XFX släpper AMD Navi-baserat kort för kryptobrytning

Permalänk
Melding Plague

XFX släpper AMD Navi-baserat kort för kryptobrytning

RDNA 1 återuppstår i form av kortet XFX BC-160. Kretsen som används är Navi 12, vilken tidigare exklusivt använts i AMD:s profesionella grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Navi 12 är väl mest känd som kretsen från Apples sista Intel-baserad Macbook Pro 16".

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Shit pommes frites, har inga popcorn hemma - vänta... 🧯

Permalänk
Medlem

Det är väldigt oimponerad siffror sett till priset. Som ett lite vassare 3060ti (ej LHR).

Permalänk
Medlem

Helt ok. Detta konkurrerar inte ut Gamers på något sätt vad jag kan se så helt OK. Priset känns också helt Ok om man ska tro snacket om hur otroligt snabbt man tjänar in inköpen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Det är väldigt oimponerande siffror sett till priset. ...

Vilket pris utgår du från?
Bulkpriset till de miners som handlar direkt från XFX eller det scalpers tar när de säljer via Ali Express?

För övrigt har ju alla grafikkort i dagsläget imponerande uselt pris/prestanda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Det är väldigt oimponerad siffror sett till priset. Som ett lite vassare 3060ti (ej LHR).

Inköpspriset är väl sällan av högsta vikt för mining-riggar? Skulle tro att effektförbrukning på 150W lockar när ett 3060 Ti ligger på 200W, så det här Radeon-kortet lär ha rätt bra Hashrate/W

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför ett kort som marknadsförs som energieffektivt och ska dra 130watt (enligt Aliexpress) har två stycken 8 pin....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Helt ok. Detta konkurrerar inte ut Gamers på något sätt vad jag kan se så helt OK. Priset känns också helt Ok om man ska tro snacket om hur otroligt snabbt man tjänar in inköpen.

Om jag inte förstått fel så tillverkas detta på samma nod som navi2 och zen3 och bör isf innebära minskade leveranser till gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av zablot:

Jag undrar varför ett kort som marknadsförs som energieffektivt och ska dra 130watt (enligt Aliexpress) har två stycken 8 pin....

man vill inte dra ström genom risern antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Om jag inte förstått fel så tillverkas detta på samma nod som navi2 och zen3 och bör isf innebära minskade leveranser till gamers

Om de omprioriterat vilken die som ska tillverkas på en wafer, ja. Men handlar högst troligt bara om att ta tillvara sådant som annars skulle kasseras pga att det inte går validera mot någon befintlig produkts krav.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Inköpspriset är väl sällan av högsta vikt för mining-riggar? Skulle tro att effektförbrukning på 150W lockar när ett 3060 Ti ligger på 200W, så det här Radeon-kortet lär ha rätt bra Hashrate/W

Ett 3060ti gör ca 60MH/s @120W så rätt jämförbart. Idag är inköpspriset större grej än elen, när man får igen sina pengar har man ofta spenderat 80-90% på hårdvara resten på el (beroende på vad man köper och ens elpriser såklart). I längden kan effektiviteten spelar mer roll dock, om det blir mindre lönsamt att mina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Helt ok. Detta konkurrerar inte ut Gamers på något sätt vad jag kan se så helt OK. Priset känns också helt Ok om man ska tro snacket om hur otroligt snabbt man tjänar in inköpen.

Betala 23 000kr för att få ca 40kr per dag är inte så imponerande...

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av rotkiv42:

Betala 23 000kr för att få ca 40kr per dag är inte så imponerande...

Man har betalat av det på ca 19+ månader - elen i så fall, ganska okej investering som sen bara går plus imo
I dagsläget hade jag dock satt det i fonder eller något, men ja

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Man har betalat av det på ca 19+ månader - elen i så fall, ganska okej investering som sen bara går plus imo
I dagsläget hade jag dock satt det i fonder eller något, men ja

Förutsättningen är dock att mining håller i sig i så länge och till skillnad från andra GPUs lär den här vara värdelös om mining inte är aktuellt längre. Andra GPUs betalar sig på 10-12 månader (LHR varieteter lite längre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Helt ok. Detta konkurrerar inte ut Gamers på något sätt vad jag kan se så helt OK. Priset känns också helt Ok om man ska tro snacket om hur otroligt snabbt man tjänar in inköpen.

