Telia kräver mig på pengar för en telefon jag aldrig fått.

Permalänk
Medlem

Telia kräver mig på pengar för en telefon jag aldrig fått.

Goddagens,

Jag tänkte göra en lång histora kort.

Jag beställde en telefon från Telia
Fick en beställningsbekräftelse
Denna var fel, ringde kundtjänst, de fixade till den.
Fick hem en telefon, men de vill ha betalt för två.

Lång historia
Beställde en S22 Ultra med ett abonnemang och band mig i 24 månader.
Strax därpå fick jag en beställningsbekräftelse på att jag band mig på 24 månader och skulle betala telefonen kontant, vilket jag inte hade beställt. Utan jag valde att få delbetalning på 24 månader.

Jag pratade med deras med deras kundtjänst som ordnade detta, och en ny beställning skapades.
Runt i Februari i år så fick jag meddelande om att jag hade paket att hämta ut på posten, vilket jag gick och hämtade ut.
Jag hade två paket att hämta ut. Paketen såg likadana ut , men ett utav dessa var öppnade. Jag påpekade det här direkt för personen som jobbade där, tog ett kort på det och ringde till Postnord och felanmälde att paketet jag tog mot var öppnat.
Tänkte inte mer på detta, då det öppnade paketet hade ett simkort i sig, då jag antog att det här var det som jag ringde om och "avbokade".

Nu till saken, 4 månader senare så hävdar Telia att jag fått två st telefoner och att jag borde betala för båda (Då jag bara betalar för en). Vilket jag inte känner för att göra, eller ens anser att de bör ha rätt till.

De skickade mig ett mail med att "Du hämtade ut paket xxx och paket xYX och hur vill du lägga upp din betalning? Vill du betala direkt, eller vill du lägga det på ditt abonnemang?

Jag har bara fått en telefon, och ett öppet paket (som hade ett simkort, och en låda för att returnera en gammal telefon i) som jag berättade om när jag hämtade ut det, anmälde till Postnord att det var öppet (om det skulle bli något liknande som det här). Tog ett kort direkt på Posten, vilket har EXIF-data att jag tog kort samma minut som jag tog ut paketet, att det var öppnat direkt när jag tog ut det. Bokstavligt talat samma minut som jag hämtade ut KolliNR som jag fick från Telia)

Nu vill Telia ändå kräva mig på pengar, för något jag aldrig ens har fått.
Vem ligger ansvaret på? Bör jag ha insett att det bör ha funnits en telefon i ett princip tomt paket, när jag fick ringa in och ändra en beställning, men ändå bara få en telefon?

Jag har svårt att se hur det är mitt ansvar att betala för en telefon jag aldrig mottagit, om de skickat ut en telefon, som de aldrig bör ha skickat ut.
I mitt tycke bör de bara spärra telefonen och ta det med sitt försäkringsbolag, då jag aldrig ens sett den.

Vad har jag för rättigheter här, eller vad bör jag göra? Jag hämtade ut paketet, men det kom exakt samtidigt som det andra paketet som innehöll min telefon och Telia hävdar att jag hämtade ut två st telefoner.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Osar katt om detta.

Du kan ju inte ha märkt att Telia ansett att du beställt två telefoner först FYRA månader senare?

Permalänk
Medlem

Jävligt jobbigt läge. Det är väl i sådana lägen man ska vägra ta emot paketet tyvärr. Har du kollat med utlämningsstället om personen som lämnade ut paketen kan styrka händelseförloppet?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Så du fick två paket, ett innehöll en mobil och det andra var öppnat och saknade då en mobil, men hade simkort och någon annan låda för retur av en gammal telefon?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Det finns väl egentligen bara två saker du kan göra.

Antingen så svär du i det tysta över världens orättvisa, betalar till Telia de pengar som de vill ha, och försöker se glad ut.
Eller
så kontaktar du Telia, hävdar att du minsann bara beställt en telefon, bara tagit emot en telefon, och inte alls är skyldig eller villig att betala för någon ytterligare telefon som du varken beställt eller sett röken av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Goddagens,

Jag tänkte göra en lång histora kort.

Jag beställde en telefon från Telia
Fick en beställningsbekräftelse
Denna var fel, ringde kundtjänst, de fixade till den.
Fick hem en telefon, men de vill ha betalt för två.

Lång historia
Beställde en S22 Ultra med ett abonnemang och band mig i 24 månader.
Strax därpå fick jag en beställningsbekräftelse på att jag band mig på 24 månader och skulle betala telefonen kontant, vilket jag inte hade beställt. Utan jag valde att få delbetalning på 24 månader.

Jag pratade med deras med deras kundtjänst som ordnade detta, och en ny beställning skapades.
Runt i Februari i år så fick jag meddelande om att jag hade paket att hämta ut på posten, vilket jag gick och hämtade ut.
Jag hade två paket att hämta ut. Paketen såg likadana ut , men ett utav dessa var öppnade. Jag påpekade det här direkt för personen som jobbade där, tog ett kort på det och ringde till Postnord och felanmälde att paketet jag tog mot var öppnat.
Tänkte inte mer på detta, då det öppnade paketet hade ett simkort i sig, då jag antog att det här var det som jag ringde om och "avbokade".

Nu till saken, 4 månader senare så hävdar Telia att jag fått två st telefoner och att jag borde betala för båda (Då jag bara betalar för en). Vilket jag inte känner för att göra, eller ens anser att de bör ha rätt till.

De skickade mig ett mail med att "Du hämtade ut paket xxx och paket xYX och hur vill du lägga upp din betalning? Vill du betala direkt, eller vill du lägga det på ditt abonnemang?

Jag har bara fått en telefon, och ett öppet paket (som hade ett simkort, och en låda för att returnera en gammal telefon i) som jag berättade om när jag hämtade ut det, anmälde till Postnord att det var öppet (om det skulle bli något liknande som det här). Tog ett kort direkt på Posten, vilket har EXIF-data att jag tog kort samma minut som jag tog ut paketet, att det var öppnat direkt när jag tog ut det. Bokstavligt talat samma minut som jag hämtade ut KolliNR som jag fick från Telia)

Nu vill Telia ändå kräva mig på pengar, för något jag aldrig ens har fått.
Vem ligger ansvaret på? Bör jag ha insett att det bör ha funnits en telefon i ett princip tomt paket, när jag fick ringa in och ändra en beställning, men ändå bara få en telefon?

Jag har svårt att se hur det är mitt ansvar att betala för en telefon jag aldrig mottagit, om de skickat ut en telefon, som de aldrig bör ha skickat ut.
I mitt tycke bör de bara spärra telefonen och ta det med sitt försäkringsbolag, då jag aldrig ens sett den.

Vad har jag för rättigheter här, eller vad bör jag göra? Jag hämtade ut paketet, men det kom exakt samtidigt som det andra paketet som innehöll min telefon och Telia hävdar att jag hämtade ut två st telefoner.

Det jag tänker spontant är ju att du inte bör ta emot ett uppenbart öppet paket, då hade du inte blandat in dig själv i vad som nu hänt med detta.
Hjälper inte nu förstås, men det känns som det mest uppenbara rådet gällande situationen som beskrivs.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Har du lagt fram all fakta för Telia?

Det misstaget du har gjort är att du inte berättade för Telia att det ena paketet var öppet. Det är ju med Telia som du har en affärsrelation.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Hur ska Telia kunna veta vad du har påpekat hos PostNord?

Edit:Tvåa på bollen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Osar katt om detta.

Du kan ju inte ha märkt att Telia ansett att du beställt två telefoner först FYRA månader senare?

Givetvis gör det det.
Jag fick hem två paket, ena hade en telefon i sig med simkort och en låda för deras kampanj att skicka tillbaka en gammal mobil i för ytterliggare 1500:- rabatt.
Det andra paketet var endast ett simkort samt en låda för retur, utan telefon.

Som jag sade, jag anmälde att ena paketet var öppet till Postnord, samt de som jobbade där jag hämtade ut det direkt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Hur ska Telia kunna veta vad du har påpekat hos PostNord?

Edit:Tvåa på bollen…

Vad Telia "Vet" spelar ju ingen roll för mot vad som hänt, kan jag tycka.
Jag skall ju inte vara skyldig för att de har gjort ett fel, eller att någon har knyckt något på vägen?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Givetvis gör det det.
Jag fick hem två paket, ena hade en telefon i sig med simkort och en låda för deras kampanj att skicka tillbaka en gammal mobil i för ytterliggare 1500:- rabatt.
Det andra paketet var endast ett simkort samt en låda för retur, utan telefon.

Som jag sade, jag anmälde att ena paketet var öppet till Postnord, samt de som jobbade där jag hämtade ut det direkt.

Anmälde du till Telia att paketet var öppnat. För det hade jag gjort direkt i när jag tagit emot paketet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Anmälde du till Telia att paketet var öppnat. För det hade jag gjort direkt i när jag tagit emot paketet

Varför ta emot paketet? Det är väl det största problemet?

Det är ju i det skedet man blandat in sig själv i något som borde vara för Telia och Postnord att reda ut.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det jag tänker spontant är ju att du inte bör ta emot ett uppenbart öppet paket, då hade du inte blandat in dig själv i vad som nu hänt med detta.
Hjälper inte nu förstås, men det känns som det mest uppenbara rådet gällande situationen som beskrivs.

Hur ska jag inte ta mot ett öppnat paket?
Jag signerade för paketen via BankID, fick paketen samtidigt.

Det är inte så att jag får kolla på dom innan jag signerar.

Denna telefonen levererades 21 februari 2022, kollinr 00370730255175351893.
Denna telefonen levererades 21 februari 2022, kollinr 00370730255175351961.

Och innan folk fortsätter att anklaga mig för att ha gjort något dumt, så är det bara att söka på kolli hos Posten.
Jag tog faktiskt ett kort hos posten att paketet var öppet, exakt samma minut som jag hämtade ut det.
Efter det så anmälde jag det till Postnord.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Varför ta emot paketet? Det är väl det största problemet?

Det är ju i det skedet man blandat in sig själv i något som borde vara för Telia och Postnord att reda ut.

Bra fråga, faktiskt.
Jag visste inte om de skickade Sim och telefonen separat. Så jag plockade bara ut båda paketen, men så fort jag såg ett var öppet så anade jag oråd.

Edit: Jag har ett foto som jag tog direkt när jag fick paketet, som visar att det är öppnat exakt samma minut som jag hämtade ut det.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hur ska jag inte ta mot ett öppnat paket?
Jag signerade för paketen via BankID, fick paketen samtidigt.

Det är inte så att jag får kolla på dom innan jag signerar.

Denna telefonen levererades 21 februari 2022, kollinr 00370730255175351893.
Denna telefonen levererades 21 februari 2022, kollinr 00370730255175351961.

Och innan folk fortsätter att anklaga mig för att ha gjort något dumt, så är det bara att söka på kolli hos Posten.
Jag tog faktiskt ett kort hos posten att paketet var öppet, exakt samma minut som jag hämtade ut det.
Efter det så anmälde jag det till Postnord.

Det lät på dig som att det var uppenbart att paketet var öppnat?
I så fall är det väl bara att säga "nej, det där paketet är ju öppnat, jag kan inte ta emot det" eller motsvarande?

Det är väl själva grundregeln att man inte tar emot något som är uppenbart öppnat/skadat just för att låta det problemet förbli mellan avsändaren och posten? Så fort man tar emot paketet så öppnar man ju för att det är man själv som orsakat problemet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det lät på dig som att det var uppenbart att paketet var öppnat?
I så fall är det väl bara att säga "nej, det där paketet är ju öppnat, jag kan inte ta emot det" eller motsvarande?

Det är väl själva grundregeln att man inte tar emot något som är uppenbart öppnat/skadat just för att låta det problemet förbli mellan avsändaren och posten?

Hos mig så visar man posten man vill få ut, sedan leg. Då skannar dom oftast det ofta samtidigt.
Nu "identifierade" jag mig när jag var där, så dom skannade båda och jag fick ut båda paketen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hos mig så visar man posten man vill få ut, sedan leg. Då skannar dom oftast det ofta samtidigt.
Nu "identifierade" jag mig när jag var där, så dom skannade båda och jag fick ut båda paketen.

Nu blir jag osäker, var rätt säker på att de behövde blippa själva paketen för att fullborda utlämningen.
Annars låter det som att de radikalt försämrat mottagarens villkor, om man tvingas acceptera paketet osett.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det lät på dig som att det var uppenbart att paketet var öppnat?
I så fall är det väl bara att säga "nej, det där paketet är ju öppnat, jag kan inte ta emot det" eller motsvarande?

Hämtade ut ett paket sedan hos mitt postombud som hade en stor reva i sig, när de om med paketet så frågasatte jag det lite, men fick till svar att ombudet inte kunde göra något. Jag har redan hämtat ut det. Jag behövde kontakta postnord om något saknades.
Nu hade jag tur att inget saknades, men poängen är att jag tror inte ombuden kan göra något åt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu blir jag osäker, var rätt säker på att de behövde blippa själva paketen för att fullborda utlämningen.
Annars låter det som att de radikalt försämrat mottagarens villkor, om man tvingas acceptera paketet osett.

Jag behövde dra ut båda paketen via BankID innan jag fick ut dessa.
Det är därför jag efterfrågar expertis här.

Edit: Exif på första bilden är från den tredje som ni ser, där paketet är brutet.
Jag tog en bild samma minut som jag hämtade ut det, om det nu skulle bli några problem.
Ett öppnat paket har alltid varit dåliga nyheter för mig.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad Telia "Vet" spelar ju ingen roll för mot vad som hänt, kan jag tycka.
Jag skall ju inte vara skyldig för att de har gjort ett fel, eller att någon har knyckt något på vägen?

Det spelar så klart roll om Telia känner till omständigheterna när du tog ut paketen. Så vitt Telia vet har du hämtat ut två telefoner eftersom du inte har kontaktat dem och sagt hur det egentligen ligger till. PostNord har inget med det att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Hämtade ut ett paket sedan hos mitt postombud som hade en stor reva i sig, när de om med paketet så frågasatte jag det lite, men fick till svar att ombudet inte kunde göra något. Jag har redan hämtat ut det. Jag behövde kontakta postnord om något saknades.
Nu hade jag tur att inget saknades, men poängen är att jag tror inte ombuden kan göra något åt det.

Blir intressant för dig att se vad som händer i detta fallet då antar jag.
Jag kontaktade postnord direkt när det hände, och nu har Telia kontaktat mig. Jag anser att det inte är mitt problem.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Jag behövde dra ut båda paketen via BankID innan jag fick ut dessa.
Det är därför jag efterfrågar expertis här.

Edit: Exif på första bilden är från den tredje som ni ser, där paketet är brutet.
Jag tog en bild samma minut som jag hämtade ut det, om det nu skulle bli några problem.
Ett öppnat paket har alltid varit dåliga nyheter för mig.

EXIF är ju besvärligt som "bevis" eftersom vem som helst kan skriva vad som helst när som helst.

Men som jag ser det har du fått det bästa användbara rådet i situationen som är nu, dvs att förklara för Telia om vad som faktiskt hänt och hoppas att de accepterar det du säger och visar. De kommer rimligen inte förstå vad som hänt av sig själva.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Det spelar så klart roll om Telia känner till omständigheterna när du tog ut paketen. Så vitt Telia vet har du hämtat ut två telefoner eftersom du inte har kontaktat dem och sagt hur det egentligen ligger till. PostNord har inget med det att göra.

Ja, det är ju klart att Telia känner annorlunda, men det ändrar forfarande inte vad som bör hända för mig.
Jag skiter väl i vad dom "Känner för". Jag har inte gjort något fel, och hamnat i en udda sits.

Jag tycker att dom bara borde kunna spärra telefonen, anmäla den stulen och sen är det ur världen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

EXIF är ju besvärligt som "bevis" eftersom vem som helst kan skriva vad som helst när som helst.

