Custom config (threadripper) dator hänger sig emellanåt

Permalänk
Medlem

Custom config (threadripper) dator hänger sig emellanåt

Hej,

Min relativt nya dator (webhallen custom config) hänger sig emellanåt och jag blir tvungen att stänga av med knappen. Jag undrar om någon här kan ge råd eller förslag på hur jag kan komma till rätta med problemet. Listar datorns komponenter här nedan:

Moderkort: ASUS ROG STRIX TRX40-E GAMING / TRX40
Processor: AMD Ryzen Threadripper 3990X - 64C/128T, 4.3GHz, 280W TDP
Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 3060 OC 12GB V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB (4x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / CMK64GX4M4E3200C16
SSD: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2 (MZ-V8P2T0)
Nätaggregat: Corsair RM1000x / 1000W / 80+ Gold
Chassi: Fractal Design Define 7 / Solid
Kylare: Noctua NH-U14S TR4-SP3 U-Type Premium Cooler

Jag är lite osäker, men det känns som att datorn börjat hänga sig oftare senaste tiden. Datorn hänger sig oftast när jag arbetar med Sketchup och renderar med Vray. Processorn är ju något av ett kraftpaket och den gör sitt jobb riktigt bra men det är såklart frustrerande när det ibland blir så att hela systemet hänger sig och utforskaren inte går att starta om. Jag upplever inte att datorn hänger sig när det är särskilt tunga operationer som pågår. Oberäkneligt som sagt.

Någon som har förslag på hur jag kan lösa detta? Kan det vara ett hårdvarufel, eller ett fel med installationen av någon programvara?

Permalänk

Låter som att det kan vara problem med dina minnen. Testa köra memtest på dina minnen.
Ger det utslag så testa stänga av XMP-profilen i bios för minnena och se ifall det blir bättre.
Eller bara testa stänga XMP-profilen och se ifall det blir bättre ifall du inte vill köra memtest. Hade liknande problem vid laster med min dator, skaffade nya minnen och det löste sig.