Telia kräver mig på pengar för en telefon jag aldrig fått.
Goddagens,
Jag tänkte göra en lång histora kort.
Jag beställde en telefon från Telia
Fick en beställningsbekräftelse
Denna var fel, ringde kundtjänst, de fixade till den.
Fick hem en telefon, men de vill ha betalt för två.
Lång historia
Beställde en S22 Ultra med ett abonnemang och band mig i 24 månader.
Strax därpå fick jag en beställningsbekräftelse på att jag band mig på 24 månader och skulle betala telefonen kontant, vilket jag inte hade beställt. Utan jag valde att få delbetalning på 24 månader.
Jag pratade med deras med deras kundtjänst som ordnade detta, och en ny beställning skapades.
Runt i Februari i år så fick jag meddelande om att jag hade paket att hämta ut på posten, vilket jag gick och hämtade ut.
Jag hade två paket att hämta ut. Paketen såg likadana ut , men ett utav dessa var öppnade. Jag påpekade det här direkt för personen som jobbade där, tog ett kort på det och ringde till Postnord och felanmälde att paketet jag tog mot var öppnat.
Tänkte inte mer på detta, då det öppnade paketet hade ett simkort i sig, då jag antog att det här var det som jag ringde om och "avbokade".
Nu till saken, 4 månader senare så hävdar Telia att jag fått två st telefoner och att jag borde betala för båda (Då jag bara betalar för en). Vilket jag inte känner för att göra, eller ens anser att de bör ha rätt till.
De skickade mig ett mail med att "Du hämtade ut paket xxx och paket xYX och hur vill du lägga upp din betalning? Vill du betala direkt, eller vill du lägga det på ditt abonnemang?
Jag har bara fått en telefon, och ett öppet paket (som hade ett simkort, och en låda för att returnera en gammal telefon i) som jag berättade om när jag hämtade ut det, anmälde till Postnord att det var öppet (om det skulle bli något liknande som det här). Tog ett kort direkt på Posten, vilket har EXIF-data att jag tog kort samma minut som jag tog ut paketet, att det var öppnat direkt när jag tog ut det. Bokstavligt talat samma minut som jag hämtade ut KolliNR som jag fick från Telia)
Nu vill Telia ändå kräva mig på pengar, för något jag aldrig ens har fått.
Vem ligger ansvaret på? Bör jag ha insett att det bör ha funnits en telefon i ett princip tomt paket, när jag fick ringa in och ändra en beställning, men ändå bara få en telefon?
Jag har svårt att se hur det är mitt ansvar att betala för en telefon jag aldrig mottagit, om de skickat ut en telefon, som de aldrig bör ha skickat ut.
I mitt tycke bör de bara spärra telefonen och ta det med sitt försäkringsbolag, då jag aldrig ens sett den.
Vad har jag för rättigheter här, eller vad bör jag göra? Jag hämtade ut paketet, men det kom exakt samtidigt som det andra paketet som innehöll min telefon och Telia hävdar att jag hämtade ut två st telefoner.
Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME