Nya erbjudanden i Webhallen Gamers Unite
Permalänk

Dark hero wifiproblem

Köpte ett Asus Crosshair VIII dark hero för ett par månader sedan och nu när jag ska få fiber i lägenheten så tänkte jag köra wifi.
Problemet är att windows inte känner av det trådlösa nätverkskortet som är inbyggt i moderkortet.
Asus drivrutin ville inte windows installera för de saknade stöd för Windows 10..
Så tog steget och installerar windows 11.
Nu vägrar windows helt att ens försöka installera drivrutinerna.
Antennerna är monterade.
Med en gammal usb wifi sticka så funkar det men med jättelåg hastighet.
Några förslag?
Routern är en tp link archer ax 11000.
Lars

Permalänk
Medlem

Är wifi kortet påslaget i BIOS?

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Är wifi kortet påslaget i BIOS?

Hmm. Ska det aktiveras där?
😳

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gummybearkiller:

Hmm. Ska det aktiveras där?
😳

Senaste bios/UEFI?

Permalänk

Tänkte bara följa upp det hela med att säga att asus precis kommit med en ny uppdatering till wifi på win 11 men precis som innan packas uppdateringen upp som vanligt men vägrar att ens reagera när jag kör setupfilen, även som administratör.
Har inaktiverat windows security och gått igenom bios utan att hitta någon lösning.
Senaste bios installerat osv.
Någon som vet varför installationsfiler bara stoppas som här?

Har kontaktat Asus som vill att jag ska skicka tillbaka moderkortet men att bli utan dator en tid och riva ner min dator med custom loop osv finns inte för att wifi inte funkar på kortet.
Kan vara antennen men då den inte finns att köpa lös så..
Och att datorn vägrar svälja installationsfiler känns det mjukvarurelaterat.

Permalänk
Medlem

klockar du hårt?

Permalänk
Medlem

Finns drivrutiner även för Windows 10, och ja WiFi (och BT) går att stänga av i BIOS/UEFI.

Ser du kortet i enhetshanteraren? Vänt dig till tillverkaren?

Permalänk
Skrivet av Hothep:

klockar du hårt?

Inget alls

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns drivrutiner även för Windows 10, och ja WiFi (och BT) går att stänga av i BIOS/UEFI.

Ser du kortet i enhetshanteraren? Vänt dig till tillverkaren?

Som jag skrev vill Asus att jag RMA:ar kortet, bios är rätt och inga drivrutiner sväljs.

Permalänk
Medlem

Har datorn var it snabb och stabil, eller kanske långsam och tillåmed frysningar?
Slöheter och att grejer inte fungerar, program som inte startar kan indikera problem med exempelvis ramminnen eller disk io. Programemt kan bli korrupt vid körning, laddning, eller helt enkelt vid nedladdning.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Har datorn var it snabb och stabil, eller kanske långsam och tillåmed frysningar?
Slöheter och att grejer inte fungerar, program som inte startar kan indikera problem med exempelvis ramminnen eller disk io. Programemt kan bli korrupt vid körning, laddning, eller helt enkelt vid nedladdning.

https://www.dropbox.com/s/mmb319rpdkto1ty/2022-01-18.png?dl=0

Får upp den dialogrutan om jag går ner ett par mappar och testar att köra installationsfilen

Permalänk
Medlem

Som jag skrev vill Asus att jag RMA:ar kortet, bios är rätt och inga drivrutiner sväljs.

Du svarade inte om själva enheten syns i enhetshanteraren eller andra verktyg.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du svarade inte om själva enheten syns i enhetshanteraren eller andra verktyg.

Ja det syns där

Permalänk
Medlem

Ja det syns där

Kan du inte installera drivrutinen från Enhetshanteraren? Låter ju som ett programvaruproblem du har med drivrutinspaketet.