Fractal Design lanserar Torrent – chassi med luftflöde i fokus

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om dom kunde ha en lite mer diskret logga eller att man kunde plocka av emblemet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Beställde det i grått igår, kommer gå från custom vattenkylning till att köra luft ett tag. Leker med tanken på att köpa radiatorer som tar 2 ggr 180mm fläktar bara för att göra något annorlunda senare till vintern.

Till skillnad från de flesta ser jag frm emot att ha nätagget undanstuvat i toppen. Bara att rycka av taket ifall man behöver koppla in fler kablar (vilket är oftare än man tror för min del). Att botten fläktarna installeras på en skena som man lätt kan poppa ut när de ska rengöras kopplat med de utbytbara skenorna i fronten för att kunna anpassa till fläktar tycker jag är en riktigt nice touch också. Skulle gärna se det som standard från andra.

Jag kan nog också se att det snart kommer perforerat tak från enthusiast retailers som https://www.coldzero.eu/fractal-design-case-parts/ för de som absolut vill ha det.

Det enda jag inte gillar med chassit är att fronten inte är i aluminium. Skulle lätt betalat 500 extra bara för det.

Hoppas den får plats i lägenheten bara.

Skrivet av Homdax:

Jag är vare sig plåtingenjör eller metalldesigner, men jag är STOLT över att vi har en svensk tillverkare i framkant. Tyvärr saknar jag de tekniska innovationerna man i så fall borde kunna förvänta sig.

Givetvis bromsar ATX standarden de värsta och konstigaste påhitten, men jag efterlyser större möjligheter att vända och vrida på chassit, flytta moderkortsplåten, köra "spegelvänt" och mera modulära anslutningar som man kan flytta runt.

Jag gillar ERA skarpt, trots bristen på vad jag efterlyser, men det finns inte för MicroATX och ITX funkar inte så bra för mig, vad jag vet hittills.

Möjligen designas de i Sverige men de tillverkas tyvärr inte här.

En ITX-variant av denna utan logon i fronten hade jag gärna sett. Men känns ändå inte sannolikt att jag lämnar min NR200P den närmaste tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Detta chassit gav mig ett habegär jag inte haft på många år.

Japp, samma här.
Men som vanligt så har jag precis köpt ett nytt chassi, ska hämta ut det på posten idag...

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Jag är lite förvånad över namnet - Torrent..., tillsammans med beskrivningen "chassi med luftflöde i fokus".

Lutar lite åt ett chassi för fildelare med många hårddiskar...

Torrent är ju ett substantiv och betyder:
Stark ström eller flöde.

Så helt enligt ramarna för designen till Chassit.
Många förknippar ordet torrent som något fildelning har monopol på vilket såklart är helt galet
(De har bara lagt till Bit innan själva ordet)

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Möjligen designas de i Sverige men de tillverkas tyvärr inte här.

Det vet vi, men de styr väl?

"Designed in Sweden, Manufactured in North Korea"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Coolt, men känns inte som denna ska kosta 2000+?

Mer avskalat chassi får man leta efter och kostar dubbla jämfört med vanliga?

Permalänk

Tycker personligen Fractal Design gör chassin av undermålig kvalitet. Mitt Fractal Design R5 är det sämsta chassit jag någonsin haft. Det vibrerar och ger ifrån sig resonansljud när en av hårddiskarna drar igång och nej skruvarna sitter lagom ditskruvade.

Undersidan fläktkåpan är dessutom böjd av okänd anledning, topplocken i plast vars ditfästningar i plast dessutom gått av.

Kommer aldrig köpa ett Fractal Design någonsin igen! Och skulle råda andra att göra likadant håll er borta från dem!

Skrivet av Svensktiger:

Kul med en toppmonterad PSU igen, bästa platsen.
Mindre roligt med priset dock.
FD verkar helt ha glömt bort varför dom har varit så populära: diskreta vettiga chassin till BRA PRIS.

Tack och lov för topp-position för nätaggregaten men tyvärr håller jag inte med om att de gör bra chassin.

Permalänk
Medlem

Äntligen agget på ovansida!!!

Bra jobbat Fractal - detta blir ett köp i nästa rigg!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dinkefing:

Tycker personligen Fractal Design gör chassin av undermålig kvalitet. Mitt Fractal Design R5 är det sämsta chassit jag någonsin haft. Det vibrerar och ger ifrån sig resonansljud när en av hårddiskarna drar igång och nej skruvarna sitter lagom ditskruvade.

Undersidan fläktkåpan är dessutom böjd av okänd anledning, topplocken i plast vars ditfästningar i plast dessutom gått av.

Kommer aldrig köpa ett Fractal Design någonsin igen! Och skulle råda andra att göra likadant håll er borta från dem!

Kan ju vara lite överdrivet att avråda på sådan anekdotal bevisning. Du kan ju fått ett måndagsex och haft allmänt oflyt

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tycker personligen Fractal Design gör chassin av undermålig kvalitet. Mitt Fractal Design R5 är det sämsta chassit jag någonsin haft. Det vibrerar och ger ifrån sig resonansljud när en av hårddiskarna drar igång och nej skruvarna sitter lagom ditskruvade.

Undersidan fläktkåpan är dessutom böjd av okänd anledning, topplocken i plast vars ditfästningar i plast dessutom gått av.

Kommer aldrig köpa ett Fractal Design någonsin igen! Och skulle råda andra att göra likadant håll er borta från dem!

Tack och lov för topp-position för nätaggregaten men tyvärr håller jag inte med om att de gör bra chassin.

Böj en plåt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Kan ju vara lite överdrivet att avråda på sådan anekdotal bevisning. Du kan ju fått ett måndagsex och haft allmänt oflyt

Anekdotal bevisning? Det är knappast ett måndagsex. Ett Lian Li gör betydligt bättre chassin.

Permalänk
Medlem

Jag gillar det. Har tillräckligt tysta grejer för att det ska funka för mig.
Hårddiskfästena och kabeldragningen på baksidan är ett stort plus.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Trevligt låda, men tyvärr saknar den den viktigaste funktionen ifrån RV02, I/O plåten på MoBo uppåt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Har fractal gått och blivit giriga? Tvivlar inte på lådans funktionalitet och kvalité, men är inte priset i överkant? Finns ju många snyggare lådor än denna kan jag lätt tycka.
Fast intresset verkar finnas ändå verkar det som.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Leker med tanken på att köpa radiatorer som tar 2 ggr 180mm fläktar bara för att göra något annorlunda senare till vintern.

Samma här, Har letat efter ett chassi att bygga in alphacools nya 180/200mm monsta radiatorer i.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Ju mer jag tittar på FD produktvideo, desto mer intresserad blir jag av den CPU-kylare man visar.
Hoppas verkligen den går i produktion, att man kan få en snygg designad luftkylare om man ändå måste dras med en fönstersida på de flesta burkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Anekdotal bevisning? Det är knappast ett måndagsex. Ett Lian Li gör betydligt bättre chassin.

Ptja, jag har haft tre FD-chassin. Har ett gammalt Define och Meshify S2 i bruk. Kvalitén har varit utmärkt - finns inget att klaga på där.

Permalänk
Medlem

Gillar konceptet, men för stort för mig. En av anledningarna att jag köpte ett Lian Li O11D Mini är för att det har obehindrat luftintag underifrån till grafikkortet (specifikt: inget nätagg ivägen och hela botten består av fläktplatser), och för detta ger jag även ett stort plus till Torrent.

Trevligt med plats för 180mm-fläktar också, det saknar jag från min gamla Silverstone FT05.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Måste bli väldigt mycket damm i ett sånt chassi?

Ser häftigt ut i övrigt tycker jag...

Tvärtom skulle jag säga. Pga stora mängden fläktar som blåser in luft i chassit (igenom dammfilter) så skapas ett positivt tryck som då pressar ut luften där det går vilket inkluderar grillen bak i chassit.

Skrivet av Svensktiger:

Kul med en toppmonterad PSU igen, bästa platsen.
Mindre roligt med priset dock.
FD verkar helt ha glömt bort varför dom har varit så populära: diskreta vettiga chassin till BRA PRIS.

Eller hur! Äntligen får grafikkortet andas helt och hållet fritt.

Skrivet av RVX:

Har fractal gått och blivit giriga? Tvivlar inte på lådans funktionalitet och kvalité, men är inte priset i överkant? Finns ju många snyggare lådor än denna kan jag lätt tycka.
Fast intresset verkar finnas ändå verkar det som.

Förstår inte varför FD fick för sig att försöka köra "lyxpriser" på sina produkter. De är verkligen INTE bättre än konkurrenterna på något sätt så varför ta ut premiumpriser. Vad kommer Define 8 att kosta? 2600kr för basmodellen? Skulle inte förvåna mig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Shit, vad händer med alla dessa prissättningar? Saknar tiden då bra case låg runt tusenlappen…

Visa signatur

~Some wise words and yada yada yada~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Eller hur! Äntligen får grafikkortet andas helt och hållet fritt.

För 15 eller så år sedan var det ju poppis med fläktplatser i sidopanelen.
Hade det inte varit för dessa jämrans fönstersidor så känns det ju som att sidofläktar skulle lösa en hel del grafikkortsproblem.

Och jag kan för mitt liv inte förstå varför PSU'n hamnat i botten?
Den del av datorn som definitivt inte behöver friskluft =).
Plus att moderkortstillverkare, som vill följa vissa standarder, sätter strömkontakterna ovantill.
Resultatet blir långa kablar som kostar massor av pengar (koppar är dyyyyrt) och fungerar som antenner.

Permalänk
Medlem

Chassit verkar prestera bra iaf så det motiverar väl priset. Nästa projekt borde vara att ta fram ett bra mini itx chassi som kan konkurrera med Louqe Ghost S1, dan cases A4 eller kanske t.om. det lite billigare mastercase nr200. Finns väldigt få anledningar för en vanlig gamer att köpa ett vanligt midi tower chassi nuförtiden.

Deras äventyr in i lite mindre chassin(Fractal design era osv.) har inte gått så bra hittills.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Förstår inte varför FD fick för sig att försöka köra "lyxpriser" på sina produkter. De är verkligen INTE bättre än konkurrenterna på något sätt så varför ta ut premiumpriser. Vad kommer Define 8 att kosta? 2600kr för basmodellen? Skulle inte förvåna mig.

Är just det jag menar. Känns som att dom tagit ett rejält steg upp i pris sista åren, snart kostar väl nåt chassi närmare 3000:-
Nej...fel väg att gå anser jag.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tokgillar FD och alla mina byggen dom senaste 10-12 åren har skett i deras chassi, jag bryr mig inte om placeringen av nätagget. Men däremot ogillar jag trenden med att kapsla in aggen, var mycket bättre förr när man lätt kunde komma åt dom. Dock verkar det som man kan komma åt aggkablarna på detta chassi genom att lyfta toppen vilket är ett litet steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem

Gillar konceptet starkt även om just detta chassit är på tok för stort för mina behov. Håller tummarna för en lite mer slimmad variant för mATX eller ITX med 1x180 eller 2x140 i fronten istället.

En kort genomgång av chassit av CraftComputing.

Permalänk
Medlem

Får hålla tummarna att det kommer en variant som inte är lika djup. En matx version med bara 2 140mm i botten. *Drömmer*

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tycker personligen Fractal Design gör chassin av undermålig kvalitet. Mitt Fractal Design R5 är det sämsta chassit jag någonsin haft. Det vibrerar och ger ifrån sig resonansljud när en av hårddiskarna drar igång och nej skruvarna sitter lagom ditskruvade.

Undersidan fläktkåpan är dessutom böjd av okänd anledning, topplocken i plast vars ditfästningar i plast dessutom gått av.

Kommer aldrig köpa ett Fractal Design någonsin igen! Och skulle råda andra att göra likadant håll er borta från dem!

Tack och lov för topp-position för nätaggregaten men tyvärr håller jag inte med om att de gör bra chassin.

Jag vill ge motsatt råd eftersom jag upplever att allt sedan R6 och vidare är FDs chassin bäst. Gå och köp! Gå och köp! De datorer jag byggt med FDs chassin är alla tysta, svala och diskreta och de som har dessa datorer, jag, frun, mina barn och några till är alla nöjda. Inget skrammel, faktiskt inga ljud alls. Man måste vara väldigt nära datoerna för att höra att de är igång. Klart att det går att få det som du verkar ha det men då måste man bära sig illa åt mot chassit.

Permalänk
Skrivet av serafim:

Jag vill ge motsatt råd eftersom jag upplever att allt sedan R6 och vidare är FDs chassin bäst. Gå och köp! Gå och köp! De datorer jag byggt med FDs chassin är alla tysta, svala och diskreta och de som har dessa datorer, jag, frun, mina barn och några till är alla nöjda. Inget skrammel, faktiskt inga ljud alls. Man måste vara väldigt nära datoerna för att höra att de är igång. Klart att det går att få det som du verkar ha det men då måste man bära sig illa åt mot chassit.

Haha skojar du eller? Jag har inte på något sätt burit mig illa mot chassit. Vad är det för dumt påstående?

Permalänk
Medlem

Så fort man hör att det är lika bra eller bättre än antika Silverstone RV02 som fortfarande toppar listorna så vet man att det är ett av dom bästa luftkylda chassina som finns, lol.

Hade dock gärna sett en mindre och mer kompakt variant av det. Med 2x 180mm i botten skulle dom säkert kortat ner den avsevärt. Eller flyttat nätagg och roterat mobo, mmmm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Så fort man hör att det är lika bra eller bättre än antika Silverstone RV02 som fortfarande toppar listorna så vet man att det är ett av dom bästa luftkylda chassina som finns, lol.

Hade dock gärna sett en mindre och mer kompakt variant av det. Med 2x 180mm i botten skulle dom säkert kortat ner den avsevärt. Eller flyttat nätagg och roterat mobo, mmmm.

Silverstone RV02 bästa chassi jag har ägt, men vilken pjäs det var på skrivbordet eller släpa till lan.
Två 180mm fläkta i botten försökte de med genom Fortress FT05 som hade lite problem.