LG OLED 42C2 – TV som fungerar som skärm för spel och HDR

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av KniFF:

Fundera på en ordentlig gasarm istället, typ Multibrackets HD. Du får en naturlig väg att dra kablage genom armen och det finns risk att du ångrar dig om du inte kan justera höjd/sidled med väggfästet. Bordsfästen är inte ultimata heller men det bättre alternativet i min bok..

Kommer du dessutom på att montera belysning bakom skärmen i framtiden så blir det aldrig lika bra ljusspridning med väggmonterade ditton.

Och svin dyrt i jämförelse

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Bildexpert 📺

Den allmänna frågan om väggfästen och mer specifikt till C2-modellerna är sådan där ständigt återkommande fråga i den vanliga tråden om LG:s 2022-modeller: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1657826-samlingstrad-l...

Det finns VESA-fästen. VESA-fästen bygger på standardmått och moduläritet. Man skaffar alltså de fästen som passar ens önskemål, vilket då sällan har med själva TV-modellen att göra. Frågan är alltså inte "Vilket slimmat väggfäste passar 42C2?" utan frågan är "Vilka slimmade väggfäste finns det?".

Därför skulle man skulle lika gärna kunna ha en klistrad allmän tråd om väggfästen och hänvisa alla diskussioner dit. Sällan det är något som är specifikt för en viss modell. Då undviker man kanske att upprepa samma frågor om och om igen utspritt för varje TV-tråd.

42C2 är annars kanska näpen och lätt. Skulle säkert fungera med några kvadratdecimeter självhälftande kardborreband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Fundera på en ordentlig gasarm istället, typ Multibrackets HD. Du får en naturlig väg att dra kablage genom armen och det finns risk att du ångrar dig om du inte kan justera höjd/sidled med väggfästet. Bordsfästen är inte ultimata heller men det bättre alternativet i min bok..

Kommer du dessutom på att montera belysning bakom skärmen i framtiden så blir det aldrig lika bra ljusspridning med väggmonterade ditton.

Vad jag kan se så fixar den bara 200x200 men 42OLED vill ha 300x200. Vilken adapter behöver man köpa för att de ska fungera?

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

jag själv har också köpt en lg c2, kikade på denna videon och något stående golvfäste vore kanske inte helt fel?
:https://youtu.be/cqcmPMb-8A4?t=139

Permalänk
Medlem

Vilken GPU behövs för 55'', 48'' respektive 42''?

Hej!
Jag spelar inga krävande spel, mest civ5. Gissar att jag måste köpa nytt grafikkort för att använda denna fullt ut. Mest spelar jag poker och ser på film. Är riktigt sugen på 55-tums modell. Nuvarande grafikkort är ett 1650, 4GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawil:

Hej!
Jag spelar inga krävande spel, mest civ5. Gissar att jag måste köpa nytt grafikkort för att använda denna fullt ut. Mest spelar jag poker och ser på film. Är riktigt sugen på 55-tums modell. Nuvarande grafikkort är ett 1650, 4GB.

Det är samma krav oavsett storlek då upplösningen är samma på alla storlekar. Ditt grafikkort fungerar för att driva panelen i 60 Hz i 4K, så det ska gå bra för dig med tanke på vad du använder datorn till.

Skaffar du ett nyare grafikkort ur RTX 30-serien eller RX6000-serien så kan du köra i 120Hz. Se det som framtidssäkring om eller när du uppgraderar ditt grafikkort.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gawil:

Hej!
Jag spelar inga krävande spel, mest civ5. Gissar att jag måste köpa nytt grafikkort för att använda denna fullt ut. Mest spelar jag poker och ser på film. Är riktigt sugen på 55-tums modell. Nuvarande grafikkort är ett 1650, 4GB.

Gammal goding: Den fysiska storleken på panelen har inget med att göra med hur mycket det krävs av av grafikkortet. 4K/UHD med 3840x2160 är exakt lika krävande oavsett om du kör på på en 6 tums mobilskärm eller om du bygger en 300 tums skärmvägg tak till golv. Eller för den delen om du bygger en världens största terrawatt-laserkanon som projicerar 4K-bilden på månen så att alla kan se. Bildsignalen till den lasern kan du fortfarande driva med en Chromecast om du vill. Själva lasern kanske kräver sitt eget kärnkraftverk, men bildsignalen kräver inget ovanligt.

Dock kommer ditt GTX 1650 inte orka något med 4K-upplösning. Istället kör du spelen renderade i de 1080p/1920x1080 pixlar som en GTX 1650 är tänka att hantera.

