Skrivet av heretic16:
Men ElectronJS har alla möjligheter att kunna tala med databas också, lika enkelt som Spring Boot? Dvs någon Spring Boot behövs inte alls för mig om jag använder ElectronJS?
Du skriver i praktiken en NodeJS applikation med Electron och en av styrkorna hos NodeJS (ställd mot Java och .NET) är specifikt I/O. Så du kan med fördel prata med saker som databaser.
Skrivet av heretic16:
Detta ska bli kul. Ytterligare ett icke-OOP språk som jag lär mig. Kör C dagligen. Mest bara för att det är enkelt och rent och snabbaste språket.
JS är ofta ett missförstått språk. Ser man det som en variant av Java/C# kommer man bli frustrerad, ser man det lite som en LISP med "krullparenteser" kommer man gilla det betydligt mer. Vill man hellre se JS som Java/C#, använd TypeScript (som kompileras till JS, så är helt kompatibelt med NodeJS och Electron).
TypeScript hamnar ofta väldigt högt på Stackoverflows poll om vilket programmeringsspråk man bäst gillar, det hamnade på plats #2 senaste gången. (Efter Rust som vunnit varje år sedan 2016).
C är inte snabbaste språket, C++ är snabbare. För att ta ett konkret exempel där C++ är nära nog oändligt mycket snabbare än C:
Idiotiskt sätt att beräkna Fibonacci, men är för att illustra
C++20
consteval int fib(int n)
{
if ( n < 2) {
return n;
}
return fib(n - 1) + fib(n - 2);
}
int main()
{
fmt::print("{}\n", fib(20));
}
C
int fib(int n)
{
if ( n < 2) {
return n;
}
return fib(n - 1) + fib(n - 2);
}
int main()
{
printf("%d\n", fib(20));
}
C++ versionen kommer evaluera "fib(20)" anropet till en enda assemblerinstruktion. På liknande sätt kan också Rust i specifika fall bli snabbare än både C och C++. C kan i praktiken aldrig vara snabbare än C++ (men det är ofta lika snabbt), därför allt som kan uttryckas i C kan också uttryckas i C++ medan den omvända är långt ifrån sant.
Skrivet av heretic16:
Jag testade VS Code. Men gud vad bökig IDE. Saknar dessutom massa finesser som jag tycker är nödvändiga.
Jag kör alltid Eclipse. Ja, jag är tråkig Men den har aldrig svikit mig.
Bara för att ha rätt förväntningar: VS Code är inte en IDE, det är långt mer en modern variant av Emacs/Vim. D.v.s. det är en riktigt bra text-redigerare som har lysande stöd för alla möjliga extensioner. Med "rätt" extensioner kan VS Code fungera rätt likt en IDE.
VS Code är den mest omtyckta textredigeraren i stack overflows omröstning.
Skrivet av heretic16:
Jag avinstallerade det för jag gick inte Git att fungera. Bara massa indier på youtube som pratar om hur man ska göra. Allt blev fel.
Dessutom saknade VS Code massa finesser som riktiga industriella applikationer använder t.ex. sätta kompileringsstandarder. Det var en dålig debugger också.
Dessutom gillar jag inte externa plugins skapat av enskillda personer eller liten grupp. Det ska vara riktiga plugin som stöds av företag eller organisationer.
Du menar som Eclipse CDT som är gjort av ett gäng frivilliga mot de mest använda C#, C++ och Python extensionerna till VS Code som alla är gjorda av Microsoft (Microsoft har även gjort en Java extension, men det verkar inte vara fullt lika populär som RedHat/IBM ligger bakom)?