Dricka eller Läsk, vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hmm, kan man verkligen kalla lättöl för en rusdryck? Jag tror betydelsen har förändrats i takt med alkoholkonsumtionen. För sådär hundra år sedan så räknades (enligt SAOB) inte öl dit alls exempelvis, vilket väl samfaller ganska bra med när nykterhetsrörelsen framhävde både öl och vin som hälsosammare alternativ till spriten.
Men ditt språkbruk kan ju ha att göra med ditt (antagna) ointresse för dryckerna vi diskuterar. Hade du konsumerat de själv så hade distinktionen kanske varit viktigare liksom?

Bara folk som dricker för mycket inbillar sig att lättöl inte ger berusning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Exatkt! På samma sätt heter det ju kilo och inte chilo!

Mormor sade faktiskt kilo med k. Den eran verkar emellertid ha passerat nu.
Själv säger jag kilo med ch och kex med k

Läsk eller dricka lägger jag nog inte så mycket vikt vid. Båda kan användas.
Dricker inte så mycket läsk (senast var igår - fanta exotic så jag lurar mest mig själv när jag säer att jag inte dricker läsk hehe).

Min mormor sade också "KEY LOH" vilket jag på senare tid faktiskt tycker är mer rätt än det vi säger.
Internationellt är det fler som säger "KEY LOH" än "CHEY LOH"

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Använder båda men oftast dricka.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Min mormor sade också "KEY LOH" vilket jag på senare tid faktiskt tycker är mer rätt än det vi säger.
Internationellt är det fler som säger "KEY LOH" än "CHEY LOH"

Östgöte?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

"Dricka" är för generellt. Egentligen så skulle jag välja "läsk" men vid närmare eftertanke så använder jag inte ens läsk utan snarare namnet på det jag dricker. Coca Cola (föredrar Coke, kort och bra men folk förstår nödvändigtvis inte att det är samma), Dr Pepper, Pepsi, Fanta, Sprite, Mountain Dew eller vad det nu är. Och är det någon specifik variant av dessa varumärken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, absolut. Sen att många lever i förnekelse, det kan jag inte hjälpa.

Skrivet av cyklonen:

Bara folk som dricker för mycket inbillar sig att lättöl inte ger berusning.

Det där blir ju iofs en annan diskussion än hur ordet "rusdryck" faktiskt används normalt.
Att vara alltför kreativ med tolkningen av ord gör det inte lättare att kommunicera

Personligen dricker jag endast undantagsvis alkoholhaltiga drycker (eftersom du är så extremt petig på denna punkt så noterar jag i förebyggande syfte att det förstås är så att väldigt många andra produkter också har en låg alkoholhalt, så du får försöka acceptera ordens konventionella betydelse här), men tycker för den sakens skull inte att det normala svenska ordbruket är så problematiskt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Exatkt! På samma sätt heter det ju kilo och inte chilo!

Mormor sade faktiskt kilo med k. Den eran verkar emellertid ha passerat nu.
Själv säger jag kilo med ch och kex med k

Läsk eller dricka lägger jag nog inte så mycket vikt vid. Båda kan användas.
Dricker inte så mycket läsk (senast var igår - fanta exotic så jag lurar mest mig själv när jag säer att jag inte dricker läsk hehe).

Kex och CHÄEX, den eviga striden.

Då jag själv ska dra ner på läsk helt en tid så kan du ju alltid ursäkta dig med att du ersätter min konspumtion. Fyll kylen med så många fridge packs du har plats med.

Permalänk
Medlem

Det heter limsa

Visa signatur

3200+ Venice | DFI LP Nf4 Ultra-D | 4*512mb | Gainward 6600gt | tot. 490gb | Tagan 430W | + en bärbar
Super pi: 26.875

Permalänk
Medlem

All läsk är dricka, men all dricka är inte läsk.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Läsk för mig är en smaksatt dryck som är kolsyrad. Jag använder ordet läst för just det.
Dricka är däremot ett bredare ord. Det kan vara läsk, energidryck, saft eller något annat smaksatt. Inte rent vatten, men kolsyrat vatten kan det vara. Även cider passar in.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Chrisj:

Håller helt med dig, sockerdricka är läsk, namnet till trots.