Problemet med din frågeställning är beskrivningen "full ut". Beror ju helt på vad du menar med "fullt ut". Du kan göra allt exakt likadant som du har det idag, bara att en OLED-TV är större och sannolikt också ger bättre bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Eller för den delen om du bygger en världens största terrawatt-laserkanon som projicerar 4K-bilden på månen så att alla kan se. Bildsignalen till den lasern kan du fortfarande driva med en Chromecast om du vill. Själva lasern kanske kräver sitt eget kärnkraftverk, men bildsignalen kräver inget ovanligt.

Den laserkanonen vill jag se i aktion. Stackars den fågel som flyger "genom" strålen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är samma krav oavsett storlek då upplösningen är samma på alla storlekar. Ditt grafikkort fungerar för att driva panelen i 60 Hz i 4K, så det ska gå bra för dig med tanke på vad du använder datorn till.

Skaffar du ett nyare grafikkort ur RTX 30-serien eller RX6000-serien så kan du köra i 120Hz. Se det som framtidssäkring om eller när du uppgraderar ditt grafikkort.

Skrivet av Laxpudding:

Gammal goding: Den fysiska storleken på panelen har inget med att göra med hur mycket det krävs av av grafikkortet. 4K/UHD med 3840x2160 är exakt lika krävande oavsett om du kör på på en 6 tums mobilskärm eller om du bygger en 300 tums skärmvägg tak till golv. Eller för den delen om du bygger en världens största terrawatt-laserkanon som projicerar 4K-bilden på månen så att alla kan se. Bildsignalen till den lasern kan du fortfarande driva med en Chromecast om du vill. Själva lasern kanske kräver sitt eget kärnkraftverk, men bildsignalen kräver inget ovanligt.

Dock kommer ditt GTX 1650 inte orka något med 4K-upplösning. Istället kör du spelen renderade i de 1080p/1920x1080 pixlar som en GTX 1650 är tänka att hantera.

Problemet med din frågeställning är beskrivningen "full ut". Beror ju helt på vad du menar med "fullt ut". Du kan göra allt exakt likadant som du har det idag, bara att en OLED-TV är större och sannolikt också ger bättre bildkvalitet.

Tack för svaren, där lossnade en sten från mitt hjärta. Räcker ett rtx 3070 till för att köra 4k, 120Hz? Kan jag anta att ett grafikkort i 8000-kronors klassen klarar detta? Ursäkta okunnigheten.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gawil:

Tack för svaren, där lossnade en sten från mitt hjärta. Räcker ett rtx 3070 till för att köra 4k, 120Hz? Kan jag anta att ett grafikkort i 8000-kronors klassen klarar detta? Ursäkta okunnigheten.

Beror ju helt på. Det är inget enkelt samband mellan GPU och en viss frekvens och en viss upplösning. Det beror helt på vilket spel du spelar. Spelet är i sin tur beroende av datorn i övrigt i olika grad, så en dator från 2012 är inte alls lika bra på 4K. Även om du köper ett nytt grafikkort från 2022 kommer din 2012-dator hindra grafikkortet mer än en 2022-dator av motsvarande kvalitetsnivå.

Ett spel från 2017 kan vara rätt lättdrivet med ett grafikkort från 2022 och inte ha problem med 4K och nå det flyt man önskar. Ett spel från 2022 kan kräva mycket mer och även ha inställningar som gör det ospelbart på din hårdvara. Därför att speltillverkaren tar lite höjd för framtiden så att hårdvaran som kommer 2023, 2024 och 2025 kan få spelen att glänsa ännu lite mer.

Sedan har spelen i sig en lång rad funktioner för att styra kvalitetsnivån på grafiken som gör skillnaden mellan spelbart och ospelbart. Beroende på var man är på skalan med allting annat ovanför är det vad som avgör. Man kanske måste offra något för att få mer flyt. Detta kräver att man spenderar en hel del tid och bekantar sig med varje spel och deras inställningar.

Civ 5 som du kör torde inte köra annat än 60 Hz oavsett. Men ett 3070 kanske räcker för enorm grafikkvalitet mot vad du är van med. Köper du ett 3070 och spelar spel från 2015 kan det vara så att du når 4K/120 med alla grafikreglage på Ultra-nivå. Medan spelet från 2022 kräver kompromisser till Low- och Medium-nivå för att ens orka till 4K/60.

Detta ovan är en av poängerna med att spela på PC. Att kunna anpassa just sin egen kombination av hårdvara och mjukvara till just de krav man som individ ställer på spelens egenskaper. Vissa vill ha mer grafikgodis, andra vill ha mer flyt. Men det kräver tid och intresse för att optimera sitt spelande.

Permalänk
Medlem

Återigen mången tack för ditt svar. Funderade på ett 3080-kort, men upptäckte att mitt moderkort inte ens kan ansluta det. Vore perfekt annars om jag kunde uppgradera del för del. Ack, mina drömmar om 4k, 120Hz får flyttas till framtiden, får byta dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawil:

Återigen mången tack för ditt svar. Funderade på ett 3080-kort, men upptäckte att mitt moderkort inte ens kan ansluta det. Vore perfekt annars om jag kunde uppgradera del för del. Ack, mina drömmar om 4k, 120Hz får flyttas till framtiden, får byta dator.

Även en Pentium 4 på socket 775 från ca 20 år sedan kan ansluta ett 3080 rent fysiskt, nästan alla moderkort som skapats sedan dess har en PCIe x16 port, och alla versioner är kompatibla med alla (nya kort i gamla datorer och gamla kort i nya datorer).

Vad har du idag för komponenter/färdigbygge?

Med största sannolikhet finns det ett modernt grafikkort som passar

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Laxpudding:

Den allmänna frågan om väggfästen och mer specifikt till C2-modellerna är sådan där ständigt återkommande fråga i den vanliga tråden om LG:s 2022-modeller: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1657826-samlingstrad-l...

Det finns VESA-fästen. VESA-fästen bygger på standardmått och moduläritet. Man skaffar alltså de fästen som passar ens önskemål, vilket då sällan har med själva TV-modellen att göra. Frågan är alltså inte "Vilket slimmat väggfäste passar 42C2?" utan frågan är "Vilka slimmade väggfäste finns det?".

Därför skulle man skulle lika gärna kunna ha en klistrad allmän tråd om väggfästen och hänvisa alla diskussioner dit. Sällan det är något som är specifikt för en viss modell. Då undviker man kanske att upprepa samma frågor om och om igen utspritt för varje TV-tråd.

42C2 är annars kanska näpen och lätt. Skulle säkert fungera med några kvadratdecimeter självhälftande kardborreband.

Har vi någon att bygga på? Annars kanske du kan starta en så klistrar jag den.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Har vi någon att bygga på? Annars kanske du kan starta en så klistrar jag den.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1666456-samlingstrad-f...

Vi började lite snabbt själva, fyll gärna på om du har mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Även en Pentium 4 på socket 775 från ca 20 år sedan kan ansluta ett 3080 rent fysiskt, nästan alla moderkort som skapats sedan dess har en PCIe x16 port, och alla versioner är kompatibla med alla (nya kort i gamla datorer och gamla kort i nya datorer).

Vad har du idag för komponenter/färdigbygge?

Med största sannolikhet finns det ett modernt grafikkort som passar

Jag har ett asus a88x-pro moderkort med PCI express (visserligen bara 3.0). Kollade t.ex på ett asus rtx 3080 rog strix och där står det: "Extra krav 3 x 8-stifts PCI Express strömkontakt". Visste inte vad det var, men såg på nätet att det var anslutning från nätaggregatet. Så då kanske jag kan klara mig med att bara uppgradera grafikkortet och nätaggregatet. Platsen kan vara ett problem, då korten är så enorma nuförtiden. Har lärt mig mycket idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawil:

Jag har ett asus a88x-pro moderkort med PCI express (visserligen bara 3.0). Kollade t.ex på ett asus rtx 3080 rog strix och där står det: "Extra krav 3 x 8-stifts PCI Express strömkontakt". Visste inte vad det var, men såg på nätet att det var anslutning från nätaggregatet. Så då kanske jag kan klara mig med att bara uppgradera grafikkortet och nätaggregatet. Platsen kan vara ett problem, då korten är så enorma nuförtiden. Har lärt mig mycket idag.

Japp, men pcie-8-pin är samma strömkontakt jag hade på core 2 duo tiden, det finns 6-pin och 8-pin. Vanligen har nätaggregat ca 2 8-pin kontakter, men varierar såklart från modell och effektklass.

Vanligen rekommenderas att man köper nyare nätagg för 3080 och uppåt för de korten är kända för att dra väldigt mycket under korta perioder (strömspikar) vilket kan skapa problem för äldre och klenare modeller. Man behöver ha lite extra marginal helt enkelt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av medbor:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1666456-samlingstrad-f...

