Postnord - Paket fast på samma ställe i en vecka - ersättning osv?

Permalänk
Medlem

Postnord - Paket fast på samma ställe i en vecka - ersättning osv?

Hej. Jag ska ta emot ett paket från en säljare på Blocket som har skickat spårbart med "skicka lätt" men det har fastnat.

Avsändaren har lämnat paketet till ombudet - det står "The shipment has been dropped off by sender" och ombudets namn 30:e Juni 12:26 i Postnord-appen. Sedan kl 13.24 samma dag uppdateras det till "The shipment item is under transportation" och fortfarande ombudets namn. Sedan dess har det inte hänt någonting. Jag ringde Postnord och de säger att jag ska be avsändaren en skicka in en reklamation. Det har jag bett säljaren att göra.

Skulle vilja fråga om/hur ni tror detta går att lösa, har ni någonsin fått hjälp genom att reklamera hos Postnord? Får känslan av att det mest är för statistiken. Och vad händer om de inte lyckas leta reda på paketet, kan jag/avsändaren kräva ersättning för saknad försändelse då och i så fall hur gör man och hur mycket, osv?

Värdet är runt 1900kr, har inte så mycket pengar och har inte råd att förlora detta...

Tack så hemskt mycket för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Tror du får ta allt det där med säljaren. Det är säljaren som köpt tjänsten av Postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Hej. Jag ska ta emot ett paket från en säljare på Blocket som har skickat spårbart med "skicka lätt" men det har fastnat.

Avsändaren har lämnat paketet till ombudet - det står "The shipment has been dropped off by sender" och ombudets namn 30:e Juni 12:26 i Postnord-appen. Sedan kl 13.24 samma dag uppdateras det till "The shipment item is under transportation" och fortfarande ombudets namn. Sedan dess har det inte hänt någonting. Jag ringde Postnord och de säger att jag ska be avsändaren en skicka in en reklamation. Det har jag bett säljaren att göra.

Skulle vilja fråga om/hur ni tror detta går att lösa, har ni någonsin fått hjälp genom att reklamera hos Postnord? Får känslan av att det mest är för statistiken. Och vad händer om de inte lyckas leta reda på paketet, kan jag/avsändaren kräva ersättning för saknad försändelse då och i så fall hur gör man och hur mycket, osv?

Värdet är runt 1900kr, har inte så mycket pengar och har inte råd att förlora detta...

Tack så hemskt mycket för hjälpen.

Har tyvärr bara dåliga erfarenheter från PostNord när dom "tappat bort" paket. Efter reklamation gjorts så påbörjades en utredning som tog 3-4 månder innan de konstaterade att paketen var borta (5 paket lämnades in till ombud samma dag och 4 försvann innan de gick utanför Sverige) sedan tog det lång tid (ca 8 månader) innan jag ens fick ersättning utbetald, vilket är fraktkostnaden. Nu var detta deras International Express-tjänst så inte jämförbart mot inrikes.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Du kan inte göra något. Det är den som köpt tjänsten (säljaren) som måste driva igenom detta. Har hen köpt en tjänst utan försäkring så är det upp till säljaren att ersätta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Skicka lätt är inte mer spårbart än så, inlämnat, påväg och sen framme. Det ingår inte någon försäkring som det gör från paket medium och uppåt. Tyvärr.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Du kan inte göra något. Det är den som köpt tjänsten (säljaren) som måste driva igenom detta. Har hen köpt en tjänst utan försäkring så är det upp till säljaren att ersätta.

Ansvaret går väl över på köparen så fort paketet är inlämnat? Om man skickar med en tjänst där du får kvittens på inlämning, vilket finns.

https://lawline.se/answers/ansvar-for-forsvunnet-paket

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Verkar ha vart en del strul med pn det sista. Det är iaf informationen jag fick när jag tog kontakt med dom angående ett paket från en privatperson. Först låg det 2 dagar på inlämmnings stället... 1 dag till närmaste postterminal. Där blev det liggandes i 6 dagar innan jag fick reda på att det fanns på postkontoret i min stad. Dom kunde dock inte rekommendera att jag åkte dit och hämtade det även om det var möjligt att det kunde lösas så. Men då posten redan körts ut innan det kom till kontoret så hade jag fått vänta ytterligare 2 dagar. Så jag chansade. Kunde inte se i appen att det fanns där dock men posten såg det i sina interna system.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lagerlöf:

Ansvaret går väl över på köparen så fort paketet är inlämnat? Om man skickar med en tjänst där du får kvittens på inlämning, vilket finns.

https://lawline.se/answers/ansvar-for-forsvunnet-paket

Spelar ju ingen roll vems ansvar det råkar vara.
Postnord har ingen affär med TS utan bara köparen av tjänsten (säljaren till det TS köpt).

Skrivet av Fredrik Vikström:

Verkar ha vart en del strul med pn det sista. Det är iaf informationen jag fick när jag tog kontakt med dom angående ett paket från en privatperson. Först låg det 2 dagar på inlämmnings stället... 1 dag till närmaste postterminal. Där blev det liggandes i 6 dagar innan jag fick reda på att det fanns på postkontoret i min stad. Dom kunde dock inte rekommendera att jag åkte dit och hämtade det även om det var möjligt att det kunde lösas så. Men då posten redan körts ut innan det kom till kontoret så hade jag fått vänta ytterligare 2 dagar. Så jag chansade. Kunde inte se i appen att det fanns där dock men posten såg det i sina interna system.

Jag har köpt ett paket med expressfrakt från Svenskbutik.
Paketet har snurrat runt mellan två terminaler i över tre veckor nu! 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ansvaret går väl över på köparen så fort paketet är inlämnat? Om man skickar med en tjänst där du får kvittens på inlämning, vilket finns.

https://lawline.se/answers/ansvar-for-forsvunnet-paket

Postnord hävdar motsatsen, att det är den som betalt tjänsten som måste reklamera. Så frågan är vem som har rätt i slutändan. Finns det något domstolsbeslut som kan ses som prejudikat?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Postnord hävdar motsatsen, att det är den som betalt tjänsten som måste reklamera. Så frågan är vem som har rätt i slutändan. Finns det något domstolsbeslut som kan ses som prejudikat?

Den som köpt tjänsten måste kanske reklamera, tänker att risken ligger hos köparen dock?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Den som köpt tjänsten måste kanske reklamera, tänker att risken ligger hos köparen dock?

Under transport så är det ju faktiskt så att speditören är ansvarig. Har man dock INTE köpt med försäkring så brukar det vara omöjligt att få ersättning från speditören vilket lägger ansvaret mellan köpare och säljare. Där säljare inte har levererat en vara. Här kan det dock bli en tvist om vad som är rätt.

Oavsett så får man ju hoppas paketet kommer fram.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tror du får ta allt det där med säljaren. Det är säljaren som köpt tjänsten av Postnord.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Du kan inte göra något. Det är den som köpt tjänsten (säljaren) som måste driva igenom detta. Har hen köpt en tjänst utan försäkring så är det upp till säljaren att ersätta.

Skrivet av macmann1:

Skicka lätt är inte mer spårbart än så, inlämnat, påväg och sen framme. Det ingår inte någon försäkring som det gör från paket medium och uppåt. Tyvärr.

Skrivet av DavidtheDoom:

Spelar ju ingen roll vems ansvar det råkar vara.
Postnord har ingen affär med TS utan bara köparen av tjänsten (säljaren till det TS köpt).

Jag har köpt ett paket med expressfrakt från Svenskbutik.
Paketet har snurrat runt mellan två terminaler i över tre veckor nu! 😅

Jo det var det jag trodde men det var ju därför jag skrev "kan jag/avsändaren kräva ersättning" (märk väl "avsändaren").

Säljaren skrev också att han har köpt försäkring.

Permalänk

Om jag förstår det rätt av länken ni delade så är det säljarens ansvar om denne inte kan bevisa att hen har skickat paketet. Vilket jag tror är svårt om man har skickat med skicka lätt ?

Permalänk
Medlem

Han skrev "alla spårbara paket med postnord är försäkrade" stämmer det? Var finns villkoren och hur nyttjar man den försäkringen då? Tack

Permalänk
Medlem

Här kan man fråga postnord om en spårbar försändelse:
https://www.postnord.se/kundservice-faq/contact/cm23160-fraga...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hafsblau:

Han skrev "alla spårbara paket med postnord är försäkrade" stämmer det? Var finns villkoren och hur nyttjar man den försäkringen då? Tack

Nej, det stämmer inte.
Skicka lätt är inte försäkrat under 2 kg utan tillval. Paket via skicka lätt 3 kg och uppåt är försäkrade.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, det stämmer inte.
Skicka lätt är inte försäkrat under 2 kg utan tillval. Paket via skicka lätt 3 kg och uppåt är försäkrade.
<Uppladdad bildlänk>

Ok, tack. För vanliga skicka lätt gäller bara "ansvar upp till portokostnad", väl?

När vi ändå är på ämnet, vet du hur det är hos schenker? Ingår det någon försäkring/ansvar i deras skicka mellan privatpersoner?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hafsblau:

Ok, tack. För vanliga skicka lätt gäller bara "ansvar upp till portokostnad", väl?

När vi ändå är på ämnet, vet du hur det är hos schenker? Ingår det någon försäkring/ansvar i deras skicka mellan privatpersoner?

Har för mig att schenker har undantag för "Handel med begagnade varor mellan privatpersoner innefattas ej av Schenkers varuförsäkring".
Har för mig att även Postnord har det, men postnords hemsida är kass och tjänstevillkoren ligger på en sida som inte går att nås (error 500).

Har dock inget konkret. Inte tid att kolla Schenker och Postnord har som sagt ingen info tillgänglig på hemsidan för tillfället.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hafsblau:

Ok, tack. För vanliga skicka lätt gäller bara "ansvar upp till portokostnad", väl?

När vi ändå är på ämnet, vet du hur det är hos schenker? Ingår det någon försäkring/ansvar i deras skicka mellan privatpersoner?

Köper man något via Tradera så ingår det fortfarande 5000kr i försäkring med Schenkers privatpaket som köps via Tradera (och mycket bättre pris än annars). Har varit tal om att Schenker inte ville fortsätta som tidigare, men vad jag vet gäller de gamla (bra) villkoren fortfarande.

Skicka Lätt är ett rent lotteri. Sålde två gamla Nintendospel precis när den tjänsten lanserats. Paketen var borta 7-8 dygn, innan de till slut kom fram. När jag säljer på Tradera använder jag numera enbart Schenker, inget annat. Beror även på att PN har väldigt liten tillåten volym i paketen numera, så det är mycket svårt att packa säkert utan att det kostar flera gånger mer än Schenker.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Köper man något via Tradera så ingår det fortfarande 5000kr i försäkring med Schenkers privatpaket som köps via Tradera (och mycket bättre pris än annars). Har varit tal om att Schenker inte ville fortsätta som tidigare, men vad jag vet gäller de gamla (bra) villkoren fortfarande.

Skicka Lätt är ett rent lotteri. Sålde två gamla Nintendospel precis när den tjänsten lanserats. Paketen var borta 7-8 dygn, innan de till slut kom fram. När jag säljer på Tradera använder jag numera enbart Schenker, inget annat. Beror även på att PN har väldigt liten tillåten volym i paketen numera, så det är mycket svårt att packa säkert utan att det kostar flera gånger mer än Schenker.

Även för mig har schenker hittils varit mycket mycket pålitligare, dock kostar det väl lite mer om man inte går via blocketpaketet eller Tradera?

Permalänk
Medlem

Ska försändelsen vara försäkrad är det väl såhär det skall skickas? Dvs som rek. Brev.

https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-paket/re...

Är det inte skickat som det är dem heller inte återbetalningsskyldiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whoever:

Ska försändelsen vara försäkrad är det väl såhär det skall skickas? Dvs som rek. Brev.

https://www.postnord.se/skicka-forsandelser/brev-och-paket/re...

Är det inte skickat som det är dem heller inte återbetalningsskyldiga.

Finns ju även andra tjänster som är försäkrade, som det som visades här: #19656334

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Under transport så är det ju faktiskt så att speditören är ansvarig. Har man dock INTE köpt med försäkring så brukar det vara omöjligt att få ersättning från speditören vilket lägger ansvaret mellan köpare och säljare. Där säljare inte har levererat en vara. Här kan det dock bli en tvist om vad som är rätt.

Oavsett så får man ju hoppas paketet kommer fram.

När en vara skickas vid ett köp mellan två privatpersoner är det två avtal som gäller.
1. Avtalet mellan säljare och köpare. Här gäller köplagen och om inget annat avtalats övergår risken för varan från säljare till köpare när varan har avlämnats. Varan anses avlämnad när säljaren överlämnat varan till speditören.

I detta avtal är inte speditören part och har därför inget ansvar.

2. ”Säljaren” köper en tjänst av speditören och i detta avtal kan speditören ha ansvar enligt avtal. Det är därför säljaren av varan som behöver reklamera transporten, men det är fortfarande köparen som bär risken för varan.

Är köparen konsument och säljaren företag är skillnaden att säljaren bär risken för varan både under transport men även under retur om köparen kan intyga att varan skickats, och säljaren inte kan visa att köparen varit oaktsam.

Jag hade ett ärende förra året som gick till ARN, där jag returnerade hi-fi prylar. De försvann under returen men jag fick rätt av ARN eftersom säljaren bar risken. Det va ändå jag som fick göra reklamationen till Post Nord.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Finns ju även andra tjänster som är försäkrade, som det som visades här: #19656334

Ah då hänger jag med, snyggt!

Försökte även jag läsa villkoren men som tidigare nämnt kom man till en "error"-sida. Sjukt dåligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

När en vara skickas vid ett köp mellan två privatpersoner är det två avtal som gäller.
1. Avtalet mellan säljare och köpare. Här gäller köplagen och om inget annat avtalats övergår risken för varan från säljare till köpare när varan har avlämnats. Varan anses avlämnad när säljaren överlämnat varan till speditören.

I detta avtal är inte speditören part och har därför inget ansvar.

2. ”Säljaren” köper en tjänst av speditören och i detta avtal kan speditören ha ansvar enligt avtal. Det är därför säljaren av varan som behöver reklamera transporten, men det är fortfarande köparen som bär risken för varan.

Är köparen konsument och säljaren företag är skillnaden att säljaren bär risken för varan både under transport men även under retur om köparen kan intyga att varan skickats, och säljaren inte kan visa att köparen varit oaktsam.

Jag hade ett ärende förra året som gick till ARN, där jag returnerade hi-fi prylar. De försvann under returen men jag fick rätt av ARN eftersom säljaren bar risken. Det va ändå jag som fick göra reklamationen till Post Nord.

Tack så mycket, så speditören har inget ansvar om saken fastnar i deras system och aldrig kommer fram? Hmm, man borde kanske starta ett transportföretag och bara sno åt sig en tiondel av paketen på måfå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Tack så mycket, så speditören har inget ansvar om saken fastnar i deras system och aldrig kommer fram? Hmm, man borde kanske starta ett transportföretag och bara sno åt sig en tiondel av paketen på måfå.

Hehe, det beror helt på avtalet mellan den som köper frakten och speditören.
De har olika typer av tjänster där vissa är försäkrade mot förlorade paket osv. Men är det något värdefullt så skulle jag se till att det ingår försäkring till varans värde. Även om du som köpare inte själv köper frakten så kan du avtala (komma överens) med säljaren om att varan ska skickas försäkrad

Men ja, transportbolag tar sällan ansvar om de inte är tvingade enligt sina avtal och även då har jag upplevt att vissa försöker slingra sig :/

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Antlion Kimura Duo | Roland Bridge Cast | Airpods Pro
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Spelar ju ingen roll vems ansvar det råkar vara.
Postnord har ingen affär med TS utan bara köparen av tjänsten (säljaren till det TS köpt).

Jag har köpt ett paket med expressfrakt från Svenskbutik.
Paketet har snurrat runt mellan två terminaler i över tre veckor nu! 😅

Låter som du drabbades av samma som jag. Paket som hoppat mellan två automatband pga knas med streckkod så fick statusuppdateringar med väldigt snarlik kronologi. Det tåg tre supportsamtal till postnord innan jag hittade en med kompetens som direkt såg vad som hade hänt Då hade den hoppat runti nästan en vecka. De tidigare två såg inget konstigt och tyckte jag skulle vänta trots att jag på scanningen direkt såg att någonting är bra udda här.

Gällande reklamation har gjort det en gång men det var postpaket med försäkring och där gjorde de ok ifrån sig.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Låter som du drabbades av samma som jag. Paket som hoppat mellan två automatband pga knas med streckkod så fick statusuppdateringar med väldigt snarlik kronologi. Det tåg tre supportsamtal till postnord innan jag hittade en med kompetens som direkt såg vad som hade hänt Då hade den hoppat runti nästan en vecka. De tidigare två såg inget konstigt och tyckte jag skulle vänta trots att jag på scanningen direkt såg att någonting är bra udda här.

Gällande reklamation har gjort det en gång men det var postpaket med försäkring och där gjorde de ok ifrån sig.

"en med kompetens som direkt såg vad som hade hänt"

Vad gjorde han/hon för att för att lösa situationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

"en med kompetens som direkt såg vad som hade hänt"

Vad gjorde han/hon för att för att lösa situationen?

Noterade att det hade sorterats fel på två automatband som sagt. Fick beskriva paketet så de skulle hitta igen det sen kom paketet hem några timmar senare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Noterade att det hade sorterats fel på två automatband som sagt. Fick beskriva paketet så de skulle hitta igen det sen kom paketet hem några timmar senare

Så du ringde kundtjänsten, fick beskriva paketet (bara det yttre eller även innehållet?), sedan letade de reda på paketet och fixade så att det skickades hem till dig?

Tack för hjälpen