Permalänk
Medlem

Har för en vecka sedan spillt en halv liter öl på min Lenovo 5 laptop, 2021 år modell. Har öppnat och rensat med "Ipa" och torkat och blåst och öppnat igen och rensat och blåst och rensat och öppnat..... skärmen går inte igång. Blir att slänga på skroten. Lokala "ifixit" köper inte trasig elektronik men tar 200:- för fel sökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybo:

Har för en vecka sedan spillt en halv liter öl på min Lenovo 5 laptop, 2021 år modell. Har öppnat och rensat med "Ipa" och torkat och blåst och öppnat igen och rensat och blåst och rensat och öppnat..... skärmen går inte igång. Blir att slänga på skroten. Lokala "ifixit" köper inte trasig elektronik men tar 200:- för fel sökning.

Lite synd, du borde kunna hitta en bildskärm på ebay, lite pill, men oftast går det. Lenovos support kan säkert också hjälpa dig med felsökning och reservdelar, kanske lite dyrare förstås. Slöseri om det går att laga. Är inte 200 värt besväret? Laptopen är ju värd flera tusenlappar, lågt räknat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Lite synd, du borde kunna hitta en bildskärm på ebay, lite pill, men oftast går det. Lenovos support kan säkert också hjälpa dig med felsökning och reservdelar, kanske lite dyrare förstås. Slöseri om det går att laga. Är inte 200 värt besväret? Laptopen är ju värd flera tusenlappar, lågt räknat.

Jag är inte färdig. ska öppna och plocka isär och borsta rent med isopropanol där jag tror det ser lite bränt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

<Uppladdad bildlänk>

Det här tycker jag är trevligt på flertalet HP modeller (business modeller).

Behöver inte röra en enda skruv utan bara dra i en spärr för att ta loss serviceluckan som täcker nästan hela undersidan av laptopen och direkt få tillgång till mer eller mindre allt.

Direkt åtkomst till två RAM slots, M.2 slot, 1 skruv för wifikort, 4 skruvar för SSD/HDD, 2 skruvar för fläkt, 4 skruvar för heatsink, inte lödd CPU, 2 skruvar för tangentbord och vid skärmbyte går det byta enbart själva panelen med 4 skruvar utan att ens behöva skruva loss screen assembly. Det enda man behöver öppna den mer för att komma åt är just om man ska byta hela moderkortet, men det är också löjligt enkelt att komma åt.

Ser ut nästan som min HP Elitebook 8470p. Öppnar också hela baksidan genom en spärr. Vad är det för dator på bilden?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Gjort en gång när en kopp kaffe hälldes över tangentbordet på morsans laptop när jag pluggade. Snabbt som fan skruva isär och rita på a4 var alla sjuttielva skruvar skulle sitta. Sköljde av och la i ugnen på 45 grader och sedan topsa av hela rasket med isopropanol. (Funkar som surfdator hemma än, var väl knappt 10 år sedan) Just det, svarade nej.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Kul är det väl inte, men det är enkelt efter man lagat tusen något laptops med olika fel. Det jobbigaste att byta ut på laptops idag är oftast Lcd:n då många tillverkare tyvärr har börjat med extremt tunna brackets runt displayen samt dubbelhäftande tejp. går enkelt att få lös med varmluftspistol men det är lätt hänt att man böjer sönder brackets eller att man råkar värma för mycket mot displayen. det är lite finlir. Tangentbord däremot har jag aldrig haft problem med att byta ut, sålänge det inte sitter med plastnitar men då köper man bara nytt keyboard cover då det inte är värt tiden att byta ut det manuellt. En annan grej som tyvärr är vanlig är när kunder köper billiga konsument laptops med skal och kärna gjorda i för mjuk plast och gångjärn som är alldeles för tröga så att chassit flexar och något i datorn kommer gå sönder mycket snabbare än det hade behövt om man bara hade konstruerat det korrekt.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Hej!

Är det bara jag som tycker det är sjukt kul att skruva i Laptops? Så oerhört tillfredsställande att blåsa ur fläktar, smeta på ny thermal paste och njuta av en tyst och sval laptop 😁

Ja vars. Nog blir det att blåsa rent med Compuclean xpert någon gång i veckan, och även standard att byta kylpasta till kryonaut extreme det första man gör då kylpasta som sitter på som standard alltid är totalt värdelös skit som i vissa fall gör att datorn går 20c varmare än den borde, med throttle som följd. Så det är rätt självklart för mig att den byts ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De flesta fallen när jag meckat så ju billigare den är ju mer ologiskt är dom byggda...sen hjälper mina stora händer inte alltid när man bygger dator, stationär som bärbar.

Permalänk
Medlem

Nej gillar inte alls att skruva laptops oftast är dom så idiotiskt byggda med en massa små pill, då blir jag bara bitter på allt onödigt skruvande.
Tyvärr känner jag att jag tappar mer och mer intresse för att skruva oavsett om det är laptop, desktop, bilen, maskiner på jobbet osv.
Vill att det bara ska fungera, dock känner jag ändå en viss tillfredställelse utav att kunna lösa många problem själv.
Desto krångligare och bittrare jag vart desto mer tillfreds känner jag mig när det är klart.
Är väl kanske någon form av hatkärlek.
Älskade att skruva med allt möjligt som tonåring, idag är jag mest glad över att man spar in ett par sköna slantar på att fixa själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ser ut nästan som min HP Elitebook 8470p. Öppnar också hela baksidan genom en spärr. Vad är det för dator på bilden?

Just den på bilden är en HP Probook 650 G1 då den låg närmast.

Haft några Probook 6470b (tror jag det var) som är väldigt lika Elitebook 8470p och de är också väldigt trevliga att skruva på.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem

Oftast ganska trevligt pyssel, dock lite trökigt när det blir laptops som man måste plocka bort allt för att komma ned till moderkortet för att komma åt cpu kylaren istället för att bara lyfta på en lucka på undersidan och komma åt allt du behöver.

Dock så är vissa äldre laptops väldigt lätt att göra detta med, t ex dell inspiron 6000 fr ca 2005 som jag kör som windows xp retro spel laptop, specs på den är ati x300 integrerad grafik, pentium m 1.4 ghz, 2 gb ddr2, och 60 gb 2.5 tum ide hdd.
Tillsammans med undervolt på processorn så går knappt fläkten igång alls utan är knäpptyst.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybo:

Har för en vecka sedan spillt en halv liter öl på min Lenovo 5 laptop, 2021 år modell. Har öppnat och rensat med "Ipa" och torkat och blåst och öppnat igen och rensat och blåst och rensat och öppnat..... skärmen går inte igång. Blir att slänga på skroten. Lokala "ifixit" köper inte trasig elektronik men tar 200:- för fel sökning.

IPA ska drickas inte hällas på eller i datorn

IPA däremot är bra att göra rent kretskorten med

Svårt att göra rätt ibland

Ja jag vet skillnaden mellan IsoPropAnol och India Pale Ale, oklart varför A-et är med i första förkortningen dock

Dold text
Permalänk
Medlem

Mja. Visst blev man nöjd när jag bytte logikkortet på en Macbook Pro 2008 och det fungerade, och visst är det kul att sätta i ssd eller mer minne om det inte är för krångligt. Men jag har dragit mig länge för att plocka isär en ibook G4 och sätta in en ssd, måste typ skruva isär allt känns det som. Och plasten i den är snart 20 år gammal.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

"Kul" är väl kanske att stretcha en aning, men nog känner man sig lite tillfreds efter att t.ex. ha mekat liv i ett soptunnefynd och därmed fixat en gratis "surfdator" åt morsan.
Tycker mest om att böka i gammalt skrot så det inte gör så himla mycket om det råkar bli fel.

Permalänk
Medlem

Betydligt roligare att skruva i bärbara datorer än i stationär iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av confal:

Nej gillar inte alls att skruva laptops oftast är dom så idiotiskt byggda med en massa små pill, då blir jag bara bitter på allt onödigt skruvande.
Tyvärr känner jag att jag tappar mer och mer intresse för att skruva oavsett om det är laptop, desktop, bilen, maskiner på jobbet osv.
Vill att det bara ska fungera, dock känner jag ändå en viss tillfredställelse utav att kunna lösa många problem själv.
Desto krångligare och bittrare jag vart desto mer tillfreds känner jag mig när det är klart.
Är väl kanske någon form av hatkärlek.
Älskade att skruva med allt möjligt som tonåring, idag är jag mest glad över att man spar in ett par sköna slantar på att fixa själv

Känner igen mig här.