Inte ”till trots”. Sockerdricka är en sorts läsk och en sorts dricka. Jag vill bestämt mena att all läsk är dricka, men att all dricka inte är läsk. Distinktionen ligger i kolsyrehalten och sockerditon.

Påståenden jag står bakom:

  • Läsk ≠ Dricka

  • Läsk ⊂ Dricka

  • Sockerdricka ∈ Läsk

  • Mer™ ∉ Läsk

  • Mer™ ∈ Dricka

  • Kolsyrat vatten ∉ Läsk

  • Kolsyrat vatten ∈ Dricka

  • { Öl, Cider, Vin, Sprit } ⊂ Dricka (åtminstone i vissa sammanhang)

  • Vatten ∉ Dricka

  • Mjölk ∉ Dricka

  • Kaffe ∉ Dricka

👉 Teckenförklaring

La till kolsyrat vatten; la till teckenförklaring.
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Dricka låter mer törstsläckande än läsk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Inte ”till trots”. Sockerdricka är en sorts läsk och en sorts dricka. Jag vill bestämt mena att all läsk är dricka, men att all dricka inte är läsk. Distinktionen ligger i kolsyran.

Påståenden jag står bakom:

  • Läsk ≠ Dricka

  • Läsk ⊂ Dricka

  • Sockerdricka ∈ Läsk

  • Mer™ ∉ Läsk

  • Mer™ ∈ Dricka

  • { Öl, Cider, Vin, Sprit } ⊂ Dricka (åtminstone i vissa sammanhang)

  • Vatten ∉ Dricka

  • Mjölk ∉ Dricka

  • Kaffe ∉ Dricka

Du kanske kan skriva svenska i stället för att använda obegripliga krumelurer?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Du kanske kan skriva svenska i stället för att använda obegripliga krumelurer?

Det är matematik

https://en.wikipedia.org/wiki/Subset

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det har ingen betydelse. Det handlar om att kommunicera. Det Alling gör är att exkludera.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Det har ingen betydelse. Det handlar om att kommunicera. Det Alling gör är att exkludera.

Man kan inte alltid anpassa sig efter den MGN.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Inte ”till trots”. Sockerdricka är en sorts läsk och en sorts dricka. Jag vill bestämt mena att all läsk är dricka, men att all dricka inte är läsk. Distinktionen ligger i kolsyran.

Påståenden jag står bakom:

  • Läsk ≠ Dricka

  • Läsk ⊂ Dricka

  • Sockerdricka ∈ Läsk

  • Mer™ ∉ Läsk

  • Mer™ ∈ Dricka

  • { Öl, Cider, Vin, Sprit } ⊂ Dricka (åtminstone i vissa sammanhang)

  • Vatten ∉ Dricka

  • Mjölk ∉ Dricka

  • Kaffe ∉ Dricka

Annars bör ju linjen dras där drickan är läskade dvs kylande och därmed en fråga om kyld vs okyld dricka utan alkohol så som på den gamla goda tiden 😛

Edit:
Är Coca Cola fortfarande läsk om den är avslagen, om så är all dricka läsk om den engång varit kolsyrad?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Läsk är som sagt kolsyrad, söt dryck (exklusive cider). Dricka kan vara allt från läsk till Festis.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Edit:
Är Coca Cola fortfarande läsk om den är avslagen, om så är all dricka läsk om den engång varit kolsyrad?

Avslagen läsk låter ju korrekt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Avslagen läsk låter ju korrekt.

Men då kan ju inte kolsyran vara det som gör det till läsk, för det är fortfarande läsk men avslagen dvs utan kolsyra 😛

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Men då kan ju inte kolsyran vara det som gör det till läsk, för det är fortfarande läsk men avslagen dvs utan kolsyra 😛

Men om läsk är "kolsyrad söt dryck", och avslagen läsk är "kolsyrad söt dryck som inte längre är kolsyrad"?

