Microsoft: "Säkerhetsuppdateringar till Windows 10 upphör tidigast år 2025"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Man är "tvungen" att ha ett konto för att installera windows 10 också..
För att slippa måste man dra ur nätverkskabeln vid installationen när den frågar om login, då kan man välja att logga in lokalt, annars tvingar den på dig att skapa konto eller logga in med befintligt.
Kanske går med Win11 också?

I Windows 10 är man bara tungen o ha ett konto om man kör med Home versionen, inte pro

Skrivet av iFlaX:

Går utmärkt att dra ur kabeln under installation och välja lokalt i Windows 11. (Än så länge)

Det var någon i den andra tråden som sa att han inte kunde komma vidare utan internetanslutning i Windows 11 startup guide.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Lite surt, hade sett fram emot att köra Windows 11 men har inget TPM-modul. Finns en connector på moderkortet men känns inte så aktuellt. Får väll bli vid nästa datorbygge om några år.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Återigen så hittar ni på citat.
Jag kan göra så här som exempel.
Enligt Sweclockers
PC-datorer med Windows 10 kommer att fortsätta få regelbundna säkerhetsuppdateringar fram till supporten upphör – vilket är tidigast 2025"

Källa angiven? NEJ
Var källan på svenska? Tveksamt.
Den ända källan är
https://www.sweclockers.com/nyhet/32236-windows-11-officiellt...
Och den har inte heller någon källa. Vet att vissa vart griniga sist jag påpekade det hela.

Tur att swec hört av okänd källa att w10 minst får uppdateringar i lite mer än 3 år om man köper en dator i slutet på året.
3år. Dec 2021 till Jan 2025 = 3år en månad. Ni förstår poängen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Man är "tvungen" att ha ett konto för att installera windows 10 också..
För att slippa måste man dra ur nätverkskabeln vid installationen när den frågar om login, då kan man välja att logga in lokalt, annars tvingar den på dig att skapa konto eller logga in med befintligt.
Kanske går med Win11 också?

Sist jag installerade W10 (datorn jag sitter på) angav jag inget konto trotts jag var uppkopplad under installationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Då får jag be om ursäkt, var helt övertygad om att Android krävde konto för att användas. Kommer man ens åt en Store utan konto?

Nej du kommer inte åt store i den bemärkelsen att du kan installera appar från den, men det fina med android är ju att du installera appar på andra sätt än genom store

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Lite surt, hade sett fram emot att köra Windows 11 men har inget TPM-modul. Finns en connector på moderkortet men känns inte så aktuellt. Får väll bli vid nästa datorbygge om några år.

Du behöver ingen TPM modul. Är inbyggt i cpu sedan 2017.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Sist jag installerade W10 (datorn jag sitter på) angav jag inget konto trotts jag var uppkopplad under installationen.

Jag kör Home på alla mina windows 10 datorer. För typ 1-2år sedan behövde jag inte göra det.
Senast idag när jag installerade win10 så var jag tvungen att göra så.

En till skum sak med windows 10 som installerades idag var att det var andra ikoner och vit bakgrund på menyerna, vilket min andra windows dator inte har.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Sist jag installerade W10 (datorn jag sitter på) angav jag inget konto trotts jag var uppkopplad under installationen.

Som jnsson redan nämnt gäller det bara Home-versionen.

Skrivet av CubaCola:

Jag kör Home på alla mina windows 10 datorer. För typ 1-2år sedan behövde jag inte göra det.
Senast idag när jag installerade win10 så var jag tvungen att göra så.

En till skum sak med windows 10 som installerades idag var att det var andra ikoner och vit bakgrund på menyerna, vilket min andra windows dator inte har.

Som sagt, 21H1 Home skiljer sig från Pro-versionen på den punkten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med lokalt konto, har aldrig fattat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Vad är grejen med lokalt konto, har aldrig fattat det?

Ifall internet lägger av så kan man fortfarande använda datorn?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Du behöver ingen TPM modul. Är inbyggt i cpu sedan 2017.

Pzyber's CPU i signaturen är från 2015. Vad jag förstår så har inte Haswell/Broadwell PTT-stöd annat än i U/Y-serierna.

Skrivet av AMD-FX:

Ifall internet lägger av så kan man fortfarande använda datorn?

Det kan man även med ms-konto. Tänk på det mer som icloud-konto är integrerat i MacOS. Det finns inget always-online krav.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Win 11 är ju samma OS som Win 10, det är egentligen bara en kosmetisk patch med nya tillägg och funktioner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men är "Microsoft-konto" detsamma som att ha ett hotmail-konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ifall internet lägger av så kan man fortfarande använda datorn?

Har du ett uppkopplat konto på tian, så går det att använda datorn utan internet med.
Vilket härligt moment 22 annars när jag är på ett nytt ställe med ett okänt Wi-Fi.

Känns som en del hittar på egna ”sanningar” om hur saker fungerar. Istället för att kolla upp det.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Återigen så hittar ni på citat.
Jag kan göra så här som exempel.
Enligt Sweclockers
PC-datorer med Windows 10 kommer att fortsätta få regelbundna säkerhetsuppdateringar fram till supporten upphör – vilket är tidigast 2025"

Källa angiven? NEJ
Var källan på svenska? Tveksamt.
Den ända källan är
https://www.sweclockers.com/nyhet/32236-windows-11-officiellt...
Och den har inte heller någon källa. Vet att vissa vart griniga sist jag påpekade det hela.

Tur att swec hört av okänd källa att w10 minst får uppdateringar i lite mer än 3 år om man köper en dator i slutet på året.
3år. Dec 2021 till Jan 2025 = 3år en månad. Ni förstår poängen.

Listing Start Date Retirement Date
Windows 10 Home and Pro 07/29/2015 10/14/2025

Källa: Microsoft
https://docs.microsoft.com/en-us/lifecycle/products/windows-1...

Hoppas det räcker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ifall internet lägger av så kan man fortfarande använda datorn?

Självklart så går det ändå att använda utan internet.

Skrivet av Levandebild:

Kanske en dum fråga, men är "Microsoft-konto" detsamma som att ha ett hotmail-konto?

Om du har ett hotmail konto, har du ett MS konto

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Microsoft Microsoft Microsoft... Hur brukar det gå när ni kräver TPM? Nej just det. Så ofta som jag ändrar inställningar i UEFI så skulle det aldrig falla mig in att byta bort smidigheten av att alltid kunna komma åt det så fort man startar datorn i utbyte mot., ja vad fan det nu är secure boot gör. Det enda jag vet och bryr mig om är att på de datorer där det är aktiverat är det extremt besvärliga jävla omvägar för att komma in i UEFI. så nej nej nej tack. Om de går fram med det här kravet så kommer inte jag uppgradera. Och då blir det ju dessutom så att de fortsätter med varannan bra varannan dålig, vilket är sjukt pinsamt. Man undrar ibland om det ens är vuxna människor som sitter och tar de här idiotiska besluten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Vad är grejen med lokalt konto, har aldrig fattat det?

För mig så handlar det om att vi har 5-6 datorer som kör Windows 10, samt att vi är flera som delar dessa i hushållet.

Att köra lokalt konto ger mig möjligheten att sätta upp dessa datorer väldigt anonymt, utan att de blir låsta till en specifik person. Det finns inget behov att sätta upp flera konton på samma enhet.

Exempelvis datorn som funkar som HTPC, våra pekplattor funkar utmärkt på detta sättet.

Lokalt konto ger mig även större kontroll på användarnamn samt lösenord, där jag inte riskerar något genom att logga in automatiskt på dessa. Möjligheten till lokalt-admin konto är också en stor fördel vid felsökning m.m. Jag kör även Windows virtuellt emellanåt och där vill jag absolut inte blanda in något Microsoft-konto.

Sen ser jag även fördelar med Microsoft-konto, men det ena utesluter inte det andra. Största fördelen jag ser är att det håller kolla på mina Windows-licenser åt mig.

Mitt Microsoft-konto är förövrigt samma Hotmail-konto som jag skaffade 1996

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Självklart så går det ändå att använda utan internet.
Om du har ett hotmail konto, har du ett MS konto

Tack för bekräftelse, då har jag kvar mitt sen dagarna på MSN Messenger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Microsoft Microsoft Microsoft... Hur brukar det gå när ni kräver TPM? Nej just det. Så ofta som jag ändrar inställningar i UEFI så skulle det aldrig falla mig in att byta bort smidigheten av att alltid kunna komma åt det så fort man startar datorn i utbyte mot., ja vad fan det nu är secure boot gör. Det enda jag vet och bryr mig om är att på de datorer där det är aktiverat är det extremt besvärliga jävla omvägar för att komma in i UEFI. så nej nej nej tack. Om de går fram med det här kravet så kommer inte jag uppgradera. Och då blir det ju dessutom så att de fortsätter med varannan bra varannan dålig, vilket är sjukt pinsamt. Man undrar ibland om det ens är vuxna människor som sitter och tar de här idiotiska besluten.

På vilket sätt blir det bökigt o komma in i UEFI med secure boot aktivt?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Bara om ni kör Home.
Om ni har problem med det så använd Pro istället.
Men om ni har problem med att ha ett konto för att använda en enhet, vad har ni för telefon idag?
Android kräver Google-konto och iOS kräver Apple-konto... Eller är det bara coolt att vägra MS-konto?

Snack. Krävs inte alls något konto på Android.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av hACmAn:

Återigen så hittar ni på citat.
Jag kan göra så här som exempel.
Enligt Sweclockers
PC-datorer med Windows 10 kommer att fortsätta få regelbundna säkerhetsuppdateringar fram till supporten upphör – vilket är tidigast 2025"

Källa angiven? NEJ
Var källan på svenska? Tveksamt.
Den ända källan är
https://www.sweclockers.com/nyhet/32236-windows-11-officiellt...
Och den har inte heller någon källa. Vet att vissa vart griniga sist jag påpekade det hela.

Tur att swec hört av okänd källa att w10 minst får uppdateringar i lite mer än 3 år om man köper en dator i slutet på året.
3år. Dec 2021 till Jan 2025 = 3år en månad. Ni förstår poängen.

Nu vet jag inte riktigt vad du antyder, men i vanlig ordning handlar det inte om ett påhittat citat och källan är det finstilta i produktsidan för Windows 11, vilket nämns i det efter citatet följande stycket – men det är såklart inte fel med en länk. När det är citat återges de givetvis på originalspråk, varför citatet korrekt är på svenska.

Däremot har Microsoft av någon anledning nu tagit bort den punkt som är citerad (se bild nedan), som var den sjätte i listan. Nu hoppar listan direkt från 5 till 7, och samma sak gäller även på produktsidan på engelska. När du är osäker på om ett citat är just ett citat kan du alltid köra en enkel googling och när detta görs dyker den citerade texten upp i Googles cache.

Därtill kan tilläggas att denna nyhet endast är bekräftelse på vad som redan står att läsa på officiella Microsoft-sidor, men att det som är helt nytt är citatets tillägg om "tidigast". Det antyder att dörren inte nödvändigtvis är stängd för stöd efter 2025. Här är artikeln om detta: https://www.sweclockers.com/nyhet/32145-windows-10-nar-vags-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Snack. Krävs inte alls något konto på Android.

Skrivet av issue:

Då får jag be om ursäkt, var helt övertygad om att Android krävde konto för att användas. Kommer man ens åt en Store utan konto?

vilken tur att du också påpekar det.. annars hade jag kanske glömt bort en sak jag redan bett om ursäkt för

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Man kan side-loada alla appar, inte svårare än att ladda ned .apk filerna, föra över till mobilen, och dubbelklicka på dem i mobilens filhanterare. Man kan även snabbt skapa ett blankt gmail konto utan någon identitet bundet till det och köra med det utan några betalmetoder tillagda.

MS konto, nej tack. Det är bara en till attackvektor för identitets-stöld utan några som helst fördelar för slutanvändaren. Om man inte älskar Windows Store och kör allt genom det.

Hur uppdaterar du alla appar? Får du side-loada alla nya versioner då? Hur säkerställer du att ingen fipplat med paketen du side-loadar? Eller gå de att tanka ner direkt från store och side-loada?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot att ha ett microsoft-konto (har minst 2st, säkert fler) men jag brukar alltid köra lokala konton på mina datorer då jag aldrig kommer vilja synka något ändå, om jag formaterar eller köper ny dator så vill jag inte att den ska ha något med den gamla att göra, dvs inga program eller inställningar osv ska synkas. Vad finns det för fördelar mer som gör att ni väljer att logga in med microsoft-konto?

Är väl svårare att komma förbi inloggningen tror jag, men jag kör utan lösenord ändå så det påverkar ju inte mig.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hur uppdaterar du alla appar? Får du side-loada alla nya versioner då? Hur säkerställer du att ingen fipplat med paketen du side-loadar? Eller gå de att tanka ner direkt från store och side-loada?

Man laddar hem från kända ställen, så som apkmirror. Apparna är också signade av utvecklaren (eller typ det) så att det verifieras. Sedan finns det också inbyggt virusskydd i Android. Och ja, uppdateringar måste du installera själv (alltså hämta hem nyare apk fil)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Nu vet jag inte riktigt vad du antyder, men i vanlig ordning handlar det inte om ett påhittat citat och källan är det finstilta i produktsidan för Windows 11, vilket nämns i det efter citatet följande stycket – men det är såklart inte fel med en länk. När det är citat återges de givetvis på originalspråk, varför citatet korrekt är på svenska.

Däremot har Microsoft av någon anledning nu tagit bort den punkt som är citerad (se bild nedan), som var den sjätte i listan. Nu hoppar listan direkt från 5 till 7, och samma sak gäller även på produktsidan på engelska. När du är osäker på om ett citat är just ett citat kan du alltid köra en enkel googling och när detta görs dyker den citerade texten upp i Googles cache.

https://imgur.com/kEhmlYv.png

Därtill kan tilläggas att denna nyhet endast är bekräftelse på vad som redan står att läsa på officiella Microsoft-sidor, men att det som är helt nytt är citatets tillägg om "tidigast". Det antyder att dörren inte nödvändigtvis är stängd för stöd efter 2025. Här är artikeln om detta: https://www.sweclockers.com/nyhet/32145-windows-10-nar-vags-a...

Mer det att man citerar något utan att ange vad man citerar ifrån.
Edit:
Nu hade du ju inte ens länkad den. Så om den finns eller inte finns cashat är irrelevant. Lika som att om jag kan få samma info genom att söka runt på ms hemsida. Men vill jag länka windows 10 info så länkar jag källhänvisning.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/release-health/relea...

Sedan kanske det inte stämmer i alla fall. Men det var min poäng.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Hillzing:

Vad är grejen med lokalt konto, har aldrig fattat det?

Då kan man logga in med namnet Ben Dover.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Man kan side-loada alla appar, inte svårare än att ladda ned .apk filerna, föra över till mobilen, och dubbelklicka på dem i mobilens filhanterare. Man kan även snabbt skapa ett blankt gmail konto utan någon identitet bundet till det och köra med det utan några betalmetoder tillagda.

MS konto, nej tack. Det är bara en till attackvektor för identitets-stöld utan några som helst fördelar för slutanvändaren. Om man inte älskar Windows Store och kör allt genom det.

…det understrukna - det fungerar ju lika bra på ett Microsoft-konto, Apple-konto och så vidare, så varför är det ”MS konto, nej tack.” på något så trivialt för en SweClockers-medlem?

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Man är "tvungen" att ha ett konto för att installera windows 10 också..
För att slippa måste man dra ur nätverkskabeln vid installationen när den frågar om login, då kan man välja att logga in lokalt, annars tvingar den på dig att skapa konto eller logga in med befintligt.
Kanske går med Win11 också?

Inte alls.

Har installerat Win10 flertalet ggr utan att ange nåt MS-konto, och det med närverkssladden ikopplad. Lösningen är att välja lokalt konto.