Det är ju produktion som går till grafikkort som inte går att använda till någonting annat än mining så jag tycker nog ändå att det här är värre än att bara göra vanliga grafikkort. Blir ju en herrans massa e-waste sen när det ska kasseras också för det finns överhuvudtaget ingen begagnatmarknad för sånt här. Tycker dessa miningkort är en fundamentalt korkad idé som enbart ser ut som en enkel väg för tillverkare att slippa konkurrera med sina egna produkter och minska utbudet begagnade varor.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Betala 23 000kr för att få ca 40kr per dag är inte så imponerande...

30-34kr snarare :(.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

30-34kr snarare :(.

Är det innan man dragit bort elkostnaden?
Känns som det är en dålig affär, speciellt när man inte ens kan sälja korten begagnat till gamers.

Permalänk
Medlem

Har inte folk tröttnat på crypto än 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Har inte folk tröttnat på crypto än 🙄

Nej då! Har du lite tid så att jag kan berätta om herrens senaste skapelse, NFTs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är det innan man dragit bort elkostnaden?
Känns som det är en dålig affär, speciellt när man inte ens kan sälja korten begagnat till gamers.

Japp, innan. Dock så höftade jag lite. 36kr som bäst är det nog om man kollar på whattomine.com. 4 USD * 9kr. Innan el-avdrag, vad man nu än har för el-pris. Jag har nog ca 1,2kr / kWh med alla skatter och månadsavgifter. Då blir det 3.30 USD. Typ 30 spänn!

ROI på 776 dagar. Nog inte ens intressant för företag tror jag. Inte mer än 10-12 månader.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Man har betalat av det på ca 19+ månader - elen i så fall, ...

Skrivet av kelthar:

30-34kr snarare :(.

Räknar man på 40 kr/dygn bruttoinkomst och 5 kr/kWh elkostnad så blir det ~25 kr/dygn i nettointäkt.
Tre år att betala av kortet innan det börjar generera en nettovinst, om man handlar från scalpers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Japp, innan. Dock så höftade jag lite. 36kr som bäst är det nog om man kollar på whattomine.com. 4 USD * 9kr. Innan el-avdrag, vad man nu än har för el-pris. Jag har nog ca 1,2kr / kWh med alla skatter och månadsavgifter. Då blir det 3.30 USD. Typ 30 spänn!

ROI på 776 dagar. Nog inte ens intressant för företag tror jag. Inte mer än 10-12 månader.

Lönsamheten hos mining är också ganska cyklisk. Kanske 1 år av 4 är lönsamma med våra elpriser. Denna säsong är snart över tror jag. Tillverkarna släpper miningkort ungefär när lönsamheten sjunger på sista versen. Typ som 2018. I nuläget vill man ha en miningrigg som redan tjänat in sin ROI och ha grafikkort som man skulle kunna sälja till gamers när lönsamheten för mining går ner. Eller helst lite innan för att få bästa försäljningspris på begagnatmarknaden. Typ som nu.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Olle P:

Räknar man på 40 kr/dygn bruttoinkomst och 5 kr/kWh elkostnad så blir det ~25 kr/dygn i nettointäkt.
Tre år att betala av kortet innan det börjar generera en nettovinst, om man handlar från scalpers...

Ja det är väldigt mycket aspekter som spelar in, svårt att sätta fingret på precis ett värde men man kommer närmre sanningen med ditt exempel helt klart

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Köper man grafikkort för mining brukar man räkna med 6 månader tills det betalats tillbaka för det ska vara värt. 19 månader är verkligen ovärt.

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem

Känns helt ointressant, problemet med mining korten är att dom i princip har 0 i andrahandsvärde när Eth försvinner, om det nu inte dyker upp något annat som är lika värt att bryta.

Köper man spelkort för mining så är man ju iaf garanterad en del av pengarna tillbaka. Jag räknar med ett dåligt andrahandspris i ROI när jag köper kort.

Sen lär det ju bara säljas i bulk om 100-1000 kort, så som dom har gjord med andra mining specifika gpus, visst lär dyka upp några kort på alibaba osv men.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.