Ominstallera Windows - ta bort dual boot

Permalänk
Medlem

Ominstallera Windows - ta bort dual boot

Halloj!

Har en laptop med Windows och Kubuntu, men använder inte Kubuntu på denna laptop och har därför en kanske självklar fråga men kände ändå att jag borde fråga innan jag gör något. Datorn körs som sagt som dual boot men jag vill ominstallera Windows och ta bort Kubuntu. När jag googlar hittar jag massor om vad man bör göra för att behålla Linux-partitionen men ingenting om det är något man bör tänka på när man installerar om för att ta bort Linux-partitionen. Så är det bara att installera om Windows som vanligt (Windows System Reset tänker jag)?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Lyckades lösa det, om någon annan ska göra samma sak så måste man göra följande:
Ändra boot order i BIOS/UEFI så att Windows är först - ta bort linux-partitionen - installera om windows. Beroende på hur du installerar om windows så kan du behöva utöka partitionen så att den gamla linux-partitionen inte blir oanvänd. Det gör man via RUN diskmgmt.msc, högerklicka på t.ex C: eller D: och välj Expand Volume.

Permalänk
Vila i frid

BootICE och EasyBCD är annars två program som är användbara. Själv bootar jag Hirens via PXE och kör de programmen från Windows PE.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Cazioz:

Lyckades lösa det, om någon annan ska göra samma sak så måste man göra följande:
Ändra boot order i BIOS/UEFI så att Windows är först - ta bort linux-partitionen - installera om windows. Beroende på hur du installerar om windows så kan du behöva utöka partitionen så att den gamla linux-partitionen inte blir oanvänd. Det gör man via RUN diskmgmt.msc, högerklicka på t.ex C: eller D: och välj Expand Volume.

Känns som jag missat något … Borde det inte gå att helt enkelt ta bort samtliga partitioner i det där gränssnittet där man väljer var Windows ska installeras, så som man brukar göra när man installerar Windows?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Känns som jag missat något … Borde det inte gå att helt enkelt ta bort samtliga partitioner i det där gränssnittet där man väljer var Windows ska installeras, så som man brukar göra när man installerar Windows?

Det är absolut så man gör om man installerar via usb eller skiva, men jag använde bara windows-funktionen Reset System. Då får man inte välja partitioner osv