Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

RT-AC86U mycket långsammare än tele 2 routern

Permalänk
Medlem

RT-AC86U mycket långsammare än tele 2 routern

Hej,
Någon som vet varför min Asus router ger sämre hastighet än tele 2s standard router?
Har 100 Mbit bredband och får ut typ 90 Mbit med tele 2 men bara 10 Mbit med min Asus.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur ansluter du till att börja med?
Samma kabel/inställningar för trådlöst?
vad testar du mot?

Stängt av hastighetsoptimering och liknande?
Schemalagt något?
QoS?

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem med min Asus router där min stationära dator fick ca ~100mbit/s men min telefon fick ofta +110mbit/s och efter lite felsökande så kom jag fram till att ethernetkablarna som är dragna i väggarna bara går till 100mbit/s.

Så felet var rätt simpelet men kneppigt att fixa, dock e jag nöjd med mitt 100/100 abonemnag så jag förlorar inget på det.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hur ansluter du till att börja med?
Samma kabel/inställningar för trådlöst?
vad testar du mot?

Stängt av hastighetsoptimering och liknande?
Schemalagt något?
QoS?

Tele2 routern är inställd som brygga då den måste vara inkopplad för att vi ska få internet. Kör allt trådlöst här hemma och inte gjort några inställningar förutom att jag vill ha separat 2,4 ghz och 5ghz wifi. QoS är avstängd. Kollar Bredbandskollen när jag kopplar upp mig mot båda wifi nätverk.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av wootz91:

Tele2 routern är inställd som brygga då den måste vara inkopplad för att vi ska få internet. Kör allt trådlöst här hemma och inte gjort några inställningar förutom att jag vill ha separat 2,4 ghz och 5ghz wifi. QoS är avstängd. Kollar Bredbandskollen när jag kopplar upp mig mot båda wifi nätverk.

Felsökning då.
Prövat kabel?
Prövat annan kabel? / vad visar länkhastighet på dator?
Prövat överföra filer i nätverket mellan datorer ?

Uppdaterat/återställt routern?