Telia kräver mig på pengar för en telefon jag aldrig fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Telia har ingen anledning att tro annat än att du hämtade ut två telefoner för fyra månader sedan. De kan inte läsa dina eller PostNords tankar om det hela. Du får försöka förklara för Telia och lägga fram den dokumentation du har och hoppas att Telia accepterar det.

Jag förstår ju exakt vilken sida de har, och jag hade förmodligen gjort samma sak på deras sida.
I detta scenario är jag den oskyldiga och undrar vad man bör göra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hur ska jag inte ta mot ett öppnat paket?
Jag signerade för paketen via BankID, fick paketen samtidigt.

Det är inte så att jag får kolla på dom innan jag signerar.

Denna telefonen levererades 21 februari 2022, kollinr 00370730255175351893.
Denna telefonen levererades 21 februari 2022, kollinr 00370730255175351961.

Och innan folk fortsätter att anklaga mig för att ha gjort något dumt, så är det bara att söka på kolli hos Posten.
Jag tog faktiskt ett kort hos posten att paketet var öppet, exakt samma minut som jag hämtade ut det.
Efter det så anmälde jag det till Postnord.

Råkat ut för öppnade eller skadade paket kanske runt fem gånger och har NEKAT att hämta ut dessa på grund av det. Har ännu inte behövt betala något extra... mer än att man fått vänta på omleverans då förstås.

Permalänk
Medlem

Blir nog tufft läge. Det viktigaste är att anmäla till den du köpt av. Postnord kommer inte kontakta andra företag. Det dom gör är att troligen lägga in en markering i deras system och väntar på att någon hör av sig angående det.

Varför kontaktade du inte Telia?

Sen även om ett paket blivit skannat kan man vägra ta emot det. Krävs dock att du inte lämnat så ombudet inte ser dig och att ombudet "orkar" bråka. Gjorde en tråd angående det och en beställning från Amazon.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Vad i detalj säger Telia när du berättar historien? Säger de något i stil med "Var synd, men dessvärre finns det inget vi kan göra"?

Vad sa Postnord efter att du rapporterat om händelsen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Råkat ut för öppnade eller skadade paket kanske runt fem gånger och har NEKAT att hämta ut dessa på grund av det. Har ännu inte behövt betala något extra... mer än att man fått vänta på omleverans då förstås.

Det jag gjorde var att hämta ut paketeten, men jag ringde direkt till Posten och sade detta, tog ett kort sedan tog jag dessvärre hem paketet. Jag trodde det var ett simkort jag behövde eller så.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad i detalj säger Telia när du berättar historien? Säger de något i stil med "Var synd, men dessvärre finns det inget vi kan göra"?

Vad sa Postnord efter att du rapporterat om händelsen?

Postnord sa "Ok, då vet ve".
Jag sa något i stil med (Är det inte viktigt att ni vet?)

Svaret jag fick var att de inte brydde sig.

Men jag har inte pratat med någon från Telia än, då jag vet att varenda man får prata med är annorlunda.
De ända jag pratat med är via email, som kräver betalning.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lodisen:

Jag ringde till Postnord direkt när jag fick paketet, och berättade att det var öppnat .

Då har du alltså fått en bekräftelse på att du reklamerat ? Jag tycker det du beskriver mest låter som du pratat med någon och inte gjort en reklamation för tillvägagångssättet är så underligt jämfört med hur Postnord beskriver rutinerna.

När vi har tagit emot din reklamation skickar vi en bekräftelse.
Om din reklamation rör en skadad försändelse ska innehållet och originalemballaget sparas i ursprungligt skick, så att vi vid behov kan besiktiga den. Tänk på att adresskortet ska sitta kvar. Den skadade försändelsen får varken användas, repareras, returneras eller kasseras.

https://www.postnord.se/kundservice/reklamera

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Postnord sa "Ok, då vet ve".
Jag sa något i stil med (Är det inte viktigt att ni vet?)

Svaret jag fick var att de inte brydde sig.

Men jag har inte pratat med någon från Telia än, då jag vet att varenda man får prata med är annorlunda.
De ända jag pratat med är via email, som kräver betalning.

Kan du inte skriva samma historia på mejl också?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

Jag skiter väl i vad dom "Känner för". Jag har inte gjort något fel, och hamnat i en udda sits.

Ditt problem är att du inte har reklamerat till Telia att du fått ett tomt paket. Det är oklart för mig om du gjort en korrekt reklamation till PostNord. Anledningen till att det är så många som tjatar om detta i tråden är ju att det är ett väldigt tufft bevisläge att fyra månader senare hävda att man tog emot ett öppnat paket. Jag förstår att du missuppfattat situationen, men jag kan också se att Telia kommer att tycka att du hämtade ut två paket med var sin telefon och du sa inget om att det ena inte innehöll någon telefon. Ditt bästa hopp nu är att PostNord faktiskt registrerat ett problem och har det dokumenterat i sitt system. Om inte så har du inget att komma med. Tyvärr.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag förstår din frustration men om du inte reklamerat detta till Telia vid mottagandet så finns det nog tyvärr inte så mycket mer att göra än att hoppas på goodwill. I värsta fall får det bli läropengar till nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag förstår din frustration men om du inte reklamerat detta till Telia vid mottagandet så finns det nog tyvärr inte så mycket mer att göra än att hoppas på goodwill. I värsta fall får det bli läropengar till nästa gång.

Tack, men det finns inte en chans att jag betalar för någog, som jag inte ens fått.
Konsensus här verkar vara att jag fått något, även fast jag har en bild direkt när jag hämtade ut paketet.

Nu eftersökte jag inte konensus, jag efterfrågar vad jag bör göra?
Då jag fått en förfrågan att betala något jag aldrig rört.

Frågan var inte vad jag borde ha gjort eller inte, utan frågan är vad bör jag göra nu?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Eftersom du antagligen har tillgång till IMEI numret på telias hemsida så kan du ju anmäla den stulen isåfall och få den spärrad?

Syns inte telefonen någonstans under dina sidor på Telia kan man ju börja ifrågasätta vilken telefon de menar isåfall.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

... Du får försöka förklara för Telia och lägga fram den dokumentation du har och hoppas att Telia accepterar det.

Skrivet av Lodisen:

... frågan är vad bör jag göra nu?

Jag skrev vad du bör göra i ett tidigare inlägg, se ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Varför kontaktade du inte Telia?

Därför att jag först beställde en S22 Ultra med ett abonnemang. Vilket jag inte fick, utan jag fick en faktura på telefonen .Då kontaktade jag dem, och sade att jag ville ha en på månadsräkningen.
Så jag tog faktiskt kontakt med Telia. Något under den här tiden fick dom att skicka ut en till telefon, som jag inte har något med att göra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Eftersom du antagligen har tillgång till IMEI numret på telias hemsida så kan du ju anmäla den stulen isåfall och få den spärrad?

Syns inte telefonen någonstans under dina sidor på Telia kan man ju börja ifrågasätta vilken telefon de menar isåfall.

Telefonen i sig syns inte alls, utan jag fick precis nys om detta, någon dag innan jag skrev tråeden.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Telia har ingen anledning att tro annat än att du hämtade ut två telefoner för fyra månader sedan. De kan inte läsa dina eller PostNords tankar om det hela. Du får försöka förklara för Telia och lägga fram den dokumentation du har och hoppas att Telia accepterar det.

Vad Telia tror och inte spelar väl ingen rol?
Jag kan tycka att det bör vara Telias problem, men det är därför jag frågar här.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad Telia tror och inte spelar väl ingen rol?
Jag kan tycka att det bör vara Telias problem, men det är därför jag frågar här.

Okej, men om det inte spelar någon roll att Telia tycker att du ska betala för två telefoner, vad diskuterar vi här då?

