Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Gamla (icke-AVX) i7or och moderna spel?

En kollega till mig vill fixa sin sons första "gaming-PC" men vill inte spendera så mycket ifall intresset inte håller. Jag försöker få ihop något med gamla delar men undrar ex om en i7 920 är att sikta för lågt?

Har för mig att det börjat krångla med att sakna AVX-stöd i vissa titlar men samtidigt kanske det är sådana som inte är relevanta i sammanhanget. Det är inte AAA-titlar (Cyberpunk osv) som ska spelas utan lite mer community/esport-inriktat som Fortnite, Dota, LoL osv. Kanske generell prestanda på dessa i7or till och med är lite utav att problem?

Någon som har erfarenhet av att försöka använda första gen Core i7 eller äldre i nutid?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Det är att sikta för lågt.
Kolla på Yt där folk jämfört äldre system.
Såg t ex någon som jämfört en 870 med 10700 och det var rätt rejäl skillnad, kunde skilja uppemot (el t o m över) 100 fps.

Ska det vara billigt kan man sen inte heller förvänta sig så mycket. Jag säger inte att du/ni nödvändigtvis har det, men en hel del har helt orimliga förväntningar i relation till vad de är villiga att betala. Spelande på PC är dyrt för att få hyfsad upplevelse.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också säga att första generationens core procesorer faller bort pga dålig ipc. Bättre då att sikta på en modernare propp med mindre cores. Iaf för esport titlar

Permalänk

Satsa hellre på litet men hyfsat modernt - du köper dig ju också livstid och/eller andrahandsvärde på prylarna. Något i stil med en i3 i kombination med ett grafikkort inriktat på spelande i 1080p-upplösning är det minsta man bör satsa på, imo.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Killen i fråga håller på att spara till en dator men för att det ska bli vettigt så pratar vi i alla fall (minst) ett halvårs sparande tills köp. Processorerna (med tillhörande dator) från denna gen. kan jag få tag på gratis. Så jag vill egentligen bara få ett hum om det kommer fungera öht tills vidare. Det vore tråkigt att köpa nya low-end komponenter nu så att budgeten för nya datorn åker på stryk.

En HP Z400 med en Xeon W3680 (6-kärnig) står jag med nu. Ny kylare och systemdisk behövs så ca 1500kr investering medan ett GTX 980 referens (165W TDP känns som en ok nivå för chassit) står redo för utlåning tills vidare.

Jag har frågat om en mer exakt lista med spel han vill spela innan jag ev. fortskrider med någonting.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Tack för svar. Killen i fråga håller på att spara till en dator men för att det ska bli vettigt så pratar vi i alla fall (minst) ett halvårs sparande tills köp. Processorerna (med tillhörande dator) från denna gen. kan jag få tag på gratis. Så jag vill egentligen bara få ett hum om det kommer fungera öht tills vidare. Det vore tråkigt att köpa nya low-end komponenter nu så att budgeten för nya datorn åker på stryk.

En HP Z400 med en Xeon W3680 (6-kärnig) står jag med nu. Ny kylare och systemdisk behövs så ca 1500kr investering medan ett GTX 980 referens (165W TDP känns som en ok nivå för chassit) står redo för utlåning tills vidare.

Jag har frågat om en mer exakt lista med spel han vill spela innan jag ev. fortskrider med någonting.

de fungerar helt ok om vi inte snackar de absolut senaste spelen räkna inte med några 2000fps i nya spel men typ 100fps i cs:go t.ex. bör inte va nå problem de klarar i princip en potatis.

Dota/lol borde inte va nå problem om man kan leva med 60fps
ev kan fortnite vara för tungdrivet då cpu´n ev är under minimum systemkrav.

troligen presterar den nuvarande xeon cpun bättre än i7 9xx.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

troligen presterar den nuvarande xeon cpun bättre än i7 9xx.

A nä mycket hände under de två timmarna jag postade första inlägget och det andra. Hittade inte 920'an men tänkte att W3680 måste ändå vara det bättre fyndet

Fixat en "ny" kylare gratis också, så i och med att priset hittills ligger på 0 kr skadar det ju inte att testa på egen hand om den duger för lite spelande!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980