Har arbetat med datorer sen jag var 12 år gammal, gick direkt från skola till att arbeta i en Elektronik / Datoraffär (faktisk var det en elektronik butik från grunden, men grundaren såg min stora passion för datorer på 80 talet så han vågade börja importera datorer, det var Commdore 64, Atari - sen Amiga - och utan utbildning blev jag auktoriserat Commodore Service verkstad, det var starten på det som skulle lägga till grund för hela mitt vuxna liv).

Är även Radioamatör, så jag har haft grundläggande interess för teknik och elektronik hela mitt liv.

Men nu är jag såpas gammal att teknik är bara ett "jobb" för mig. Ska jag reparera nåt for skojs skull, så ska det vara nåt samlarobjekt som jag blir blivande ägare av eller att jag har gått och önskat mig detta i lång tid.

Och nu då det är mera en profession än en passion så är det inget jag hatar mera än viss nån kommer och säger "Du tycker det är kul med datorer va? Jag ska göra dig en tjänst och låta dig fixa min dator", jag har fixat otaliga datorer för vänner - men det finns ett problem med det, folk går och tror det är en "kul grej" för mig, så när man väl först har fixat nåt for dom, så får de den fixa idé att köpa begagnat som är sönder för att spara en slant och få mig att fixa det då "det är ju bara nåt jag älskar", det är svårt att säga nej till vänner, men vissa måste man säga ärligt ut - du vettu...jag är inte så intresserat av att meka och pilla med datorer eller din elektronikpryl, men jag kan rekommendera ett datorverkstad som jag känner, då bleknar det straks väldigt snabbt och det är som ett ljus går upp för dom och då är det plötsligt inte så "intressant" mera

Jag gör mig heller lite "dum" och låtsas lite som jag inte vet ett dugg, då blir (särskilt yngre) väldig stolta över att visa vad dom kan och hur gammal jag är (vilket jag skrattar lite inuti av) och ser gärna att de lär att fixa saker själva och hittar passionen i det och tycker det är en kul grej.

Visst har jag ett dator intresse kvar, men det är helt och hållet på ett egoistisk nivå, som att bygga en ny värsting dator åt mig själv, och som aldrig kommer att strula på riktig - och så bara vara en normal användare som njuter av en modern teknik.

...fast nu med de nya strömpriserna i Skåne börjar jag att tänka om lite...

Permalänk
Medlem

Själv jobbar man med att reparera laptops och telefoner, så hade jag inte tyckt det var kul hade jag varit i fel branch 😅

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Känner igen mig här.

Har arbetat med datorer sen jag var 12 år gammal, gick direkt från skola till att arbeta i en Elektronik / Datoraffär (faktisk var det en elektronik butik från grunden, men grundaren såg min stora passion för datorer på 80 talet så han vågade börja importera datorer, det var Commdore 64, Atari - sen Amiga - och utan utbildning blev jag auktoriserat Commodore Service verkstad, det var starten på det som skulle lägga till grund för hela mitt vuxna liv).

Är även Radioamatör, så jag har haft grundläggande interess för teknik och elektronik hela mitt liv.

Men nu är jag såpas gammal att teknik är bara ett "jobb" för mig. Ska jag reparera nåt for skojs skull, så ska det vara nåt samlarobjekt som jag blir blivande ägare av eller att jag har gått och önskat mig detta i lång tid.

Och nu då det är mera en profession än en passion så är det inget jag hatar mera än viss nån kommer och säger "Du tycker det är kul med datorer va? Jag ska göra dig en tjänst och låta dig fixa min dator", jag har fixat otaliga datorer för vänner - men det finns ett problem med det, folk går och tror det är en "kul grej" för mig, så när man väl först har fixat nåt for dom, så får de den fixa idé att köpa begagnat som är sönder för att spara en slant och få mig att fixa det då "det är ju bara nåt jag älskar", det är svårt att säga nej till vänner, men vissa måste man säga ärligt ut - du vettu...jag är inte så intresserat av att meka och pilla med datorer eller din elektronikpryl, men jag kan rekommendera ett datorverkstad som jag känner, då bleknar det straks väldigt snabbt och det är som ett ljus går upp för dom och då är det plötsligt inte så "intressant" mera

Jag gör mig heller lite "dum" och låtsas lite som jag inte vet ett dugg, då blir (särskilt yngre) väldig stolta över att visa vad dom kan och hur gammal jag är (vilket jag skrattar lite inuti av) och ser gärna att de lär att fixa saker själva och hittar passionen i det och tycker det är en kul grej.

Visst har jag ett dator intresse kvar, men det är helt och hållet på ett egoistisk nivå, som att bygga en ny värsting dator åt mig själv, och som aldrig kommer att strula på riktig - och så bara vara en normal användare som njuter av en modern teknik.

...fast nu med de nya strömpriserna i Skåne börjar jag att tänka om lite...

Vad kul med någon som vågade tro och se potential i dig, känns som att sådant inte riktigt händer idag.

Kan läsa mig till att du har några år fler på nacken än mig, men har ändå fått uppleva många utav de här äldre rariteterna tack vare min far och vänner till honom. Finns en bild på mig som 3åring då jag sitter första gången framför en dator tror att det kan vara en Amiga 2000.
Farsans hobbyrum var som en lite verkstad under min uppväxt, han hjälpte många med att laga sina datorer men även andra tekniska prylar och ibland gick det inte då fick han oftast behålla dom.
Han kastade dock väldigt sällan något utan väntade tills det dök upp en likadan fast med något annat fel. Då flyttade han delar eller lödde ihop det till en fungerande dator och sålde vidare eller gav det till mig.
När sedan den stora Hem-pc vågen kom hade jag samlat på mig goda kunskap vilket gjorde att mina vänner eller till och med vänners föräldrar började höra av sig till mig när dom fick problem. Kunde känna mig så mallig då som 10åring att jag fick hjälpa vuxna.
Tjänade många extra slantar som tonåring genom att hjälpa vänner och bekanta att fixa datorer tyckte det var super skoj på den tiden.

Drömde länge om att jobba inom it, men var inte så intresserad i skolan och hade ganska kassa betyg och kunde därför inte komma in på en sådan linje.
Blev i stället utbildad bilmekaniker och jobbade med det några månader direkt efter skolan för att sedan inse att jag hatar det som yrke.
Lyckades året efter få sommar jobb som maskinoperatör på ett företag som sedan ledde till det jag gör idag. Sitta och programmera en bockrobot, panelbockmaskin, manuella kantpressar och hjälpa till att klura ut förbättringar på våra egna produkter och ibland även kunders vilket leder till en del CAD också.
Brukar även vara bollplank till våran IT-kille på företaget.
Så tog mig in lite bakvägen med att få jobba med det jag ville som tonåring.

Känner såväl igen mig i precis det du skriver med kommentarer om att du som gillar datorer kan inte du hjälpa mig med det här?
Som om att bara för att man tycker något är kul vill man hjälpa allt och alla, självklart ska det vara gratis också
Även många genom åren som försökt få mig att laga deras bilar men där brukar jag spela lite dumt om att jag glömt mycket (var ju ett tag sen jag höll på) eller att jag har så dåligt med verktyg vilket heller inte är sant. Kan även fråga vad verkstaden skulle ta för jobbet och säger sedan att jag vill ha det dubbla
Hjälper bara dom allra närmsta numera och det gör jag mer än gärna för dom vet att jag kanske inte tycker jobbet är super kul, så dom hör bara av sig när det verkligen krisar och då känner jag mig ändå motiverad. Får även mycket hjälp tillbaka med sådant jag inte kan, då blir det en win win utav det.

Precis som du tycker jag att bygga ihop en helt ny värsting dator åt mig själv är kul och dator intresset finns i allra högsta grad, men som sagt det här små pillandet och laga för att det är trasigt klarar jag mig gärna utan.

Måste bara tillägga som sista att farsan också var radioamatör.
Även om det är något jag själv aldrig lagt nått större intresse i fick jag en nostalgitripp tillbaka i mina minnen, då jag som liten grabb fick sitta med i knät på kvällarna ibland och lyssna men även prata med alla möjliga människor.
Det fanns någon härlig form av spänning i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Hej!

Är det bara jag som tycker det är sjukt kul att skruva i Laptops? Så oerhört tillfredsställande att blåsa ur fläktar, smeta på ny thermal paste och njuta av en tyst och sval laptop 😁

Nä, det bli för smått för min medelålders syn.
Låter som om "vi" ska kolla på Psivewri, för han gör sådant "hela tiden".
Han är faktiskt bra, men hur får man tag på "eukalyptus oil" här i Sverige?
Länk till exakt det du pratar om.

Sorry, jag kommer nog fortsätta med "ordentliga datorer" att skruva på, så jag har minst en liten chans att hitta skruvhålen.. Dvs. desktops.

Permalänk
Medlem

förr serverade jag ofta laptops åt allt och alla, nu gör jag det så sällan jag kan och bara i nödfall av den enkla anledning att det är rätt träligt att göra efter man gjort det ett par hundra gånger. lösningen när mina privata laptops går sönder är att lägga dom i ett plåtskåp och sedan köpa en ny. nackdelen med detta är att det alltid kommer någon som ber att få "låna" en av dessa skåpsdatorer så då får jag likt förbannat fixa den.....

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av confal:

Vad kul med någon som vågade tro och se potential i dig, känns som att sådant inte riktigt händer idag.

Kan läsa mig till att du har några år fler på nacken än mig, men har ändå fått uppleva många utav de här äldre rariteterna tack vare min far och vänner till honom. Finns en bild på mig som 3åring då jag sitter första gången framför en dator tror att det kan vara en Amiga 2000.
Farsans hobbyrum var som en lite verkstad under min uppväxt, han hjälpte många med att laga sina datorer men även andra tekniska prylar och ibland gick det inte då fick han oftast behålla dom.
Han kastade dock väldigt sällan något utan väntade tills det dök upp en likadan fast med något annat fel. Då flyttade han delar eller lödde ihop det till en fungerande dator och sålde vidare eller gav det till mig.
När sedan den stora Hem-pc vågen kom hade jag samlat på mig goda kunskap vilket gjorde att mina vänner eller till och med vänners föräldrar började höra av sig till mig när dom fick problem. Kunde känna mig så mallig då som 10åring att jag fick hjälpa vuxna.
Tjänade många extra slantar som tonåring genom att hjälpa vänner och bekanta att fixa datorer tyckte det var super skoj på den tiden.

Drömde länge om att jobba inom it, men var inte så intresserad i skolan och hade ganska kassa betyg och kunde därför inte komma in på en sådan linje.
Blev i stället utbildad bilmekaniker och jobbade med det några månader direkt efter skolan för att sedan inse att jag hatar det som yrke.
Lyckades året efter få sommar jobb som maskinoperatör på ett företag som sedan ledde till det jag gör idag. Sitta och programmera en bockrobot, panelbockmaskin, manuella kantpressar och hjälpa till att klura ut förbättringar på våra egna produkter och ibland även kunders vilket leder till en del CAD också.
Brukar även vara bollplank till våran IT-kille på företaget.
Så tog mig in lite bakvägen med att få jobba med det jag ville som tonåring.

Känner såväl igen mig i precis det du skriver med kommentarer om att du som gillar datorer kan inte du hjälpa mig med det här?
Som om att bara för att man tycker något är kul vill man hjälpa allt och alla, självklart ska det vara gratis också
Även många genom åren som försökt få mig att laga deras bilar men där brukar jag spela lite dumt om att jag glömt mycket (var ju ett tag sen jag höll på) eller att jag har så dåligt med verktyg vilket heller inte är sant. Kan även fråga vad verkstaden skulle ta för jobbet och säger sedan att jag vill ha det dubbla
Hjälper bara dom allra närmsta numera och det gör jag mer än gärna för dom vet att jag kanske inte tycker jobbet är super kul, så dom hör bara av sig när det verkligen krisar och då känner jag mig ändå motiverad. Får även mycket hjälp tillbaka med sådant jag inte kan, då blir det en win win utav det.

Precis som du tycker jag att bygga ihop en helt ny värsting dator åt mig själv är kul och dator intresset finns i allra högsta grad, men som sagt det här små pillandet och laga för att det är trasigt klarar jag mig gärna utan.

Måste bara tillägga som sista att farsan också var radioamatör.
Även om det är något jag själv aldrig lagt nått större intresse i fick jag en nostalgitripp tillbaka i mina minnen, då jag som liten grabb fick sitta med i knät på kvällarna ibland och lyssna men även prata med alla möjliga människor.
Det fanns någon härlig form av spänning i det.

Va kul att du skrev hela historien, jätteintressant att läsa! Tycker våra historier är väldigt lika på nåt sätt bortsätt från det med bilar då.

Permalänk

Nej helst inte. Märkliga grejer som att behöva skruva bort det mesta för att byta hdd är oskönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Nä, det bli för smått för min medelålders syn.
Låter som om "vi" ska kolla på Psivewri, för han gör sådant "hela tiden".
Han är faktiskt bra, men hur får man tag på "eukalyptus oil" här i Sverige?
Länk till exakt det du pratar om.

Sorry, jag kommer nog fortsätta med "ordentliga datorer" att skruva på, så jag har minst en liten chans att hitta skruvhålen.. Dvs. desktops.

Tack för kanal-tipset! Aldrig sett den förut. : D

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

HP har iallafall en väldigt bra hardware maintenance manual så man kan enkelt följa instruktioner, iallafall till alla HP datorer jag haft.

Å andra sidan så är allt propriertärt. Dvs. skulle man behöva byta moderkort (utanför garantin när man får ett "gratis" från HP) så passar inga standardstorlekar. Senaste och sista HP-stationära jag köpte var en rätt bra Athlon 64X2 från cirka 2006. Den var förhållandevis snabb och bra, kostade bara 7000, omräknat idag typ 13000. Lådan var också snygg, beställde ett ett nytt moderkort+ny CPU (i5-750) från inet av alla ställen. Var 2010. Tänkte att allt skulle kunnas fixas lätt och bra med bara "swappa" moderkortet i HP-lådan. ICKE SA NICKE! Diffade någon enstaka centimeter/millimeter i HP-lådan från standard så uppgraderingen inte fick plats. Köpte då en Coolermaster-låda så fixade sig problemet.

-Sorry, tråden handlade om laptops. Fick bara gamla dåliga minnen från proprietär hårdvara som är intenderad att försvåra för uppgraderingar. Som på laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Å andra sidan så är allt propriertärt. Dvs. skulle man behöva byta moderkort (utanför garantin när man får ett "gratis" från HP) så passar inga standardstorlekar. Senaste och sista HP-stationära jag köpte var en rätt bra Athlon 64X2 från cirka 2006. Den var förhållandevis snabb och bra, kostade bara 7000, omräknat idag typ 13000. Lådan var också snygg, beställde ett ett nytt moderkort+ny CPU (i5-750) från inet av alla ställen. Var 2010. Tänkte att allt skulle kunnas fixas lätt och bra med bara "swappa" moderkortet i HP-lådan. ICKE SA NICKE! Diffade någon enstaka centimeter/millimeter i HP-lådan från standard så uppgraderingen inte fick plats. Köpte då en Coolermaster-låda så fixade sig problemet.

-Sorry, tråden handlade om laptops. Fick bara gamla dåliga minnen från proprietär hårdvara som är intenderad att försvåra för uppgraderingar. Som på laptops.

Stationärt kan jag inte prata så mycket. Har haft 2 Compaq datorer och en HP, men på den tiden höll jag inte på med att bygga eget o så. Det jag pratade om var bärbara datorer, vilket också var vad tråden handlade om

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Stationärt kan jag inte prata så mycket. Har haft 2 Compaq datorer och en HP, men på den tiden höll jag inte på med att bygga eget o så. Det jag pratade om var bärbara datorer, vilket också var vad tråden handlade om

Allt är ju proprietärt på laptops. Där kan jag förstå att det är "proprietärt" då det gäller att krympa ihop så mycket "riktig datorkraft på så liten yta som det bara är möjligt".

Möjligen är det därför jag inte gillar att skruva på laptops. Även om jag mot förmodan "lyckas" att skruva isär/skruva ihop allt bra, så är det det där med reservdelar.. Som är svåra att få taq på. Ser laptops som "köp och släng"-datorer. Orkar inte lägga ned tid på dessa, eftersom det i bästa fall 50-50 att jag lyckas.

-Sorry om jag låter negativ, var inte min mening.

Budbee-budet ringde på min dörr just nu, ska ta och unboxa ny samsung-skärm. Möjligen känner jag mig gladare efteråt. Eller inte. Jag kanske glömmer lite i alla fall hur jobbiga laptops är att "reparera"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Allt är ju proprietärt på laptops. Där kan jag förstå att det är "proprietärt" då det gäller att krympa ihop så mycket "riktig datorkraft på så liten yta som det bara är möjligt".

Möjligen är det därför jag inte gillar att skruva på laptops. Även om jag mot förmodan "lyckas" att skruva isär/skruva ihop allt bra, så är det det där med reservdelar.. Som är svåra att få taq på. Ser laptops som "köp och släng"-datorer. Orkar inte lägga ned tid på dessa, eftersom det i bästa fall 50-50 att jag lyckas.

-Sorry om jag låter negativ, var inte min mening.

Budbee-budet ringde på min dörr just nu, ska ta och unboxa ny samsung-skärm. Möjligen känner jag mig gladare efteråt. Eller inte. Jag kanske glömmer lite i alla fall hur jobbiga laptops är att "reparera"..

På min Lenovo ThinkPad T460 har jag bytt Wi-Fi kort, SSD och skärm (från 720p TN till 1080p IPS panel) samt även satt in en till 8GB RAM sticka och ett fetare batteri.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På min Lenovo ThinkPad T460 har jag bytt Wi-Fi kort, SSD och skärm (från 720p TN till 1080p IPS panel) samt även satt in en till 8GB RAM sticka och ett fetare batteri.

Vissa saker är tack och lov modulära idag. (På PC-sidan av laptop). Men beror på tillverkare och modell, har man otur är det integrerat på moderkortet och då är det inte mycket att göra som användare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pantsoff:

Hej!

Är det bara jag som tycker det är sjukt kul att skruva i Laptops? Så oerhört tillfredsställande att blåsa ur fläktar, smeta på ny thermal paste och njuta av en tyst och sval laptop 😁

Ja, det tycker jag verkligen är roligt, läsa och mixtra lite med allt möjligt, skriva, radera, editera firmwares m.m och chip osv. Men det börjar bli svårare tycker jag med WSON chippen m.m. Men nog är det roligt med det lilla man kan göra.

Man får tänka ut nya lösningar och leka lite.

Men byter ut allt som går och lite till, fläktar m.m! Ja verkligen roligt tycker jag, delar lite bilder jag kollar allt och lite till finns inget stopp! Skruva Laptops är kul, ibland hittar man hemliga saker som inte går att se om man inte skruvar, här te.x är en switch som inte går att hitta utan att skruva och öppna laptopen (om ni ser den) .. Den var inte lätt att hitta faktiskt. Haha.

Permalänk
Medlem

Tycker det är jätteroligt att skruva och meka med laptops. Har fått tag på "defekta" laptops billigt där nån kanske saknade ram eller hdd/ssd, sen har man köpt komponenter, fått fungerande laptops och gett till ungarna.

Bland det första jag gör när jag får tag på en laptop är att skruva isär den och uppgradera den till max

Har som någon annan också var inne på, råkat ut för extrem inkompetens hos datorfirmor.

F.d svärfars laptop bootade inte helt plötsligt. Han lämnade in den till en firma som drog till med att kontakterna på hårddisken "smält ihop" och att det inte fanns något att göra.

Jag tog mig an den för att se om det gick att komma åt hdd:n på ngt vis och åtminstone rädda bilderna.

Kopplar in hdd i en extern 2.5" caddy och den startar fint och snällt. Kopierar allt innehåll utan problem. Dock var disken seg, så jag satte i en ssd i laptopen istället och det var bara att installera som vanligt.

Hårddiskkontakten "smält ihop" jojo...sa bara till honom att gå aldrig dit mer, fråga mig istället.

Har skruvat i rätt många laptops vid det här läget. Men man får vara försiktig och inte bända/bryta och ha sig. Plasten är skör och efter några år med värme så spricker det lätt.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring