Vill mest skriva av mig, men om någon har några konkreta råd att ge vore det också bra.
Jag har Bahnhof som internetleverantör, via Uppsalahems Open Universe (fiber), och sedan i höstas är Internet nere ungefär en gång i månaden i allt från några timmar till över ett dygn.
Några exempel:
7:e spet kl 16:25 - 8:e sept kl 02:56
5 okt kl 22:00 - 6 okt kl 06:!4
28 okt kl 02:50 - 08:50
1 dec kl 10:00 - 2 december kl 20:27
Nu är det åter nere sedan kl 03:30 i natt. Fruktansvärt irriterande när man jobbar hemma p.g.a. pandemin.
Det som händer när det är nere är att man fortfarande får rätt IP o.s.v. från dem, men man kan inte nå någonting utanför sin default gateway (på WAN-sidan, inte default gw på mitt LAN). Naturligtvis blir det exakt samma om man kopplar något direkt i uttaget.
Varje gång det händer kör jag igenom deras infantila steg-för-steg felsökare (kan snart MAC-adressen utantill) och får sedan tillslut skapa ett ärende hos dem. Men eftersom Bahnhof har så usel och långsam support hinner Internet oftast komma tillbaks innan de ens tittat på ärendet. Sedan låtsas de bara som ingenting och jag får tillbaks ett "Ditt ärende är löst!" (3-4 dagar efter att Internet kom tillbaks av sig själv).
Kommer troligen byta leverantör sedan, men sitter tyvärr fast en tid till p.g.a. bindningstid. Jag gissar att dessa störningar inte kan anses tillräckligt stora för att kunna kräva att få häva avtalet i förtid?