SweClockers tar tempen på riksdagspartierna

Permalänk
Melding Plague

SweClockers tar tempen på riksdagspartierna

Den 11 september är det dags för val. Vi har ställt partierna ett gäng IT- och teknikrelaterade frågor som står oss nära och svaren hittar du här.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

I vanlig ordning är generellt politiksnack utanför SweClockers kärnämnen inte tillåtet. Det är fritt fram att diskutera sakfrågan, eller i det här fallet sakfrågorna, som presenteras i artikeln. Alltför stora utsvävningar på ett eller annat vis kan komma att modereras. Vilda associationslekar där sakfrågor kopplas till andra politiska områden accepteras inte och regelbrott leder till omedelbart avstängning till dess att valet är över.

Förhållningsregler för forumet:

Vi förstår att politiska frågor, särskilt under rådande omständigheter, kan väcka både starka känslor och engagemang. Därför ber vi om att komma ihåg att vara måna om både varandra och om att behålla en trevlig stämning, där vi kan diskutera med ömsesidig respekt och utan rädsla för personpåhopp.

Permalänk
Musikälskare

Mycket läsning samt bra frågeställningar, har förtidsröstat men man kan ändra sin röst på valdagen om man känner sig manad att göra det efter man har betat sig igenom alla svar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Bra artikel och kul initiativ från SweC!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning. Tack för att ni tar er tid att göra detta! Tror inte det förändrar vad jag tänker rösta på men en bra genomgång. Synd att de andra partierna inte var med dock.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant läsning detta! Började skumma igenom början men ska definitivt läsa klart senare.
Bra initiativ!
Kommer nog dock inte påverka mitt val av parti på Söndag när det kommer till kritan, men ändå intressant att ha detta i åtanke.

Permalänk
Medlem

Jag är lite besviken att 3 av 8 partier inte ens bemödade sig med att svara på frågorna. Har ni fått något svar alls från dem? Typ att de inte hade tid eller något?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av pine-orange:

Jag är lite besviken att 3 av 8 partier inte ens bemödade sig med att svara på frågorna. Har ni fått något svar alls från dem? Typ att de inte hade tid eller något?

Exakt det står ju beskrivet i artikeln? L tackade nej, M har inte hunnit få in svar och Mp fick tyvärr frågorna sent så har inte heller hunnit med.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Exakt det står ju beskrivet i artikeln? L tackade ned, M har inte hunnit få in svar och Mp fick tyvärr frågorna sent så har inte heller hunnit med.

Jag är blind.

Permalänk
Medlem

Lootlådor vore djävligt intressant att veta hur dom ställer sig till det! Jag som gammal hund bryr sig ju inte. Men när mina toddlers blir äldre så får man passa plånboken och hålla koll som det ser ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant läsning, tack för att ni genomförde den här utfrågningen.

Permalänk
Medlem

Bra utformade och raka formuleringar på frågorna. Synd bara att svaren av politikerna ändå lyckas glida omkring på svaren och blanda in resonemang som överhuvudtaget inte är relevanta för frågeställningen. Särskilt vad gäller privatkopieringsersättningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Mycket intressant läsning. Tack!

Permalänk
Medlem

Nja dessa svar var inget att hänga i granen. Svarar de ens på frågorna? För det känns som att jag bara läser en massa ord som duckar själva frågan?

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte vant mig vid att så mycket i vårt samhälle avgörs genom, sammanfattningsvis, godtyckligt tyckande.

Permalänk
Medlem

Helt vansinnit att låta Elsparkcyklar får åka snabbare. Tvärtom borde elsparkcykla strypas till max 15 km/h. Och höga böter man åker snabbare än det. Har själv upplevt hur elsparkcyklar kör 45 km/h , man står upp utan hjälm. Man kör om folk med små marginaler. Det räcker bara gång trafikkant ta ett steg åt fel håll på gångbanan, så kan man bli nermejad av en elsparkcykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Helt vansinnit att låta Elsparkcyklar får åka snabbare. Tvärtom borde elsparkcykla strypas till max 15 km/h. Och höga böter man åker snabbare än det. Har själv upplevt hur elsparkcyklar kör 45 km/h , man står upp utan hjälm. Man kör om folk med små marginaler. Det räcker bara gång trafikkant ta ett steg åt fel håll på gångbanan, så kan man bli nermejad av en elsparkcykel.

Sedan 1:a september får man inte framföra elsparkcykel på gångbana/trottoar, de lyder under samma regler som cyklar Dvs cykelbana eller körbana.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

KD och SD ligger bra till. Ingen Kemikalieskatt tack!

Permalänk
Medlem

Bra initiativ SweC-redaktionen!

Och en hel del väl underbyggda svar också från de olika partierna. Synd bara att det ena partiet som gör anspråk på att leda en framtida regering inte hunnit svara (M).

Permalänk
Medlem

@klein:
Elsparkcyklar har inte på gångbanan att göra numera.

Tycker helt klart att regelverken för samtliga elfordon som framförs på cykelbanor borde ses över.

Tror också på höga böter där detta inte efterlevs, men tyvärr har inte polisen ens resurser till att lösa allvarligare brott.

Har provat livet från elcykel i Stockholm nu i någon månad och är glad varje gång jag kommer levande fram till jobbet. Ser en utmaning i att många elfordon går i allt mellan 10km/h till över 50!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

KD och SD ligger bra till. Ingen Kemikalieskatt tack!

Ja det hade varit skönt att inte betala extra för en principsak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Nja dessa svar var inget att hänga i granen. Svarar de ens på frågorna? För det känns som att jag bara läser en massa ord som duckar själva frågan?

Aldrig hört en politiker tala? 😂 "Det är bara käbbel"

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

KD och SD ligger bra till. Ingen Kemikalieskatt tack!

Ja. Socialdemokraterna skrev att den är viktig för miljön och hålla borta kemikalier men vad jag vet har inte lilla Sverige gjort att några produkter slutat ha kemikalierna som anses farliga. Möjligen i den bemärkelsen att det köps mindre för det är dyrare men det kanske är det de ville snarare än att kemikalierna skulle försvinna från prylarna?

Bra initiation av Sweclockers även om jag redan förtidsröstat och bestämt mig så finns det nog fortfarande de som tvekar. Jag och min fru valde olika sidor detta val men det är viktigt att man kan respektera varandras val även här på Sweclockers. Man behöver inse att det inte handlar om ”onda” och ”goda”. Alla partier vill göra landet bättre, de har bara olika åsikter om hur det ska göras på bäst sätt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

KD och SD ligger bra till. Ingen Kemikalieskatt tack!

Men SD vill ha privatkopieringsavgiften kvar... ridå.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Forumet borde ha en tävling, kanske gör en skrivbordsbakgrund eller så, där vinnaren får tillåtelse för 1-3 st 5G-illuminatipostningar i just såna här trådar. Skulle göra vad som helst.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Ja. Socialdemokraterna skrev att den är viktig för miljön och hålla borta kemikalier men vad jag vet har inte lilla Sverige gjort att några produkter slutat ha kemikalierna som anses farliga. Möjligen i den bemärkelsen att det köps mindre för det är dyrare men det kanske är det de ville snarare än att kemikalierna skulle försvinna från prylarna?

Bra initiation av Sweclockers även om jag redan förtidsröstat och bestämt mig så finns det nog fortfarande de som tvekar. Jag och min fru valde olika sidor detta val men det är viktigt att man kan respektera varandras val även här på Sweclockers. Man behöver inse att det inte handlar om ”onda” och ”goda”. Alla partier vill göra landet bättre, de har bara olika åsikter om hur det ska göras på bäst sätt.

Vi importerar in en massa elektronik som innehåller farliga miljögifter. Hade hellre ersatt skatten med bemärkningar som indikerar att elektroniken har låg-ingen andel miljögifter samt även utförlig återvinningsinformation så rätt grej hamnar i rätt tunna när den ska slängas. Skatten påverkar konsumtionen och arbetstillfällen negativt, när vi nu inlett lågkonjunkturen så är både jobb och plånbok viktiga frågor.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Bra artikel och kul initiativ från SweC!

Håller med om att det var kul initiativ från SweC,
men utan svar från alla riksdagspartier så kännes det lite mäh..., inte SweC's fel förstås!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rapidact:

KD och SD ligger bra till. Ingen Kemikalieskatt tack!

Personligen bryr jag mig mer om serverhallar och datacenter, digitalisering av samhällsfunktioner samt integritet och övervakning.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Svar från Miljöpartiet har trillat in och lagts till i sammanställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Personligen bryr jag mig mer om serverhallar och datacenter, digitalisering av samhällsfunktioner samt integritet och övervakning.

Ja i sammanhanget (alltså "allt") är kemikalieskatten och privatkopieringsavgiften som små flugor som jag personligen också finner onödigt att lägga energi på. Men det är också två grejer som folk kan greppa ganska lätt. De flesta större frågor är svåra att greppa och därför glider det ofta förbi utan att det blir mycket debatt tyvärr. 😔