Permalänk
Medlem

LED strip som styrs från datorn

Ska uppgradera sonens datorplats med nytt skrivbord och gamingstol, han är 8år, så RGB är det som gäller, skulle vilja fästa en LED stril på baksidan av skrivbordet som lyser upp väggen.

Alla jag hittar verkar vara WIFI styrda av nått slag, (google eller Alexa osv) jag vill ha en som man kopplar in med USB och kan styra från datorn, antingen med Aura eller liknande, eller separat program.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Twinkly kan styras av razer, men hur bra det funkar kan man diskutera. De har iaf en app med egna effekter.

För full kontroll är nog wled bäst (wifi som sagt), vill man inte fixa med inställningar ska man nog sikta på någon ambilightlösning som hyperion.

Dilemmat med pc och usb är att pc inte har ioportar och de flesta usb chip är enkla Arduino, det funkar men är väldigt nischat.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag rekommendera philips hue. För att styra via PC:n använder man deras mjukvara som heter Hue Sync. Vill du ha billigaste möjliga så är de väl en ledslinga från biltema, dock tappar du möjligheten att styra från datorn.

Väldigt få produkter tillåter styrning via USB. Corsair har en produkt som skulle kunna användas, Corsair iCUE LS100 Smart Lighting Strip.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 64GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | ROG PG32ucdm
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro