Permalänk
Medlem

Egen domän fråga

Jag har ett eget domän med mitt efternamn(efternamn.se) som domännamn. Med andra ord vad för namn på mailadressen ska vara för olika sidor som är nämnt nedan med mitt egen domän(efternamn.se). Jag kan skapa så många adresser som jag vill med mitt domän.

1. Forums
2. Streaming tjänster
3. Paypal
4. PS store
5. E-handel
6. Jobb
7. Bostad

Dessa är det jag kommer på. Tipsa gärna om jag missat något som man kanske kommer använda. Hur tycker ni jag ska skapa egna adresser till dessa ovan? Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt. Är det att du vill ha din hemsida som en portal där du har bokmärken?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Vill du att <något>.efternamn.se länkar vidare till <något>?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Antar att du menar en mailadress pér tjänst?

streaming@efternamn.tld
finance@efternamn.tld
work@efternamn.tld
etc.

Annars begriper jag inte alls syftet med detta.

Permalänk
Medlem

Du kan använda underdomäner.
https://www.synonymer.se/sv-syn/underdom%C3%A4n

Exempelvis:
forum.domän.com
streaming.domän.com
paypal.domän.com

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

beroende på domänhost, så kan du ställa in att samtliga mail som skickas oavsett stavning går till en adress.
Jag antar att det är epost-adress du menar med "adress"

Säg
facebook.reg@efternamn.se
Sweclockers.reg@efternamn.se
etc etc, alla vidarebefordras/hamnar hos "reg@efternamn.se"

utöver de du manuellt skapat,
info, förnamn etc fungerar fortf som vanligt.

Då har du valfritt antal adresser, precis hur du vill, och behöver inte lägga någon tid på att skapa dem manuellt,
Hos Loopia:
By enabling register@xxxxxx.se as the recipient for misdirected e-mail, all mail that sent to an email address on the xxxxxx.se that does not exist will be received by register@xxxxxx.se.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Det är viss skillnad om namnen ska resolvas till olika IP eller om webbservern ska dirigera olika.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Antar att du menar en mailadress pér tjänst?

streaming@efternamn.tld
finance@efternamn.tld
work@efternamn.tld
etc.

Annars begriper jag inte alls syftet med detta.

Det är precis det jag menar. En mailadress per tjänst. Tycker ni man ska lägga upp det som du skrivit eller finns det andra bättre alternativt?

Permalänk
Medlem

Editerat första post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Det är precis det jag menar. En mailadress per tjänst. Tycker ni man ska lägga upp det som du skrivit eller finns det andra bättre alternativt?

Vill du ha det för att veta vem som säljer dina kontaktuppgifter? Då kan du lägga till en "plus" adress.

förnamn+tjänstensnamn@efternamn.tld

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lolpold:

Vill du ha det för att veta vem som säljer dina kontaktuppgifter? Då kan du lägga till en "plus" adress.

förnamn+tjänstensnamn@efternamn.tld

Jag vill bara kunna ha det så organiserat som möjligt. Jag har ju möjligheten att skapa så många mail adresser som jag vill och vill nyttja det så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem

Beroende på vilken e-postleverantör du använder så kanske du kan göra något liknande det som GMail har stöd för?https://support.google.com/a/users/answer/9308648?hl=en

Där kan du använda [mail]+[ämne]@gmail.com (eller @domän.tld om du har Google Apps). Det vill säga att om du ska skapa ett konto för Sweclockers så anger du [mail]+forum@gmail.com så kommer dessa mail ändå automatiskt att hamna i [mail]@gmail.com, men ändå vara "olika" mailadresser på olika sajter.

Permalänk
Avstängd

Tänk på hur många epostadresser du faktiskt behöver. Tänker du använda domänen och adresserna i professionella syften så är det bra att ha typ info@domän och liknande, och att ha ditt förnamn@efternamn är ju givet förstås och ger ett proffsigt intryck. Sen kanske du vill ha en mer privat adress, kanske ditt smeknamn om du har något exempelvis.

Har du en catchall så kan du ju få all epost till domänen till en inbox, och där sätta upp regler för att filtrera exempelvis kvitton till ett arkiv, marknadsföring till papperskorgen och så vidare. Men det kan nog vara bra att separera det från din faktiska mail du använder för privat eller professionell kommunikation för att det inte ska bli för rörigt och alla regler som behövs inte ska fånga saker som du kanske inte vill att de ska fånga. Fördelen är ju att du kan använda vilken adress du vill, så om du ska registrera dig som kund hos säg CDON så kan du använda cdon@domän utan att du behöver ha någon sådan adress uppsatt på något sätt. Eller vet du att du inte vill ha mailen kan du ju ha en adress som alltid går till papperskorgen, typ trash@domän, och kanske en som går till papperskorgen efter ett dygn eller en vecka eller så för exempelvis aktiveringsmail eller liknande. Så har du reglerna redan uppsatta liksom. Det går förstås att sätta upp liknande på Gmail och flera andra tjänster med ett plustecken också.

Permalänk
Hedersmedlem

Catchall skulle jag inte rekommendera, det är ett bra sätt att få mer spam i sin mailbox. Ask me how I know