Permalänk

Vilka minnen?

Har en dator med följande komponenter.

Moderkort: Asus ROG Strix x-570 gaming
CPU: 5800x
Gfx: 6900xt
Minnen: g.skill 16gb 3600MHz

Har funderat på minnena lite, funderar på att uppgradera till 32gb (köpa 16gb till) men man kan ändå inte klocka minnena över 3200mhz så jag undrar om det är bättre att köpa nya 3200MHz minnen och då 2x 16gb (min son har likadana modumer i sin dator så då kan jag trycka in mina i hans). Undrar också hur stor skillnad det gör mellan 16 och 32 gb? Började fundera på det då jag tycker det är lite segt att komma in i fortnite och apex.

Permalänk
Medlem

De allra flesta spel behöver inte mer än 16 GB ram.
Det kan hända att det senaste bioset för ditt morderkort har bättre minneskompatibilitet så att du kanske får upp dem till 3600Mhz ifall du inte redan har uppdaterat till det.

Är dina ramminnen 2x8 GB för man bör ha två så att de körs i dual channel?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ubbelarsson:

Har en dator med följande komponenter.

Moderkort: Asus ROG Strix x-570 gaming
CPU: 5800x
Gfx: 6900xt
Minnen: g.skill 16gb 3600MHz

Har funderat på minnena lite, funderar på att uppgradera till 32gb (köpa 16gb till) men man kan ändå inte klocka minnena över 3200mhz så jag undrar om det är bättre att köpa nya 3200MHz minnen och då 2x 16gb (min son har likadana modumer i sin dator så då kan jag trycka in mina i hans). Undrar också hur stor skillnad det gör mellan 16 och 32 gb? Började fundera på det då jag tycker det är lite segt att komma in i fortnite och apex.

Jag skulle köpt likadana minnen som du har även om de bara kör i 3200MHz. Risken är annars att det är annorlunda timings på de nya minnena och så blir det problem eller långsammare av det. Alternativt byter du ut dina minnen mot 2x16GB av valfri sort. Köper du inte likadana minnen som du redan har ska du kolla så att de du tänker köpa finns på moderkortets lista över godkända minnen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag gick nyligen från 16GB till 32GB och skillnaden jag märkte var lite snabbare uppstart med firefox och lite lite skillnad i God of War.
Samt att det gör inget nu att något suger minne. Firefox kan hogga en hel del.
Kanske jag märker mer efter längre användning av program och spel. Det var mer en investering för framtiden än faktiskt skillnad just nu jag gick efter. 16GB räcker för dom flesta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Inställningarna i BIOS var fel, det var inga problem att klocka dom till 3600 MHz, så jag tänker köpa till 16gb. Det är en väldigt bra dator så den förtjänas 32gb minne, det är iallafall så jag motiverar kostnaden!