Värt att investera i vattenkylning för maximalt tyst dator?

Permalänk
Medlem

Värt att investera i vattenkylning för maximalt tyst dator?

Hej, som rubriken lyder,

Är det värt att investera i vattenkylning för att få en så tyst dator som möjligt?

Jag har aldrig haft vattenkylning men skall bygga en ny dator och vill ha så tyst som möjligt. Är det stor skillnad i ljud med vattenkylning jämfört med traditionella fläktar för CPU och GPU t.ex?

Jag har tittat på ett sånt här kit https://www.inet.se/produkt/7000373/corsair-hydro-x-kit-xh305... men då tillkommer kylarblock för GPU vilket är ca 1500-2000kr till skulle jag gissa

Så för att bygga ett vattenkylt chassi så får man lägga ca 5-6000kr mer.

Permalänk

Vattenkylning är inte vad jag skulle kalla för tyst kylning, du måste fortfarande ha fläktar för radiatorn och pumparna är inte tysta. Så om tystnad är målet så skulle jag nog köra med luftkylning en Noctua NH15, ett grafikkort som inte kör fläkt på idle och desamma med PSU. Jag gjorde tappra försök att få ner oljudet och det slutade med att datorn står i ett annat rum med kablar genom väggen ist

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS ROG PA32UCDM & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk
Keeper of the Bamse

Värt rent praktiskt? Nja...

Men som en kul och lärande projekt? Visst!

Kör du en Noctua NH-D15 och resten noctuafläktar, så får du en i princip knäpptyst dator. Jag kör det, med ett semi-passivt nätagg, och min dator hörs inte om jag inte sätter örat mot. Chassifläktarna går i 5volt, noctuan snurrar i 800rpm och nätagget snurrar inte alls. Fractalchassit har butumen-plattor i sig dom dämpar det lilla oljudet som kommer från fläktarna.

Det som låter är grafikkortet, men när grafikkortet låter så överröstar spelet man spelar helt klart, särskilt med Jonas utmärkta Guide till att sänka spänningen till 3000-serien

Vattenkylning ger ju ett tystare grafikkort, men det blir ju meckigt med allt underhåll, läcktest och eventuell krökning av vattenrör osv i chassit. Sen är ju priset avskräckande.

Så det är inte värt som investering, men värt för att det är kul

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Förenklat handlar det om hur stor yta kan jag transportera bort värmen ifrån. Lyckas man öka ytan så kan man köra fläktarna långsammare. En 360 radiator har en viss yta, detta kit gör ingen jättestor skillnad jämfört med bra/stora luftkylare och en 360 radiator räcker inte till för dagens heta cpu/gpu:er. Men får du upp radiatorytan, minimum 2x360 för en dator av modernt snitt, ja, då börjar ljudnivån kunna sänkas genom att man kan köra fläktarna långsammare.

Till detta kommer en tröghet i uppvärmning/nerkylning p.g.a. vattnet, så man slipper det där hysteriska upp/ner-varvandet som man kan få med luftkylare och det påverkar förstås upplevelsen av ljudet (mindre störande med mer konstant susande)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Kul kommentarer,

Det jag upplever som högljuddast idag är helt klart grafikkortet när man spelar. Så om man kan få bort det ljudet så är det guld värt. Som @Printscreen säger så är det ett kul projekt

Permalänk
Medlem

Jag körde luft i många år, men förra året valde jag att testa full custom loop, men de gjordee jag endast som en kul grej.
Nu kan jag ha fläktarna på lägre RPM så den blev tystare jämtemot när jag körde fläkt, då främst på gpun då jag använde mig av en AIO innan.

Ska man gå åt en customloop ska det vara för intresse, nyfikenhet och för att man har råd.
Att bygga en loop är dyrare än vad man tror, iallafall om man ska kyla både CPU + GPU.

Angående rör så går det att använda sig utav soft tubing vilket gör det mycket enklare.
Nu när jag har full customloop skulle jag inte gå tillbaka till luft.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att idag har jag en dator som jag byggde 2018 som är min referens. 2st fractal design fläktar i fronten och 1 där bak i chassit.

CPU | AMD Ryzen 7 1700X
Kylare | be quiet! Pure Rock
Mobo | MSI B450 GAMING PLUS
Minne | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
Grafikkort | MSI Radeon RX 580 Armor OC grafikkort 8G
Nätagg | be quiet! Pure Power 10 600W CM
HDD | Samsung 860 EVO 500GB
Chassi | Fractal Design Define C

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Znille:

Hej, som rubriken lyder,

Är det värt att investera i vattenkylning för att få en så tyst dator som möjligt?

Jag har aldrig haft vattenkylning men skall bygga en ny dator och vill ha så tyst som möjligt. Är det stor skillnad i ljud med vattenkylning jämfört med traditionella fläktar för CPU och GPU t.ex?

Jag har tittat på ett sånt här kit https://www.inet.se/produkt/7000373/corsair-hydro-x-kit-xh305... men då tillkommer kylarblock för GPU vilket är ca 1500-2000kr till skulle jag gissa

Så för att bygga ett vattenkylt chassi så får man lägga ca 5-6000kr mer.

Beroende på grafikkort så kan du alltid modda på en AIO eller 120mm fläktar, tycker mitt 3080 FTW på 50% fläktar är ganska högljutt jämfört med min gamla loop. Jag bygger nytt o har fått tag i de flesta delar relativt billigt:

2x280mm rads - 600 - b-ware på aquatuning
CPU + pump = 900 - marknaden
fittings + sleeve = 1000 totalt // barrow fittings
GPU block kanske jag får tag i billigt om en vän på forumet hittar det i sina gömmor annars blir det ett nytt för 1000-2500kr beroende på om jag vill slösa lite

du kan handla på https://www.barrowstore.eu/ för o komma undan billigare.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk

En sak att tänka på också är att om du får en tyst dator så kommer andra saker börja låta för mig så började det med CPU kylning, sen tyckte jag nätagget lät mycket så jag bytte det. Sen va GPU'n på tok för högljudd så när jag fixat det så började jag höra ett svagt brus från mina högtalare som jag aldrig hört förut osv.... Skulle flyttat datorn direkt istället för att försöka få den tyst.
Nu saknar jag den dock för den värmde upp mitt rum rätt duktigt och nu när det är -10 ute så märks det helt klart.
Som sagt det är ett evighetsprojekt utan dess like =D Men visst va det lite kul iaf.

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS ROG PA32UCDM & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian