Permalänk

Vilken router skall jag behålla?

Har en Asus RT-AX68U och en Netgear Nighthawk XR-500 router. Jag skall sälja en och vet inte vilken jag skall behålla? Är en gamer primärt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Tror knappast det "spelar" någon roll vilken du säljer/behåller men Nighthawk är bättre på pappret.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Tror knappast det "spelar" någon roll vilken du säljer/behåller men Nighthawk är bättre på pappret.

Det är lite det som är kruxet. De känns hyfsat likvärdiga. Wi-Fi 6 på Asusen men bor ganska litet så vet inte om jag nyttjar det. Känns som det är lite mer kräm i Netgear trots sin ålder. Sen har den ju DumaOS som är trevligt.

Visa signatur

RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag hållit Netgearen.

Bara för att den har ett Atheros chipset vs Broadcom (skit!). Den kommer få bra stöd i OpenWrt på sikt, även om den inte har det än idag. https://openwrt.org/toh/hwdata/netgear/netgear_xr500

Den dagen tillverkarna slutar supporta dem med firmware uppdateringar kan du flasha om den med OpenWrt och förlänga dens liv mot sårbarheter. Och kanske en hel del annat kraftfulla funktioner låses upp.

Mest troligen bygger bägges original mjukvaror på någon äldre OpenWrt release som de sedan lägger sin brandade webbtryne på och stryper ner funktionaliteten. Skillnaden med Broadcom är att drivrutinerna är beroende av blobbar, medans Atheros spelar med öppna kort.

Lite som att jämföra med att du köper en dator med Windows XP, du vill uppgradera till Windows 10 men det finns inga drivrutiner. I Atheros-fallet så ger de ut källkoden som communityn kan i princip bara modifiera det som behövs och kompilera om dem för den nyare versionen. Något som är betydligt svårare på Broadcom chipset där allt hänger på reverse engineering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Personligen hade jag hållit Netgearen.

Bara för att den har ett Atheros chipset vs Broadcom (skit!). Den kommer få bra stöd i OpenWrt på sikt, även om den inte har det än idag. https://openwrt.org/toh/hwdata/netgear/netgear_xr500

Den dagen tillverkarna slutar supporta dem med firmware uppdateringar kan du flasha om den med OpenWrt och förlänga dens liv mot sårbarheter. Och kanske en hel del annat kraftfulla funktioner låses upp.

Mest troligen bygger bägges original mjukvaror på någon äldre OpenWrt release som de sedan lägger sin brandade webbtryne på och stryper ner funktionaliteten. Skillnaden med Broadcom är att drivrutinerna är beroende av blobbar, medans Atheros spelar med öppna kort.

Lite som att jämföra med att du köper en dator med Windows XP, du vill uppgradera till Windows 10 men det finns inga drivrutiner. I Atheros-fallet så ger de ut källkoden som communityn kan i princip bara modifiera det som behövs och kompilera om dem för den nyare versionen. Något som är betydligt svårare på Broadcom chipset där allt hänger på reverse engineering...

Yes, det är en nobrainer, åtminstone om man tänkt behålla den på längre sikt.

I hårdvaran ska XR500 enligt inlägg från insatta användare vara väldigt lik R7800, som tillhör de populärare allt i ett-enheterna för OpenWRT.

Brukar normalt sett inte puffa för saker som inte finns ännu, men i det här fallet kan man nog räkna med att det finns en stabil build tills nästa major release. Det är inga jättejusteringar som behöver göras. Skulle det trots allt inte ske, så går det ju att köra vidare på OFWn tills vidare. Den lär väl hållas säkerhetsuppdaterad ett tag till i alla fall, så gammal är inte XR500.

Kört OpenWRT sen WRT54G-tiden, det måste närma sig 20 år nu. Tycker den största behållningen är stabiliteten. Grejen att behöva starta om routern nån gång i veckan för att nätet blivit trögt är något man inte hållit på med på väldigt länge nu. Avancerade features är förstås trevligt att ha, men för egen del handlar det mest om att veta att de finns där om jag behöver dem. OpenWRT funkar precis lika bra för den som kör lite enklare setups.

Vore jag i TS skor hade jag definitivt sparat XR500, och slängt på OpenWRT så snart det finns en stabil build.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Tack för informativa svar. Har tyvärr väldigt lite koll på hårdvaran i routrar så väldigt intressant. Har OpenWRT någon bra QoS-lösning som t.ex Cake eller liknande? Trodde inte att min XR-500 skulle få stöd för 3rd part firmware så det var ju kul att höra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag hade behållt Asusen för då får du Merlin WRT.

https://www.asuswrt-merlin.net/

Bästa som finns och jag önskar att min router fick stöd. Vill du sälja så har jag en AX82U som vi kan byta med varandra? Den har en gaming port och massa gaming inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Tack för informativa svar. Har tyvärr väldigt lite koll på hårdvaran i routrar så väldigt intressant. Har OpenWRT någon bra QoS-lösning som t.ex Cake eller liknande? Trodde inte att min XR-500 skulle få stöd för 3rd part firmware så det var ju kul att höra.

Cake finns för OpenWrt, som en av flera valbara SQM-algoritmer. Jag har aldrig testat det själv eftersom jag ändå får bästa betyg på bufferbloat-tester med OpenWrt och Bahnhof, men det verkar inte vara supersvårt att installera/konfigurera.

Edit: Såg att en annan Wiki-sida länkats tidigare. Den jag länkar till verkar… lite mindre komplicerad 😀

Vad jag vet är det fortfarande ingen som lyckats få till dynamisk konfiguration av Cake (man måste ställa in tillgänglig bandbredd) och hur snabbt man kan routa beror på hårdvaran. Hårdvaruacceleration av diverse funktionalitet är som jag förstår det inte möjligt om man kör Cake, men det ligger tydligen i sakens natur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Sist jag tittade på Merlins källkod så var den minst usla kernel-versionen 4.4. Om man vill ha bakåtportade säkerhetsuppdareringar i till exempel hostapd så misstänker jag att det är klart bättre att välja en distribution med en kernel som inte är uråldrig.

Permalänk
Medlem

Kanske var otydlig, OpenWrt är upstream, källan till allt. (även många kommersiella firmwares tjuvåker på detta).

DD Wrt, Merlin etc är bara bleka moddar, oftast med just binärblobbar inbakade från tillverkarna. Och just därför håller de inte i måttet i längden, och gör inte heller världen till en bättre plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

OpenWRT finns för XR500.

https://forum.openwrt.org/t/ipq806x-nss-build-netgear-r7800-t...

Skrivet av Donhoz:

Bästa som finns och jag önskar att min router fick stöd. Vill du sälja så har jag en AX82U som vi kan byta med varandra? Den har en gaming port och massa gaming inställningar

Merlin finns för AX82U och TUF AX5400 via fork, funkar bra.

https://github.com/gnuton/asuswrt-merlin.ng/releases

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5