Permalänk
Medlem

Samsung 980pro

Tjena.

Jag har nog gjort mig en liten tabbe med mitt nya datorbygge som ska ske i helgen. Beställde dessa grejerna lite då och då förra året.

Jag har en samsung 980pro som var tänkt att använda med min Intel i9 10850K och MAG Z590 TOMAHAWK WIFI samt EVGA RTX 3080 ftw

Nu verkar jag vara införstådd i att min fucking processor inte kommer kunna öppna upp mina pcie 4.0?

Så blev redan besviken innan jag ens byggt ihop datorn.

Är det ens lönt att bygga ihop detta eller måste jag behöva sälja processorn för att jaga en Intel 11 gen?

Är en 980pro totalt usel på pcie 3.0?

Har kollat YouTube om just detta och visst den skickar 2gb i sekunden enligt en benchmark video men det är väl hälften av vad den egentligen kan skicka?

Sorry för lång text

Mvh

Visa signatur

hej

Permalänk
Hedersmedlem

På pappret hälften så snabb, men du kommer inte märka jättestor skillnad mellan PCIe 3 och 4. Själv uppgraderade jag från en SATA-SSD till en PCIe 4, men så stor praktisk skillnad är det inte ens på det hoppet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

På pappret hälften så snabb, men du kommer inte märka jättestor skillnad mellan PCIe 3 och 4. Själv uppgraderade jag från en SATA-SSD till en PCIe 4, men så stor praktisk skillnad är det inte ens på det hoppet.

Så det är inget jag ska hänga upp mig på tycker du?

Kommer gå från i7 7700k Sata-ssd samt 1080ti

Jag som var korkad och enbart läste vilken socket jag behövde utan att fatta mig på just pcie 4.0 portarna. Självklart lär jag mig detta i sista stunden som en nybörjare.

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

https://www.anandtech.com/show/16087/the-samsung-980-pro-pcie...
Det verkar ju vara marginell skillnad mellan PCI-Express 3.0 vs 4.0, iaf med den där stickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

https://www.anandtech.com/show/16087/the-samsung-980-pro-pcie...
Det verkar ju vara marginell skillnad mellan PCI-Express 3.0 vs 4.0, iaf med den där stickan.

Tack för svar.

Är en 2TB jag har dessutom men det spelar kanske inte så stor roll.

Till frågan nu då tänkte använda denna till "gaming" och planen var att köpa en likadan mindre men eftersom 4.0 är låsta nu ska jag köra på en 970 EVO plus då kanske för att inte något ska flaskas (till Windows)

Visa signatur

hej

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lauen:

Tack för svar.

Är en 2TB jag har dessutom men det spelar kanske inte så stor roll.

Till frågan nu då tänkte använda denna till "gaming" och planen var att köpa en likadan mindre men eftersom 4.0 är låsta nu ska jag köra på en 970 EVO plus då kanske för att inte något ska flaskas (till Windows)

Vad är det för problem att den är PCIe 4 och ditt moderkort har PCIe 3 menar du? 980 Pro är snabbare än 970 Evo Plus även om båda kör PCIe 3, i alla fall enligt testet som länkades. Om möjligt är det då en fråga om att det skiljer för mycket i pris för den extra prestandan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är det för problem att den är PCIe 4 och ditt moderkort har PCIe 3 menar du? 980 Pro är snabbare än 970 Evo Plus även om båda kör PCIe 3, i alla fall enligt testet som länkades. Om möjligt är det då en fråga om att det skiljer för mycket i pris för den extra prestandan.

Yes det har du rätt i.

Vill bara vara på säkra sidan i och med att det är ett helt nybygge som jag gör

Tack för era svar det uppskattas alltid

Visa signatur

hej

Permalänk

skulle säga att det nog kvittar såvida du inte typ sitter och flyttar filer konstant med datorn då i övrigt skillnaden mellan olika SSDer är väldigt minimal.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att PCIe 4.0 M.2-porten inte fungerar alls med en 10:gen processor, den kräver de extra PCIe-banorna som 11:gen processorer har. Du måste alltså använda någon av de andra två M.2-portarna på moderkortet, bara så att du har koll på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lauen:

Tjena.

Jag har nog gjort mig en liten tabbe med mitt nya datorbygge som ska ske i helgen. Beställde dessa grejerna lite då och då förra året.

Jag har en samsung 980pro som var tänkt att använda med min Intel i9 10850K och MAG Z590 TOMAHAWK WIFI samt EVGA RTX 3080 ftw

Nu verkar jag vara införstådd i att min fucking processor inte kommer kunna öppna upp mina pcie 4.0?

Så blev redan besviken innan jag ens byggt ihop datorn.

Är det ens lönt att bygga ihop detta eller måste jag behöva sälja processorn för att jaga en Intel 11 gen?

Är en 980pro totalt usel på pcie 3.0?

Har kollat YouTube om just detta och visst den skickar 2gb i sekunden enligt en benchmark video men det är väl hälften av vad den egentligen kan skicka?

Sorry för lång text

Mvh

Nu har du ju redan fått svar och såklart vill man alltid maxa "allt" men du kommer alltid ha en flaskhals nånstans. Om du provtrycker X max så kommer Y flaska det. Omöjligt att alla saker ska prestera exakt 100% av vad du förväntar dig och i alla olika scenarion.

Du kommer märka 0 skillnad så länge du inte kör benchmarks. Såklart är det lite pengar i sjön att köpa "bleeding edge" grej och sedan strypa den med äldre gen prylar men jag är säker på att DU inte kommer märka nån skilllnad förutom just i plånboken då

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|