Define 7 eller Meshify 2 till 12700k + 3080 TUF OC?

Permalänk
Medlem

Define 7 eller Meshify 2 till 12700k + 3080 TUF OC?

Hej!

Jag håller på att bygga nytt och har fastnat för Define 7 på grund av ljudisoleringen. Efter att ha läst en del om chassit verkar det dock som att det har en del temperaturproblem. Jag har därför börjat snegla även på Meshify 2. Det jag är mest oroad över där är ljudnivåerna.

I datorn kommer det att sitta en i7-12700K kyld av en Noctua NH-U12A samt ett Asus 3080 TUF OC, alltså ganska varma komponenter. Utöver spel används datorn till en del rendering, så emellanåt kommer den att få jobba.

Är det idioti att bygga en sådan dator i ett Define 7? Har någon likvärdiga komponenter i ett Define 7 och kan dela med sig av sina erfarenheter när det kommer till temperaturer?

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem

Jag har en 5900x kyld med en Nuctua NH-U12S och ett 5700xt i ett meshify C och den håller bra temperatur och även en låg ljudnivå
Dock så har jag satt in tre Fractal Design Prisma AL-12 120mm ARGB som uttags fläktar och två Corsair ML140 som intag.
Corsair fläktarna valde jag ljust för att dom ger väldigt bra luftflöde och är väldigt tysta. Så du kan få ett tyst system även i ett meshify C bara du är noggrann med fläktstyrningen. Jag använder själv msi gaming center för fläktstyrningen eftersom jag har ett msi moderkort.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för ditt svar! Jag har tänkt mig uteslutande Noctua-fläktar i chassiet, NF-A14 där den passar och i övrigt NF-A12x25.

Min förhoppning i Define 7 var ju att slippa köra med öppen topp utan bara ha en som utsug bak och kanske 3-4 i fronten/botten. Men det kanske inte är möjligt att kyla datorn då.

Skulle du säga att din dator går tyst även när du belastar den? Behöver du köra fläktarna på max då eller hur snabbt snurrar de?

MVH
Andreas

Permalänk

Ett öppet chassi låter nästan alltid mindre än ett "ljuddämpat" i slutändan, just för att fläktarna måste snurra mycket snabbare för att hålla nere temperaturen.

Permalänk
Medlem

Poängen med ljuddämpade chassin är mest att dämpa ljudet av allt som inte är fläktar. Fläktarna kommer att ”kompensera” för dämpningen genom att de behöver gå snabbare, och därför låta mer. Dämpade chassin var smart när man hade en massa HDD och optiska diskar som lät, men det är ju inte så mycket med det numer.

Sen var ju åtminstone mitt gamla Define smart i att det hade en dörr som man kunde öppna och stänga, så att datorn var rejält tyst när man inte gjorde något (med dörren stängd) och ändå hyfsat tyst när den jobbade hårt (med dörren öppen).

Visa signatur

5900X | 6700XT