Permalänk

Cpu problem med moderkortet

Har googlat runt men hittar ingen i hela världen som verkar ha mitt problem.

Byggde ihop en dator förra året med mini itx aorus z490i med 10700k
Direkt när jag kommer in i windows går den upp i 100 grader, startar om och kollar i bios även där mycket varm mellan
80-90 grader, stänger av datorn slår på igen å allt är plötsligt bra. Detta fel kommer och går hela tiden när jag kopplat ur och i
strömkabeln. Min misstanke är så klart moderkortet, beställde ett nytt för en månad sedan och allt fungerar frid och fröjd ingen throttling alls på cpun , lämnade även i mitt moderkort till inet som inte hittade på något fel så jag fick tillbaka det men nu är de fel igen och ännu värre denna gången nu är idle tempen 50 grader och spelar man går den upp närmare 100 grader trots ett antal omstarter av datorn. Så vad är felet egentligen ? kombinationen av cpun och moderkortet ? Har dock inte möjlighet att prova en annan cpu på mitt moderkort.

Permalänk
Medlem

Det är smått fantastiskt att du helt missade att nämna vilken kylning du har.
Så vad kyler du med? AIO?

Vad händer om du sätter en spänning till cpu manuellt?
Kollar du ens vilken spänning din cpu blir matad med?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

yes missade det så klart. chassiet är nzxt h1 med medföljande vattenkylare
men den kyler jättebra när allt fungerar c.a 60 grader i spel samt 80 i cinebench
de blir så klart lite bättre med manuell spännig eller minus adaptive vcore men de är som sagt inte
det som är problemet.

Permalänk

önskade jag kunder bifoga bilder och video så nån får se hur konstigt det kan bete sig.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att pumpen funkar?

Permalänk

ja den fungerar men vet ej om den blivit sämre verkar så med, men som sagt olika omstarter av datorn ger olika temperaturer
ibland kokar den vid 40W ibland 120w när den är som bäst kyler den 190W har provat att repasta x antal gånger med identisk resultat men med ett annat moderkort ej något problem all ska skicka in hela datorn till inet men de kommer kosta mig pengar
drygt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av christian29:

ja den fungerar men vet ej om den blivit sämre verkar så med, men som sagt olika omstarter av datorn ger olika temperaturer
ibland kokar den vid 40W ibland 120w när den är som bäst kyler den 190W har provat att repasta x antal gånger med identisk resultat men med ett annat moderkort ej något problem all ska skicka in hela datorn till inet men de kommer kosta mig pengar
drygt.

Och det har du varifierat med RPM-sensor? Det kan ju vara så att den ibland går igång och andra gånger inte. Kolla pumpens range enligt manualen, nollställt eventuella kurvor du har gjort och kör den på max och se om det kommer hyggligt nära specad max RPM

Permalänk

https://i.imgur.com/SCZV7zf.jpg
https://i.imgur.com/z7UBw4T.jpg

får se om jag lyckades

enda skillnaden är att jag stängt av datorn omstart blir ingen skillnad

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Och det har du varifierat med RPM-sensor? Det kan ju vara så att den ibland går igång och andra gånger inte. Kolla pumpens range enligt manualen, nollställt eventuella kurvor du har gjort och kör den på max och se om det kommer hyggligt nära specad max RPM

jo pumpen går på fullt hela tiden men blir inte just nån skillnad alls bara mer oväsen, behövdes inte alls förut när allt fungerade som de skulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av christian29:

jo pumpen går på fullt hela tiden men blir inte just nån skillnad alls bara mer oväsen, behövdes inte alls förut när allt fungerade som de skulle.

Nog brukar AIO-pumpar göra lite ljud som hörs något. men väsnas? Då är det något väldigt fel på den. Känner inte heller att du svarade på om du har kollat RPM.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Nog brukar AIO-pumpar göra lite ljud som hörs något. men väsnas? Då är det något väldigt fel på den. Känner inte heller att du svarade på om du har kollat RPM.

rpm ligger mellan 3200-4500

Permalänk

https://imgur.com/WoxqXbF även en video med bara av och på med datorn i bios

Permalänk

Om de snurrar men väsnas mycket låter som att ev slingan förlorat för mycket kylvätska

Även slutna system förlorar sin vätska med tiden och drar den runt stora mängder luft i systemet kommer den prestera väldigt dåligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Kan ha missat det, men har du testat det mest uppenbara som är att köra med en annan kylare?

Permalänk
Medlem

kan vara typ sprucken impeller - ibland när den drar igång så sitter den rätt o pumpar vatten - o ibland när den drar igång så rör sig inte impellern, men pumpen snurrar == inget flow.

mvh Lazze

Permalänk

Ja troligtvis har det blivit nått fel med vattenkylaren nu också plus moderkortet ,allt fungerade bra med ett annat moderkort

Permalänk

Uppföljning lämnade in datorn till Inet det var tydligen bara vattenkylaren som var dålig, konstigt, när de blev bättre med ett annat moderkort men nu är allt toppen