Permalänk
Medlem

Unifi Video ersättare

Hej Alla,

som det står i rubriken jag vill ersätta min Unifi Video till något annat.
Idag jag kör den på en VM. Fungerar men så fort jag uppdatera VM,
då kommer problemet. Problemet är att han byter ut java till nyare version,
och med den nya version du kan inte starta Unfi Video.

Min tanke är att ersätta mot ett annat program som kan lätta hantera och installera.

Har ni några förslag?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Unifi Video är nedlagd, du ska använda Unifi Protect istället.

Annars kan du ju alltid hänga kvar på typ Ubuntu 20.04 LTS så länge som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej Alla,

som det står i rubriken jag vill ersätta min Unifi Video till något annat.
Idag jag kör den på en VM. Fungerar men så fort jag uppdatera VM,
då kommer problemet. Problemet är att han byter ut java till nyare version,
och med den nya version du kan inte starta Unfi Video.

Min tanke är att ersätta mot ett annat program som kan lätta hantera och installera.

Har ni några förslag?

mvh
Njanja

Skrivet av dlq84:

Unifi Video är nedlagd, du ska använda Unifi Protect istället.

Annars kan du ju alltid hänga kvar på typ Ubuntu 20.04 LTS så länge som möjligt.

Ubuntu 20.04 i Docker känns väl som ett bra val om man nu vill hänga kvar med det där själv, oavsett vilket OS man nu vill köra själv.

Betänk att den säkert skeppas med någon trasig version av log4j, så i Dockerfile lär du plocka bort JndiLookup med något i stil med "zip -d /path/to/log4j.jar org/apache/logging/log4j/core/lookup/JndiLookup.class".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Unifi Video är nedlagd, du ska använda Unifi Protect istället.

Annars kan du ju alltid hänga kvar på typ Ubuntu 20.04 LTS så länge som möjligt.

Hej

Är det så att Protect du kan inte installera på VM. Den kräver speciell hårdvara.
Jag skull vilja ha ett annat programvara mer fristående, som ska bara fungerar med kameran.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Det andra systemet som finns som jag känner till är Synology, det kommer en ny NVR modell snart men man får bara 4st licenser. Däremot kan man välja bland enormt utbud av kameror och det är fint med att många även har ONVIF support numera. Med Ubiquiti blir man låst till de kameror som dom har till sitt system, plus det kostar en del också.

Det går också köra med en dator som server, och där är nog blue iris mest populärt. Till detta kan man även köra deepstack AI som då kan fixa igenkänning av ansikten, nummerplåtar på bilar etc. Jag själv funderar på någon typ av övervakningssystem. Eftersom jag behöver fixa ett system till en person som är ganska usel vad gäller teknisk kompetens så blir det nog Synology men jag väntar på deras nya NVR maskin som kommer nu i vår eller till sommaren.

Jag har lärt mig mycket från videos på YT och speciellt "The Hook Up" kanalen.

Testar massor av kameror och annat, riktigt bra kanal om man är intresserad av just system för övervakning man enkelt kan fixa till sitt eget hem eller vad man nu ska använda det till.

Men är det just Ubiquiti du vill använda, bara köpa prylarna som behövs