Varför funkar inte att se YouTube via AirPlay från iPhone till TV med VPN?

Permalänk
Medlem

Varför funkar inte att se YouTube via AirPlay från iPhone till TV med VPN?

Hej!
Såhär yttrar sig problemet;
1. Jag kan inte streama YT från min iPhone till TV via AppleTV om jag har en VPN aktiverad. Reklamen spelas upp (på spanska 🤣 eftersom jag brukar streama via Spanien) men sen blir det svart.

2. Jag löser problemet ovan genom att göra skärmdubblering istället för AirPlay men det funkar enbart från webb-YT, inte appen. Det går heller inte att maximera bilden (då blir det svart) så jag får titta på TVn med hela mobilskärmen synlig. Drygt när det är padel vi streamar....man ser knappt bollen. 😂

Någon som har ett lösningsförslag?
Mvh Helena

Permalänk
Medlem

Tv:n är inte i samma nätverk när du kör vpn. Därför funkar det inte. Om du har en avancerad router kan man dock köra vpn i routern, då kommer hela ditt nät att ligga i samma vpn och då kommer även AirPlay att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Tv:n är inte i samma nätverk när du kör vpn. Därför funkar det inte.

Det där köper inte jag.

TV:ns nätverksuppkoppling bör inte spela någon roll, den används väl inte när man kör AppleTV, bilden kommer över HDMI?

Eftersom spegling fungerar mellan iPhone och AppleTV så vill jag nog påstå att routingen mellan de enheterna fungerar, den lokala trafiken stannar lokalt och går inte över VPN.

Min hypotes är i stället att den URL som iPhonen får till streamen för själva innehållet (inte reklamen) är spärrad så att den bara går att nå från Spanien eller närliggande region, genom regel i något CDN (Content Delivery Network). Eftersom AppleTVn befinner sig i Sverige nätverksmässigt förvägras den access. När man streamar på det sättet går trafiken antagligen inte över telefonen, utan telefonen talar om för AppleTV:n vad den ska streama.

Om hypotesen stämmer är lösningen att se till att båda enheterna är på samma nätverk (för extern trafik). Stäng av VPN, eller som föreslaget ovan, se till att både telefon och AppleTV använder samma VPN.

(Disclaimer: Jag streamar aldrig med telefon, jag har en riktig PC vid datorn, då slipper man reklam)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det där köper inte jag.

TV:ns nätverksuppkoppling bör inte spela någon roll, den används väl inte när man kör AppleTV, bilden kommer över HDMI?

Jag är ju inte insatt i just AppleTV men jag fick då uppfattningen att det var en stream som styrs via telefonen. Isåfall behöver ju både tv:n och telefonen vara i samma nätverk, vilket inte blir fallet när man har en vpn igång på telefonen.

Visste inte att AirPlay innebar att man kopplar en HDMI kabel mellan telefonen och tv:n. Trodde i min enfald att det har en trådlös dito.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det där köper inte jag.

Eftersom spegling fungerar mellan iPhone och AppleTV så vill jag nog påstå att routingen mellan de enheterna fungerar, den lokala trafiken stannar lokalt och går inte över VPN.

Min hypotes är i stället att den URL som iPhonen får till streamen för själva innehållet (inte reklamen) är spärrad så att den bara går att nå från Spanien eller närliggande region, genom regel i något CDN (Content Delivery Network). Eftersom AppleTVn befinner sig i Sverige nätverksmässigt förvägras den access. När man streamar på det sättet går trafiken antagligen inte över telefonen, utan telefonen talar om för AppleTV:n vad den ska streama.

Om hypotesen stämmer är lösningen att se till att båda enheterna är på samma nätverk (för extern trafik). Stäng av VPN, eller som föreslaget ovan, se till att både telefon och AppleTV använder samma VPN.

(Disclaimer: Jag streamar aldrig med telefon, jag har en riktig PC vid datorn, då slipper man reklam)

Tack för att du tar dig tid att svara!

Jag kan ju se streamen, med VPN påslagen, i min telefon. Både med maximerad och minimerad bild i YT. Jag ser både reklam o själva innehållet. När jag skärmdubblerar till TVn ser jag också både reklam och själva innehållet men bara om jag har minimerad bild. Maximerar jag kan jag bara se reklamen. Och detta enbart via tubens webbversion. YTappen går inte alls att varken skärmdubblera eller AirPlaya med VPN.

Tyder inte det på att det är nåt med YTs egna inställningar i appen om man kör VPN? Jag kan köra andra appar med VPN påslagen och se på TVn både via skärmdubblering och AirPlay med maximerad skärm. 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

Jag är ju inte insatt i just AppleTV men jag fick då uppfattningen att det var en stream som styrs via telefonen. Isåfall behöver ju både tv:n och telefonen vara i samma nätverk, vilket inte blir fallet när man har en vpn igång på telefonen.

Visste inte att AirPlay innebar att man kopplar en HDMI kabel mellan telefonen och tv:n. Trodde i min enfald att det har en trådlös dito.

Tack för ditt svar!
Jo streamen styrs via mobilen eftersom det är där jag har VPN-appen, den finns inte i Apple TVs Appstore. Jag vill se padel och använder jag inte VPN måste jag ha Viaplay.

Du har uppfattat korrekt- Ingen HDMI mellan mobil och TVn. Men HDMI mellan Apple-tv och TVn.

Permalänk

misstänker också att det har något med att den inte fattar att din tv är i samma nätverk eftersom all datan måste passera din vpn server utanför lokala nätverket först.

sätt in vpnen på routern så den fixar vpn transporteringen mot internet och lokala nätverket fortfarande är lokalt på insidan om routern.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av HelenaN:

Tack för ditt svar!
Jo streamen styrs via mobilen eftersom det är där jag har VPN-appen, den finns inte i Apple TVs Appstore. Jag vill se padel och använder jag inte VPN måste jag ha Viaplay.

Du har uppfattat korrekt- Ingen HDMI mellan mobil och TVn. Men HDMI mellan Apple-tv och TVn.

Vi har löst det här en gång genom att använda telefonens nätverk och sedan göra en hotspot på telefonen som man kopplar upp sig med tv:n eller chromecast eller AppleTVn. Men det funkar ju bara om man har ett telefonabonnemang som inte kostar som heroin. (det drar lite data att strömma om man ska se nån längre stund)

Permalänk
Medlem

När du använder AirPlay för innehåll på nätet (t.ex. Youtube) så ansluter din Apple TV direkt till källan. Eftersom det inte finns någon VPN-klient för Apple TV så kommer det inte att fungera om innehållet är begränsat till t.ex. Spanien.

När du använder AirPlay-spegling så ansluter Apple TV till din telefon istället. Jag kan dock inte svara med säkerhet på varför bilden blir svart när du använder helskärm. Kanske något kopieringsskydd som går igång? Eller bara en bugg i Safari. Testa med en annan webbläsare, t.ex. Firefox.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Du har inte tillgång till en Android mobil som du kan casta från direkt till TV:n? Dvs sluta köra i AppleTV burken. Det kanske behövs en Chromecast i TV:n men de kostar ju typ inget. (jag har inga bra erfarenheter av att casta från iPhones).

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av rb64:

Du har inte tillgång till en Android mobil som du kan casta från direkt till TV:n? Dvs sluta köra i AppleTV burken. Det kanske behövs en Chromecast i TV:n men de kostar ju typ inget. (jag har inga bra erfarenheter av att casta från iPhones).

Det kommer inte att hjälpa. Chromecasten behöver också vara på samma VPN för att det ska fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

När du använder AirPlay för innehåll på nätet (t.ex. Youtube) så ansluter din Apple TV direkt till källan. Eftersom det inte finns någon VPN-klient för Apple TV så kommer det inte att fungera om innehållet är begränsat till t.ex. Spanien.

När du använder AirPlay-spegling så ansluter Apple TV till din telefon istället. Jag kan dock inte svara med säkerhet på varför bilden blir svart när du använder helskärm. Kanske något kopieringsskydd som går igång? Eller bara en bugg i Safari. Testa med en annan webbläsare, t.ex. Firefox.

Tack för ditt svar! Ja det är ju jättekonstigt att jag kan spegla med liten bild, men inte med helskärm. Jag har provat Safari och Chrome. Samma sak i båda.