Värstingrigg för redigering, produktion och gaming.

Permalänk
Medlem

Värstingrigg för redigering, produktion och gaming.

Hallå allihopa!

Jag har tröttnat på min 10 år gamla dator, även om den tjänat mig väl alla dessa år så är den helt enkelt utdaterad nu. Den var inte det vassaste när jag byggde den 2013, och nu behöver jag något riktigt bra eftersom jag ska börja redigera film.

Den ska alltså vara till gaming, streaming, audio- och videoredigering. Jag har en budget på ungefär 60 papp, för jag vill att den här ska vara framtidssäkrad en bra bit framöver (helt minst lika länge som jag haft min nuvarande, men med mindre märkbar prestandadipp). Jag går igenom vilka komponenter jag tänkt och är tacksam för all feedback jag kan få!

Länk till kundvagn.

MB: MSI MPG Z690 Force WIFI
Kollade också på ASUS ROG Strix B660-F Gaming WIFI och ASUS Prime Z690-P WIFI. Tog det dyrare alternativet pga m.2 platserna, men jag är inte helt övertygad än, kanske tar ett av de billigare. WIFI är inte nödvändigt som sagt, men jag gillar att Bluetooth är integrerat i MB (och det verkar det endast vara på WIFI-korten). Edit: Kollar även på MSI Pro Z690-A WIFI som det billigaste alternativet. Har fortfarande 4 m.2 platser, och allt annat stämmer med resten av komponenterna. Verkar som ett riktigt prisvärt alternativ.
CPU: Intel Core i9 13900K
Har valt den baserat på diskussioner i den här tråden och recensioner på pugetsystems.
CPU kylare: Noctua NH-D15S Chromax Svart
Den här ska leda bort tillräckligt med värme, men beroende på hur varm processorn kan bli (oklockad) så kanske jag byter till vattenkylning.
GPU: Gigabyte GeForce RTX 3090
Har valt det för att det enligt mig är mest prestanda för varje krona. Även recensioner på pugetsystems.
RAM: Kingston 32GB DDR5 4800MHz CL38 FURY Beast
4st.
SSD: Samsung 870 EVO SATA SSD 2TB
Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB Med Värmespridare

Är inte helt säker på hur jag gör med diskarna. Har fortfarande inte fått svar på om m.2 behöver dedikerad kylning eller om det räcker med bra chassifläktar.
PSU: be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W
Valde det för att det är tyst och modulärt, har dock blivit rekommenderad två andra (semi)passiva PSUn som jag ska undersöka. Kommer troligtvis landa på 750-850W istället för 1kW. Edit: Är nu inne på ett Phanteks Revolt Pro 1000W.
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Solid
Chassit är rymligt, har många fläktplatser och ingen risk för att någon annan komponent är för stor.
Chassifläktar: Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM
Tystaste fläktarna jag kunde hitta.

Det är datorn, här är allt annat:

Skärmar:
MSI 25" Oculux NXG253R IPS 360 Hz Nvidia Reflex

Gamingskärmen.
Samsung 27" F27T450 IPS 75 Hz
Tog två sånna här, men nu är jag mer inne på att behålla min BenQ 27" GL2780 75 Hz och istället köpa en skärm med hög upplösning och bild/färgkvalité (typ Samsung 27'' S27A700 IPS 4K). Här måste jag dock läsa på om den såkallade "Syncsoppan" och vad som händer om man kör olika skärmar med olika upplösning på ett grafikkort (snabbhet ska tydligen inte spela någon roll). Även vad som händer om man har en skärm med 1.2 DP ingång, men GPU med 1.4 DP utgång samt 1.4 DP-kabel. Tanken är i vilket fall att jag gör viss typ av bildredigering i den här skärmen, samt att det blir den som jag kollar på videor och filmer i.
DELTACO ARM-0352
Mount för 3 skärmar som passar den layout jag tänkt.
Andra tillbehör: DeepCool GH-01 GPU-holder
Vad jag förstår kan det vara nice om GPUts egen vikt inte sliter i kontakten. Dock vet jag inte om det finns några stöd som är bättre eller bara mer passande för mitt GPU.

Det var allt! Tar gärna emot all feedback, speciellt vad gäller de komponenter och frågor som jag skrivit att jag är osäker på, men allt är välkommet!

Länk till kundvagn på inet

CPU: AMD Ryzen 9 7950X
CPU benchmarksidor visar endast AMDs CPUn på top just nu. Valde den här för att hitta en balans mellan redigeringen och gaming. Som jag förstår det är det bättre med färre snabba kärnor till gaming, så Threadrippern var inte aktuell trots att den leder ligan på ovannämnda sidor. Jag tror dock jag hade kunnat välja 7900X istället utan att märka någon större skillnad. Men jag har ju budget till den här så jag tänker att det är värt det för att framtidssäkra. Skulle dock kunna ta 7900Xn för att kunna lägga ett par tusen mer på GPU.
Kylning till CPU: Noctua NH-D15S Chromax Svart
Vad som oroade mig här är att kylkapaciteten ligger 5W under processorns driftwatt. Dock så googlade jag på bästa kylningen till 7950Xen, och det här var DEN bästa luftkylaren. Dessutom skulle den här kylaren inte ha några problem med att den täcker andra komponentslottar, vilket jag förstår kunde vara fallet med vissa andra.
GPU: ASUS Radeon RX 6600 XT
Det är väl GPUt som jag är mest orolig för i nuläget... Mest för redigeringen, jag är övertygad att det orkar med de spel som är aktuella för mig, eftersom jag i nuläget är inne på djupa strategi spel som inte är så krävande för GPUt, men somliga VÄLDIGT krävande för CPUn. Min tanke är att jag börjar med det här GPUt, och sen uppgraderar. Antingen när det kommer en Radeon equivalent till 4090:n, eller när det kommer fler alternativ i 4k serien från nvidia (eller att 4090n bara blir liiiiiiite mer prisvärd, jävligt dyr just nu). Är dock i valet och kvalet med att bara steka några andra komponenter för att ta ett 4090 direkt, oavsett så är det tänkt att jag till slut ska ha ett bättre GPU än det jag har. Det enda jag behöver byta då är GPUt och eventuellt den integrerade (main)skärmen, vilket jag ser som helt ok. Eftersom det här är en komponent jag är osäker på är jag väldigt öppen för förslag!
MB: ASUS Prime X670-P WIFI
Jag är 99% säker på att MBt stödjer alla andra komponenter jag valt, men här är jag också väldigt intresserad av feedback. Wifi är inte nödvändigt, jag har en router jag kan dra nätsladd ifrån. Det enda jag tänker är att det kanske skulle vara nice med fler m.2 slots, eftersom jag kommer behöva flytta stora mängder högupplöst videomaterial, som blir så stora att man nästan blir kränkt. Om det är något jag inte tänkt på här: Säg gärna till!
RAM: Kingston 32GB DDR5 5200MHz CL40 FURY Beast
Tänkte maxa RAMen med 4st stickor. Det kanske är overkill men jag har haft problem med vanlig jävla ljudredigering på min gamla dator, och när jag läser om prestandakraven på videoredigeringsprogrammen i Adobesviten så är det inget märkvärdigt att ha mer än 64GB i RAM. Ytterligare en framtidssäkring som jag vill göra, och dessutom höja prestandataket så mycket jag kan. I övrigt så är ju självklart typen och frekvensen helt i linje med MBs rekommendationer. Det enda jag höjde på ögonbrynen över var att stickorna rekommenderades till ett annat chipset än det jag valt, men efter jag pratade med kundtjänst fick jag klart för mig att jag inte behövde bry mig om det alls så länge allt annat stämde.
SSD: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 Med Värmespridare
Tänkte skaffa 1 2TB och 2 4TB pga den stora mängden högupplöst videomaterial. Det här är dock den första komponenten jag backar på om jag vill frigöra pengar till t.ex. bättre GPU. Vill ha minst en m.2 SSD, för jag har aldrig haft det innan och läs&skrivhastigheten ser helt orimligt nice ut på papper. Jag minns vart vi var med SSD diskar för 10 år sen när jag byggde min nuvarande... helt sjukt hur långt vi har kommit, man blir ju nästan upphetsad! Jag är ialla fall öppen för att ta kanske en 2TB m.2, och sen kanske några 4TB SATA SSDer, EVO diskarna från Samsung ser bra ut i det fallet. Jag kan ju alltid låta större överföringar stå o göra sin grej över en natt om det är stora filer. En annan sak som jag är osäker på med m.2 diskarna är om de behöver dedikerad kylning (tog de med värmespridning, men räcker det)?
PSU: be quiet! Straight Power 11 1000W
Tanken är att PSUt ska orka med GPUt jag kommer uppgradera till (i det här fallet är det 4090n som är i åtanke). Det kanske låter jävligt dumt, men jag har faktiskt tänkt tanken att köpa ett 500-600W medan jag har det här GPUt, och sen uppgradera PSUt först när det behövs. Vad jag förstår så drar PSUt alltid sin maxkapacitet, även om alla komponenter bara får det de behöver. När energipriserna ser ut som de gör, och jag kommer ha datorn på väldigt mycket, ibland även över natt... är det värt att halvera wattimmarna? Eller är jag bara dumsnål?
Chassi: Fractal Design Define S2 Blackout
Tyst och rymligt chassi. Tystnaden är väldigt viktig för mig när jag sitter med ljudredigering, då jag vill kunna lyssna i både högtalare och lurar utan att det är massa störande ljud. Lurarna jag har är ju noice-cancelling så det är aldrig något problem i dem. Valde det här chassit för att det är tyst och ingen risk för att någon komponent jag köper är för stor. Finns det ett som passar bättre är jag dock öppen för förslag, så länge det är ljudisolerat och allt går in!

Det är alltså själva datorn, här är tillbehören och allt annat:

Skärmar & skärmtillbehör:
Acer 25" Nitro XV252QF IPS 390 Hz HDR

"Mainskärm" till gaming. Även till redigering att göra 3d skulptering och rendering i t.ex. aftereffects, eller annan videoredigering. Vad jag förstår spelar inte refreshraten någon roll i redigering, men tänker ändå att Freesync Premium kanske kan vara till nån hjälp där. Överlag tänkte jag bara göra de mest krävande grejerna i den här skärmen och mest ha de andra till översikt och fler arbetsytor. Vid streaming är det såklart spelet i mainskärmen och chatt/streamlabs i en annan, och webläsare eller annat i en tredje.
Acer 27" CB272 IPS Pivot 75 Hz Svart
"Skräpskärm", sagt med en gnutta ironi. Självklart är skärmen inte skräp, har valt den för att den har Freesync och DP ingång (vilket är viktigt då alla GPUn jag kollat på endast har 1 HDMI, ingen VGA, ingen DVI och varierande mängd DP, oftast 3). Som sagt är det tänkt att ha översiktssaker i dessa skärmar och inget "häftigt". Har frågat inets kundtjänst om hur det är att köra skärmar som är olika snabba på samma GPU, de sa att det inte kommer vara något problem. Upplösningen kommer jag standardisera efter mainskärmen, ifall det skulle spela någon roll. Samtliga skärmar har som sagt Freesync eftersom jag tänkte börja med Radeon GPUt, väljer jag i slutändan att ta ett nvidia så byter jag skärmarna till motsvarande med G-sync. Måste erkänna att jag faktiskt inte vet vad dessa funktioner gör mer än att låta GPUt integrera sig direkt med skärmen... Jag vet inte riktigt vad det innebär i praktiken. Vill bara bygga en så komplett rigg som möjligt, som jag kan ha länge.

Uppdaterad kundvagn
Permalänk
Medlem

Sidor jag använt för CPU och GPU benchmarks (och som lett till att jag valt de komponenterna):
https://gpu.userbenchmark.com/
https://www.cpubenchmark.net/desktop.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utarius:

PSU: be quiet! Straight Power 11 1000W
Tanken är att PSUt ska orka med GPUt jag kommer uppgradera till (i det här fallet är det 4090n som är i åtanke). Det kanske låter jävligt dumt, men jag har faktiskt tänkt tanken att köpa ett 500-600W medan jag har det här GPUt, och sen uppgradera PSUt först när det behövs. Vad jag förstår så drar PSUt alltid sin maxkapacitet, även om alla komponenter bara får det de behöver. När energipriserna ser ut som de gör, och jag kommer ha datorn på väldigt mycket, ibland även över natt... är det värt att halvera wattimmarna? Eller är jag bara dumsnål?

Du har förstått fel när det gäller hur mycket ett nätaggregat drar. Ett 1000W drar lika mycket som ett 500W PSU (givet samma verkningsgrad). Det är komponenterna som avgör hur mycket effekt som behövs.

Vilka program har du tänkt använda? Oavsett så tror jag att det är svårt att få en dator som klarar sig i 10 år utan att prestandan tar stryk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Du har förstått fel när det gäller hur mycket ett nätaggregat drar. Ett 1000W drar lika mycket som ett 500W PSU (givet samma verkningsgrad). Det är komponenterna som avgör hur mycket effekt som behövs.

Vilka program har du tänkt använda? Oavsett så tror jag att det är svårt att få en dator som klarar sig i 10 år utan att prestandan tar stryk.

Jättebra, så PSUt drar alltså bara det som datorns sammanlagda komponenter behöver från elnätet? Alltså blir min elräkning inte högre med ett nätagg på 1kW (förutsatt att den enda komponent man ändrar är PSUt)?

Då kommer jag nog köra med det jag har så länge det inte är overkill med ett 1kW PSU. Jag har förstått det som att de "tar till" watt rekommendationerna, men det står på t.ex. 4090 GPUerna att hela datorn bör ligga på 1000W. Hur är det med de nya m.2 SSD-diskarna, hittar inget wattantal på dem i specs. Vet inte riktigt hur jag ska räkna ihop vad datorn drar när det inte står på vissa komponenter.

Så det är ju adobesviten jag har, så det är Aftereffects, Premier, och Audition. I spelväg så spelar jag väl allt möjligt, men i regel strategispel. Är det något FPS jag kör så gillar jag HALO-spelen väldigt mycket, dock kanske jag kommer fastna för något mer populärt FPS om jag tycker det är kul och publiken vi se streams om dem. Typ Valorant eller Overwatch.

Datorn jag byggde för 10 år sen var ju lite budget till att börja med. Den har hållit, trots att jag slarvat med underhållet och gjort en del missar vid ombygge. Det enda som jag har behövt byta ut för att det gick sönder var skärmen, och sen bytte jag chassi också för det hade kommit in damm i chassifläktarna som inte gick att få bort oavsett vad jag gjorde, så den lät legit som ett jävla sågverk.

Vill mest inte "behöva" byta upp mig på mer än GPUt av utdateringsskäl, men fattar att det kan vara en pipedream.

Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

Fractal design define 2 är ett "gammalt" chassi, ( senaste define är rev 7 )
Jag hade ett FDD 2 tidigare och det är inte så tyst bara för att det står ljuddämpat. Luftflödet är inte det bästa och därför måste fläktarna snyrra snabbare.
Jag bytte till ett Meshify 2 och det är bra mycket tystare. Kör 7st 140mm Noctua på låga varvtal.

Är högst tveksam till att dom där ljudabsorbenterna i chassit gör så himla mycket. Skulle vara kul att om någon testade ett ett FDD utan dom och jämföra.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utarius:

PSU: be quiet! Straight Power 11 1000W
Tanken är att PSUt ska orka med GPUt jag kommer uppgradera till (i det här fallet är det 4090n som är i åtanke). Det kanske låter jävligt dumt, men jag har faktiskt tänkt tanken att köpa ett 500-600W medan jag har det här GPUt, och sen uppgradera PSUt först när det behövs. Vad jag förstår så drar PSUt alltid sin maxkapacitet, även om alla komponenter bara får det de behöver. När energipriserna ser ut som de gör, och jag kommer ha datorn på väldigt mycket, ibland även över natt... är det värt att halvera wattimmarna? Eller är jag bara dumsnål?

Så funkar det absolut inte! Datorn drar det komponenterna drar för stunden, plus nätaggets omvandlingsförluster, oftast mellan 5 och 20 procent, beroende på belastning.

Det är dessutom så att ett kraftigare nätagg sannolikt har bättre verkningsgrad vid högre effektnivåer, vilket är en fördel för en dator som ofta kommer att arbeta på medelhög till hög belastning. De flesta nätagg har bäst verkningsgrad vid ca 30-50 procent av maxbelastning, med toppen runt 35-40 procent. Så ca 400 W för ett nätagg på 1000 W.

Exempelsiffror här för att illustrera:
Vi säger att datorn jobbar hårt och drar 500 W. Nätagg A har en verkningsgrad på 89 procent vid 500 W och nätagg B klarar 94 procent vid 500 W. Nätagg A kommer att dra ca 62 W extra (500 / 0.89 = 562), som blir värme i burken och dessutom kan späda på ljudnivån. Nätagg B drar bara 32 W extra (500 / 0.94 = 532), så mindre extra värme i burken, lägre förbrukning från väggen och kanske lite tystare totalt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Fractal design define 2 är ett "gammalt" chassi, ( senaste define är rev 7 )
Jag hade ett FDD 2 tidigare och det är inte så tyst bara för att det står ljuddämpat. Luftflödet är inte det bästa och därför måste fläktarna snyrra snabbare.
Jag bytte till ett Meshify 2 och det är bra mycket tystare. Kör 7st 140mm Noctua på låga varvtal.

Är högst tveksam till att dom där ljudabsorbenterna i chassit gör så himla mycket. Skulle vara kul att om någon testade ett ett FDD utan dom och jämföra.

https://www.inet.se/produkt/6905220/fractal-design-meshify-2-...

Är det den du menar?

Hur gammalt ett chassi är spelar mig ingen större roll, men om jag tolkar dig rätt så skiljer det sig alltså väldigt mycket mellan ljudnivåerna i olika modeller? Det är alltså kanske bättre att ta ett billigare chassi men investera i att byta fläktarna som följer med mot något bättre? Jag är nog fortfarande lite inne på ett ljudisolerat, så länge det inte gör en otrolig skillnad i luftflödet? Jag ska säga också att sidofönster och RGB spelar mig heller ingen roll. Bygger jag en dedikerad gamingdator någon gång i framtiden kanske jag skulle tycka det var lite tufft om den såg ut som en julgran, men det är inte aktuellt till den här.

Jag har tolkat det som att Noctua är en av de bästa på marknaden vad gäller fläktar. Har enbart sett positiva recensioner, och de verkar vara bra mycket lägre dB än alla andra. Antar att kvalitén är samma om inte bättre som konkurrensen också?

Kanske ser över chassit en gång till, specifika tips är alltid välkomna!

Till gamla bytte jag till ett be quiet! Pure Base 500 Black, extremt billigt och ljudisolerat, och är så himla nöjd! Var aldrig på kartan att kosta på något annat än orginalfläktarna till en gammal o trött dator, men oerhört stor skillnad. Det är väl lite därför jag ställt in mig på ljudisolerat kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utarius:

Sidor jag använt för CPU och GPU benchmarks (och som lett till att jag valt de komponenterna):
https://gpu.userbenchmark.com/
https://www.cpubenchmark.net/desktop.html

De där sidorna är tyvärr inte en särskilt bra måttstock på hur hårdvaran presterar i program som After Effects eller Premiere Pro, eller egentligen något annat heller. Du bör istället kolla på någon som testar just programmen du vill använda, som t.ex. Puget Systems.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Fractal design define 2 är ett "gammalt" chassi, ( senaste define är rev 7 )
Jag hade ett FDD 2 tidigare och det är inte så tyst bara för att det står ljuddämpat. Luftflödet är inte det bästa och därför måste fläktarna snyrra snabbare.
Jag bytte till ett Meshify 2 och det är bra mycket tystare. Kör 7st 140mm Noctua på låga varvtal.

Är högst tveksam till att dom där ljudabsorbenterna i chassit gör så himla mycket. Skulle vara kul att om någon testade ett ett FDD utan dom och jämföra.

Gamers Nexus har gjort såna tester och ett "airflow" chassie med lägre rpm på fläktarna kyler bättre eller är tystare än ett ljuddämpat chassie.

Sen får du massor med headroom i ett öppnare chassie, tyst när det behövs men bra kylning om det behövs.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Så funkar det absolut inte! Datorn drar det komponenterna drar för stunden, plus nätaggets omvandlingsförluster, oftast mellan 5 och 20 procent, beroende på belastning.

Det är dessutom så att ett kraftigare nätagg sannolikt har bättre verkningsgrad vid högre effektnivåer, vilket är en fördel för en dator som ofta kommer att arbeta på medelhög till hög belastning. De flesta nätagg har bäst verkningsgrad vid ca 30-50 procent av maxbelastning, med toppen runt 35-40 procent. Så ca 400 W för ett nätagg på 1000 W.

Exempelsiffror här för att illustrera:
Vi säger att datorn jobbar hårt och drar 500 W. Nätagg A har en verkningsgrad på 89 procent vid 500 W och nätagg B klarar 94 procent vid 500 W. Nätagg A kommer att dra ca 62 W extra (500 / 0.89 = 562), som blir värme i burken och dessutom kan späda på ljudnivån. Nätagg B drar bara 32 W extra (500 / 0.94 = 532), så mindre extra värme i burken, lägre förbrukning från väggen och kanske lite tystare totalt.

Haha joo men där har jag nog förstått att jag hade fel!

Bra exempel, så de enda komponenter jag kan hittar som har en uttalad wattförbrukning i specsen är CPUn och GPUt. De ligger sammanlagt på 320W (170+150), så jag borde alltså ha ett 650W PSU med dem, om jag fattat dina exempel rätt?

Dock känns det orimligt att de andra komponenterna inte skulle dra någonting... RAMen står det bara en spänning på, m.2 SSDarna står inget alls på, sen drar väl fläktarna till chassit och CPUt några watt, men kan väl inte vara mer än 2-3 per fläkt, eller? Någon som kan svara på hur man ska förhålla sig till komponenterna det inte står något på?

Annars tänker jag att ett 650-750 räcker till det jag har, men om jag uppgraderar till 4090 GPU så blir det ju istället 620 (450+170), räcker det då med 1000W eller bör jag har 1300W?

Ledsen om det blir lite rörigt nu, men PSU-komponenten har jag inte så jävla bra koll på...

Hur ser jag verkningsgraden som du pratar om i specsen? Egentligen vill jag bara ha det tystaste PSUt, som passar med resten av riggen utan att det är några risker med något. Modulärt vill jag ha också så jag kan ta bort sladdar jag inte använder.

Tack för feedbacken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

De där sidorna är tyvärr inte en särskilt bra måttstock på hur hårdvaran presterar i program som After Effects eller Premiere Pro, eller egentligen något annat heller. Du bör istället kolla på någon som testar just programmen du vill använda, som t.ex. Puget Systems.

Tack så mycket, jättebra o veta så man inte informerar sina beslut med fel källor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Gamers Nexus har gjort såna tester och ett "airflow" chassie med lägre rpm på fläktarna kyler bättre eller är tystare än ett ljuddämpat chassie.

Sen får du massor med headroom i ett öppnare chassie, tyst när det behövs men bra kylning om det behövs.

Ok, då ska jag nog sikta in mig på ett sånt, hade bara sån PTSD av mitt sågverk innan jag bytte.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

De där sidorna är tyvärr inte en särskilt bra måttstock på hur hårdvaran presterar i program som After Effects eller Premiere Pro, eller egentligen något annat heller. Du bör istället kolla på någon som testar just programmen du vill använda, som t.ex. Puget Systems.

Överdrivet bra sida, tack för tipset. Har skumläst igenom artikeln, och verkar som 7950Xen ligger i regel runt top 3, vilket inte alls är illa. Mitt problem är att jag måste hitta en balans mellan Content Creation och Gaming/Streaming. Jag skulle t.ex. kunna ta en 13900K istället för 7950X, för den är överlägset bäst i alla parametrar utom vad jag tolkar som 3d rendering i spelmotorer (blender & unreal) och davinci (som jag inte har och inte tror jag kommer skaffa när jag redan har adobesviten).

Men kan den lägre frekvensen på varje enskild kärna komma att bli ett problem i spel som i huvudsak är CPU-krävande? 1000kr mer ser jag inte som ett problem i sammanhanget, jag kan lätt switcha runt komponenter för att hålla mig inom budgeten. Det är balansen jag är ute efter. Sen är det en helt annan fråga om mitt lite blygare GPU blir en flaskhals som gör att skillnaden vi pratar om i processorerna inte spelar någon roll?

Någon som har svar på detta? Kommer de i form av en länk till en sån här bra artikel är det också högst välkommet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

De där sidorna är tyvärr inte en särskilt bra måttstock på hur hårdvaran presterar i program som After Effects eller Premiere Pro, eller egentligen något annat heller. Du bör istället kolla på någon som testar just programmen du vill använda, som t.ex. Puget Systems.

Har kollat den här artikeln också: 3090 ti bench
Tyvärr jämför de inte med mer än ett AMD kort, hade gärna sett en artikel liknande den du länkade för CPU. Men här tänker jag att jag förmodligen borde switcha runt lite så jag kan få ett bättre GPU. Jag tycker dock att 4090n är för dyr i nuläget. Säkert jättebra, men känns som att det är för nytt och okonkurrerat för att vara prisvärt. Vet ju dock att GPUets minne spelar väldigt stor roll vid videoredigering, så klart snabbheten med, men jag tänker mest på att det jag har valt bara har 8GB. Kanske är det bättre att ta ett 4080 (vet dock inte vad de kommer kosta än), 3090 skulle jag kunna få ett gigabyte för 13k, steker jag en av m.2 diskarna så är ju den saken löst. Skulle kunna ta ett 3070 ti också men då är vi tillbaka med 8GB grafikminne, det har ju redan 6600XTt... även om 3070 ti säkert är bättre har jag svårt att tänka mig att det är värt den dubbla prislappen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utarius:

den är överlägset bäst i alla parametrar utom vad jag tolkar som 3d rendering i spelmotorer (blender & unreal)

Ursäkta, men vet du på förhand att du ska rendera just de ytterst få saker som inte går att köra på grafikkort, utan kräver processor, i blender? För i princip allt körs på grafikkort och är EXTREMT mycket snabbare där.
Ett exempel på en grej jag testrenderade för några dagar sen. Med enbart mitt Nvidia RTX 3080 tog det 249 sekunder. Med enbart processorn, då en 3900X, tog samma bild 5915 sekunder!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utarius:

Överdrivet bra sida, tack för tipset. Har skumläst igenom artikeln, och verkar som 7950Xen ligger i regel runt top 3, vilket inte alls är illa. Mitt problem är att jag måste hitta en balans mellan Content Creation och Gaming/Streaming. Jag skulle t.ex. kunna ta en 13900K istället för 7950X, för den är överlägset bäst i alla parametrar utom vad jag tolkar som 3d rendering i spelmotorer (blender & unreal) och davinci (som jag inte har och inte tror jag kommer skaffa när jag redan har adobesviten).

Man kan sammanfatta det som att Intel är lite bättre när det krävs snabba kärnor medan AMD är lite bättre när alla kärnor används. För bildredigering och liknande är snabba kärnor för det mesta viktigast, saker som skalar bra med antalet kärnor är mer sällsynta och körs ofta på GPU istället (som Blender där GPUer är många gånger snabbare).

