Permalänk

Vilken typ av skärm?

Ska köpa ny pc+ skärm. Kollat lite på olika skärmar, någon som spelar med en ultrawide skärm, hur var det gämfört med en normal skärm? Köper jag en vanlig satsar jag nog på 27 tum, ultrawide kanske 32. Kommer spela i 1440p och mest köra spel som nya wow, Warhammer total war 3, baldurs gate 3, nya dragon age, fallout och den typen av spel så inget cs eller liknande. Budget 2000-4000 typ inte så noga men vill inte slösa i onödan

Permalänk
Medlem

Nackdelen med ultrawide är att inte alla spel stöder det native (t.ex. fallout). Men det går ofta att komma runt genom att editera config filer och då manuellt lägga till den upplösningen du vill köra det i.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Kan verkligen rekommendera ultrawide. kört det sen 2016.Känns inte aktuellt att gå tillbaka till 16:9
Enda spelen som egentligen inte funkat bra i 21:9 är just bethesdas creation engine spel, fallout4/skyrim och äldre.
Äldre spel än så gör sig ju inte speciellt väl i ens 1080 pga dålig ui-scaling.
Men man kan ju alltid köra dom i fönster.
Lite som när man gick från 4:3 till 16:9. känns naturligare för ögat med lite mer bredd än höjd.
Personligen skulle jag inte välja VA framför IPS.

Permalänk
Medlem

Har en 3440x1440 ultrawide med VA-panel. Är nöjd med formatet men mindre så med VA-tekniken, framförallt black-smearing. Verkar som de flesta ultrawidesen är just VA så du kanske vill researcha lite på tekniken och black-smearing. Säljer du en njure så kan du ju köra på Alienwares QD-OLED för 15k eller Samsungs kommande motsvarighet med samma Samsung-panel.

Permalänk
Medlem

För den budgeten hade jag kört på en 27” 144hz IPS 1440p skärm. En så bra du har råd med.
Tror det finns en vettig LG modell för typ 3800

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Tog långtid innan någon svarade så slog till på ultrawide, LG34GN850. Långt över den budget jag tänkt mig men den såldes på kampanj 1500 kr billigare så kunde inte hålla mig. Har ingen dator så väntar ivrigt på black friday så jag kan testa skärmen 😁