Diskussionen blir verkligen jättekonstig med den ingångsvinkeln. Hela målet här för dig måste väl ändå vara att Telia skall acceptera att de gjort fel och att du bara ska betala för en telefon?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

Tack, men det finns inte en chans att jag betalar för någog, som jag inte ens fått.
Konsensus här verkar vara att jag fått något, även fast jag har en bild direkt när jag hämtade ut paketet.

Nu eftersökte jag inte konensus, jag efterfrågar vad jag bör göra?
Då jag fått en förfrågan att betala något jag aldrig rört.

Frågan var inte vad jag borde ha gjort eller inte, utan frågan är vad bör jag göra nu?

Du har postat en bild här i tråden. Är det den bilden du refererar till så säger den ju ingenting. Skulle man där kunna se att paketet är öppnat?

Det enda du kan göra är att kontakta Telia och bestrida alla former av krav du får på en andra telefon. Men Telia kommer att komma tillbaka med att du signerat ut paketet och sedan inte gjort något mer, vilket är en accept. Så det bästa du kan göra är nog att ta av dig hard-ball mössan och acceptera att du faktiskt inte gjort allt som du borde göra och ha en lite mer ödmjuk attityd gentemot Telia. Kör du på hårt kommer du att få hårt tillbaka och du kommer att förlora slaget, hur rätt du än har.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Därför att jag först beställde en S22 Ultra med ett abonnemang. Vilket jag inte fick, utan jag fick en faktura på telefonen .Då kontaktade jag dem, och sade att jag ville ha en på månadsräkningen.
Så jag tog faktiskt kontakt med Telia. Något under den här tiden fick dom att skicka ut en till telefon, som jag inte har något med att göra.

Du skrev att du tog emot 2 kollin. Ett öppnat. Du kontaktade Postnord men har ej skrivit att du då även kontaktade Telia. Min fråga var varför du inte kontaktade Telia då.
Det är den viktiga biten. Om du kontaktade även Telia då så saknas det information om vad Telia svarade.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Vilken jäkla soppa! Hoppas det löser sig för dig.
Som någon va inne på tidigare tror jag inte man kommer så långt med att sätta sig på tvären. Skicka lite snyft Mail istället och försök få med Telia på det tåget istället. Tror du kan öka dina chanser att lösa det här då.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad Telia tror och inte spelar väl ingen rol?

Självklart spelar det roll. I deras ögon har du kvitterat ut två telefoner. De vet ingenting annat.

Skrivet av Lodisen:

Jag kan tycka att det bör vara Telias problem, men det är därför jag frågar här.

Nej, det är ditt problem. Om du inte vill betala bara för att du tycker att du har gjort rätt (vilket du inte har) så kommer du att åka på dubbel kostnad.
Det enda sättet att komma undan detta är att förklara för Telia vad som hände och hoppas att de accepterar det.

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att be Telia visa de avtal som visar att du beställt två telefoner!? Om du bara beställt en så kommer de då inse att de gjort ett misstag, och att viss skuld för problemet eventuellt ligger hos dem.

Du kan även peka på att du visserligen hämtat ut två paket, men att bara ett innehöll en telefon medan det andra innehöll ett SIM-kort och en returlåda. Du bör absolut nämna att paketet var trasigt, så du kan inte utesluta att det även hade innehållit en telefon, men att du heller inte hade någon anledning att tro att det skulle ha innehållit en telefon eftersom du bara beställt en.

Sedan bör du kontakta Postnord och be om en kopia/bekräftelse på din anmälan om trasigt paket (såvida du inte redan har något sådant sparat). Detta och fotot på det trasiga paketet bör du skicka kopior av till Telia.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Lodisen:

Goddagens,

Jag tänkte göra en lång histora kort.

Jag beställde en telefon från Telia
Fick en beställningsbekräftelse
Denna var fel, ringde kundtjänst, de fixade till den.
Fick hem en telefon, men de vill ha betalt för två.

Lång historia
Beställde en S22 Ultra med ett abonnemang och band mig i 24 månader.
Strax därpå fick jag en beställningsbekräftelse på att jag band mig på 24 månader och skulle betala telefonen kontant, vilket jag inte hade beställt. Utan jag valde att få delbetalning på 24 månader.

Jag pratade med deras med deras kundtjänst som ordnade detta, och en ny beställning skapades.
Runt i Februari i år så fick jag meddelande om att jag hade paket att hämta ut på posten, vilket jag gick och hämtade ut.
Jag hade två paket att hämta ut. Paketen såg likadana ut , men ett utav dessa var öppnade. Jag påpekade det här direkt för personen som jobbade där, tog ett kort på det och ringde till Postnord och felanmälde att paketet jag tog mot var öppnat.
Tänkte inte mer på detta, då det öppnade paketet hade ett simkort i sig, då jag antog att det här var det som jag ringde om och "avbokade".

Nu till saken, 4 månader senare så hävdar Telia att jag fått två st telefoner och att jag borde betala för båda (Då jag bara betalar för en). Vilket jag inte känner för att göra, eller ens anser att de bör ha rätt till.

De skickade mig ett mail med att "Du hämtade ut paket xxx och paket xYX och hur vill du lägga upp din betalning? Vill du betala direkt, eller vill du lägga det på ditt abonnemang?

Jag har bara fått en telefon, och ett öppet paket (som hade ett simkort, och en låda för att returnera en gammal telefon i) som jag berättade om när jag hämtade ut det, anmälde till Postnord att det var öppet (om det skulle bli något liknande som det här). Tog ett kort direkt på Posten, vilket har EXIF-data att jag tog kort samma minut som jag tog ut paketet, att det var öppnat direkt när jag tog ut det. Bokstavligt talat samma minut som jag hämtade ut KolliNR som jag fick från Telia)

Nu vill Telia ändå kräva mig på pengar, för något jag aldrig ens har fått.
Vem ligger ansvaret på? Bör jag ha insett att det bör ha funnits en telefon i ett princip tomt paket, när jag fick ringa in och ändra en beställning, men ändå bara få en telefon?

Jag har svårt att se hur det är mitt ansvar att betala för en telefon jag aldrig mottagit, om de skickat ut en telefon, som de aldrig bör ha skickat ut.
I mitt tycke bör de bara spärra telefonen och ta det med sitt försäkringsbolag, då jag aldrig ens sett den.

Vad har jag för rättigheter här, eller vad bör jag göra? Jag hämtade ut paketet, men det kom exakt samtidigt som det andra paketet som innehöll min telefon och Telia hävdar att jag hämtade ut två st telefoner.

Är väl självklart att Telia i detta fall kräver dig på 2 telefoner.

1. Du ringer Telia o säger hej telefonen har inte kommit. Och dom skickar en ny o felanmäler till PostNord om paket 1
2. Du hämtar fortfarande ut paketet med avi på din första telefon ????? Varför redan här säger det ju något wierd ....
3. PostNord rättade till paketet till slut. Någon snodde paketet bla bla bla
4. Du pratade med ombudet som inte bryr sig ett skit om vad PostNord är var hur.
5. Du plockade ut paketet och om du nu har tur så har PostNord vägt paketet och det är nog den ända bevisbördan du har i dagsläget annars kommer du få betala upp då du faktiskt har hämtat ut paketet och kan inte bevisa att för i låg då ingen telefonen eller om nu personen i kassan kan vittna o komma ihåg (högst osannolikt att dom ställer upp)

Så du har alltså nästan 0 bevis att du inte hämtat 2 telefoner sen i min värld hade ju jag spårat kollid och haft koll på dom om jag nu beställde något så dyrt ....

Du har helt enkelt varit riktigt dum i detta ärende o inte haft koll. Om din historia stämmer så kommer det att lösa sig med att PostNord följer paketetsväg men i Telias ögon så har du hämtat 2 telefoner tills PostNord kan konfirmera.

Och ja du kan neka paket på ombud som är trasiga och säga att detta ska reklamerar det ingår i tjänsterna som ombuden förser. Dvs det du gör när du identifierar dig är att dom ska visa dig paketet sen scanna det i systemet när du sett det men pga okunskap ointresserad så skiter många i det. Bara säga till personen nu lugnar du dig paketet är skadat så det får gå i retur om det nu är så extremt skadat.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Råkat ut för öppnade eller skadade paket kanske runt fem gånger och har NEKAT att hämta ut dessa på grund av det. Har ännu inte behövt betala något extra... mer än att man fått vänta på omleverans då förstås.

Verkar som PostNord möjligen har börjat införa nya rutiner för ombud iom trådlösa handscannern som jag sett många fått. Sedan ett par månader tillbaka har jag krävts på ID först, sedan går de iväg med handscannern och scannar/blippar/whatever paketet utom synhåll, sedan bär de ut det till disken och överlämnas.
Detta har inträffat för mig hos både ICA och Coop. Kan likaväl vara något otyg som personalen hittat på men innan man ens hinner se paketet är det utlämnat.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hur ska jag inte ta mot ett öppnat paket?
Jag signerade för paketen via BankID, fick paketen samtidigt.

Det är inte så att jag får kolla på dom innan jag signerar.

Denna telefonen levererades 21 februari 2022, kollinr 00370730255175351893.
Denna telefonen levererades 21 februari 2022, kollinr 00370730255175351961.

Och innan folk fortsätter att anklaga mig för att ha gjort något dumt, så är det bara att söka på kolli hos Posten.
Jag tog faktiskt ett kort hos posten att paketet var öppet, exakt samma minut som jag hämtade ut det.
Efter det så anmälde jag det till Postnord.

Det går att signera utan att hämta ut paket, det är faktiskt två olika status uppdateringar. När ombudet kom med paketet och sa att det var öppnat, så kan du fortfarande neka det.
Om ni upptäckte det när du hade paketet i handen så borde du anmält direkt på platsen till ombudet och bett dom skriva ner det.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu blir jag osäker, var rätt säker på att de behövde blippa själva paketen för att fullborda utlämningen.
Annars låter det som att de radikalt försämrat mottagarens villkor, om man tvingas acceptera paketet osett.

Rätt säker på att det också går att ändra efteråt, vid ombudet, även om dom hunnit blippa. Man ska kunna reklamera det på plats.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Är väl självklart att Telia i detta fall kräver dig på 2 telefoner.

1. Du ringer Telia o säger hej telefonen har inte kommit. Och dom skickar en ny o felanmäler till PostNord om paket 1
2. Du hämtar fortfarande ut paketet med avi på din första telefon ????? Varför redan här säger det ju något wierd ....
3. PostNord rättade till paketet till slut. Någon snodde paketet bla bla bla
4. Du pratade med ombudet som inte bryr sig ett skit om vad PostNord är var hur.
5. Du plockade ut paketet och om du nu har tur så har PostNord vägt paketet och det är nog den ända bevisbördan du har i dagsläget annars kommer du få betala upp då du faktiskt har hämtat ut paketet och kan inte bevisa att för i låg då ingen telefonen eller om nu personen i kassan kan vittna o komma ihåg (högst osannolikt att dom ställer upp)

Så du har alltså nästan 0 bevis att du inte hämtat 2 telefoner sen i min värld hade ju jag spårat kollid och haft koll på dom om jag nu beställde något så dyrt ....

Du har helt enkelt varit riktigt dum i detta ärende o inte haft koll. Om din historia stämmer så kommer det att lösa sig med att PostNord följer paketetsväg men i Telias ögon så har du hämtat 2 telefoner tills PostNord kan konfirmera.

