LG OLED 42C2 – TV som fungerar som skärm för spel och HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Funderar mer och mer på en 42C2 som datorskärm. Har just nu en Asus PG279Q, ljusstyrkan ställd på 40 och det räcker gott och väl för mig. Vet inte vad det blir i nits dock. Hade en Odyssey G9 hemma efter black friday men den blev för bred, funkade inte bra till Guild Wars 2 som är det spel jag spelar mest. Har sneglat på Odyssey G8 (dock ganska dyr) samt AW3423DWF (också ganska dyr, samt fläkt i den). Gillar kurvaturen på gamingskärmarna men som sagt, dom är dyra.

Har varit lite orolig för att en 42" på skrivbordet kommer att upplevas som stor. Har just nu ett 80cm djupt skrivbord och skärmen är ca 60-65cm från mina ögon. Skulle jag köpa en 42" skulle jag ställa den så långt bak som går, alternativt hänga upp den på väggen för att få den ännu längre bort. Tänker att fördelen med detta är att jag kommer längre ifrån pixlarna vilket borde ge skarpare bild samt att det kanske är bättre för ögonen också att fokusera lite längre bort. Får jag den så nära väggen som möjligt så skulle det bli ett avstånd på ca 85cm från ögonen.

Hittade denna kalkylator för FOV beroende på avstånd http://calculator.ff.de/viewing-distance-and-field-of-view/
Med min nuvarande setup så får jag en horisontell FOV på 53. Med en 42" så nära väggen som möjligt blir det ca 58, så aningen bredare men det är inga problem. På höjden skiljer det såklart också en del men det är nog något jag kan vänja mig vid. Alternativt köra 21:9 med black bar på nedre delen av skärmen. En 34" 21:9 på samma avstånd som nuvarande skärm ger en horisontell FOV på 67 grader, dock en räknat med kurvaturen på skärmen där. En 42" skulle således vara snällare för nacken, mindre rörelse i sidled, men skulle dock upplevas som högre. Har faktiskt sneglat lite på 38" 21:9 men finns inga sådana OLED. Skulle ju då kunna köra på en 42" och köra den i 21:9 med black bars.

LG 42C2 får man just nu för 8354kr med benifyrabatt. Känns rätt svårslaget. För vad en G8 OLED kostar så får jag en 42C2 och en hel del pengar över för att uppgradera grafikkortet för att palla med den högre upplösningen. Nackdelen är ju avsaknad av kurvatur samt lägre ljusstyrka. Hur stort problem är den lägre ljusstyrkan egentligen?

Läste RTINGS test på din Asus skärm och den verkar vara ungefär dubbelt så ljusstark (dock inte upplevd som dubbelt så ljusstark). Med tanke på att du har vridit ner till 40 tror jag det kommer kännas bra med C2ans ljusstyrka. Och ja, för det priset får man en toppenskärm till datorn.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kalium:

Edit: Enligt tftcentral så ger 40 brightness på min PG279Q en ljusstyrka på ~176 nits. Enligt rtings klarar 42C2 177 nits i 100% sustained window. Så ljusstyrkan skulle inte vara ett problem för mig?

Hur ofta tittar du på en 100% helvit bild?

Inga problem att hålla 42C2 igång på de nivåer du haft innan. Snarare att du kanske vill dämpa något i antal nits eftersom du får mer totalt ljusflöd – Lumen – ut från 42 tum jämfört med 27 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Hur ofta tittar du på en 100% helvit bild?

Inga problem att hålla 42C2 igång på de nivåer du haft innan. Snarare att du kanske vill dämpa något i antal nits eftersom du får mer totalt ljusflöd – Lumen – ut från 42 tum jämfört med 27 tum.

Aldrig, i stort sett. Det ljusaste är väl webbläsare och då typ sweclockers. Händer ibland att jag använder excel men det är någon gång i månaden på sin höjd.

Ska smälta idén några dagar till, benifyrabatten gäller ju fram till nyår. Men för samma peng som en G8 OLED får jag en 42C2 + ett sjyst grafikkort. Svårt att motivera G8an då.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Aldrig, i stort sett. Det ljusaste är väl webbläsare och då typ sweclockers. Händer ibland att jag använder excel men det är någon gång i månaden på sin höjd.

Ska smälta idén några dagar till, benifyrabatten gäller ju fram till nyår. Men för samma peng som en G8 OLED får jag en 42C2 + ett sjyst grafikkort. Svårt att motivera G8an då.

Jag velade fram och tillbaka. Satt tidigare på 32" och var rädd för att 42" skulle kännas alldeles, alldeles för stort. Satte upp min 46" TV för att testa och blev inte övertygad. Lutade åt en ultrawide istället. Men så bestämde jag mig till slut för just 42C2. Det här var för 2-3 veckor sedan. Har inte ångrat mig ett skvatt. Skulle inte vilja ha mindre. Skulle inte vilja ha lägre. Jag har sett ljusjusteringen några gånger när jag suttit med excel. Visst märks det, men jag stör mig inte på det - det hade varit värre om det inträffade under spel eller film och där har jag (ännu) inte sett det.
Det enda jag oroar mig för är risken för inbränningar, men som jag använder skärmen tror jag inte att det kommer att bli några problem.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Ja det är ju det där med inbränningar, men jag tror inte det ska vara några problem för mig. Jobbar inte på datorn. Slösurfar en del ibland men inga längre stunder och TVn har ju vissa funktioner för att minska risken för inbränningar också. Guild Wars 2 som jag spelar har ju vissa statiska element i UIn men tror att TVn borde klara dessa. Man öppnar ju kartan lite då och då också när man spelar (t.ex varje gång man dör) så då bryter man det statiska. Heroes of Might And Magic 3 som jag spelar en del har vissa statiska saker också men dom bryts också ibland.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

@Kalium varför kör du så hög ljusstyrka? Sitter du i ett väldigt ljust kontorslandskap? Om inte, så tror jag dina ögon kommer må bra av att sänka ljusstyrkan.

Som referens är sRGB-standarden 80 nits vid 200 lux, som motsvarar ett normalt upplyst vardagsrum. Nu är det förvisso ingen som följer den standarden strikt och den är inte anpassad för dagens skärmar. 100 nits över det är dock väldigt mycket mer. Om du exempelvis skulle redigera en bild med din ljusstyrka och sen skriva ut den, skulle den bli väldigt mörk. Förutsatt då att du inte sitter i ett väldigt ljust rum. Och om så är fallet, vore det bättre att dämpa ljuset i rummet än att skruva upp ljusstyrkan på skärmen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kalium:

Ja det är ju det där med inbränningar, men jag tror inte det ska vara några problem för mig. Jobbar inte på datorn. Slösurfar en del ibland men inga längre stunder och TVn har ju vissa funktioner för att minska risken för inbränningar också. Guild Wars 2 som jag spelar har ju vissa statiska element i UIn men tror att TVn borde klara dessa. Man öppnar ju kartan lite då och då också när man spelar (t.ex varje gång man dör) så då bryter man det statiska. Heroes of Might And Magic 3 som jag spelar en del har vissa statiska saker också men dom bryts också ibland.

Ännu en gång:

(1) Har du tänkt spela samma spel mer än 3 000 timmar på raken med så hög ljusstyrka som bara möjligt? I sådana fall har du en framtida risk för att permanenta förändringar kan börja framträda efter 3 000 timmar.

(2) Har du tänkt spela samma spel i över 10 000 timmar på raken med de ljusnivåer du har på din PG279, alltså en bit under 200 nits? Då har du troligtvis ingen risk för permanenta förändringar någonsin.

(3) Tänker du blanda din användning, spara ljusstark HDR till de tillfällen det passar, lägga lite extra energi på skärmsläckare och undvika statiska element så gott det går? Då har du gjort vad du kan och de fel och svagheter som uppträder fanns antagligen redan på exemplaret redan från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

@Kalium varför kör du så hög ljusstyrka? Sitter du i ett väldigt ljust kontorslandskap? Om inte, så tror jag dina ögon kommer må bra av att sänka ljusstyrkan.

Som referens är sRGB-standarden 80 nits vid 200 lux, som motsvarar ett normalt upplyst vardagsrum. Nu är det förvisso ingen som följer den standarden strikt och den är inte anpassad för dagens skärmar. 100 nits över det är dock väldigt mycket mer. Om du exempelvis skulle redigera en bild med din ljusstyrka och sen skriva ut den, skulle den bli väldigt mörk. Förutsatt då att du inte sitter i ett väldigt ljust rum. Och om så är fallet, vore det bättre att dämpa ljuset i rummet än att skruva upp ljusstyrkan på skärmen.

Inget kontorslandskap, men har vita väggar i rummet och tre fönster. Ett fönster snett bakom mig till höger och två fönster snett framför till vänster. Har aldrig reflekterat över om jag har hög ljusstyrka. Enligt tftcentral skulle jag behöva dra ner ljusstyrkan till ca 10 på skärmen för att nå ~80 nits. Det kändes på tok för mörkt, men 30 funkar fint och det ska vara ~147 nits.

Skrivet av Laxpudding:

Ännu en gång:

(1) Har du tänkt spela samma spel mer än 3 000 timmar på raken med så hög ljusstyrka som bara möjligt? I sådana fall har du en framtida risk för att permanenta förändringar kan börja framträda efter 3 000 timmar.

(2) Har du tänkt spela samma spel i över 10 000 timmar på raken med de ljusnivåer du har på din PG279, alltså en bit under 200 nits? Då har du troligtvis ingen risk för permanenta förändringar någonsin.

(3) Tänker du blanda din användning, spara ljusstark HDR till de tillfällen det passar, lägga lite extra energi på skärmsläckare och undvika statiska element så gott det går? Då har du gjort vad du kan och de fel och svagheter som uppträder fanns antagligen redan på exemplaret redan från början.

1 Nej

2 Nej

3 Ja

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hej alla glada entusiaster, är det någon som vet någon billigare tv som kanske är lika bra? Den föreslagna verkar landat på 8990 och det är kanske lite över min budget.

Har förövrigt ett 6750 att driva kalaset med.

Mvh

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mirvig:

Hej alla glada entusiaster, är det någon som vet någon billigare tv som kanske är lika bra? Den föreslagna verkar landat på 8990 och det är kanske lite över min budget.

Har förövrigt ett 6750 att driva kalaset med.

Mvh

Det som utmärker C2:n är att den ger så mycket för så lite pengar, särskilt med reapriserna. Det är om man så vill en spelskärm med en bildkvalitet bortom vanliga spelskärmar med en prislapp som rider på ryggen av att TV-apparater tillverkas i miljonupplagor. Du behöver gå långt över 8990 kronor för att finna något som kan motsvara 42C2.

Vill du ha något som är lika bra och rent av bättre som renodlad skärm, rekommenderas Asus PG42UQ: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5950167

Den är i princip som LG:n fast utan TV-tjofräset och utan dimmingproblematiken. Den prisnivån är också vad du får räkna med att betala för något som är "lika bra".

Permalänk
Medlem

Aha, okej. Tack för ett mycket bra och tydligt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det som utmärker C2:n är att den ger så mycket för så lite pengar, särskilt med reapriserna. Det är om man så vill en spelskärm med en bildkvalitet bortom vanliga spelskärmar med en prislapp som rider på ryggen av att TV-apparater tillverkas i miljonupplagor. Du behöver gå långt över 8990 kronor för att finna något som kan motsvara 42C2.

Vill du ha något som är lika bra och rent av bättre som renodlad skärm, rekommenderas Asus PG42UQ: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5950167

Den är i princip som LG:n fast utan TV-tjofräset och utan dimmingproblematiken. Den prisnivån är också vad du får räkna med att betala för något som är "lika bra".

@mirvig

Jag skulle argumentera för att denna är liknande prisvärdhet på:
https://www.sweclockers.com/testpilot/35103-testpilot-lg-ultr...

Den finns för 10k på komplett just nu

Permalänk
Medlem

Jag hittade en c2 på netonnet fyndvaror för 7590, köpte den och en ny hdmikabel. Detta ska bli mycket spännande. Som sagt, tack för alla svar! Är lite nervös för att mitt 6750 är lite för klent för 4k men det är dyrt med bra grafikkort nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirvig:

Jag hittade en c2 på netonnet fyndvaror för 7590, köpte den och en ny hdmikabel. Detta ska bli mycket spännande. Som sagt, tack för alla svar! Är lite nervös för att mitt 6750 är lite för klent för 4k men det är dyrt med bra grafikkort nu.

Går utmärkt att köra 1080p pixelskalat eller FSR och liknande. Stora fördelen är ju att skämen kommer överleva flera grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirvig:

Jag hittade en c2 på netonnet fyndvaror för 7590, köpte den och en ny hdmikabel. Detta ska bli mycket spännande. Som sagt, tack för alla svar! Är lite nervös för att mitt 6750 är lite för klent för 4k men det är dyrt med bra grafikkort nu.

Köpte nyligen en Asus Swift PG42UQ 4K Oled. Jag är lite av en grafiknörd och vill gärna köra spel med maxade grafikinställningar, men med den här skärmen har jag märkt att jag klarar mig utmärkt med de flesta inställningar på medium (där man kan välja mellan low, medium, high, ultra) texturer vill jag gärna sätta lite högre så high eller ultra så länge jag inte dippar under 60 fps.

Med det vill jag säga att testa att spela med så låga grafikinställningar som möjligt och känn dig för, är lite snyggare grafik verkligen värt fps-förlusten.
Sen är RX 6750 i svagaste laget för 4K upplösning men väl värt att prova, kanske känner du dig nöjd med prestandan. Annars är det bara att börja spara ihop till ett bättre kort, att gå tillbaka till en lägre upplösning nu när man smakat på 4K känns surt.

Permalänk
Medlem

Någon som testat köra Windows subsystem for Android och LG ThinQ appen som osd/fjärr?

Permalänk
Medlem

Hej igen, lite off topic kanske men ändå relaterat. Det blev som sagt ett köp av en c2, mycket nöjd med både storlek och kvalitet. Mycket fina färger!

Nästa problem är hdmi, grafikkortet (amd 6750) har bara en hdmi och resten DisplayPort. Jag har även köpt en vr (begagnad rift cv1) vilket innebär att jag behöver två hdmi. Testade med adapter ifrån Kjell&co men riften får röda streck i synfältet samt att c2an får märkbart sämre uppdateringsfrekvens på adaptern.

Har ni något tips på bra adapter/alternativ lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirvig:

Hej igen, lite off topic kanske men ändå relaterat. Det blev som sagt ett köp av en c2, mycket nöjd med både storlek och kvalitet. Mycket fina färger!

Nästa problem är hdmi, grafikkortet (amd 6750) har bara en hdmi och resten DisplayPort. Jag har även köpt en vr (begagnad rift cv1) vilket innebär att jag behöver två hdmi. Testade med adapter ifrån Kjell&co men riften får röda streck i synfältet samt att c2an får märkbart sämre uppdateringsfrekvens på adaptern.

Har ni något tips på bra adapter/alternativ lösning.

Väldigt få adaptrar klarar 120Hz, tror det är lättare att byta kabel, alltså köra med vr på primär slot de gånger den används

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mirvig:

Hej igen, lite off topic kanske men ändå relaterat. Det blev som sagt ett köp av en c2, mycket nöjd med både storlek och kvalitet. Mycket fina färger!

Nästa problem är hdmi, grafikkortet (amd 6750) har bara en hdmi och resten DisplayPort. Jag har även köpt en vr (begagnad rift cv1) vilket innebär att jag behöver två hdmi. Testade med adapter ifrån Kjell&co men riften får röda streck i synfältet samt att c2an får märkbart sämre uppdateringsfrekvens på adaptern.

Har ni något tips på bra adapter/alternativ lösning.

Googlar jag CV1 är den så pass gammal att den inte kräver något särskilt i fråga om HDMI. Lösningen är då någon form av omvandling för DP->HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det som utmärker C2:n är att den ger så mycket för så lite pengar, särskilt med reapriserna. Det är om man så vill en spelskärm med en bildkvalitet bortom vanliga spelskärmar med en prislapp som rider på ryggen av att TV-apparater tillverkas i miljonupplagor. Du behöver gå långt över 8990 kronor för att finna något som kan motsvara 42C2.

Vill du ha något som är lika bra och rent av bättre som renodlad skärm, rekommenderas Asus PG42UQ: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5950167

Den är i princip som LG:n fast utan TV-tjofräset och utan dimmingproblematiken. Den prisnivån är också vad du får räkna med att betala för något som är "lika bra".

Har denna verkligen ingen "dimningproblematik"? Är det inte en vanligt LG OLED panel som sitter i den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har denna verkligen ingen "dimningproblematik"? Är det inte en vanligt LG OLED panel som sitter i den?

Det är väl #1 han menar antar jag.
https://youtu.be/E5qXj-vpX5Q

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis, PG42UQ är konstant i sin ljusnivå och har inte det extra dimmandet från inbrännningsskydd som stör när man exempelvis arbetar med Excel där skärmen sedan tänder upp igen när man flyttar ett fönster.

ABL-förfarandet är fortfarande där om man drar det högt med ljusstyrkan. Brytpunkten hos PG42UQ är strax under 200 nits. Kliver man högre och högre blir ABL mer och mer märkbart och likt hur 42C2 fungerar.

PG42UQ är till synes också mer försiktig i hur den använder den vita subpixeln när man håller sig under 200 nits. Text och grafik får inte lika tydligt vita kanter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Precis, PG42UQ är konstant i sin ljusnivå och har inte det extra dimmandet från inbrännningsskydd som stör när man exempelvis arbetar med Excel där skärmen sedan tänder upp igen när man flyttar ett fönster.

ABL-förfarandet är fortfarande där om man drar det högt med ljusstyrkan. Brytpunkten hos PG42UQ är strax under 200 nits. Kliver man högre och högre blir ABL mer och mer märkbart och likt hur 42C2 fungerar.

PG42UQ är till synes också mer försiktig i hur den använder den vita subpixeln när man håller sig under 200 nits. Text och grafik får inte lika tydligt vita kanter.

Innebär inte detta i praktiken att man gömt problemet genom att begränsa ljusstyrkan snarare än löst det? Sen verkar ju LG varit väldigt försiktiga med sina egna modeller, flera verkar som mig kört med asbl avstängt och max ljusstyrka och har inte ett spår av inbrånningar nästan ett år senare trots användning som jobbskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har denna verkligen ingen "dimningproblematik"? Är det inte en vanligt LG OLED panel som sitter i den?

Många vet säkert att man kan gå in i service menyn och stänga av TPC och GSR för att tämja dimningsproblematiken, men det ger mest resultat på att TPC inte långsamt dimmar mörka scener som "misstas" som statiska.

Vill man minska den snabba ABL som kickar en då du tex öppnar upp en ljus webbsida eller ett word dokument så kan man göra detta utan servicemenyn genom att minska kontrasten till ca 80. Eftersom kontrasten även påverkar färg så får man kompensera genom att öka färgdjupet med lika många steg som man sänkte kontrasten.

Detta fungerar till att hindra ABL ända upp till ca 200 nits och ger ingen märkbar försämring av bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Nej. Bara nej.

Köp gärna en C2 om du vill ha en stor skärm för mediekonsumtion. Men att köpa ett 3080 för att para med en FM2-CPU... NEJ!

Köp ett vettigt B660 typ detta, en vettig CPU och ett par billiga stickor som dessa så får du en vettig uppgradering för 4400:-.

Para dessa sålänge med ditt 1650 och köp ett grafikkort i höst när nästa generation släpps (eller ett RTX 3060/RX6600XT nu om det är bråttom). Det du har nu förtjänar inte att paras med något nytt!

Edit: Du behöver nog ett bättre nätaggregat också. Och sorry, detta är off-topic, men akut.

Här kommer slutrapporten;). Köpte en 55 tums C2 och ett rtx 3060. Nätaggregatet är ett 650W Be Quiet, så det var inga problem. Nu fungerar allt klockrent! Min favorit innan var en 40 tums LCD som jag fick till en fantastisk bild på, men C2:an är himmelskt! Känns som jag egentligen bara haft 2 TV-apparater. Kan också tillägga för den som är tveksam om storleken att i mitt fall känns det naturligt, trots att jag använder TV'n som dataskärm. Jag blev snabbt van, men det är ju individuellt.

Tack för hjälpen! Cheers!

PS Inga som helst problem med den mogna CPU'n och moderkortet. Använder dock inga krävande spel/applikationer. Det är ju trots allt 4 kärnor som kör i 4.2 GHz. Kör på så länge det går.

PPS Jag spelar poker och från början dimmades borden ner mer och mer tills något bord blev aktivt igen. Detta har jag löst genom att låta Windows byta tema varje minut. Då blir det ingen dimming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Automatiska dimmandet går väl å stänga av via service menyn? Jag har gjort det på min...

Nej, det går att stänga av via menyn också. AI light (bild) Pro heter det har jag för mig och ska vara avstängt. Ska kolla när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Nej, det går att stänga av via menyn också. AI light (bild) Pro heter det har jag för mig och ska vara avstängt. Ska kolla när jag kommer hem.

TPC och GSR går inte att stänga av helt i vanliga menyn.

Permalänk
Bildexpert 📺

LG:s "AI"-funktioner är bara ytterligare ett lager av felaktig bildbehandling ovanpå allt annat. Har inget med dimming-förfarande, ABL eller inbränningsskydden att göra. De är låsta till servicemenyer eller en effekt av konstruktionen.