Vi började lite snabbt själva, fyll gärna på om du har mer!

Toppen. Klistrat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gawil:

Jag har ett asus a88x-pro moderkort med PCI express (visserligen bara 3.0). Kollade t.ex på ett asus rtx 3080 rog strix och där står det: "Extra krav 3 x 8-stifts PCI Express strömkontakt". Visste inte vad det var, men såg på nätet att det var anslutning från nätaggregatet. Så då kanske jag kan klara mig med att bara uppgradera grafikkortet och nätaggregatet. Platsen kan vara ett problem, då korten är så enorma nuförtiden. Har lärt mig mycket idag.

Nej. Bara nej.

Köp gärna en C2 om du vill ha en stor skärm för mediekonsumtion. Men att köpa ett 3080 för att para med en FM2-CPU... NEJ!

Köp ett vettigt B660 typ detta, en vettig CPU och ett par billiga stickor som dessa så får du en vettig uppgradering för 4400:-.

Para dessa sålänge med ditt 1650 och köp ett grafikkort i höst när nästa generation släpps (eller ett RTX 3060/RX6600XT nu om det är bråttom). Det du har nu förtjänar inte att paras med något nytt!

Edit: Du behöver nog ett bättre nätaggregat också. Och sorry, detta är off-topic, men akut.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att C modellerna (och förmodligen alla LGs modeller i år) blivit så mycket lättare, och 42" är den minsta av dom, någon som testat att skippa väggfäste och helt enkelt bara hänga upp den typ som en tavla? Tänker mig typ två skruvar i några av hålen för VESA-fästet och så bara en vajer mellan dom. Har svårt att se att det inte skulle fungera, så länge väggen är hållbar nog då så klart, för TVn i sig lär förmodligen inte väga mer än typ en större oljemålning eller liknande. Har för mig att någon TV tidigare, tror det kan varit någon kantbelyst Samsung, hade en liknande upphängning för några år sedan.

Möjligtvis skulle det kunna bli problem med att skärmen kommer luta lite "framåt", men i övrigt kan jag inte riktigt se några uppenbara nackelar med det. Återigen förutsatt då att konstruktionen i övrigt kan ta tyngden samt så klart även väggen, men det gäller väl alltid oavsett

Edit:

Var nog detta fäste jag använde en gång i tiden men borde väl finnas flera på samma tema.

https://www.amazon.com/Samsung-WMN1000C-Ultra-Discontinued-Ma...

https://www.youtube.com/watch?v=65EHdRwhVVE

Scart-kontakten i videon antyder att det nog var ett tag sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Med tanke på att C modellerna (och förmodligen alla LGs modeller i år) blivit så mycket lättare, och 42" är den minsta av dom, någon som testat att skippa väggfäste och helt enkelt bara hänga upp den typ som en tavla? Tänker mig typ två skruvar i några av hålen för VESA-fästet och så bara en vajer mellan dom. Har svårt att se att det inte skulle fungera, så länge väggen är hållbar nog då så klart, för TVn i sig lär förmodligen inte väga mer än typ en större oljemålning eller liknande. Har för mig att någon TV tidigare, tror det kan varit någon kantbelyst Samsung, hade en liknande upphängning för några år sedan.

Möjligtvis skulle det kunna bli problem med att skärmen kommer luta lite "framåt", men i övrigt kan jag inte riktigt se några uppenbara nackelar med det. Återigen förutsatt då att konstruktionen i övrigt kan ta tyngden samt så klart även väggen, men det gäller väl alltid oavsett

Edit:

Var nog detta fäste jag använde en gång i tiden men borde väl finnas flera på samma tema.

https://www.amazon.com/Samsung-WMN1000C-Ultra-Discontinued-Ma...

https://www.youtube.com/watch?v=65EHdRwhVVE

Scart-kontakten i videon antyder att det nog var ett tag sen

C2 42/48 verkar vara väldigt lika C1 48, det är främst de större 55” och uppåt med nya slimmade inkapslingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

C2 42/48 verkar vara väldigt lika C1 48, det är främst de större 55” och uppåt med nya slimmade inkapslingen

Bara C2 48 är lik C1 märkligt nog. C2 42 är väldigt lätt med tanke på storleken. C2 42 väger 9kg utan fötterna och C2 48 18kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Bara C2 48 är lik C1 märkligt nog. C2 42 är väldigt lätt med tanke på storleken. C2 42 väger 9kg utan fötterna och C2 48 18kg.

Aha, det var i så fall ännu skummare… bra att du rättade mig, hade tydligen missat det

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Köpt en Oled42C2 som jag kör till PC (RTX 3080).
Kör 21:9 på övre delen av skärmen med 3840x1600 upplösning.

Problemet som uppstod var att jag endast kunde välja 8bit färg i Nvidia inställningarna...

Men det gick att lösa i Nvidia kontrollpanelen genom att först välja 4k120hz, 10bit/12bit.
Sedan gå över till 3840x1600 120hz och klicka på använd.
Då blir det 10bit eller 12 bit om du vill det.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk

Kunde inte hålla mig när de gick ner lite i pris under black friday
Vart en väldig omställning först, men börjar vänja mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caliwator:

<Uppladdad bildlänk>
Kunde inte hålla mig när de gick ner lite i pris under black friday
Vart en väldig omställning först, men börjar vänja mig.

Snyggt!

När jag såg att Lg hade de nedsatta runt 8 300kr, så kunde man inte stå emot.
Min skeppades i måndags och förhoppningsvis lär jag få hem den inför helgen

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Skrivet av Trojancreeper:

Snyggt!

När jag såg att Lg hade de nedsatta runt 8 300kr, så kunde man inte stå emot.
Min skeppades i måndags och förhoppningsvis lär jag få hem den inför helgen

Vafan hade de ännu billigare Jag fick ge 9000

Permalänk
Medlem

Någon som använder den som jobbskärm också? Hur är upplevelsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanna:

Någon som använder den som jobbskärm också? Hur är upplevelsen?

Behöver köra med minst 125% skalning för att få skarp text.
Fördel om du får installera PowerToys för att kunna göra flera zoner att ”snappa” fönster till.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Funderar mer och mer på en 42C2 som datorskärm. Har just nu en Asus PG279Q, ljusstyrkan ställd på 40 och det räcker gott och väl för mig. Vet inte vad det blir i nits dock. Hade en Odyssey G9 hemma efter black friday men den blev för bred, funkade inte bra till Guild Wars 2 som är det spel jag spelar mest. Har sneglat på Odyssey G8 (dock ganska dyr) samt AW3423DWF (också ganska dyr, samt fläkt i den). Gillar kurvaturen på gamingskärmarna men som sagt, dom är dyra.

Har varit lite orolig för att en 42" på skrivbordet kommer att upplevas som stor. Har just nu ett 80cm djupt skrivbord och skärmen är ca 60-65cm från mina ögon. Skulle jag köpa en 42" skulle jag ställa den så långt bak som går, alternativt hänga upp den på väggen för att få den ännu längre bort. Tänker att fördelen med detta är att jag kommer längre ifrån pixlarna vilket borde ge skarpare bild samt att det kanske är bättre för ögonen också att fokusera lite längre bort. Får jag den så nära väggen som möjligt så skulle det bli ett avstånd på ca 85cm från ögonen.

Hittade denna kalkylator för FOV beroende på avstånd http://calculator.ff.de/viewing-distance-and-field-of-view/
Med min nuvarande setup så får jag en horisontell FOV på 53. Med en 42" så nära väggen som möjligt blir det ca 58, så aningen bredare men det är inga problem. På höjden skiljer det såklart också en del men det är nog något jag kan vänja mig vid. Alternativt köra 21:9 med black bar på nedre delen av skärmen. En 34" 21:9 på samma avstånd som nuvarande skärm ger en horisontell FOV på 67 grader, dock en räknat med kurvaturen på skärmen där. En 42" skulle således vara snällare för nacken, mindre rörelse i sidled, men skulle dock upplevas som högre. Har faktiskt sneglat lite på 38" 21:9 men finns inga sådana OLED. Skulle ju då kunna köra på en 42" och köra den i 21:9 med black bars.

LG 42C2 får man just nu för 8354kr med benifyrabatt. Känns rätt svårslaget. För vad en G8 OLED kostar så får jag en 42C2 och en hel del pengar över för att uppgradera grafikkortet för att palla med den högre upplösningen. Nackdelen är ju avsaknad av kurvatur samt lägre ljusstyrka. Hur stort problem är den lägre ljusstyrkan egentligen?

Edit: Enligt tftcentral så ger 40 brightness på min PG279Q en ljusstyrka på ~176 nits. Enligt rtings klarar 42C2 177 nits i 100% sustained window. Så ljusstyrkan skulle inte vara ett problem för mig?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare