SpeedFan på Lenovo Legion 5 - upptäcker inga fläktar.

Permalänk
Medlem

SpeedFan på Lenovo Legion 5 - upptäcker inga fläktar.

Tjena!

Plockade just hem en Legion 5 och försöker få pli på fläktarna. Det konstiga är att SpeedFan inte hittar mina fläktar. Provat med BIOS uppdatering men det hjälpte inte.

Någon som har en lösning till detta?

Tack,
/Dreki

Permalänk
Medlem

SpeedFan är hopplöst utdaterat och fungerar inte med modernare hårdvara. Kör själv Argus Monitor för fläktstyrning som jag är nöjd med, även om GUI:t lämnar en del att önska. 30-dagars gratis trial med full funktionalitet så det är bara att testa. €11.90 för en licens inkl. ett års uppdateringar (fortsätter fungera men utan uppdateringar).

Annars finns bl.a. FanControl som är open source och gratis. Har dock inte testat det själv men sett det rekommenderas på diverse ställen.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

SpeedFan är hopplöst utdaterat och fungerar inte med modernare hårdvara. Kör själv Argus Monitor för fläktstyrning som jag är nöjd med, även om GUI:t lämnar en del att önska. 30-dagars gratis trial med full funktionalitet så det är bara att testa. €11.90 för en licens inkl. ett års uppdateringar (fortsätter fungera men utan uppdateringar).

Annars finns bl.a. FanControl som är open source och gratis. Har dock inte testat det själv men sett det rekommenderas på diverse ställen.

Tack för svar!

Det jag letar efter är ett program som visar om fläktarna snurrar över huvud taget. Laptopen är misstänksamt tyst

Visar någon av programmen du länkat till detta?

EDIT: FanControl vill inte ens starta, så den vägen gick inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drekiark:

Tack för svar!

Det jag letar efter är ett program som visar om fläktarna snurrar över huvud taget. Laptopen är misstänksamt tyst

Visar någon av programmen du länkat till detta?

EDIT: FanControl vill inte ens starta, så den vägen gick inte...

Lägg örat mot fläkten så hör du om den är igång

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drekiark:

Tack för svar!

Det jag letar efter är ett program som visar om fläktarna snurrar över huvud taget. Laptopen är misstänksamt tyst

Visar någon av programmen du länkat till detta?

EDIT: FanControl vill inte ens starta, så den vägen gick inte...

Ah, my bad, kollade inte vilket delforum tråden ligger i och antog att det var en stationär som du ville styra ett gäng fläktar i. Vill du bara se RPM på fläktar(na) borde väl t.ex. HWiNFO32/64 fungera.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Du kan inte bara dra igång ett cpu-test eller nåt och lyssna?

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar!

Fläktarna verkar fungera som dom ska