Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knotvillage:

Bärbara finns väl knappast som custombygge. Köpte du din stationära färdigbyggd?

Nej det är sant till stor del, men det var ju inte frågan. Frågan handlade om "när jag skaffar ny dator".

Stationärbar köper jag aldrig färdigbyggt.

Permalänk
Medlem

Allt stationärt bygger jag själv och har alltid gjort det utom när ungarna skulle få sina första datorer. Då köpte jag loss uttjänta Dell Optiplex eller Apple iMac från jobbet i tron att de skulle leka sönder dem men de höll ganska länge.
Bärbara har jag alltid köpt nytt.
Servrar byggde jag själv med undantag för ett par NAS jag fick tag i begagnade här på sweC. Just nu går en hemmabyggd (Debian), egentligen en gammal stationär som konverterats till NAS och dessutom en Synology NAS jag köpt via just privatannons på sweC.

Permalänk
Medlem

Fujitsu ICL indiana vart familjens första pc på 90-talet, sen dess har jag byggt mina och farsans burkar själv

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Har alltid byggt själv men med tanke på komponentbristen får man väl se hur det blir nästa gång (typ 2021 kanske). Tillverkarna av grafikkort, CPU o.s.v. verkar prioritera färdigbyggda märkesdatorer så det kanske helt enkelt blir det billigaste, eller kanske enda sättet att få tag på komponenter i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har alltid byggt mina egna, jag har aldrig köpt en färdigbyggd åt mig själv eller låtit någon annan bygga. Jag vill ha full kontroll på var hårddiskar sitter, vilka fläktar som sitter var, och hur de är kopplade och sådant. Även dra typ SATA-kablar i förebyggande syfte för enklare installation "down the road".

Vidare har jag byggt datorer åt min brorsa, mor, min fars särbo och 4-5 kompisar. Jag har dock lärt mig med åren att om det är möjligt, låta tex Webhallen eller Inet bygga ihop det när det inte gäller min personliga dator (speciellt Webhallen när de haft gratis montering vid minst två olika tillfällen) då det avlastar mycket support-jobb och eventuell felsökning från min sida. Trots att det är personer jag gillar och bryr mig om så kan det bli lite mycket ibland, när folk förväntar sig livstids support när man bygger dem en dator, ink. inställningar och problem med mjukvaror osv.

Min brors senaste dator som Webhallen byggde gratis eftersom de hade någon drive just då var otroligt välbyggd. Bättre/mer clean kabeldragning mot vad jag brukar lyckas med, om jag ska vara helt ärlig. Och lägg till garanti på 3 år (tror jag det var vid det tillfället iaf) så är det nog att föredra för andra hehe.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Bygger själv, sista de sista byggena har varit custom loops först med soft tubing och nu med hard-tubing. Ser extremt trevligt ut. Men fyfan vilket meck varje gång man skall ändra något och sen skall de bytas ut vätskor och hej vad det går. Men kallt går det!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Lego Master
Skrivet av jackofaces1:

Älskar själva "skapandet" av en ny dator. Hade gärna byggt fler datorer än vad jag gör i dagsläget, men framtidsplaner sätter stopp för spenderandet haha.

PC Building Simulator på Steam lugnar lite av mitt behov på den fronten.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield