Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Dator fungerar ej med Win 10

Hej! Efter att ha uppdaterat min dator till Windows 10 så fryser den efter cirka 10-15 minuter. Efter ett tag blir det en blåskärm med texten "CRITICAL PROCESS DIED". Det här problemet fanns inte när jag körde Windows 7 på den. Vet ni vad det kan vara för problem? Är det någon hårdvara som inte stöder Windows 10? Min dator har följande delar och är inköpt 2013.

ASUS TUF GRYPHON Z87 - mATX / Z87
ASUS DVD±RW (DRW-24F1ST/BLK/B/AS) 24X SATA Bulk Svart
Corsair Vengeance Pro Red 8GB DDR3 PC3-17000 2133MHz CL9 (CMY8GX3M2B2133C9R) (2x4GB)
Corsair PowerSupply (PSU) CX 750M 750W
Corsair Hydro H80i CPU Kylare
Fractal Design Define Mini - Svart (Ej PSU)
Gigabyte Radeon HD7970 GHz Edition 3GB Windforce 3 (GV-R797TO-3GD)
Intel Core i5-4670K 3,40GHz / 6MB / Socket 1150 (Boxed) + Grid 2
Samsung 840 EVO Series SSD 120GB SATA3 Basic Kit (MZ-7TE120BW)
WD Blue 1TB SATA III (7200 RPM / 64MB Cache)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kör ett minnestest på datorn först.
Memtest86 startat från en USB-sticka är vad jag rekommenderar: https://www.memtest86.com/download.htm

Permalänk
Medlem

Det kan bero på korrupt installation eller saknade filer.

Var det en ren installation du gjorde?
Om inte kan skulle jag föreslå att göra det från en usb med windows creation tool
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Edit:
64-bitars- eller 32-bitarsprocessor (CPU). Du skapar antingen en 64-bitars- eller 32-bitarsversion av Windows 10. Om du vill kontrollera detta går du till Datorinfo i datorinställningarna eller System på Kontrollpanelen och tittar efter Systemtyp.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Det funkar inte bra att uppgradera även om man kan. Hade en laptop som fucka ur helt efter uppgradering men funkade prima när jag blåste den o installerade från USB.
Annars skulle det kunna vara drivrutiner?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem att köra Win10 på den datorn.

Kopiera ev. filer du vill ha kvar från SSD till HDD.

Fixa en usb-sticka med Windows creation tool. Länk i ett av inläggen ovan.

Koppla ur HDD, så att du bara har SSD inkopplad vid installationen.

Ta bort alla partitioner på SSD i början av installationen och låt den
sedan skapa en ny.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla bra svar!

Skrivet av ehsnils:

Kör ett minnestest på datorn först.
Memtest86 startat från en USB-sticka är vad jag rekommenderar: https://www.memtest86.com/download.htm

Ska leta upp ett USB-minne och testa det. Har dock redan kört Windows inbyggda minnestest och det visade inga fel på minnena.

Skrivet av Necrophor:

Det kan bero på korrupt installation eller saknade filer.

Var det en ren installation du gjorde?
Om inte kan skulle jag föreslå att göra det från en usb med windows creation tool
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Edit:
64-bitars- eller 32-bitarsprocessor (CPU). Du skapar antingen en 64-bitars- eller 32-bitarsversion av Windows 10. Om du vill kontrollera detta går du till Datorinfo i datorinställningarna eller System på Kontrollpanelen och tittar efter Systemtyp.

Först uppgraderade jag direkt från Win 7 till Win 10, men när problemen kom så gjorde jag en ren Win 10-installation utan att det blev bättre. Jag har köpt Win 10 på USB. Blir det någon skillnad att göra om installationen med Windows Creation Tool då? Edit: Det är ett 64-bitars operativsystem, en x64-baserad processor.

Skrivet av Mullvaden83:

Det funkar inte bra att uppgradera även om man kan. Hade en laptop som fucka ur helt efter uppgradering men funkade prima när jag blåste den o installerade från USB.
Annars skulle det kunna vara drivrutiner?

Jag har uppdaterat mina drivrutiner till senaste version. Skaffade till och med ett program för att scanna av hela systemet (Driver Easy). Har även uppdaterat Win 10.

Har inte testat Cloud Download, men jag har gjort en återställning via Win 10 på USB. Blir det någon skillnad att göra det via molnet?

Skrivet av TechWolf:

Det ska inte vara några problem att köra Win10 på den datorn.

Kopiera ev. filer du vill ha kvar från SSD till HDD.

Fixa en usb-sticka med Windows creation tool. Länk i ett av inläggen ovan.

Koppla ur HDD, så att du bara har SSD inkopplad vid installationen.

Ta bort alla partitioner på SSD i början av installationen och låt den
sedan skapa en ny.

Får testa att koppla ur HDD:n ur datorn. Det intressanta är att jag nu upptäckte att jag inte kommer åt min HDD i Windows. Den fanns dock med som alternativ när jag skulle välja vart jag installerade Win 10. Jag har köpt Win 10 på USB. Blir det någon skillnad att använda Windows Creation Tool då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenX:

Får testa att koppla ur HDD:n ur datorn. Det intressanta är att jag nu upptäckte att jag inte kommer åt min HDD i Windows. Den fanns dock med som alternativ när jag skulle välja vart jag installerade Win 10. Jag har köpt Win 10 på USB. Blir det någon skillnad att använda Windows Creation Tool då?

Om du använder Windows Creation Tool så är du säker på att få nya och uppdaterade installationsfiler.

Har du kontrollerat vad du kör för version av Win10 ? (höger musknapp på startknappen och välj "system")
Står under "Windows-specifikationer".

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenX:

Tusen tack för alla bra svar!

Ska leta upp ett USB-minne och testa det. Har dock redan kört Windows inbyggda minnestest och det visade inga fel på minnena.

Först uppgraderade jag direkt från Win 7 till Win 10, men när problemen kom så gjorde jag en ren Win 10-installation utan att det blev bättre. Jag har köpt Win 10 på USB. Blir det någon skillnad att göra om installationen med Windows Creation Tool då? Edit: Det är ett 64-bitars operativsystem, en x64-baserad processor.

Jag har uppdaterat mina drivrutiner till senaste version. Skaffade till och med ett program för att scanna av hela systemet (Driver Easy). Har även uppdaterat Win 10.

Har inte testat Cloud Download, men jag har gjort en återställning via Win 10 på USB. Blir det någon skillnad att göra det via molnet?

Får testa att koppla ur HDD:n ur datorn. Det intressanta är att jag nu upptäckte att jag inte kommer åt min HDD i Windows. Den fanns dock med som alternativ när jag skulle välja vart jag installerade Win 10. Jag har köpt Win 10 på USB. Blir det någon skillnad att använda Windows Creation Tool då?

du kan välja clean install, keep nothing då formaterar den disken också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av RavenX:

Får testa att koppla ur HDD:n ur datorn. Det intressanta är att jag nu upptäckte att jag inte kommer åt min HDD i Windows. Den fanns dock med som alternativ när jag skulle välja vart jag installerade Win 10. Jag har köpt Win 10 på USB. Blir det någon skillnad att använda Windows Creation Tool då?

När man skapar ny så får man med många uppdateringar så det kan löna sig att skapa ny även om allt funkar med USB med gammal 10 version.

Köpt USB med 10 USB bruka ha en gammal version. Minns inte vad dom andra fick för fel men dom löste det genom att skapa ny.

Gällande disken. Ta bort alla partitioner på disken men skapa INTE ny utan tryck nästa så ser den själv till att det blir rätt när den fortsätter installera.

Ha bara 1 disk kopplad tills USB installerat klart. Annars kan USB lägga/använda något på annan disk som Windows behöver för att starta vilket leder till problem i framtiden och bla göra det svårare att veta vilken disk som orsakar fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Om du använder Windows Creation Tool så är du säker på att få nya och uppdaterade installationsfiler.

Har du kontrollerat vad du kör för version av Win10 ? (höger musknapp på startknappen och välj "system")
Står under "Windows-specifikationer".

Ok. Får vara värt ett försök. Det man får hämta hem som uppdateringar annars då? Jag har följande Win 10-version installerad:

Utgåva: Windows 10 Home
Version: 20H2
Installerad: ‎2021-‎10-‎16
OS-version: 19042.1288
Gränssnitt: Windows Feature Experience Pack 120.2212.3920.0

Skrivet av Oneone:

du kan välja clean install, keep nothing då formaterar den disken också.

Har testat det också, men ska testa igen då jag installerar om ytterligare en gång men utan min lagrings-HDD inkopplad.

Skrivet av panpo98:

När man skapar ny så får man med många uppdateringar så det kan löna sig att skapa ny även om allt funkar med USB med gammal 10 version.

Köpt USB med 10 USB bruka ha en gammal version. Minns inte vad dom andra fick för fel men dom löste det genom att skapa ny.

Gällande disken. Ta bort alla partitioner på disken men skapa INTE ny utan tryck nästa så ser den själv till att det blir rätt när den fortsätter installera.

Ha bara 1 disk kopplad tills USB installerat klart. Annars kan USB lägga/använda något på annan disk som Windows behöver för att starta vilket leder till problem i framtiden och bla göra det svårare att veta vilken disk som orsakar fel.

Tack! Låter värt att testa och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Nu har jag testat att plocka ur min HDD så att bara SSD:n är inkopplad. Jag har gjort en uppdaterat Win 10-avbild på USB med hjälp av Windows Media Creation Tool.

När jag startar datorn med USB-stickan inkopplad så kommer jag in i installationsprocessen för Win 10. Problemet börjar sen när jag ska välja disk/partition där jag ska installera Windows. Jag får följande felmeddelande:

”Det går inte att installera Windows på den här disken. Den markerade disken har en MBR-partitionstabell. I EFI-baserade system kan Windows endast installeras på GPT-diskar.”

Någon som vet vad det innebär?

Jag har tydligen även många olika partitioner på min SSD (se bifogade bilder). Ska dessa vara kvar eller är det bara välja ”Ta bort”?

Partitioner (SSD)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan läsa om MBR och GPT t.ex här: https://www.howtogeek.com/193669/whats-the-difference-between...

Om du inte har några filer som du behöver ha kvar på SSD, så ta bort samtliga partitioner.
När du sedan väljer att fortsätta så kommer installationen att skapa nya själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Du kan läsa om MBR och GPT t.ex här: https://www.howtogeek.com/193669/whats-the-difference-between...

Om du inte har några filer som du behöver ha kvar på SSD, så ta bort samtliga partitioner.
När du sedan väljer att fortsätta så kommer installationen att skapa nya själv.

Tack för hjälpen! Jag lyckades ta bort samtliga partitioner samt installera den senaste versionen av Win 10 från USB. Tyvärr kvarstår dock problemet att datorn fryser/låser sig efter 10-11 minuter.

Testade även att köra Microsofts verktyg för att undersöka om datorn klarar av Win 11. Tydligen är min processor inte kompatibel med Win 11. Kan det vara problemet även i Win 10 och kan man i så fall göra något åt det? Min processor är "Intel Core i5-4670K 3,40GHz / 6MB / Socket 1150 (Boxed)".

Permalänk
Medlem

Nej, det går bra att köra Win10 på betydligt äldre datorer än med i5-4670K / Z87. Så där ligger inte problemet.

Har du sett om Windows loggar säger något mer om problemet ??

Är det senaste BIOS ?? (Version 2103 verkar vara det sista ASUS gav ut till GRYPHON Z87)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

du kan välja clean install, keep nothing då formaterar den disken också.

Poäng på det!
Dock är det lite lurigt minst sagt om man kör clean install, och har flera diskar i burken!
Har hänt mig, tyvärr, att jag installerat win på en "fil-disk" som jag absolut inte ville formatera.
Win "berättar inte i klartext" vilka diskar man har, och fritt från minnet (kan minnas fel) så skriver win "disk 0, disk 1, disk 2 eller liknande "mumbojumbo". Vid installation alltså. Speciellt jättesvårt blir det (för mig) när jag har/hade flera diskar från samma tillverkare och av liknande storlek. Hände väl för 10 år sedan, men minns det fortfarande som igår..

Vill man både ha "hängslen och livrem", kopplar man ur alla "fil-diskar" vid ominstallation/clean install av win. Då "kan det inte gå fel". (Jag räddades av min backup-server hemma, en gammal HP. Tog ett dygn att återställa förlorade filerna, hade bara 100Mbit/s på den tiden)

Så det gäller att vara lite försiktig om man har flera diskar i burken och inte stressa (som jag gjorde) och klicka "NEXT"/"OK" på alla rutorna som poppar upp.

Men normalt sett är det inga problem.

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men så fungerar äntligen Win 10 på min dator. Att det var ett hårdvaruproblem blev mer och mer uppenbart då verkligen inget annat hjälpte. Minnestest, ominstallationer av Windows och uppdateringar av drivrutiner med mera gav inget resultat.

Min första tanke var då att min processor inte hade stöd för Win 10 av någon konstig anledningen (enligt Microsoft är den inte kompatibel med Win 11). Då datorn låste sig efter 10-11 minuter så började jag på att bevaka processoraktiviteten för att se om det hände något med den då. Processorn visade inga konstigheter, men som av en slump såg jag att min SSD med Win 10 på gick upp på maximal belastning trots att jag i princip bara hade Win 10 igång. Strax efter så låste sig datorn och blåskärmen dök upp. Så efter att ha köpt en ny SSD så fungerar nu min dator helt perfekt.

Måste säga att det var väldigt konstigt eftersom att datorn fungerade hur bra som helst med Win 7. Detta även efter att jag lagt in Win 7 igen efter att ha tagit bort Win 10.

Den här tråden beskriver också samma problem som jag hade min dator: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1596926-lostdisken-gar...

Stort tack för hjälpen alla som kommit med bra tips och idéer. Fantastiskt forum detta.