Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Sovande Apple Watch-användare orsakar felringningar till nödnummer

Permalänk
Melding Plague

Sovande Apple Watch-användare orsakar felringningar till nödnummer

Användare som sover eller tränar trycker av misstag på knappar som ringer upp nödnummer och orsakar merarbete för larmcentraler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Råkade själv ut för det på en Iphone 6 som hade hängt upp sig, tryckte på power knappen ett antal gånger i hopp om att skärmen skulle vakna till. Och så dyker telefonen upp med utgående samtal till 112, när mobilen är icke responsiv och jag kan inte lägga på. Hade lust att knäcka den itu då bara för att slippa pinsamheten.

Permalänk
Medlem

Knepigt problem att lösa. Jag tänker mig något i stil med att klockan måste vara i "vaket" tillstånd för att knapptryckningen ska fungera. Men det är ju också en säkerhetsrisk, förstås.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Gäller detta enbart apple eller finns samma problematik till samsung också? Nu sover jag förvisso inte med klockan på armen dock...

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av str8forthakill:

Råkade själv ut för det på en Iphone 6 som hade hängt upp sig, tryckte på power knappen ett antal gånger i hopp om att skärmen skulle vakna till. Och så dyker telefonen upp med utgående samtal till 112, när mobilen är icke responsiv och jag kan inte lägga på. Hade lust att knäcka den itu då bara för att slippa pinsamheten.

Jag tänker faktiskt vara ärligt och erkänna att jag varit med om samma sak, men en Nexus 6P för ett par år sedan Telefonen hängde sig, jag försökte starta om den och allt gick åt skogen. Fruktansvärt pinsamt och onödigt, så sedan dess är det bland det första jag går in och avaktiverar på en ny telefon. Tror fortfarande det är topp 5 "låt mig sjunka genom jorden nu"-moment.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av llxt:

Gäller detta enbart apple eller finns samma problematik till samsung också? Nu sover jag förvisso inte med klockan på armen dock...

Sover med min klocka på (Gear S3 Frontier), men jag kan inte se hur designen av klockan skulle låta mig trycka på nån av knapparna av misstag i sömnen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Så går det när man anlitar skitutvecklare. Samma sak på Android.
Rimligt vore att klockan först ringde upp mobilen, den tjuter någon minut. Sedan om ingen svarar, ja först då kan den ringa sos. Visst blir detta en fördröjning, men samtidigt tas larmen seriöst.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så går det när man anlitar skitutvecklare. Samma sak på Android.
Rimligt vore att klockan först ringde upp mobilen, den tjuter någon minut. Sedan om ingen svarar, ja först då kan den ringa sos. Visst blir detta en fördröjning, men samtidigt tas larmen seriöst.

Problemet är väl att man ska kunna ringa obemärkt om man är i en nödsituation under hot. Om mobilen börjar väsnas när man diskret ska ringa SOS så går lite poängen om intet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Sover med min klocka på (Gear S3 Frontier), men jag kan inte se hur designen av klockan skulle låta mig trycka på nån av knapparna av misstag i sömnen.

På min galaxt watch så brukar jag råka starta samsung pay när jag håller på och joxxar med något. Men jag vet inte om det går att ringa 112 via klockan på den.

Permalänk
Medlem

Ringde SOS december 2020 genom den här funktionen.
En bugg skedde i min mobil så att den konstant ökade volymen i hörlurarna, så försökte frantiskt få ner volymen, så tänkte inte på vilken sida jag hade knapparna, så lyckades trycka "power" knappen så många gånger att SOS kontaktades. Eftersom att musiken slutade och jag hade tagit av hörlurarna så märkte jag inte av det på kanske 5~ minuter.
När jag upptäckte det så var det en kvinna på larmstationen som var i nästan panik för att jag inte hade varit där.

https://www.youtube.com/watch?v=1449kJKxlMQ
Det är är anledningen att man vill ha funktionaliteten igång. Även om det finns risk för felringningar.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk

Jag är redan rätt kapabel till... en hel del medan jag sover. Behöver inte lägga till att ringa SOS till min repertoar.

Skrivet av landmarks:

Jag tänker faktiskt vara ärligt och erkänna att jag varit med om samma sak, men en Nexus 6P för ett par år sedan Telefonen hängde sig, jag försökte starta om den och allt gick åt skogen. Fruktansvärt pinsamt och onödigt, så sedan dess är det bland det första jag går in och avaktiverar på en ny telefon. Tror fortfarande det är topp 5 "låt mig sjunka genom jorden nu"-moment.

Då kan du tänka dig följande scenario:
Jag och min lillasyster är i London och har precis gått in på en restaurang hyfsat kort innan de ska stänga på kvällen. Det är knapp någon där så det är rätt tyst. Min lillasyster råkar på något sätt ringa larmcentralen.

Hon förstår först inte riktigt vad som hänt så hon säger någonting till dem och när hon inser vad hon gjort blir hon väldigt ställd och vet inte vad hon ska säga. Jag frågar henne om hon vill jag ska ta det och hon lämnar över mobilen till mig. Jag förklarar situationen men de på larmcentralen blir oroliga för att jag kanske ljuger och att hon är i fara, kidnappad eller under hot. De ber mig om mitt fullständiga namn, födelsedatum osv. Sen ber de mig ge telefonen tillbaka till min syster och vid det laget har hon samlat sig tillräckligt för att prata med dem.

Det tog ett bra tag och ett flertal "are you sure you don't want us to send an officer to check on you?" innan de till slut lät henne lägga på.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Problemet är väl att man ska kunna ringa obemärkt om man är i en nödsituation under hot. Om mobilen börjar väsnas när man diskret ska ringa SOS så går lite poängen om intet.

Lättåtkomlig dold paniklarm knapp som användaren i smyg kan aktivitera utan någon ser detta, samtidigt som inga falsklarm går. Ja ingen lätt sak att lösa. Min telefon har nog runt 3 gånger ringt fel. Av anledningar som någon knapp blev intryckt.
Frågan är om vi är i ett sådant extremt samhälle så larmet superlätt behöver kunna aktiveras. Eller om vi kan höja kraven till mer rimliga nivåer så det inte hela tiden görs en massa fellarm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så går det när man anlitar skitutvecklare. Samma sak på Android.
Rimligt vore att klockan först ringde upp mobilen, den tjuter någon minut. Sedan om ingen svarar, ja först då kan den ringa sos. Visst blir detta en fördröjning, men samtidigt tas larmen seriöst.

Som flera andra skrivit i tråden så är det inget bättre alternativ då funktionen är tänkt att användas i flera olika sorters situationer. Är du under hot/förföljelse och ska vänta någon minut på att telefonen ska börja tjuta så är det totalt värdelöst, även om du är i en akut situation. Dessutom, är klockan cellular och du kanske inte har telefonen i närheten så blir det svårt att svara.

Att medvetet ha onödig fördröjning på något som ska användas i NÖDsitutioner känns helt bakvänt ärligt talat

Kan av egen erfarenhet säga att min AW halvt som halvt räddade livet på mig förra sensommaren då jag hade gått hemma under en längre tid med covid-sympton (dock flera gånger negativt testad) för att sen mer eller mindre från ingenstans tokspy galla och få svårt att andas. Jag visste inte vart jag hade lagt telefonen, men klockan hade jag på mig. Ringde direkt SOS som skickade en ambulans, 3 minuter senare var de på plats och jag kunde hela tiden föra dialog med henne i telefonen via klockan utan att behöva pilla med en telefon i en sådan situation.

Petade in personliga erfarenheter
Permalänk
Medlem

Undrar hur ofta det händer att folk felringer nuförtiden till SOS pga såna här grejer.

Jag gjorde det när jag skaffade en ny Oneplus telefon och ville testa hur knapparna kändes i fickan. Stoppade den i fickan och började klicka "utifrån" och plötsligt började det pipa som fan och så ringer den SOS. La på direkt innan dem han svara (och dem ringde inte upp!)

Förra sommaren instruerade jag en ny tjej på jobbet hon skulle då sänka volymen i sina hörlurar så hon hörde vad jag sa, och hon gjorde det genom att klicka på vad hon trodde var volym-ner knappen, men ist var det lås knappen och så ringde det. Dem han svara också men hon la på direkt. Förutom det så hade den även skickat ut till nödmeddelanden till hennes föräldrar, men hon brydde sig inte. Och tror inte något destomer hände.

Jag stänger alltid av funktionen (och speciellt efter min incident kontrollerar jag alltid det bland det första jag gör; att det är avstängt).

Men det finns ju också lyckliga historier om dessa funktioner:

https://www.theweek.in/news/sci-tech/2019/09/25/apple-watch-s...

https://9to5mac.com/2021/03/09/man-who-fell-through-ice-in-so...

https://www.bgr.in/wearables/apple-watch-to-the-rescue-again-...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så går det när man anlitar skitutvecklare. Samma sak på Android.
Rimligt vore att klockan först ringde upp mobilen, den tjuter någon minut. Sedan om ingen svarar, ja först då kan den ringa sos. Visst blir detta en fördröjning, men samtidigt tas larmen seriöst.

Inga skitutvecklare här inte, man ska kunna larma 112 obemärkt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av MrShizzle:

Som flera andra skrivit i tråden så är det inget bättre alternativ då funktionen är tänkt att användas i flera olika sorters situationer. Är du under hot/förföljelse och ska vänta någon minut på att telefonen ska börja tjuta så är det totalt värdelöst, även om du är i en akut situation. Dessutom, är klockan cellular och du kanske inte har telefonen i närheten så blir det svårt att svara.

Sen, att medvetet baka in onödig fördröjning på något som ska användas i NÖDsitutioner känns helt bakvänt ärligt talat

Och buggit hård och mjukvara som spammar larmcentraler med fellarm är rätt väg att gå?
Det måste finnas en rimlig balansgång, kostnaden för fellarm bör hamna hos den som sänder dessa så blir det lite ordning.

I framtiden när teknisk utrustning prata med larmcentraler på flera sätt. Och det bör såklart granskas vad som är bäst.

När det gäller larmutskick så går det göra olika enkelt, vissa kanske vill ha dödmansfunktion på deras mobil så om de tar bort ögonon ifrån sensorn så ringer mobilen direkt upp sos. Skitbra, nej..
Den lösningen som nu är så har flera inkl jag själv ringt upp sos och blev bara paff att telefonen gjorde detta.

Edit.
Rimlig lösning. Sos skickar en fet faktura för varje fellarm, sedan kommer användaren säga till tillverkarna att de får fixa deras skit.(apple, google, samsung osv)

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Galadhnen:

Jag är redan rätt kapabel till... en hel del medan jag sover. Behöver inte lägga till att ringa SOS till min repertoar.
Då kan du tänka dig följande scenario:
Jag och min lillasyster är i London och har precis gått in på en restaurang hyfsat kort innan de ska stänga på kvällen. Det är knapp någon där så det är rätt tyst. Min lillasyster råkar på något sätt ringa larmcentralen.

Hon förstår först inte riktigt vad som hänt så hon säger någonting till dem och när hon inser vad hon gjort blir hon väldigt ställd och vet inte vad hon ska säga. Jag frågar henne om hon vill jag ska ta det och hon lämnar över mobilen till mig. Jag förklarar situationen men de på larmcentralen blir oroliga för att jag kanske ljuger och att hon är i fara, kidnappad eller under hot. De ber mig om mitt fullständiga namn, födelsedatum osv. Sen ber de mig ge telefonen tillbaka till min syster och vid det laget har hon samlat sig tillräckligt för att prata med dem.

Det tog ett bra tag och ett flertal "are you sure you don't want us to send an officer to check on you?" innan de till slut lät henne lägga på.

Åh fy, får typ andrahandsångest. Samtidigt tycker jag ändå det är bra att de reagerar. Hade det varit mitt yngre syskon i en riktig situation hade man ändå velat att det var så de agerade

Knepigt i allmänhet, som många nämnt här kan funktionen genuint rädda liv. Samtidigt kan felringningar orsaka fördröjningar hos de som genuint ringer och behöver hjälp. I slutändan kanske det helt enkelt är "the lesser evil" att ta hand om fler felringningar, jämfört med att personer blir allvarligt skadade eller värre för att de inte kunnat nå nödnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och buggit hård och mjukvara som spammar larmcentraler med fellarm är rätt väg att gå?
Det måste finnas en rimlig balansgång, kostnaden för fellarm bör hamna hos den som sänder dessa så blir det lite ordning.

I framtiden när teknisk utrustning prata med larmcentraler på flera sätt. Och det bör såklart granskas vad som är bäst.

När det gäller larmutskick så går det göra olika enkelt, vissa kanske vill ha dödmansfunktion på deras mobil så om de tar bort ögonon ifrån sensorn så ringer mobilen direkt upp sos. Skitbra, nej..
Den lösningen som nu är så har flera inkl jag själv ringt upp sos och blev bara paff att telefonen gjorde detta.

Edit.
Rimlig lösning. Sos skickar en fet faktura för varje fellarm, sedan kommer användaren säga till tillverkarna att de får fixa deras skit.(apple, google, samsung osv)

Jag finner det intressant att du kan känna sådan avsky för funktioner som bevisligen räddat livet på människor.
Ja det sker felringningar. Ja det är kanske inte optimalt sett till vad för knappkombinationer, tid för tryckningar och avkänningar på diverse sensorer men att rakt av kalla det för skit känns extremt trångsynt om jag ska vara ärlig.

Citerar en nära kompis som sitter och tar emot sos-samtal angående tidigare diskussioner kring felringningar - "Det är absolut tråkigt att det går åt tid med felringningar, men hellre en felringning som visade sig vara falskt larm än ett larm som aldrig ens blev ett samtal."

Permalänk
Skrivet av MrShizzle:

Jag finner det intressant att du kan känna sådan avsky för funktioner som bevisligen räddat livet på människor.
Ja det sker felringningar. Ja det är kanske inte optimalt sett till vad för knappkombinationer, tid för tryckningar och avkänningar på diverse sensorer men att rakt av kalla det för skit känns extremt trångsynt om jag ska vara ärlig.

Citerar en nära kompis som sitter och tar emot sos-samtal angående tidigare diskussioner kring felringningar - "Det är absolut tråkigt att det går åt tid med felringningar, men hellre en felringning som visade sig vara falskt larm än ett larm som aldrig ens blev ett samtal."

Jag jobbar med larmhantering. En massa falska fellarm förstör det hela, tar resurser och får folk inte ta larmen på alvar.
Det måste finnas en balansgång i hur lätt fellarm aktiveras och jag har själv 3 gånger råkat ringa upp sos från mobilen.
Och nej, det var inte på någon Appleenhet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag jobbar med larmhantering. En massa falska fellarm förstör det hela, tar resurser och får folk inte ta larmen på alvar.
Det måste finnas en balansgång i hur lätt fellarm aktiveras och jag har själv 3 gånger råkat ringa upp sos från mobilen.
Och nej, det var inte på någon Appleenhet..

Jag är helt med på konsekvenserna det medför kring falska larm och självklart gäller det att hitta en balansgång kring kravsättning gällande diverse funktioner som mer eller mindre ska kunna resultera i automatiska uppringningar etc. Min poäng var snarare att sett till det stora hela så är det väldigt bra funktioner, om än inte helt felfria, som bevisligen räddat flertalet liv.

Permalänk
Medlem

Min Iphone låste sig en gång, skärmen var oresponsiv. Försökte då stänga av den flertal gånger men ingenting hände utom att det började tjuta högt varje gång. Försökte den ringa SOS då? Aldrig hört ett sånt ljud från en telefon. Den verkligen skrek!

Permalänk
Medlem

Jobbar inom vården och får inte ha på mig en klocka där så brukar lägga den i en liten väska som jag har med mig. Där i lyckades larmknappen tryckas in utan att jag märkte något 2-3 gånger innan jag stängde av funktionen. Ett samtal var nog igång i flera minuter innan jag upptäckte det.

Permalänk
Avstängd

Äppelskräp. 🤷🏻‍♀️

Permalänk

Aldrig råkat ut för det och jag har sovit med klockan i 2 år. Vet dock att viss träning kan aktivera falldetekteringen vilket också går till SOS.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag jobbar med larmhantering. En massa falska fellarm förstör det hela, tar resurser och får folk inte ta larmen på alvar.
Det måste finnas en balansgång i hur lätt fellarm aktiveras och jag har själv 3 gånger råkat ringa upp sos från mobilen.
Och nej, det var inte på någon Appleenhet..

Så med andra ord har du ingen bra lösning, men du tycker utvecklare är skit för att de inte kommit på något helt enkelt?

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Så med andra ord har du ingen bra lösning, men du tycker utvecklare är skit för att de inte kommit på något helt enkelt?

Det finns många bra lösningar och jag har implementerat dem i mina system.
Det behöver självklart vara olika lösningar för olika saker. Om vi tar brandlarm på områden som operationssal på ett sjukhus, så fungerar de inte så de inte så att de efter första lilla möjliga tecken på rök/värme så börjar de ljuta utan det finns förrlarm som går till larmpersonalen innan och de kan kolla upp det innan det larmar för andra..

Man får hela tiden anpassa lösningen efter ändamålet. Vissa känner sig så hotade så de vill ha en dödmansknapp på mobilen, som larmar direkt så fort de släpper knappen. Andra säger någon minut fölrdröjning, där vissa säger då försvinner vitsen. Sedan har vi personer som vill att telefonen ska larma SOS om en knapp råkar komma i kläm i skalet, denna funktion har jag på min mobil.
Där jag hellre vill att mobilen först ska ringa och fråga om jag vill larma, inget svar först då larma.

Visst det är inte bra vid kidnappningen, men det är inte heller att ha mobilen utan dödmansknappen. Allt får balanserat och som det är nu så har min mobil ringt upp SOS 3 gånger.
*edit*
Förrlarm finns i rätt basic brandläggningsanläggningar och det är inget unikt till detta utan finns i precis allt. Man kan to.m. har ett förlarm i ett rum om temperaturerna börjar närma sig över under en temperatur.
Men ens lösning måste anpassas både sett till vad den övervakar och hur mottagaren mottager.
Att bara spamma sönder en larmcentral med en massa fellarm och säga, det är inte mitt problem det är ert problem. Och något av fellarmen kan vara riktigt och det får ej missas, ja då får man allt bygga om systemet.
Vilket de självklart i framtiden kommer göra.

Permalänk
Medlem

Enda gången det hände var när jag var medvetslös efter en krock, jag vaknade dock till i tid för att kunna stoppa uppringningen, har ingen aning om hur man ringer 112 från klockan (som har eSim) manuellt. Sover alltid med klockan, den har aldrig hittat på något konstigt. Extremt sällan (när jag är vaken) händer det att Siri utbrister att hon inte vet vem min pappa är. Mycket roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så går det när man anlitar skitutvecklare. Samma sak på Android.
Rimligt vore att klockan först ringde upp mobilen, den tjuter någon minut. Sedan om ingen svarar, ja först då kan den ringa sos. Visst blir detta en fördröjning, men samtidigt tas larmen seriöst.

Den räknar ner under 3 sekunder samtidigt som ett högt larmljud tjuter. Men det borde kanske vara något längre än 3 sekunder ja. Detta gäller iaf när man trycke in power knappen fler ggr i snabb följd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Enda gången det hände var när jag var medvetslös efter en krock, jag vaknade dock till i tid för att kunna stoppa uppringningen, har ingen aning om hur man ringer 112 från klockan (som har eSim) manuellt. Sover alltid med klockan, den har aldrig hittat på något konstigt. Extremt sällan (när jag är vaken) händer det att Siri utbrister att hon inte vet vem min pappa är. Mycket roligt.

Är det inte i ett sådant tillfälle man INTE stänger av?

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Enda gången det hände var när jag var medvetslös efter en krock, jag vaknade dock till i tid för att kunna stoppa uppringningen, har ingen aning om hur man ringer 112 från klockan (som har eSim) manuellt. Sover alltid med klockan, den har aldrig hittat på något konstigt. Extremt sällan (när jag är vaken) händer det att Siri utbrister att hon inte vet vem min pappa är. Mycket roligt.

Utvecklingen går emot iOT, allt mer blir uppkopplat. Om jag inte finns fel så finns det bilar som idag kan ringa upp sos vid olycka. Allt sådant är jättebra om det görs på rätt sätt och i samråd med SOS.
Alltså de på SOS behöver ha ett datorsystem som tar emot svar ifrån olika system, där den krasst nog får ignorera system som skickar fellarm.

Egentligen skulle SOS fungera så att så fort någon ringer dit och direkt kopplar ifrån, så skulle detta kunna vara något allvarligt. Och de kopplar direkt in polisen som försöker spåra upp personer genom olika sätt. Sedan kopplar de ej ifrån ärendet före de verkligen har bekräftat att personen inte på något sätt är hotad. Det räcker alltså inte endast att ringa tillbaka och fråga, för om personen har blivit kidnappad som så många i tråden var rädda för, så skulle ett sådant samtal tillbaka resultera i att personen blir dödad. Detsamma om personen själv ringer tillbaka och säger den ringde fel, den kan då vara hotad med ett vapen.

Problemet med dessa resonemang är att man får vara pragmatisk. Där det idag inte ens är säkert att man kommer fram till SOS om man ringer för det kan vara upptaget, har man väl kommit fram så är det ej säkert att de litar på en, det ska "mycket till" (min åsikt) för att få dem att skicka någon. Det finns olika förklaringar till detta, dessa telefoner och annat är bara en bidragande sak.

Men vi går emot en iOT utveckling och smarta prylar som larmar får en större plats och det måste planeras hur dessa ska hanteras. Om vi tar smarta klockor och mobiler. Så om både bilen man sitter i ringer till sos säger det har varit en olycka, ens klocka, mobil gör detsamma, kanske även en annan bil osv. Ja, då har SOS helt plötsligt ett väldigt troligt akutfall. Men de måste ha ett datorsystem som enkelt hanterar detta och sammanställer.

*edit*
Larm som endast får kvitteras av en godkänd person ute på plats där det larmar. Undra hur många på forumet som sysslar med system där detta finns? Tusentals? (syftar på alla inkl operatörer) Det är alltså inget unikt larmhantering, men sos av pragmatiska orsaker som en massa fellarm, busringningar och annat har får ha vad som kan sess som "en låg nivå på larmhanteringen", där samma grad inte hade varit godkänt överallt. Där varenda larm ska dokumenteras etc.