Men som jag ser det har du fått det bästa användbara rådet i situationen som är nu, dvs att förklara för Telia om vad som faktiskt hänt och hoppas att de accepterar det du säger och visar. De kommer rimligen inte förstå vad som hänt av sig själva.

Ja, det kommer jag att göra, men jag tror inte att det kommer att hjälpa mig i dilemmat.
Senaste mailet jag fick var ett där jag skrev ett svar som detta.

Om inte ens EXIF från en bild jag tog, framför dom som jobbade där som kunde intyga att kartongen var öppnad så vet jag inte vad man kan ha som bevis. Det lär ju finnas någon som kan kolla om man strulat med bilden eller inte.

Hur som helst, så tänker jag vägra att betala för något jag inte fått.

Jag ville inte skapa en diskussion huruvida jag var oskyldig eller inte, utan vad jag kan göra.
Därav konsumenträtt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Har du ens ringt Telia och förklarat saken?

Permalänk
Medlem

Så kortfattat har alltså någon öppnat det ena paketet och stulit en telefon och lämnar kvar returemballaget och simkortet?

Jag vet inte om man kanske ska ringa sitt försäkringsbolag i detta? då du teoretiskt har tagit emot ett kolli som skulle haft en telefon i sig.

Hur reagerar Telia när du nämner att den antagligen blev stulen någonstans mellan att den lämnats deras lager tills den nådde postombudet?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag tycker att dom bara borde kunna spärra telefonen, anmäla den stulen och sen är det ur världen.

De känner nog inget alls utan deras system säger att du fått två telefoner, du säger till postnord (anmält officiellt?) att paketet var skadat men inte sagt något till Telia att paketet bara innehöll en telefon.

Du har inte direkt solida bevis men en gång i tiden hade Telia en kundombudsman, hade sökt om det fortfarande finns och gett hela historian i den kanalen.

Permalänk
Rekordmedlem

Gjorde du en formell reklamation av det skadade paketet ? Det framgår inte av det du skrivit om du bara pratade med någon eller verkligen reklamerade paketet pga av att det var skadat.
https://portal.postnord.com/claimspublic/#/claims

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, det är ju klart att Telia känner annorlunda, men det ändrar forfarande inte vad som bör hända för mig.
Jag skiter väl i vad dom "Känner för". Jag har inte gjort något fel, och hamnat i en udda sits.

Jag tycker att dom bara borde kunna spärra telefonen, anmäla den stulen och sen är det ur världen.

Telia har ingen anledning att tro annat än att du hämtade ut två telefoner för fyra månader sedan. De kan inte läsa dina eller PostNords tankar om det hela. Du får försöka förklara för Telia och lägga fram den dokumentation du har och hoppas att Telia accepterar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Har du ens ringt Telia och förklarat saken?

Ja, och svaret jag fick var att ta det via mail.

Skrivet av Oliver91:

Så kortfattat har alltså någon öppnat det ena paketet och stulit en telefon och lämnar kvar returemballaget och simkortet?

Jag vet inte om man kanske ska ringa sitt försäkringsbolag i detta? då du teoretiskt har tagit emot ett kolli som skulle haft en telefon i sig.

Hur reagerar Telia när du nämner att den antagligen blev stulen någonstans mellan att den lämnats deras lager tills den nådde postombudet?

Enda reaktionen var att jag skulle betala.

Skrivet av Ibymafayhas:

De känner nog inget alls utan deras system säger att du fått två telefoner, du säger till postnord (anmält officiellt?) att paketet var skadat men inte sagt något till Telia att paketet bara innehöll en telefon.

Du har inte direkt solida bevis men en gång i tiden hade Telia en kundombudsman, hade sökt om det fortfarande finns och gett hela historian i den kanalen.

Skrivet av mrqaffe:

Gjorde du en formell reklamation av det skadade paketet ? Det framgår inte av det du skrivit om du bara pratade med någon eller verkligen reklamerade paketet pga av att det var skadat.
https://portal.postnord.com/claimspublic/#/claims

Jag ringde till Postnord direkt när jag fick paketet, och berättade att det var öppnat .

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME