Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Jag sitter på en 5600x men den är urkass i Warzone, så är sugen på en 5800x3D för den presterar som en 7600x.

Dåså, det måste ju bli bra mycket dyrare att välja 7600x?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Någon som har bytt från 5800x till 5800x3d? Prylnörden i mig sitter och blir sugen, men det måste finnas något mer än teoretisk prestanda för att det ska vara värt det säger mitt rationella jag.

Jag bytte som jag skrev i en annan tråd och fick i vissa fall förbättringar men jag spelar ganska få spel, mest flygsimulatorer. Med min kombination av CPU och GPU (3070) gjorde det skillnad i X-Plane 12 men inte i Microsoft Flight Simulator. På andra mer flygsimulatorinriktade forum har jag lärt mig att det finns andra scenarios än de jag testade där det blir större skillnad. Säkert också de där det blir mindre.

Värt pengarna? Nja... det är dyra fps på slutet där. Ingen revolution. Men billigare än grafikkortsbytet jag gjorde i samma veva. Och för att få det billigare borde jag väl sälja min 5800X också istället för att planera ett reservbygge...

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag bytte i fredags, och cod som jag spelar i 3440x1440 hjälptes av 5800x3d, innan hade jag 3700x och ja ser en ökning i cod iallafall på 25-30 fps, och en mycket mer ”smooth” gång i spelet. Jag är hur nöjd som helst. Dock så blev de ju en ganska bra uppgradering eftersom ja hade en processor som började bli några år, och att den inte hängde med mitt 3080

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitz86:

Vad är din huvudsyssla? Om spel, isåfall vilka och upplösningen?

Spelar mest gamla Warcraft 3 och lite CS ibland även Portal 2 med sonen.
Har provat lite Uncharted nu när det kom i 1440p och lite Tomb Raider också i 1440p.
Jag har ett 3070 ti.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Någon som har bytt från 5900X eller 5950X och upplever märkvärda förbättringar i flyt vid spelande? Sitter med 5900X, 6800XT, 32GB 3600 CL18 och funderar på om det är värt att byta till 5800X3D, eller om det är onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Spelar mest gamla Warcraft 3 och lite CS ibland även Portal 2 med sonen.
Har provat lite Uncharted nu när det kom i 1440p och lite Tomb Raider också i 1440p.
Jag har ett 3070 ti.

Vad jag kan minnas klår den 12900KS i just Tomb Rsider så käns konstigt om du inte märker skillnad från 9900K. Gick själv från 3700X till 5800x3d med ett gammalt 1080Ti och sett stor skillnad i flera spel. 1440P 165hz

Permalänk
Medlem

Någon som gått från 5600x till 5800x3d hur mycket varmare går den ? Kör luft i ett mini itx chassi NR200P .🙂

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Någon som gått från 5600x till 5800x3d hur mycket varmare går den ? Kör luft i ett mini itx chassi NR200P .🙂

Jag har gjort den uppgraderingen, har dock en 240 aio i ett lite mindre itx chassi. Min uppfattning är att med pbo2tuner så går den svalare idle och ett par grader varmare under spellast. Tyvärr är det svårt att uppskatta hur det skulle gå med en luftkylare som i ditt fall.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Jag har gjort den uppgraderingen, har dock en 240 aio i ett lite mindre itx chassi. Min uppfattning är att med pbo2tuner så går den svalare idle och ett par grader varmare under spellast. Tyvärr är det svårt att uppskatta hur det skulle gå med en luftkylare som i ditt fall.

Okej 👍 ska kollavidare om det är värt

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Någon som gått från 5600x till 5800x3d hur mycket varmare går den ? Kör luft i ett mini itx chassi NR200P .🙂

Den går varm hur du än gör men du har en del flexibilitet faktiskt.

Den kommer inte värma upp ditt chassi mer än vilken som helst annan CPU med samma TDP.

Sen är det ingen stor sak justera TDP eller temp limit ned en bit, den kommer fortfarande ha ett klart övertag där förbättringarna fanns från början IOM att den kan arbeta med 400mhz mindre än en 5800x och ändå smula den där det betyder något. Vad gäller spel i vart fall.

Sålänge du ska spela spel är det inte mycket bry sig om, du kommer få ett lyft.

Har du en Noctua D12L redan så är det inget fundera över, men kör du gpu och CPU fullt ut längre perioder kan du justera fläktkurvan och/eller köpa rejäla noctuafläktar till chassit.

Hade det funnits en 5600X3D hade den gjort det precis lika i spel som 5800X3D så i värsta fall kan man bara tänka mera åt det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Någon som gått från 5600x till 5800x3d hur mycket varmare går den ? Kör luft i ett mini itx chassi NR200P .🙂

Gick från 3800X till 5800X3D i ett TU-150, det är inga problem (med ett 2070S).
Ditt chassi har bättre luftflöde så kan inte tänka mig att det skulle bli särskilt mycket varmare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Den går varm hur du än gör men du har en del flexibilitet faktiskt.

Den kommer inte värma upp ditt chassi mer än vilken som helst annan CPU med samma TDP.

Sen är det ingen stor sak justera TDP eller temp limit ned en bit, den kommer fortfarande ha ett klart övertag där förbättringarna fanns från början IOM att den kan arbeta med 400mhz mindre än en 5800x och ändå smula den där det betyder något. Vad gäller spel i vart fall.

Sålänge du ska spela spel är det inte mycket bry sig om, du kommer få ett lyft.

Har du en Noctua D12L redan så är det inget fundera över, men kör du gpu och CPU fullt ut längre perioder kan du justera fläktkurvan och/eller köpa rejäla noctuafläktar till chassit.

Hade det funnits en 5600X3D hade den gjort det precis lika i spel som 5800X3D så i värsta fall kan man bara tänka mera åt det hållet.

Kör Noctua NF-A12x25 i hela chassit spelat i princip bara wow och cs och i cs verkar 5600x prestera bättre marginellt , ska försöka motivera mig själv köpet , i wow är det lite fps drops i raids. kan ju vara klent grafikkort med . 3060ti 1440p
Får se om om någon CPU kommer på mellandags rea 👍

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en gammal Hyper 212 med Noctua P/P och har ca 70-72C när jag spelar. Ska byta ut kylaren när det passar

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kezzo:

Kör Noctua NF-A12x25 i hela chassit spelat i princip bara wow och cs och i cs verkar 5600x prestera bättre marginellt , ska försöka motivera mig själv köpet , i wow är det lite fps drops i raids. kan ju vara klent grafikkort med . 3060ti 1440p
Får se om om någon CPU kommer på mellandags rea 👍

Wow kommer du märka klar skillnad i men om det är värt pengarna är svårt säga om du inte spelar annat, själv hade jag lutat åt bättre grafikkort i första hand men det gör ju inte skillnad i cs:go eller wow heller så cpu:n tror jag du märker av mest.

Hoppas den landar nära 3000:- snart så den blir lättare att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Wow kommer du märka klar skillnad i men om det är värt pengarna är svårt säga om du inte spelar annat, själv hade jag lutat åt bättre grafikkort i första hand men det gör ju inte skillnad i cs:go eller wow heller så cpu:n tror jag du märker av mest.

Hoppas den landar nära 3000:- snart så den blir lättare att rekommendera.

Japp får vänta och se 👍 man vill ju hålla sig på am4 så länge som möjligt

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Fick hem min idag och är sjukt nöjd! Dessvärre mindre nöjd med mina temps på min dark rock 4, snuddar 77-80C när jag spelar, kan tycka det är lite varmt.

Är det PBO Tuner2 man skall köra? Har ni några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Fick hem min idag och är sjukt nöjd! Dessvärre mindre nöjd med mina temps på min dark rock 4, snuddar 77-80C när jag spelar, kan tycka det är lite varmt.

Är det PBO Tuner2 man skall köra? Har ni några tips?

Om du har ett MSI modekort så finns det något som heter "Kombo Strike", fungerar på samma sätt som PBO Tuner2. Annars är det det programmet som gäller.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Om du har ett MSI modekort så finns det något som heter "Kombo Strike", fungerar på samma sätt som PBO Tuner2. Annars är det det programmet som gäller.

Sitter på ett B450 och det stödjer givetvis inte det såg jag.

Kan det röja garantin eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Sitter på ett B450 och det stödjer givetvis inte det såg jag.

Kan det röja garantin eller liknande?

All form av 'överklockning' röjer garantin, likaså PBO2.. Med det sagt så skulle du väl aldrig erkänna dig ha använt dig av det programmet i ett garantiärende?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

All form av 'överklockning' röjer garantin, likaså PBO2.. Med det sagt så skulle du väl aldrig erkänna dig ha använt dig av det programmet i ett garantiärende?

Absolut inte Hade Kombo strike, men graderna blev absolut inte bättre av det.

Ändrade dock denna och fick den den 10C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Absolut inte Hade Kombo strike, men graderna blev absolut inte bättre av det.

Ändrade dock denna och fick den den 10C.

https://i.imgur.com/9tIZKny.png

Vilken nivå av kombostrike pröva du? Testa nivå 3, den sänker alla kärnor med -30.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Absolut inte Hade Kombo strike, men graderna blev absolut inte bättre av det.

Ändrade dock denna och fick den den 10C.

https://i.imgur.com/9tIZKny.png

Gjorde du dessa ändringar och -30 i första fliken?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Gjorde du dessa ändringar och -30 i första fliken?

Nej, rörde icket den.

Trots dessa settings ligger jag på typ 80C i Warzone när jag spelar.. Gick upp en del under sessionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Vilken nivå av kombostrike pröva du? Testa nivå 3, den sänker alla kärnor med -30.

Detta är på Nivå 3, blir ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Nej, rörde icket den.

Trots dessa settings ligger jag på typ 80C i Warzone när jag spelar.. Gick upp en del under sessionen.

Okej. Jag kör endast -30 på varje kärna och jag ligger mellan 69-72C i Warzone och då har jag en dålig kylare (Hyper 212 med P/P)

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Okej. Jag kör endast -30 på varje kärna och jag ligger mellan 69-72C i Warzone och då har jag en dålig kylare (Hyper 212 med P/P)

Snyggt! Bra temps. Har tagit ut min CPU två gånger och lagt ny pasta men inget verkar seriöst hjälpa. Spenderat alldeles för mycket cash på detta så en ny cpu cooler för 1500 känns inte så hemskt kul.

Finns det något mer man kan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Snyggt! Bra temps. Har tagit ut min CPU två gånger och lagt ny pasta men inget verkar seriöst hjälpa. Spenderat alldeles för mycket cash på detta så en ny cpu cooler för 1500 känns inte så hemskt kul.

Finns det något mer man kan göra?

-30 på kärnor är väl det primära du kan göra. Jag ligger på drygt 55-60c med en relativt dålig NH-L12S, en Dark Rock 4 tycker jag bör prestera mycket bättre än min kylare.

Om du sätter på kombostrike 3, sen öppnar PBO2 tuner, ser du då att det faktiskt står -30 på alla kärnor?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Snyggt! Bra temps. Har tagit ut min CPU två gånger och lagt ny pasta men inget verkar seriöst hjälpa. Spenderat alldeles för mycket cash på detta så en ny cpu cooler för 1500 känns inte så hemskt kul.

Finns det något mer man kan göra?

Vad är problemet med temperaturen för dig? Är det fläkten som låter för mycket? Börjar CPUn klocka ned?

Temperaturer på 90 grader är ju inom spec annars.

https://www.hardwaretimes.com/max-safe-temperature-for-amd-ry...
https://www.pcgamer.com/amd-views-ryzen-5000-cpu-temperatures...

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Vad är problemet med temperaturen för dig? Är det fläkten som låter för mycket? Börjar CPUn klocka ned?

Temperaturer på 90 grader är ju inom spec annars.

https://www.hardwaretimes.com/max-safe-temperature-for-amd-ry...
https://www.pcgamer.com/amd-views-ryzen-5000-cpu-temperatures...

Vill gärna hålla nere tempsen lite pga just det, att fläktarna kan leva om lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Absolut inte Hade Kombo strike, men graderna blev absolut inte bättre av det.

Ändrade dock denna och fick den den 10C.

https://i.imgur.com/9tIZKny.png

Först, fixa nya chipset-drivrutiner och nytt bios om du inte gjort det.

Annars är nog 80C helt fint i warzone. Men, ska du bara ändra en endaste grej (utöver CO) och så bara sätter du temp limit där du vill ha den, det är det bästa, enkla sättet att tämja denna cpu med ett klick utan massa annat tjafs.

Med manuell temp limit 80C öppnar du för en högre single-core boost. Varför? Jo för att du med en given arbetstemperatur på main thread kan bli effektbegränsad av sänkt PPT, viktigt att låta kärnan som lyfter tungt få jobba så bra den kan, de sju andra kärnorna arbetar ändå knappt och kan utan problem offra lite boost så spelet flyter bäst möjligt. De är liksom 8 kärnor, det är tillräckligt. Du vet intels E-cores? Det är samma filosofi - behöver inte max prestanda på alla kärnor.

mao är det något bättre vara begränsad på temperatur än effekt.

80C är för aggressiv gräns om du inte tänkt kompilera 24/7 fyra år i sträck. Sätter en gräns på 85 själv och det är inte många spel som låter den gå så högt. Att den når 80-85 på en dark rock pro 4 i nåt enstaka tungt spel är inte alarmerande. Kryper den över 85 i många spel, då kanske din cpu har dålig binning, skev värmespridare, eller att kylaren är halvskev, eller nåt annat.

Så är det smart justera fläktkurvorna med denna CPU.
Den kommer gå varmare än en 5600/5800x. Men mer fläktar hjälper också mindre än annars. Värmen sitter fast bakom L3-cachen oavsett vad du gör så din gamla fläktkurva kommer tro att den steker och stressa järnet utan vidare förbättring.
Tillåt moderkortet att hålla CPU:n 10-15C högre än förut innan fläktarna börjar jobba på allvar. Föreslår att du baserar detta på temperaturen i dina spel, får du 80C i warzone kör du fläktarna från 83C och på allvar efter 85, så slipper du nästan allt oljud