Och ja du kan neka paket på ombud som är trasiga och säga att detta ska reklamerar det ingår i tjänsterna som ombuden förser. Dvs det du gör när du identifierar dig är att dom ska visa dig paketet sen scanna det i systemet när du sett det men pga okunskap ointresserad så skiter många i det. Bara säga till personen nu lugnar du dig paketet är skadat så det får gå i retur om det nu är så extremt skadat.

1. Såvitt jag förstår så ringde han inte Telia och sade att telefonen inte kommit, utan han ringde Telia och sade "orderbekräftelsen säger att telefonen jag beställt skall betalas kontant, men jag beställde den på avbetalning".

2. TS hade ingen vetskap om att avin rörde "en första telefon", bara att han fått två paket från Telia. Då ett paket innehöll en telefon och det andra ett SIM-kort och en returbox, så finns goda skäl för TS att anta att det är precis det de skulle ha innehållt (hade det andra varit tomt så hade det funnit större skäl att anta att innehåll försvunnit).

3. Postnord rättade väl inte till något öht!? De tog emot en anmälan angående att ett paket anlänt i skadat skick. Då TS inte misstänkte att paketet skulle innehållit en telefon, gjordes sannolikt ingen anmälan om att en telefon saknades, så Postnord har självklart inte eftersökt någon telefon. Då inget rapporteras saknat ansågs anmälan sannolikt bara som en formsak och ledde inte till någon åtgärd.

5. "Bevisbörda" är de krav som ställs på någon att bevisa något, så ordet du letar efter är helt enkelt "bevis" (men det är språkpolisen i mig som talar, jag förstod vad du menade). Vägning av paket fungerar generellt dåligt hos Postnord. Beställda och schablonberäknade vikter blandas friskt med faktiskta och helt uppåt väggarna felaktiga vikter. Men skulle korrekta vägningar ha skett kan det absolut vara användbart som bevis.

Värt att notera är att bevisbördan ligger hos Telia, det är alltså de som skall bevisa att TS mottagit två telefoner. Telia har sin utsaga om att paketet innehöll en telefon samt, via Postnord, dokumentation om paketets färd till TS. TS har sin utsaga om att paketet inte innehöll någon telefon, samt dokumentation rörande anmälan av trasigt/öppnat paket vid leverans. Detta är vad en tvistelösande instans har att ta ställning till.

Om jag hade fått ett trasigt/öppnat paket hade jag stämt av innehållet mot bipacksedeln, och om någon sådan inte fanns i paketet (antingen för att ingen skickats eller för att den försvunnit ur det öppnade/trasiga paketet) så hade jag hört av mig till avsändaren för att få en. Frågan är dock om det kan krävas av mottagaren...när det gäller konsumentköp så har jag aldrig varit med om att avsändaren tryckt speciellt hårt på att mottagaren skall stämma av mot bipacksedeln, så det är mycket troligt att TS inte hade en vana av att göra så (men efter detta lär TS sannolikt börja med det).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Det går att signera utan att hämta ut paket, det är faktiskt två olika status uppdateringar. När ombudet kom med paketet och sa att det var öppnat, så kan du fortfarande neka det.
Om ni upptäckte det när du hade paketet i handen så borde du anmält direkt på platsen till ombudet och bett dom skriva ner det.

Jag gjorde det. berättade för dem att paketet var öppnat samt ringde postnord på direkten.
Jag hade baktanken att något sånt här kunde hände.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Reklamera till PostNord och Telia istället för att slösa din tid här. Reklamationer hanteras sällan av kundtjänst.

Permalänk
Medlem

Känns som att du försöker att övertyga fel personer vad som är rätt och fel.
Det är Telia du ska övertyga och inte oss. Vi kan ge dig tips och rekommendationer. Men vad vi tycker och tänker är irrelevant då vi inte fattar beslutet. Så skicka ett dokumenterat mail till Telia med exakt allt och förklara situationen så löser det sig ska du se!