Den har liksom evolverat Man får se avslagen läsk som en egen kategori.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

En avslagen Cola är saft, dvs när kolsyran är borta är det inte längre dricka, utan saft.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ferrat:

Men då kan ju inte kolsyran vara det som gör det till läsk, för det är fortfarande läsk men avslagen dvs utan kolsyra 😛

Skrivet av Lagerlöf:

Men om läsk är "kolsyrad söt dryck", och avslagen läsk är "kolsyrad söt dryck som inte längre är kolsyrad"?

Den har liksom evolverat Man får se avslagen läsk som en egen kategori.

Det här är väl egentligen bara ännu en instans av ett urgammalt filosofiskt standardproblem. Är en trasig bil en bil?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Man får skilja på bestämd och obestämd form. Jämför "Vill du ha något att dricka?" med "Vill du ha en dricka?". Det förstnämnda kan ju innebära vad som helst men det senare betyder ju läsk.

Skrivet av cyklonen:

Bara folk som dricker för mycket inbillar sig att lättöl inte ger berusning.

Jag dricker definitivt inte för mycket och självklart kan allt som innehåller alkohol berusa på något plan, men därifrån till att det skulle vara en rusdryck är steget väldigt långt. Glass innehåller också alkohol exempelvis, mest förstås i romrussin och liknande men i princip all industriell glass innehåller alkohol, är det en rusdryck (eller rusmat?) för det?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alling:

Det här är väl egentligen bara ännu en instans av ett urgammalt filosofiskt standardproblem. Är en trasig bil en bil?

Thesiusparadoxen <3
(Om man drar det tillräckligt långt såklart)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Sprit är för mig ett samlingsbegrepp för rusdrycker, alltså även inklusive t ex lättöl.

Vin och öl klassas inte som sprit, bara så du vet

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det här är väl egentligen bara ännu en instans av ett urgammalt filosofiskt standardproblem. Är en trasig bil en bil?

Nja, en bil är ju en bil även om den är trasig, det är ju ingen en specifik del som gör en bil. Du skrev att det avgörande var kolsyra specifikt, därav frågan om avlsagen cola är läsk.

Skrivet av DavidtheDoom:

Thesiusparadoxen <3
(Om man drar det tillräckligt långt såklart)

Inte direkt, då det var något specifik enligt uttalande som gjorde det till läsk.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nja, en bil är ju en bil även om den är trasig, det är ju ingen en specifik del som gör en bil. Du skrev att det avgörande var kolsyra specifikt, därav frågan om avlsagen cola är läsk.

Men vad är själva definitionen av en bil? I grund och botten är det väl en maskin som förflyttar sig själv (det är ju iaf vad ordet menar att det ska vara).
Och det är väl just där som den jämförelsen uppstod, om bilen är trasig och inte längre kan förflytta sig själv... är det inte lite som den avslagna läsken?

Men om du inte håller med om att detta är en viktig del i definitionen av vad en bil är så förstår jag om du ser annorlunda på jämförelsen.

Edit: förtydligade formuleringen för att inte få det att låta som att allt som kan förflytta sig skulle vara en bil.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag dricker det knappt någonsin (förutom julmust till julen), så i praktiken säger jag varken dricka, läsk eller något annat eftersom jag helt enkelt aldrig pratar om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du kanske kan skriva svenska i stället för att använda obegripliga krumelurer?

Skrivet av cyklonen:

Det har ingen betydelse. Det handlar om att kommunicera. Det Alling gör är att exkludera.

Det Alling gjorde var att göra det övertydligt och omöjligt att feltolka eftersom tecknen har en absolut innebörd. Text går nästan alltid att misstolka speciellt om man vill, vilket den här tråden är ett praktexempel på.

Att sen dessutom länka till teckenförklaring var ju väldigt snällt för den som inte redan känner till tecknen. Men det är kanske för mycket begärt att någon ska läsa det istället för att klaga på att man inte förstår.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore