Frågor gällande försäkringar

Permalänk
Medlem

Frågor gällande försäkringar

Jag har försökt att läsa och undersöka försäkringar och deras villkor men jag har svårt att hitta svar på mina frågor och därför vänder mig hit.

Mina föräldrar har försäkring(ar) genom sina respektive fackföreningar: Kommunal och Målare.
Det ser t.ex. ut så här på Folksams hemsida:

Både hemförsäkring och bostadsrättsförsäkring finns. De har även bilförsäkring hos Länsförsäkringar.

Behöver jag göra något mer än det som finns på bilden? Skaffa andra försäkringar?

Finns det någon ytterligare försäkring som de borde skaffa?

Det står "I samarbete med [fackförbund]", är det så att man täcks av samma samma försäkring som om man själv hade betalat för den. Alltså, gör det någon skillnad om man betalar själv jämfört med "i samarbete med fackförbund".

Det står "Medförsäkrad" i vissa fält och "Medlem" i andra. Vad har det för betydelse?

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem

Behöver du göra något mer? Menar du för att du ska täckas av deras försäkringar? Är du under 18?

Hemförsäkring, bostadsrättstillägg, olycksfall, sjukdom och efterlevande. Om det inte finns något specifikt ytterligare täcker det nog in allt.

Ytterligare försäkringar kan vara för fordon eller specifika värdefulla objekt.

Permalänk
Avstängd

Du har försäkringar för fordon, bor du i hyresrätt behöver du inte ha en försäkring för din bostadsrätt, din kommunala Hemförsäkring täcker hyresrätter.

Sjuk och efterlevnad täcker dig helt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av futhark14:

Jag har försökt att läsa och undersöka försäkringar och deras villkor men jag har svårt att hitta svar på mina frågor och därför vänder mig hit.

Mina föräldrar har försäkring(ar) genom sina respektive fackföreningar: Kommunal och Målare.
Det ser t.ex. ut så här på Folksams hemsida:

https://i.imgur.com/3I0m4tH.png

Både hemförsäkring och bostadsrättsförsäkring finns. De har även bilförsäkring hos Länsförsäkringar.

Behöver jag göra något mer än det som finns på bilden? Skaffa andra försäkringar?

Finns det någon ytterligare försäkring som de borde skaffa?

Det står "I samarbete med [fackförbund]", är det så att man täcks av samma samma försäkring som om man själv hade betalat för den. Alltså, gör det någon skillnad om man betalar själv jämfört med "i samarbete med fackförbund".

Det står "Medförsäkrad" i vissa fält och "Medlem" i andra. Vad har det för betydelse?

Är du medlem i ett LO förbund som tex kommunal, fastighet etc så ingår bas-hemförsäkring i ditt medlemskap, du behöver inte teckna en egen. Om du inte bor i bostadsrätt alt hus, då behöver en en extra del som din mamma har som då heter bostadsrätt.

Det ingår även en grundförsäkring för sjukdom osv för betalande medlem, men det finns även extra delar alt att man kan försäkra sina barn/anhöriga.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Man ska akta sig för att säga att allt är täckt eller att något räcker eller inte räcker. Det kan ge personen som frågar falsk trygghet och tolkas som rådgivning (vilket man behöver vara utbildad för att kunna göra korrekt).

Utan att ha tillgång till exakt vad försäkringsbreven och villkoren för respektive försäkring säger kan ingen ge dig råd i denna fråga. Du måste själva fundera på vad du/föräldrarna vill ha för täckning i era försäkriingar och faktiskt läsa igenom villkoren för att se vad som gäller för respektive försäkringsmoment.

/arbetsskadad

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Behövs mer info om din egen situation. Hur gammal är du, bor du hemma hos föräldrarna eller själv, hyresrätt/bostadsrätt/hus, etc. Med den infon kan du få lite tips om vilka försäkringar som kan vara vettiga för dig.

Sedan får du höra av dig till ett försäkringsbolag och säga "jag vill försäkra mig utifrån dessa förutsättningarna, vad har ni som täcker mina behov?". En hemförsäkring kan skilja sig ganska mycket från en annan i ersättningsnivåer och omfattning, så var inte rädd att ställa kontrollfrågor utifrån konstiga och specifika situationer bara för att du ska vara införstådd när den gäller eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Behövs mer info om din egen situation. Hur gammal är du, bor du hemma hos föräldrarna eller själv, hyresrätt/bostadsrätt/hus, etc. Med den infon kan du få lite tips om vilka försäkringar som kan vara vettiga för dig.

Sedan får du höra av dig till ett försäkringsbolag och säga "jag vill försäkra mig utifrån dessa förutsättningarna, vad har ni som täcker mina behov?". En hemförsäkring kan skilja sig ganska mycket från en annan i ersättningsnivåer och omfattning, så var inte rädd att ställa kontrollfrågor utifrån konstiga och specifika situationer bara för att du ska vara införstådd när den gäller eller inte.

De flesta man får prata med vad gäller försäljning av försäkring kan absolut ingenting och är inga man skall lita på, inte ens om de sitter in-house på försäkringsbolaget är de tillräckligt pålästa och i vissa fall sitter de ute hos något rent säljbolag där de kan ännu mindre. Så man får kolla villkoren själv alternativt fråga på forum som här, däremot krävs det mer specifik information om vad man vill skydda sig mot och vilken situation man är i såklart.

Permalänk
Medlem

Lite otydligt vad TS situation är, men via kommunal kan antingen avse att det är en försäkring dina föräldrar har tecknat med förmånligt erbjudande som kund/medlem i korrekt fackförbund, alternativt att det är en gruppförsäkring som fackförbundet har tecknat automatiskt åt en som medlem.

personligen anser jag att ett bra skydd är

Hemförsäkring (ett MÅSTE, annars kan man bli biten rejält), bor man i bostadsrätt/hus ska man ha korrekt tillägg för detta
olycksfallsförsäkring (vem som helst kan snubbla på ett brunnslock och bryta benet. Gör lite mindre ont med ett par lax för besväret)
Bilförsäkring (Om man har bil, trafikförsäkring är givetvis lagkrav på).

sedan utöver detta så har jag
Sjuk och olycksfall (istället för olycksfall. Får jag t.ex. diabetes får jag 15% av mitt försäkringsbelopp som är 1 000 000. Man får
ersättning för långvariga/permanenta diagnoser)
Livförsäkring (När man är så ung som jag är (29) så kostr den bara ca 35 i månaden, varför inte?)

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Jag har endast de försäkringarna som krävs i stort sett, hemförsäkring och bilförsäkring.

Sedan har man förstås de som ingår via medlemskapet i facket. Betalar inget extra för någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Behöver du göra något mer? Menar du för att du ska täckas av deras försäkringar? Är du under 18?

Hemförsäkring, bostadsrättstillägg, olycksfall, sjukdom och efterlevande. Om det inte finns något specifikt ytterligare täcker det nog in allt.

Ytterligare försäkringar kan vara för fordon eller specifika värdefulla objekt.

Skrivet av Thriss:

Behövs mer info om din egen situation. Hur gammal är du, bor du hemma hos föräldrarna eller själv, hyresrätt/bostadsrätt/hus, etc. Med den infon kan du få lite tips om vilka försäkringar som kan vara vettiga för dig.

Sedan får du höra av dig till ett försäkringsbolag och säga "jag vill försäkra mig utifrån dessa förutsättningarna, vad har ni som täcker mina behov?". En hemförsäkring kan skilja sig ganska mycket från en annan i ersättningsnivåer och omfattning, så var inte rädd att ställa kontrollfrågor utifrån konstiga och specifika situationer bara för att du ska vara införstådd när den gäller eller inte.

Klargörelse:

Jag är väl över 18 och bor hemma hos föräldrarna. Det är jag som sköter deras affärer så jag gör det här i deras räkning. Jag ska även skicka ett mejl till försäkringsbolaget och fråga.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Lite otydligt vad TS situation är, men via kommunal kan antingen avse att det är en försäkring dina föräldrar har tecknat med förmånligt erbjudande som kund/medlem i korrekt fackförbund, alternativt att det är en gruppförsäkring som fackförbundet har tecknat automatiskt åt en som medlem.

personligen anser jag att ett bra skydd är

Hemförsäkring (ett MÅSTE, annars kan man bli biten rejält), bor man i bostadsrätt/hus ska man ha korrekt tillägg för detta
olycksfallsförsäkring (vem som helst kan snubbla på ett brunnslock och bryta benet. Gör lite mindre ont med ett par lax för besväret)
Bilförsäkring (Om man har bil, trafikförsäkring är givetvis lagkrav på).

sedan utöver detta så har jag
Sjuk och olycksfall (istället för olycksfall. Får jag t.ex. diabetes får jag 15% av mitt försäkringsbelopp som är 1 000 000. Man får
ersättning för långvariga/permanenta diagnoser)
Livförsäkring (När man är så ung som jag är (29) så kostr den bara ca 35 i månaden, varför inte?)

Den första paragrafen hjälpte.
Jag kan se att de försäkringar som du och andra har nämnt är aktuella i deras konton.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |