Dricka eller Läsk, vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om jag känner mig själv rätt skulle jag nog frågat.

Vill du ha cola eller något till dina chips?
Alternativt
Vill du ha något till dina chips?

Men det är väldigt sällan jag går och köper "mat" åt folk eftersom jag bor själv.

Måste jag välja något av Dricka och Läsk blir det läsk men jag röstade på "annat" eftersom jag inte använder något av de alternativen när jag pratar.

Skrivet av Thunderbolt:

Beroende på situation kan kan en dricka också innefatta alkoholhaltiga drycker. Sedan kan det vara vatten också, speciellt vatten på flaska, kanske inte så mycket ett glas med kranvatten.
Men känns inte att jag och min omgivning använder ordet dricka som många i tråden, varken för läsk eller någon annan specifik dryck, oftast använder jag ett specifik ord för varje typ av dryck.
Dricka som substantiv används mest när man inte vet vad för dryck man avser.

jOnÄTÄn

Vill du ha cola eller något till dina chips?
Nej men gärna någon annan dricka skulle jag ha svarat.
Alternativt
Vill du ha något till dina chips?
Ja gärna en dajm också.

Jag jag är ute efter är alltså vad du har för samlingsnamn för kolsyrade drycker. Du verkar ju vara inne på läsk även om det verkar sitta långt inne.

Tänk så här. Om någon polare till dig skulle säga, kan du överraska mig med en dricka när du ändå är på väg hit. Hade du då tolkat det som en helt valfri sort av flytande dryck eller skulle du då lika gärna kunna köpa en öl eller mjölk. Eller föredrar du om dom då säger läsk? eller skulle du fråga om dom då menar läsk eller någon annan dryck?

Thunderbolt

Du verkar använda läsk som samlingsord för kolsyrade drycker med andra ord.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Läsk är kolsyrade drycker imo.
Så typ MER osv är inte läsk för mig alls.
Sådana blir dricka för mig, och typ alla jag känner kör ungefär detta stuket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad får dig att tro det? Kanske kan vara värt att kolla med Svenska Akademin: https://svenska.se/tre/?sok=dricka&pz=1

Och där står det på substantivet - som tidigare nämnts i tråden - faktiskt "flaska läske­dryck el. öl"
Så det finns ett underlag att "dricka" kopplat mot läsk även om det är främmande för mig med - jag föredrar wiktionarytolkningen

Skrivet av evil penguin:

Personligen upplever jag "läsk" som ett mer specifikt ord med en specifik mening, men "(en) dricka" som ett mer vagt ord som tydligen också har fått en specifik mening.
Och jag förmodar att det är regionalt vilket ord som är dominerande.

Dvs, det jag vill åt är att det nog är mer tydligt för den oinsatte att "läsk" betyder något speciellt än det är för den oinsatte att "dricka" betyder något speciellt. "Dricka" kan liksom flyga under radarn på ett helt annat sätt, som jag ser det.

Väl formulerat, jag håller med

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Vet inte om jag någonsin har hört ordet "läsk" uttalas under normala omständigheter. (Västsverige) Att "dricka" skulle utesluta kolsyrat känns jag definitivt inte vid.

Det är nog typ ingen här som säger att "dricka" skulle utesluta kolsyrat. Däremot är det relativt många som inte tycker "dricka" hänvisar specifikt till kolsyrat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tror aldrig jag hört någon använda "dricka" som ett subjektiv.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag associerar läsk med läskande, alltså något uppfriskande. Dricka kan vara vad som helst. Samtidig så tog jag med drickabacken när jag handlade förr och då var det läsk som var i den, dock mest Vichyvatten.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Jag tänker på Kalle Anka pocket och bor sönerna. Var det oftast inte lemonad då de översatte det till läskeblask?

Smacky Cola!

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Blask! Och undviker att dricka det.

Permalänk
Medlem

Kocka eller läskeblask

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Läsk.
Dricka betyder alkohol.

Skrivet av Lagerlöf:

Haha vafan. Ni som säger att det heter "dricka", säger ni "Har ni någon dricka?" om ni är på restaurang och vill ha läsk?

Enda skillnaden mellan saft och läsk är kolsyran.

Men oavsett så skulle jag nog inte använda ordet läsk heller, utan säga "cola" "fanta" etc.

Eller hur! Att folk har såpass konstiga uppfattningar om något man själv ser som självklart 😄

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är nog typ ingen här som säger att "dricka" skulle utesluta kolsyrat. Däremot är det relativt många som inte tycker "dricka" hänvisar specifikt till kolsyrat.

Nej, jag kanske läste lite för snabbt. Tror inte "vi" har något ord specifikt för kolsyrad dryck.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Säger aldrig ordet "Läsk".

Använder uteslutande "Dricka" eller "Dryck"

"Ska bara ta ngt att dricka"
"Ska vi köpa ngt att dricka?"
"Vad har ni för drycker?"
Dricka för mig kan vara vatten, pepsi, monster, mjölk, oboy, öl, cider, grogg.

Vid hemmafester. "Jag har lite dricka hemma så det är bara att komma" (har då allt från öl, vin, cider, vodka, rom, cola)
Om jag saknar cola, sprite, redbull så kan man säga "Ta med lite späe" ) (https://folkmun.se/definition/Sp%C3%A4e)

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av bia:

Det heter limsa

Limonad! https://www.saob.se/artikel/?unik=L_0401-0182.9kw4-0001

För att det _är_limonad_!
Permalänk
Medlem

Jag är norrifrån och då jag växte upp sa jag oftare "en dricka" än "en läsk" när jag refererade till en flaska eller burk med ospecificerad kolsyrad läskedryck - annars sa jag vad den hette (Cola, Fanta etc.). Numera säger jag "en läsk" för att fler verkar förstå vad jag menar. Jag anser också att en läsk såväl som en dricka är sötad och kolsyrad - nedan använder jag "läsk" och "kolsyrad läskedryck" som synonymer (jag har sett inläggen om hur branschen använder begreppen annorlunda).

För mig är det skillnad på betydelsen av substantivet "dricka" beroende på om det är räknebart eller inte. Jämför:

1) "Vill du ha en dricka? Det finns i kylen!" (räknebart)
2) "Vill du ha dricka? Det finns i kylen!" (ej räknebart)

Vid (1) så väntar jag mig att finna kolsyrad läsk i flaska eller möjligen burk, men om det bara finns öl så blir jag förvånad. Vid (2) så väntar jag mig vad som helst av läsk, öl eller juice.

När jag tänker på "en dricka" tänker jag i första hand på en läskflaska i glas av den typ som säljs i backar. Men jag reagerar inte om någon använder ordet om en burk eller en petflaska, så länge den innehåller kolsyrad läsk. Jag skulle också kalla backen en drickaback, även om den även kan innehålla lättöl.

("en flaska lättöl" är dock inte "en dricka" för mig. Jag ser dock att SAOL, som @anon5930 och @Roger W länkade ovan, anser att det även kan vara öl: https://svenska.se/saol/?id=0515175&pz=3 - det stämmer med back-logiken ovan även om jag inte känner igen den aspekten!).

Att tala om "en dricka" blir också logiskt om vi har att göra med backar. Sådana lastar man ju med lite olika sorters läsk, kanske även några lättöl, och sen går man dit för att man vill ha "en dricka", och hoppas att någon av de sorter man gillar mest finns kvar. Exakt sort är sekundärt.

En dricka = en flaska kolsyrad läsk blir också meningsfullt eftersom den innehåller kolsyra, som ju försvinner snabbt när förpackningen öppnats. Så förpackningen är litegrann en del av konceptet. Begreppet läsk fungerar lite annorlunda:

a) "Vill du ha en läsk? Det finns i kylen!"
b) "Vill du ha läsk? Det finns i kylen!"

Där är "läsk" i stort sett synonymt i (a) och (b), till skillnad från "dricka" i (1) och (2). I en kyl som bara innehåller öl finns ingen "läsk", bara "dricka" (utan "en"). Enklare uttryckt:

en läsk = en dricka (om man inte räknar in öl)
läsk ≠ dricka

Dvs. skillnad på det oräknebara och det räknebara substantivet "dricka". SAOL i länken ovan har också med båda varianterna som separata uppslagsord.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX