt så mycket pengar. Hur kul och bra detta och andra spel som kostar så mycket än är så finns det en uppsjö av andra kul spel som kostar en bråkdel av dessa. Ett spel för denna summan eller flera spel för samma summa. För mig är det inte ett svårt val.

Jag respekterar att det kostar att utveckla spel osv, det gör jag. Jag är förbannat tacksam för glädjen ett bra spel ger mig.
Men dessa priser är rent för höga. Jag tror dom förlorar mer än dom tjänar på det faktiskt.
Dom som inte vill betala så här mycket är jättemånga, dom som aldrig kan ta sig råd är än fler.

Hittar jag ett spel som jag verkligen vill spela(kanske 1 spel vart 3:e år) så hade jag kunnat lägga 3000kr på det utan problem.

Sedan är jag säker på att en av världens största utvecklare/publishers har ganska god koll på vad folk är beredda att betala för.

Personligen gillar jag "free to play" för det talar om att utvecklaren är beredd att satsa på spelet i längden. Ungefär som varför jag skulle välja en serie framför film 9 utav 10 gånger.

Permalänk
Medlem

Kind reminder att om du köper PS5 versionen via US PS store så är till och med billigare än PC(vs EU).
579 kr, ingen moms när du "bor" i rätt delstat.