En nackdel med 13900K är dock att den drar groteskt mycket ström, och 7950X är ju inte direkt dålig. Så valet är tyvärr inte helt självklart.

Skrivet av Utarius:

Men kan den lägre frekvensen på varje enskild kärna komma att bli ett problem i spel som i huvudsak är CPU-krävande? 1000kr mer ser jag inte som ett problem i sammanhanget, jag kan lätt switcha runt komponenter för att hålla mig inom budgeten. Det är balansen jag är ute efter. Sen är det en helt annan fråga om mitt lite blygare GPU blir en flaskhals som gör att skillnaden vi pratar om i processorerna inte spelar någon roll?

Du kan kolla in t.ex. Sweclockers recension. I spel blir det snabbt grafikkortet som flaskhalsar även med ett värstingkort.

Skrivet av Utarius:

Har kollat den här artikeln också: 3090 ti bench
Tyvärr jämför de inte med mer än ett AMD kort, hade gärna sett en artikel liknande den du länkade för CPU.

AMD är inte särskilt intressanta när det gäller såna tillämpningar, de har betydligt sämre stöd i olika program och när de väl har stöd så är prestandan oftast sämre. I framtiden kanske Intel kan utmana Nvidia på den fronten eftersom de satsar stort på det, men för tillfället är det bara Nvidia som gäller för sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Fractal design define 2 är ett "gammalt" chassi, ( senaste define är rev 7 )
Jag hade ett FDD 2 tidigare och det är inte så tyst bara för att det står ljuddämpat. Luftflödet är inte det bästa och därför måste fläktarna snyrra snabbare.
Jag bytte till ett Meshify 2 och det är bra mycket tystare. Kör 7st 140mm Noctua på låga varvtal.

Är högst tveksam till att dom där ljudabsorbenterna i chassit gör så himla mycket. Skulle vara kul att om någon testade ett ett FDD utan dom och jämföra.

Filtrerade ganska hårt på chassin och kom fram till att jag vill ha det här. Har aldrig köpt till fläktar förrut, men om jag vill maxa alla fläktplatser funkar de här va? Tänker att fläktarna till chassit ska vara låg hastighet och tysta, inte 3000 rpm?

Om det är den här modellen som du köpte kanske du kan svara på om den här recensionen gäller:
"Cons: Med en 420mm i toppen så får man inte plats med en standard 140mm där bak. Har du dessutom ett moderkort med inbyggd I/Oplåt så kommer du inte kunna montera varje skruv i radiatorn i topp då den tar emot moderkortets I/Oplåt (X570-E gaming)."

Misstänker att han kan ha haft vattenkylning då han pratar om radiatorn, men ville bara försäkra mig att alla fläktarna får plats på den där. Om ingen kan svara på det tar jag det med inets kundtjänst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ursäkta, men vet du på förhand att du ska rendera just de ytterst få saker som inte går att köra på grafikkort, utan kräver processor, i blender? För i princip allt körs på grafikkort och är EXTREMT mycket snabbare där.
Ett exempel på en grej jag testrenderade för några dagar sen. Med enbart mitt Nvidia RTX 3080 tog det 249 sekunder. Med enbart processorn, då en 3900X, tog samma bild 5915 sekunder!

Nej, jag vet inte det på förhand. Om jag ska vara ärlig så visste jag inte att det fanns saker som inte gick att rendera med GPU... Vad jag menade var att artikeln jämförde CPU prestation i de olika programmen (GPUt var samma i alla jämförelser). Där var CPUt jag valt inte bäst i några av programmen i adobesviten. Den var dock bäst i Blender, Unreal och Davinci. Därför överväger jag nu att byta till en intel i samma prisklass. Sidorna jag använde för att bestämma komponenter var inte alls lika bra och detaljerade som den här, så jag märker att det kanske är en hel del jag måste revidera nu.

Jag har bara jobbat med videoredigering på universitetsdatorer, så jag är inte alls speciellt erfaren på området. Jag vill dock kunna göra det hemifrån. Om du håller på själv och vi ändå är inne på ämnet kanske du kan svara på några av mina frågetecken kring vilket GPU jag bör ha? Duger radeonkortet jag har valt? Det är på pappret snabbare än ditt, men 2GB mindre minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utarius:

Nej, jag vet inte det på förhand. Om jag ska vara ärlig så visste jag inte att det fanns saker som inte gick att rendera med GPU... Vad jag menade var att artikeln jämförde CPU prestation i de olika programmen (GPUt var samma i alla jämförelser). Där var CPUt jag valt inte bäst i några av programmen i adobesviten. Den var dock bäst i Blender, Unreal och Davinci. Därför överväger jag nu att byta till en intel i samma prisklass. Sidorna jag använde för att bestämma komponenter var inte alls lika bra och detaljerade som den här, så jag märker att det kanske är en hel del jag måste revidera nu.

Jag har bara jobbat med videoredigering på universitetsdatorer, så jag är inte alls speciellt erfaren på området. Jag vill dock kunna göra det hemifrån. Om du håller på själv och vi ändå är inne på ämnet kanske du kan svara på några av mina frågetecken kring vilket GPU jag bör ha? Duger radeonkortet jag har valt? Det är på pappret snabbare än ditt, men 2GB mindre minne.

Jag hade själv valt Nvidia-kort 100 gånger av 100 för allt som handlar om beräkningar på grafikkort. Undantaget är om man enbart ska göra en specifik sak, inget annat, och just den är bättre på AMD-kort. Men det viktigaste är att gå igenom tester som gjorts av de program och arbetsuppgifter du tänker köra, och se vilka grafikkort som är bäst för just det du ska göra.

Vad gäller blender och rendering på processor så har jag dålig koll på exakt vad för saker som bara funkar på processor, så länge man använder standardgrejerna. Kör man en fristående renderare kanske den kräver processor. Ibland kan det också vara så att man är kraftigt minnesbegränsad av grafikkortets VRAM, men har gott om vanligt RAM i datorn. Då kan processorrendering vara det enda alternativet.

Det är lite trist att så många inkluderar blender-renderingar i processortester. Det kan få folk att felaktigt tro att det är processorprestandan som är viktig i blender. Min personliga åsikt är att högsta möjliga enkeltrådsprestanda är viktigare där, för att det snabbar upp gränssnittet. Har man tunga scener kan det lätt vara ensiffrig fps när man flyttar objekt eller spelar en animation. En 50 procent högre enkeltrådsprestanda kanske lyfter 9 fps till 14 fps. Det är inte enormt, men man lär tycka det är behagligare att jobba.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Man kan sammanfatta det som att Intel är lite bättre när det krävs snabba kärnor medan AMD är lite bättre när alla kärnor används. För bildredigering och liknande är snabba kärnor för det mesta viktigast, saker som skalar bra med antalet kärnor är mer sällsynta och körs ofta på GPU istället (som Blender där GPUer är många gånger snabbare).

En nackdel med 13900K är dock att den drar groteskt mycket ström, och 7950X är ju inte direkt dålig. Så valet är tyvärr inte helt självklart.
Du kan kolla in t.ex. Sweclockers recension. I spel blir det snabbt grafikkortet som flaskhalsar även med ett värstingkort.
AMD är inte särskilt intressanta när det gäller såna tillämpningar, de har betydligt sämre stöd i olika program och när de väl har stöd så är prestandan oftast sämre. I framtiden kanske Intel kan utmana Nvidia på den fronten eftersom de satsar stort på det, men för tillfället är det bara Nvidia som gäller för sånt.

Klockrent, tack så mycket! Ska kolla in recensionen också. Jag tänker spontant att det är inte fy skam att vara top 3, och om de snabbare kärnorna dessutom är bättre för gaming kanske jag behåller ryzen CPUt.

Det är just det jag är orolig för, att jag tagit ett GPU som inte matchar resten av riggen. Även om tanken är att byta det så kanske det är bättre att steka en eller t.o.m. två m.2 diskar och ta ett bra GPU direkt? Om det dessutom är nvidia som ligger i top vad gäller creation, och det i spel inte spelar lika stor roll så länge de är bra, så kanske jag ska ta ett nvidia kort och byta till G-syncskärmar. Om jag sen väljer att byta upp mig ännu mer på GPUt (till ett annat nvidia) så är skärmarna redan integrerade.

Jag är spontant inne på 3090n för att det har mycket grafikminne och är snabbt. 13k är också helt ok att lägga med den budgeten jag har känner jag, men att lägga minst 24 för ett 4090 känns inte lika bra... Måste steka ganska många komponenter för att det ska rymmas i budgeten.

Någon av de alternativen som verkar bra? Är det något jag missar? 4080n kanske, nån som vet vad det kommer kosta än?

Tack så jättemycket för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag hade själv valt Nvidia-kort 100 gånger av 100 för allt som handlar om beräkningar på grafikkort. Undantaget är om man enbart ska göra en specifik sak, inget annat, och just den är bättre på AMD-kort. Men det viktigaste är att gå igenom tester som gjorts av de program och arbetsuppgifter du tänker köra, och se vilka grafikkort som är bäst för just det du ska göra.

Vad gäller blender och rendering på processor så har jag dålig koll på exakt vad för saker som bara funkar på processor, så länge man använder standardgrejerna. Kör man en fristående renderare kanske den kräver processor. Ibland kan det också vara så att man är kraftigt minnesbegränsad av grafikkortets VRAM, men har gott om vanligt RAM i datorn. Då kan processorrendering vara det enda alternativet.

Det är lite trist att så många inkluderar blender-renderingar i processortester. Det kan få folk att felaktigt tro att det är processorprestandan som är viktig i blender. Min personliga åsikt är att högsta möjliga enkeltrådsprestanda är viktigare där, för att det snabbar upp gränssnittet. Har man tunga scener kan det lätt vara ensiffrig fps när man flyttar objekt eller spelar en animation. En 50 procent högre enkeltrådsprestanda kanske lyfter 9 fps till 14 fps. Det är inte enormt, men man lär tycka det är behagligare att jobba.

Tack så mycket för din input!

Jag har ju som sagt bara skumläst artikeln och inte gått in på exakt vilken arbetsuppgift som testades. Dock är väl det jag kommer göra bl.a. att bygga och ljussätta 3d sets för att göra kompositbilder av. Då alltså kompositbilder av filmat material på greenscreen som jag keyar och färgkorrigerar. Jag har hittilis bara gjort kompositbilder av 2 olika filmade bilder, aldrig något 3d-renderat, så det blir intressant att börja lära sig.

Oavsett vad som endast går att göra med CPU-rendering så kanske inte 7950Xen är värdelös i jämförelse med intelprocessorerna? Speciellt när man har i åtanke balansen mellan CC och gaming/streaming?

Intressant att du nämner grafikminnet som en flaskhals, för det är precis det jag tänker att jag borde ändra nu. Hur skulle du ställa dig till prisvärdheten på 3090n och 4090n? Jag känner att 3090n kostar mer än dubbelt så mycket som 6600XTn, men har TRE ggr så mycket grafikminne. Lite lägre klockhastighet på 3090n, men snabbare minneshastighet. Överlag så tycker jag att det är värt lite mer än dubbla priset för den ökade prestandan, och i artikeln jag länkade för några poster sen som jämförde nvidia-korten så var 3090n jävligt högt i alla tester. Om man dessutom tar med prislappen så verkar det sjukt värt. Jag känner inte samma sak för 4090n... Den kostar mer än 4 ggr så mycket (nästan 5, dock är det för att 6600XTn är nersatt, men det är också det billigaste 4090 kortet, vissa kostar helt orimligt mycket...) men den är inte i närheten av 4 ggr så snabb, varken på papper eller i testerna på puget.

Edit: Lika bra att inkludera länkarna jag pratar om direkt.
3090 bench
4090 bench

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Man kan sammanfatta det som att Intel är lite bättre när det krävs snabba kärnor medan AMD är lite bättre när alla kärnor används. För bildredigering och liknande är snabba kärnor för det mesta viktigast, saker som skalar bra med antalet kärnor är mer sällsynta och körs ofta på GPU istället (som Blender där GPUer är många gånger snabbare).

En nackdel med 13900K är dock att den drar groteskt mycket ström, och 7950X är ju inte direkt dålig. Så valet är tyvärr inte helt självklart.
Du kan kolla in t.ex. Sweclockers recension. I spel blir det snabbt grafikkortet som flaskhalsar även med ett värstingkort.
AMD är inte särskilt intressanta när det gäller såna tillämpningar, de har betydligt sämre stöd i olika program och när de väl har stöd så är prestandan oftast sämre. I framtiden kanske Intel kan utmana Nvidia på den fronten eftersom de satsar stort på det, men för tillfället är det bara Nvidia som gäller för sånt.

Ok kollade CPU recensionen nu och det verkar som att jag får tänka om helt. Rätta mig gärna om jag har fel, men så här tolkar jag recensionerna från Sweclockers of Pugetsystems:

13900K:
+Billigare än 7950X
+Bäst i samtliga speltest, trots lägre hastighet, fler kärnor.
+Bäst i de flesta programtest, och bäst i samtliga adobeprogram.
+Mer stöd för redan existerande komponenter
+Ökade stödet gör det möjligt att bygga billigare (DDR4, billigare MB)

-Osäkert hur länge sockeln har stöd
-Osäkert om nästa sockelgeneration kommer ha stöd för generationen innan

9750X:
+Sockeln är ny och kommer ha stöd i minst 3 år
+Nästa sockelgeneration har troligtvis stöd.

-Dyrare än 13900K
-Inte bäst i speltest, trots de färre men snabbare kärnorna
-Endast bäst i Davinci och för 3d rendering i spelmotorer där det ändå är GPUt som ska jobba mest
-Begränsat stöd för existerande komponenter
-Begränsade stödet gör att bygget blir dyrare med de färre komponenter man har att välja på

Du säger att intelprocessorn drar asmycket ström... är det något jag inte fattar med specsen eller vet jag bara inte vad TDP är för något? Det står att 13900K drar 125W i specsen och 7950X drar 170W..? Eller är det inte det faktiska driftantalet? Isåfall så hittar jag inget annat wattantal i specsen, och då vet jag inte riktigt var jag ska leta...

Detta har i vilket fall lett till att jag tänker att jag ska byta ut processorn och moderkortet, eventuellt spara lite pengar på det samt DDR4 stickor istället, byta ut GPUt till ett 3090 och byta ut skärmarna mot G-sync.

Jag ville ju dock framtidssäkra, men om jag kan få mycket mer för pengarna så kanske jag vågar räkna med att den här riggen blir så pass bra att den är framtidssäkrad per definition?

Jag sätter mig och bygger ihop en ny kundvagn. Om jag vill ha feedback på den går det bra att posta i den här tråden eller ska jag göra en ny?

Tar också gärna emot feedback på om jag tolkat recensionerna rätt!

Permalänk
Medlem

Har byggt datorer sedan 1996 och redigerat nästan lika länge samt jobbat på lokal tv i många år. Min erfarenhet är att Premiere och andra redigeringsprogram funkar bäst med en intel processor. Fokus bör ligga på CPU och HD i en redigeringsdator. GPU spelar mindre roll, bara det finns CUDA kärnor. Ett 4090 är onödigt dyrt i detta fall. När jag jobbade på lokal tv fick jag i uppdrag att bygga tre datorer för högst 20k! Så jag valde AMD FX8350 (detta var 10 år sen) 4 kärnor och 4GHz samt ett Geforce 670 4GB. Gick hyffsat men 2-3 år senare så byggde jag för egna pengar en dator med Core i7 4790 och renderingstiden halverades!
Angående hårddiskarna skulle jag köra 2 mekaniska i RAID0. Ja, en m.2 har hög överföringshastighet men det är oftast bara vid sekvensiell läsning. När man scrubar fram och tillbaka på tidslinjen har mekaniska HD högre throughput (dvs. 'hänger med' bättre än bara hög läshastighet)
Dessutom säger du högupplöst video... menar du HD eller 4k? Jag kör på min uppsättning nedan med gamla Premiere 5.5 och det funkar smidigt i HD men är lite segt i 4k men det går.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utarius:

+Bäst i samtliga speltest, trots lägre hastighet, fler kärnor.

Det går inte att jämföra klockfrekvens mellan olika processorarkitekturer, de utför olika mycket arbete per klockcykel.

Skrivet av Utarius:

-Osäkert hur länge sockeln har stöd
-Osäkert om nästa sockelgeneration kommer ha stöd för generationen innan

Det är inte särskilt osäkert, Intel har bytt sockel varannan generation under väldigt många år. 13000-serien är den andra och sista serien på LGA 1700, nästa generation kommer vara på LGA 1851.

Skrivet av Utarius:

Du säger att intelprocessorn drar asmycket ström... är det något jag inte fattar med specsen eller vet jag bara inte vad TDP är för något? Det står att 13900K drar 125W i specsen och 7950X drar 170W..? Eller är det inte det faktiska driftantalet? Isåfall så hittar jag inget annat wattantal i specsen, och då vet jag inte riktigt var jag ska leta...

TDP är inte strömförbrukning, det är hur mycket kylning processorn kräver för att fungera inom spec. 13900K kan använda betydligt mycket mer om den har tillräckligt med kylning, se t.ex. Sweclockers recension. Det går dock att sätta en lägre strömgräns om man så vill och sänka strömförbrukningen, men så klart med lite sämre prestanda som följd.

Skrivet av Utarius:

Detta har i vilket fall lett till att jag tänker att jag ska byta ut processorn och moderkortet, eventuellt spara lite pengar på det samt DDR4 stickor istället, byta ut GPUt till ett 3090 och byta ut skärmarna mot G-sync.

Freesync (a.k.a. VESA Adaptive Sync) fungerar också med Nvidia, så du behöver inte låsa in dig med äkta G-Sync-skärmar om du inte vill. Se denna artikel om synksoppan om du vill ha lite bättre koll på alternativen.

Skrivet av Utarius:

Jag sätter mig och bygger ihop en ny kundvagn. Om jag vill ha feedback på den går det bra att posta i den här tråden eller ska jag göra en ny?

Bäst att hålla dig till en tråd så länge det handlar om samma sak, det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Swede:

Angående hårddiskarna skulle jag köra 2 mekaniska i RAID0. Ja, en m.2 har hög överföringshastighet men det är oftast bara vid sekvensiell läsning. När man scrubar fram och tillbaka på tidslinjen har mekaniska HD högre throughput (dvs. 'hänger med' bättre än bara hög läshastighet)

Har du någon källa på detta? Det låter väldigt konstigt, SSDer må ha högre sekventiell prestanda men slumpmässig prestanda är ju där de verkligen är totalt överlägsna mekaniska diskar. Jag har aldrig hört någon rekommendera mekaniska diskar över SSDer av prestandaskäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Har du någon källa på detta? Det låter väldigt konstigt, SSDer må ha högre sekventiell prestanda men slumpmässig prestanda är ju där de verkligen är totalt överlägsna mekaniska diskar. Jag har aldrig hört någon rekommendera mekaniska diskar över SSDer av prestandaskäl.

Källan i det här fallet var en försäljare/tekniker på Cinegy som sålde PlayOuten (sändningsdatorn) till oss. Vi hade 4 HD i RAID1+0 för att få en jämn dataström och eftersom det är en billigare lösning än en stor SSD så var det inte bara försäljningsknep

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Swede:

Källan i det här fallet var en försäljare/tekniker på Cinegy som sålde PlayOuten (sändningsdatorn) till oss. Vi hade 4 HD i RAID1+0 för att få en jämn dataström och eftersom det är en billigare lösning än en stor SSD så var det inte bara försäljningsknep

Ja, fördelen med mekaniska hårddiskar är ju att de är billigare om man behöver mycket lagring. Men prestandamässigt finns det ingen logik i det, att hoppa runt och läsa från olika ställen är ju något som mekaniska diskar är ökänt dåliga på och RAID förändrar inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Swede:

Har byggt datorer sedan 1996 och redigerat nästan lika länge samt jobbat på lokal tv i många år. Min erfarenhet är att Premiere och andra redigeringsprogram funkar bäst med en intel processor. Fokus bör ligga på CPU och HD i en redigeringsdator. GPU spelar mindre roll, bara det finns CUDA kärnor. Ett 4090 är onödigt dyrt i detta fall. När jag jobbade på lokal tv fick jag i uppdrag att bygga tre datorer för högst 20k! Så jag valde AMD FX8350 (detta var 10 år sen) 4 kärnor och 4GHz samt ett Geforce 670 4GB. Gick hyffsat men 2-3 år senare så byggde jag för egna pengar en dator med Core i7 4790 och renderingstiden halverades!
Angående hårddiskarna skulle jag köra 2 mekaniska i RAID0. Ja, en m.2 har hög överföringshastighet men det är oftast bara vid sekvensiell läsning. När man scrubar fram och tillbaka på tidslinjen har mekaniska HD högre throughput (dvs. 'hänger med' bättre än bara hög läshastighet)
Dessutom säger du högupplöst video... menar du HD eller 4k? Jag kör på min uppsättning nedan med gamla Premiere 5.5 och det funkar smidigt i HD men är lite segt i 4k men det går.

Skrivet av perost:

Det går inte att jämföra klockfrekvens mellan olika processorarkitekturer, de utför olika mycket arbete per klockcykel.
Det är inte särskilt osäkert, Intel har bytt sockel varannan generation under väldigt många år. 13000-serien är den andra och sista serien på LGA 1700, nästa generation kommer vara på LGA 1851.
TDP är inte strömförbrukning, det är hur mycket kylning processorn kräver för att fungera inom spec. 13900K kan använda betydligt mycket mer om den har tillräckligt med kylning, se t.ex. Sweclockers recension. Det går dock att sätta en lägre strömgräns om man så vill och sänka strömförbrukningen, men så klart med lite sämre prestanda som följd.

Freesync (a.k.a. VESA Adaptive Sync) fungerar också med Nvidia, så du behöver inte låsa in dig med äkta G-Sync-skärmar om du inte vill. Se denna artikel om synksoppan om du vill ha lite bättre koll på alternativen.
Bäst att hålla dig till en tråd så länge det handlar om samma sak, det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne.

Tack för all feedback!

Jag har ett andra utkast på en intelbaserad rigg. Det blev inte så mycket billigare för jag beslöt mig ändå för att köra på DDR5. Inte helt klar över alla detaljer än, men ignorera GPUt, det är ett 3070 ti som jag har som prisreferens, ska egentligen vara ett 3090. Det du säger om skärmsynkroniseringen får mig att tänka att jag ska använda Benq 27"-skärmen som jag redan har som "skräpskärm", och sen investera i en skärm med lägre framerate men som är mer anpassad för upplösning, bild/färgkvalitet, som jag kanske kan använda som referens när jag färgkorrigerar och göra andra saker inom bildredigering. Jag har förstått det som att uppdateringsfrekvensen har mycket liten betydelse där.

Var kan jag i så fall se hur mycket processorn drar och hur tusan vet jag vilket nätagg jag ska ha när det inte står någonstans? Jag är i nuläget inte intresserad av att överklocka några komponenter.

@Mr.Swede: Säger absolut inte att du har fel, men jag trodde att mekaniska hårddiskar var fullständigt utdaterade nu när SSDn har kommit ner så mycket i pris... Jag byggde också en dator för 10 år sen, o då tog jag en 2 TB HDD för att en 125 GB SSD kostade lika mycket. Där är vi ju inte längre tänker jag, och SSDn ska tydligen vara mer pålitlig med crashar, samt ha bättre prestanda i alla områden (även livslängd). Det är bara vad jag har förstått, kan givetvis vara fel. Edit: Att scrubba på tidslinjen är något jag gör överdrivet mycket vid finklippning av audio, och det gjorde jag också när jag skulle loopa en kompositbild i Aftereffects, så det här är absolut något jag vill dyka lite djupare i. Främst om det skulle vara sämre att göra just den typen av process med materialet på en SSD, oavsett om den är sata eller m.2. Tyvärr får det bli imorn.

Är lite grötig i huvudet nu, kollar tråden imorn igen och då kommer jag stryka över allt i orginalposten och uppdatera alla komponenter till nya kundvagnen. Sen kommer jag svara lite mer ordentligt på er feedback också, ska ta en paus från det här ett tag!

Tack för all input, har varit väldigt värdefullt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utarius:

Tack för all feedback!

Jag har ett andra utkast på en intelbaserad rigg. Det blev inte så mycket billigare för jag beslöt mig ändå för att köra på DDR5. Inte helt klar över alla detaljer än, men ignorera GPUt, det är ett 3070 ti som jag har som prisreferens, ska egentligen vara ett 3090. Det du säger om skärmsynkroniseringen får mig att tänka att jag ska använda Benq 27"-skärmen som jag redan har som "skräpskärm", och sen investera i en skärm med lägre framerate men som är mer anpassad för upplösning, bild/färgkvalitet, som jag kanske kan använda som referens när jag färgkorrigerar och göra andra saker inom bildredigering. Jag har förstått det som att uppdateringsfrekvensen har mycket liten betydelse där.

Var kan jag i så fall se hur mycket processorn drar och hur tusan vet jag vilket nätagg jag ska ha när det inte står någonstans? Jag är i nuläget inte intresserad av att överklocka några komponenter.

@Mr.Swede: Säger absolut inte att du har fel, men jag trodde att mekaniska hårddiskar var fullständigt utdaterade nu när SSDn har kommit ner så mycket i pris... Jag byggde också en dator för 10 år sen, o då tog jag en 2 TB HDD för att en 125 GB SSD kostade lika mycket. Där är vi ju inte längre tänker jag, och SSDn ska tydligen vara mer pålitlig med crashar, samt ha bättre prestanda i alla områden (även livslängd). Det är bara vad jag har förstått, kan givetvis vara fel.

Är lite grötig i huvudet nu, kollar tråden imorn igen och då kommer jag stryka över allt i orginalposten och uppdatera alla komponenter till nya kundvagnen. Sen kommer jag svara lite mer ordentligt på er feedback också, ska ta en paus från det här ett tag!

Tack för all input, har varit väldigt värdefullt!

Med en processor och ett grafikkort så kan du välja nätagg från 850 W och uppåt. Välj hellre ett med lägre effekt (dvs 850) som är från ett bra märke och med bra specifikationer (det är en hel vetenskap det också). Men runt 1000 W är nog optimalt. Datorn kommer inte dra mer än kanske drygt hälften av det som mest, stadigt, men det är det där med verkningsgrad, ljudnivå och även reserver för korta strömtoppar som spelar in också, plus att nätaggstillverkare generellt stoppar in fler och bättre funktioner i nätagg för högre effekt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utarius:

Var kan jag i så fall se hur mycket processorn drar och hur tusan vet jag vilket nätagg jag ska ha när det inte står någonstans? Jag är i nuläget inte intresserad av att överklocka några komponenter.

Sweclockers testdator med ett 3090 och en överklockad 10900K drog 450W från väggen (så några procent mindre från nätagget med förluster borträknade).

Så ska du inte överklocka något så räcker det med ett bra 750W nätagg, typ Seasonic Focus GX eller Corsair RMx beroende på vad som är billigast/i lager för dagen. Det skulle gå med ett klenare nätagg, men det brukar inte bli mycket billigare och det är bra med lite marginal.