Google släpper betaversion av Chrome OS Flex till PC

Permalänk
Melding Plague

Google släpper betaversion av Chrome OS Flex till PC

Enligt Google fungerar operativsystemet med i stort sett vilken dator som helst bara den inte är från före år 2010.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande att se hur detta står sig mot Linux, som också är portabelt och icke krävande.

Permalänk
Medlem

Inte direkt. Windows 10 fungerar bra även för mina äldre datorer, och vill inte bli av med möjligheten att köra mina program och spel för Windows. På mina macar kör jag macOS som fungerar bra där.

Hade jag velat köra Linux så hade jag nog valt en ren sådan dist.

Men utmärkt att fler möjligheter och OS finns att välja på, även om jag själv inte är så intresserad av Googles. Har redan tillräckligt mycket tracking och informationsinhämtning av Google (använder Gmail, YouTube, Google sök, etc.).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk

Fungerar den även på macbook pro 2021 med m1x ? (skämt såklart då man måste vara .... för att ha tanken)

Det har länge funnits chromeos till x86 datorer och jag har haft planer på att göra om en gammal skrutt. Men samtidigt så finns det Linux Debian. Och frågan är varför ska man välja Chrome Os före denna?
Oftast med dessa datorer är man ute efter en väldigt basic dator som kör webbläsaren chrome.

Permalänk
Medlem

Funkar för mig är när allt i enhetshanteraren har fungerande drivrutiner och gör vad dom ska.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Måste testas i varje fall.

Permalänk
Skrivet av martinot:

Inte direkt. Windows 10 fungerar bra även för mina äldre datorer, och vill inte bli av med möjligheten att köra mina program och spel för Windows. På mina macar kör jag macOS som fungerar bra där.

Hade jag velat köra Linux så hade jag nog valt en ren sådan dist.

Men utmärkt att fler möjligheter och OS finns att välja på, även om jag själv inte är så intresserad av Googles. Har redan tillräckligt mycket tracking och informationsinhämtning av Google (använder Gmail, YouTube, Google sök, etc.).

Windows 10 fungerar skit på datorer med hdd. T.om min morsa vägrade använda en sådan dator.
Av konstigt anledning fungerar windows server 2019 fint med hdd.

Nå detta är en gratislösning om jag tolkar det rätt. Tanken är väldigt bra, i praktiken så finns det ofta andra alternativ. det man vill ha med en chomedator är en ultratunn, ljudlös dator som man kan ha i sängen etc. Men genom att att en gammal klump, ja då kan ofta en nyformaterat windowsinstallation fungera lika bra.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Funkar för mig är när allt i enhetshanteraren har fungerande drivrutiner och gör vad dom ska.

Ja, du har ju troligen inte en så kallad enhetshanterare på detta, så strike one?

Visa signatur

Workstation: Debian 13 | Xeon E5 2697V3 | 32GB DDR4 | Radeon R9 580 | Chassi från Powermac G4
Laptop: Stinkpad T14 G3
Xbox: Bazzite | Ryzen 5900HX | Radeon 6650m | 16GB DDR4 | Minisforum HX90G

Permalänk
Medlem

2010 och framåt, 64bit och 4gig ram? Så ingen replacement för random Linux dist med xfce, så? (Eller DSL, för den delen). Synd.
Vore dock fint att köra denna istället Vista (haha) på farfars skrot-laptop. Dock skulle UI;t vara för nytt- och allt nytt är ju, som vi alla vet, dåligt och svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isnack:

Spännande att se hur detta står sig mot Linux, som också är portabelt och icke krävande.

Chrome OS är Linuxbaserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Chrome OS är Linuxbaserat.

Amen dåså, tack

Permalänk
Medlem

Kan vara trevligt för att återuppliva äldre datorer som surfdator. För de som inte har råd med en ny eller nöjer sig med en enklare dator

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad för bootloader Chrome OS Flex använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Någon som vet vad för bootloader Chrome OS Flex använder?

Chrome OS Flex kör nog Grub precis som cloudready gör som den är baserad på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

2010 och framåt, 64bit och 4gig ram? Så ingen replacement för random Linux dist med xfce, så? (Eller DSL, för den delen). Synd.

Känns som att Windows 10 32bit är betydligt snällare mot äldre maskiner. Rullar redan felfritt på en platta med 2GB RAM och 32GB eMMC här.

Har svårt att se några fördelar alls med Chrome OS Flex.

Håller även med ang. Xfce. Dock föredrar jag LXQt på lite klenare system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Chrome OS Flex kör nog Grub precis som cloudready gör som den är baserad på.

Låter bra - borde inte vara några konstigheter med dual boot då.

Testade boota från USB men kommer bara till en vit ruta med Chrome-logga. Hittar inte hur man bootar i verbose-läge.

Undrar för övrigt om det här stökar med NVRAM på något vis. Att få upp boot-menyn efter POST (alltså, den i BIOS/UEFI) är skitsegt efter att jag försökt boota Chrome OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Windows 10 fungerar skit på datorer med hdd.

*LOL*

Bytte till SSD runt 2008. Har inte använt HDD sedan dess. Har för mig det var XP eller Vista på den.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

det man vill ha med en chomedator är en ultratunn, ljudlös dator som man kan ha i sängen etc. Men genom att att en gammal klump, ja då kan ofta en nyformaterat windowsinstallation fungera lika bra.

Min HP 14S (budgetdator med Celeron N4100 för 2500.-) är helt fläkt- och ljudlös. Samma med min MacBook Air M1. Även så för denna datorn jag knappar detta på (Surface Go2 m3).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

But why?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Weird flex, but ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Ger väl Google en chans att tracka och hämta in information ifrån fler användare och enheter, misstänker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Känns som att Windows 10 32bit är betydligt snällare mot äldre maskiner. Rullar redan felfritt på en platta med 2GB RAM och 32GB eMMC här.

Har svårt att se några fördelar alls med Chrome OS Flex.

Håller med om att det är lite märkligt för oss användare (även om jag förstår att Google vill kunna tracka oss).

Vad är det som skiljer just denna Flex från tidigare Chrome OS (som också funnits för x86 PC)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tänkte testa det på en gammal Macbook Air från 2011 som inte används längre. För min del hade det varit nice om den "blev en Chromebook", då kunde den ersätta familjens "riktiga" Chromebook och med en i5 istället för nån 1-kärnig Celeron så lär det bli ett lyft i prestanda.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Intressant. Ska testa.

Jag har Cloudready installerat på en gammal Acer laptop. Fungerar fint.
Enda os som flyter på , på denna junk laptop

Permalänk
Avstängd

Värt att testa och kan säkert vara användbart om man vill ge en gammal dator till någon gammal släkting eller så. Samtidigt vet jag inte om det är så mycket bättre än att installera någon linux-dist och en webbläsare egentligen. Chromebooks har ju några fördelar gentemot andra plattformar, det är enkelt (och hyfsat billigt) att administrera centralt, man får uppdateringar snabbt (tills man inte får det längre) och man kan köra Android-appar hyfsat sömlöst. För detta får man inte Android-appar och kan inte administrera så lätt, vet inte hur det ser ut med uppdateringar, så mycket av fördelarna finns ju inte längre liksom. Å andra sidan är det ju ett system som är riktigt användarvänligt när man väl satt upp det, vilket ju kan vara en stor fördel för en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Chromebooks har ju några fördelar gentemot andra plattformar, det är enkelt (och hyfsat billigt) att administrera centralt, man får uppdateringar snabbt (tills man inte får det längre) och man kan köra Android-appar hyfsat sömlöst.

Tyvärr är just möjligheten att köra Android-appar något som saknas i Chrome OS Flex. Nu känns det inte som mycket mer än en låst OS med Chrome i mina ögon. Det tillsammans med kravet på 4GB RAM gör att många äldre datorer (läs laptops) räknas ut direkt.

Att det inte är 32-bitars kanske går att komma runt på 64-bitars datorer med 32-bitars UEFI. Men det är främst netbooks och tablets som har de begränsningarna (fram till ca 2017)

Chrome OS Flex saknar koppling till Google Play, men det går säkert att trixa in Android-appar på något annat sätt. Men det känns som man tappar en stor skara potentiella "vanliga" användare där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Håller med om att det är lite märkligt för oss användare (även om jag förstår att Google vill kunna tracka oss).

Vad är det som skiljer just denna Flex från tidigare Chrome OS (som också funnits för x86 PC)?

Flex ska få uppdateringar direkt precis som vanliga ChromeOS, cloudready är ju en del eftersläppning med innan en ny version släpps. Så det är väl en fördel om man tänker på buggar och säkerhetsfixar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Tyvärr är just möjligheten att köra Android-appar något som saknas i Chrome OS Flex. Nu känns det inte som mycket mer än en låst OS med Chrome i mina ögon. Det tillsammans med kravet på 4GB RAM gör att många äldre datorer (läs laptops) räknas ut direkt.

Att det inte är 32-bitars kanske går att komma runt på 64-bitars datorer med 32-bitars UEFI. Men det är främst netbooks och tablets som har de begränsningarna (fram till ca 2017)

Chrome OS Flex saknar koppling till Google Play, men det går säkert att trixa in Android-appar på något annat sätt. Men det känns som man tappar en stor skara potentiella "vanliga" användare där.

Jo precis, och om man ska börja meka för att få in Android-appar och/eller linux-applikationer så kanske det är lika bra att bara köra på typ Ubuntu eller så.

Men har man någon gammal släkting eller liknande vars dator snart inte får några uppdateringar till Windows, och som ändå bara använder webbläsaren i princip, så kan ju detta vara bra ändå. De får en stabil webbläsare som hålls uppdaterad automatiskt och som funkar ganska mycket som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag tänkte testa det på en gammal Macbook Air från 2011 som inte används längre. För min del hade det varit nice om den "blev en Chromebook", då kunde den ersätta familjens "riktiga" Chromebook och med en i5 istället för nån 1-kärnig Celeron så lär det bli ett lyft i prestanda.

Är orsaken att den macbooken inte får några säkerhetsuppdateringar av Apple längre, eller att du tror att prestandan kommer bli högre på den om du byter OS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara stöd för android appar? Verkar vara tvetydiga uppgifter om det på olika ställen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm