Permalänk
Medlem

DNS svarar inte. Inleed VPS

Har en VPS på Inleed som kör Windows Server 2022. Har fått ett gäng DoS-attacker mot den. Efter attackerna så tappar VPS:en ibland anslutningen mot internet. Vid senaste attacken så tyckte jag det dröjde lite för länge innan jag fick tillbaka uppkopplingen, så via VNC fick Windows felsöka uppkopplingen. Se bilden.

Jag valde att låta Windows göra denna återställning. Efter omstart skrev jag in den statiska IP:n, nätmasken och gateway. Skev även in IP till Open DNS. Windows visar att jag har anslutning till internet, men DNS svarar inte. Har kört "ipconfig /flushdns"

Vad är det för fel?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Skev även in IP till Open DNS. Windows visar att jag har anslutning till internet, men DNS svarar inte. Har kört "ipconfig /flushdns"

Vad är det för fel?

tracert till IP:t för DNS:en?

nslookup ger vilket felmeddelande?

Kan du köra dig-kommandot med din valda DNS specifikt utpekad i kommandoraden i WSL och få ett vettigt felmeddelande?

Om jag minns rätt så är ett DNS-uppslag en central del i NCSI som Windows använder för att avgöra om OS:et har internetuppkoppling eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

tracert till IP:t för DNS:en?

nslookup ger vilket felmeddelande?

Kan du köra dig-kommandot med din valda DNS specifikt utpekad i kommandoraden i WSL och få ett vettigt felmeddelande?

Om jag minns rätt så är ett DNS-uppslag en central del i NCSI som Windows använder för att avgöra om OS:et har internetuppkoppling eller inte.

Se tracert, ping och nslookup i nedan bilder.
Dig kan jag tyvärr inte utföra i dagsläget eftersom jag enbart kan ansluta till servern via Inleeds VNC, på grund av detta problem.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Inaktiv

Mitt wildcard för alla nätproblem är (i CMD som admin) NETSH WINSOCK RESET

Får du samma fel mot andra DNSer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Mitt wildcard för alla nätproblem är (i CMD som admin) NETSH WINSOCK RESET

Får du samma fel mot andra DNSer?

Winsock reset gjorde ingen skillnad.

Jag har provat både med Google och Open DNS. Samma fel.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Har en VPS på Inleed som kör Windows Server 2022. Har fått ett gäng DoS-attacker mot den. Efter attackerna så tappar VPS:en ibland anslutningen mot internet. Vid senaste attacken så tyckte jag det dröjde lite för länge innan jag fick tillbaka uppkopplingen, så via VNC fick Windows felsöka uppkopplingen. Se bilden.

<Uppladdad bildlänk>

Jag valde att låta Windows göra denna återställning. Efter omstart skrev jag in den statiska IP:n, nätmasken och gateway. Skev även in IP till Open DNS. Windows visar att jag har anslutning till internet, men DNS svarar inte. Har kört "ipconfig /flushdns"

Vad är det för fel?

Har du bara fått DoS-attacker mot din maskin, eller har du publicerat saker (avsiktligt eller oavsiktligt) som låtit elakingar använda din maskin till attacker mot andra? Vad säger leverantörens support om ditt problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Har du bara fått DoS-attacker mot din maskin, eller har du publicerat saker (avsiktligt eller oavsiktligt) som låtit elakingar använda din maskin till attacker mot andra? Vad säger leverantörens support om ditt problem?

Anledningen att jag kör en spelserver på VPS är just för att slippa attackerna mot min privata anslutning hemma. Det är enbart min maskin det sker mot. Inleeds support har försökt ändra i sitt skydd mot dessa attacker, men attackerna verkar bara växa tills de får önskad effekt. Hur man nu kan få för sig att betala för något sånt vet jag inte.

Inleeds support ger inte support på OS-nivå, vilket detta med problemet med DNS är.

Funderar dock på om de ska få radera allt på VPS:en och installera om Windows för att få DNS att fungera igen. Attackerna kommer att fortsätta tills personerna bakom blir less.

Edit: Nej, jag har inte publicerat något som orsakat attackerna. Började efter att en spelare blev bannad efter olämpligt uppförande.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Windows installerades om, men problemet med DNS kvarstod. Inleeds support var dock hjälpsam och fick det att fungera. De vet inte riktigt vad som var orsaken, men efter att Windows brandväggen stängdes av och sedan slogs på, så började svar från DNS komma.

Började få attacker igen efter att spelservern var uppe i 5 minuter..

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)