Köpråd, Komplett-pc i171, "SweC-bonanza"-rea

Permalänk

Köpråd, Komplett-pc i171, "SweC-bonanza"-rea

Hej!

Jag funderar att införskaffa mig en ny dator.
Komplett har denna på "Komplett SweC-bonanza"-rea för 17'999kr:

https://www.komplett.se/product/1200168/dator-surfplatta/komp...

Tillägger att jag tycker om att programmera, 3d-modelera, vill köra 2-3st 1440p skärmar, och eventuellt gärna en ritplatta (1080p/1440p) också.

Vad anser ni experter om denna dator?
Bör något bytas ut, eller är det "bättre att vänta" tills nya CPUr och GPUr släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Hej!

Jag funderar att införskaffa mig en ny dator.
Komplett har denna på "Komplett SweC-bonanza"-rea för 17'999kr:

https://www.komplett.se/product/1200168/dator-surfplatta/komp...

Tillägger att jag tycker om att programmera, 3d-modelera, vill köra 2-3st 1440p skärmar, och eventuellt gärna en ritplatta (1080p/1440p) också.

Vad anser ni experter om denna dator?
Bör något bytas ut, eller är det "bättre att vänta" tills nya CPUr och GPUr släpps?

Den är bra, försökte imitera den:

Kanske vill du gå upp till en 12700K men det verkade dyrt när jag kikade på det.
Widows bör du dock kunna fixa själv billigare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Anpassade kylaren mot likvärdig, tänk på att gpu inte finns i lager och den är prissatt väldigt lågt.
+1k för Windows via åf eller 200 via usb och nätet.

Tycker priset är bra, man får bra komponenter nära ett vettigt pris.
Kan du få billigare dator om du lägger tid och hittar fyndvaror och bra drops? Absolut, sparar ca 1000-2000:- (uppskattningsvis) om du orkar söka runt och har tålamod.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Hur får man rabattkoden? 🤷🏼

Skrivet av ShotInTheHead:

Hej!

Jag funderar att införskaffa mig en ny dator.
Komplett har denna på "Komplett SweC-bonanza"-rea för 17'999kr:

https://www.komplett.se/product/1200168/dator-surfplatta/komp...

Tillägger att jag tycker om att programmera, 3d-modelera, vill köra 2-3st 1440p skärmar, och eventuellt gärna en ritplatta (1080p/1440p) också.

Vad anser ni experter om denna dator?
Bör något bytas ut, eller är det "bättre att vänta" tills nya CPUr och GPUr släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallen83:

Hur får man rabattkoden? 🤷🏼

Den står i bilden på deras kampanjsida I detta fall Bonanza2
https://www.komplett.se/kampanj/161357/komplett-swec-bonanza?...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

hahah tyckte jag letade som fan 😂😂

Skrivet av Swedishchef_90:

Den står i bilden på deras kampanjsida I detta fall Bonanza2

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Den är bra, försökte imitera den:
https://komponentkoll.se/bild/rSoiz.png

Kanske vill du gå upp till en 12700K men det verkade dyrt när jag kikade på det.
Widows bör du dock kunna fixa själv billigare.

Ja tyvärr kostar det 3k att uppgradera till 12700K, hade det bara varit 1.5k som normalt är prisskillnaden hade jag slagit till direkt :).

Permalänk
Medlem

Jag beställde en.
Det första grafikkortet tog nog slut så dom byte till ett ASUS GeForce RTX3070 TUF OC V2
Jag bytte chassi och nätaggregatet till 750w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

eller är det "bättre att vänta" tills nya CPUr och GPUr släpps?

Behöver du en ny dator nu eller om 9-10 månader?

Det kommer alltid något bättre i framtiden, så det går att vänta för evigt, men eftersom ingen har obegränsat med livstid så vill ju i allmänhet datorintresserade ha en bra dator att använda redan nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallen83:

Jag beställde en.
Det första grafikkortet tog nog slut så dom byte till ett ASUS GeForce RTX3070 TUF OC V2
Jag bytte chassi och nätaggregatet till 750w.

Är det någon märkbar skillnad på dom två grafikkorten? Eller är det bara bättre kylning med tanke på tre fläktar?

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt men det är väl mer kylning. Och Oc modell så den är lite överklockad + plus att man kan överklocka mer om man vill, Som jag fattar det. Sen valde jag 750w nätaggregat pga att grafikkort leverantören skrev att det ”krävdes” till den modellen.

Skrivet av Dyyd:

Är det någon märkbar skillnad på dom två grafikkorten? Eller är det bara bättre kylning med tanke på tre fläktar?

Permalänk
Skrivet av Dyyd:

Är det någon märkbar skillnad på dom två grafikkorten? Eller är det bara bättre kylning med tanke på tre fläktar?

Jag vet inte vilket grafikkort som satt i från början men Asus TUF-serie är kvalité rakt igenom så du behöver inte oroa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag vet inte vilket grafikkort som satt i från början men Asus TUF-serie är kvalité rakt igenom så du behöver inte oroa dig.

ASUS GeForce RTX 3070 DUAL V2 var det som satt i först innan det tog slut i lager. Bra grejer det med?

Permalänk
Skrivet av Dyyd:

ASUS GeForce RTX 3070 DUAL V2 var det som satt i först innan det tog slut i lager. Bra grejer det med?

DUAL är Asus budgetkort. TUF har mycket bättre kylare, speciellt fläktarna är av högre kvalité (bättre lager).

Permalänk
Medlem

Först va det ett Asus 3070 dual v2.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Jag vet inte vilket grafikkort som satt i från början men Asus TUF-serie är kvalité rakt igenom så du behöver inte oroa dig.

Permalänk

Hej, alla!

Vad tror ni om denna config:

Svive Halo S650 Midi Tower
ASUS GeForce RTX3070 TUF OC V2
Intel Core i5-12600K Processor
CM ML240L V2 ARGB Komplett Edition
Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB <----- Uppgraderat till 32GB och 3600Mhz
Kingston KC2500 2TB M.2 PCI SSD <----- Uppgraderat till 2TB och snabbare läs/skriv
ASUS PRIME Z690-P WIFI D4, LGA1700 Moderkort
Corsair RM850 850W PSU Svart <----- Uppgraderat till 850W, för ca 500kr kändes det rimligt.
Windows 11 Home
Garanti 3 års inskicksgaranti
Stötsäker kartong

Slutpris: 21.565,34

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Corsair RM850 850W PSU Svart <----- Uppgraderat till 850W, för ca 500kr kändes det rimligt.

Bortkastade pengar för den konfigurationen, men du gör ju som du vill med dina pengar.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Bortkastade pengar för den konfigurationen, men du gör ju som du vill med dina pengar.

Utvecka gärna vad du menar :).
Men utöver PSUn är bygget rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Utvecka gärna vad du menar :).
Men utöver PSUn är bygget rimligt?

De prylarna som sitter i den datorn behöver ingenstans i närheten av en 850W nätdel. Det enda som händer är att nätdelens verkningsgrad sjunker p.g.a. att den är för lågt belastad.

Har inga invändningar i övrigt.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

De prylarna som sitter i den datorn behöver ingenstans i närheten av en 850W nätdel. Det enda som händer är att nätdelens verkningsgrad sjunker p.g.a. att den är för lågt belastad.

Har inga invändningar i övrigt.

Tack för återkopplingen.
Du har nog rätt, blev lite osäker för jag har läst att många säger att 650W är för lite för 3070 och de "nya" 12generationerna av Intel.
De kan spika ganska mycket i konsumption vad jag förstått.

När jag tog in det i komponentkoll.se så står det "minimum 562W, inte inräknat överklockning, eller vidare införda komponenter", så jag kände att ett 650W kändes lite väl nära 562W :).
Men jag kanske övertänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShotInTheHead:

Tack för återkopplingen.
Du har nog rätt, blev lite osäker för jag har läst att många säger att 650W är för lite för 3070 och de "nya" 12generationerna av Intel.
De kan spika ganska mycket i konsumption vad jag förstått.

När jag tog in det i komponentkoll.se så står det "minimum 562W, inte inräknat överklockning, eller vidare införda komponenter", så jag kände att ett 650W kändes lite väl nära 562W :).
Men jag kanske övertänker.

Köp en större nätdel om det känns bättre, då.

Sinnesfrid är ju också värt något.