Permalänk
Medlem

Budget e-gpu?

Jag köpte en äldre mac mini för ett tag sedan dels för några specifika saker men mest för att leka med. Då den har Thunderbolt portar så dök tanken upp att testa e-gpu för att testa själv hur en sådan presterar. Har läst om de många gånger och viljat pilla med en. Har ett 1050 liggandes att använda för saken.

Problemet är att jag har ytterst begränsad användning av en sådan i övrigt. Det kombinerat med att min mac mini bara har två kärnor ändå gör att min budget samt prestanda krav är mycket låga.

Men när jag söker runt så verkar låg buget och e-gpu inte vara förenligt. Begagnade produkter är med få. Det verkar varit ungefär så popuärt som jag misstänkt.

Finns det någon ghetto lösning jag kan missa för att jag söker på fel saker eller bör jag förpassa mina önskemål till drömmarnas land?

Permalänk

beror väl på vad man menar med "Budget E-GPU" de har väl klivit ner en del i pris tror jag jämfört med när de första generationerna lanserades men runt 3000-4000:- utan gpu är nog ganska normalpris för tillfället för en ny.

kan tänka mig att begagnat finns nog ingen direkt marknad än att prata om.

finns div Ali express lösningar tillgängliga men de går lös på runt 2000-3000:- (ev + moms osäker) och kräver då även att du köper till ett nätaggregat att strömförsörja hela uppsättningen så lägg på en 500-1000:- minst för det också.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har sett ghetto lösningar där man använder en pcie adapter kopplad mellan laptop och gpu, dock kräver det separat strömförsörjning av GPU så är nog inte billigare än en eGPU i slutändan.. Som tidigare nämnt är en begagnad eGPU (ex Razer Core X) det billigaste vettiga alternativet.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Med budget menas max 1000 kr(exklusive grafikkort) Men det ser dystert ut, får nöja mig med att kika på youtube och gräva ner projektet ett par år till då.

Det känns som att Schenzhen ingenjörerna borde kunnat pressa fram något Thunderbolt till PCI-E chip, monterat det på ett kretskort med en kontakt och låtit användaren lista ut ett sätt att montera eländet på. Men det måste vara något som komplicerar detta. Intel har väl ett ganska starkt grepp på TB prylarna, de kanske har ensamrätt på kretsarna och säljer de för dyrt?

Men i de flest fall är ju dessa eGPUs lösa chassin som ändå kostar 3-4000 kr. Vad är det som motiverar den kostnaden? För att de kan och inget alternativ finns?

Problem två är att de flesta chassin för detta är så stora och klumpiga(för rätt pris bryr jag mig inte... mycket). I jobbet klämde jag en gång på en Asus ROG Flow X13 och den externa GPUn har en mycket trevligare formfaktor än de flesta eGPUs jag sett. Den använde förvisso inte Thunderbolt utan någon egendesignad extern PCI-E kontakt. Men det var säkert mer för att slippa licenskostnaden samt det faktumet att den körde AMD mer än att Thunderbolt skulle gjort den för stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikoto:

Med budget menas max 1000 kr(exklusive grafikkort) Men det ser dystert ut, får nöja mig med att kika på youtube och gräva ner projektet ett par år till då.

Det känns som att Schenzhen ingenjörerna borde kunnat pressa fram något Thunderbolt till PCI-E chip, monterat det på ett kretskort med en kontakt och låtit användaren lista ut ett sätt att montera eländet på. Men det måste vara något som komplicerar detta. Intel har väl ett ganska starkt grepp på TB prylarna, de kanske har ensamrätt på kretsarna och säljer de för dyrt?

Men i de flest fall är ju dessa eGPUs lösa chassin som ändå kostar 3-4000 kr. Vad är det som motiverar den kostnaden? För att de kan och inget alternativ finns?

Problem två är att de flesta chassin för detta är så stora och klumpiga(för rätt pris bryr jag mig inte... mycket). I jobbet klämde jag en gång på en Asus ROG Flow X13 och den externa GPUn har en mycket trevligare formfaktor än de flesta eGPUs jag sett. Den använde förvisso inte Thunderbolt utan någon egendesignad extern PCI-E kontakt. Men det var säkert mer för att slippa licenskostnaden samt det faktumet att den körde AMD mer än att Thunderbolt skulle gjort den för stor.

Visserligen är TB protokollet Intels egendom men har för mig att de har integrerat/släpps TB3 för USB3/4 standarden för att vinna goodwill..

Det är ju en nischad kategori med eGPU så tillverkning och försäljning är ju inte helt gratis mtp på den lilla kundgrupp som är villig (och har enheter som är kompatibla) att betala för eländet. Kan hålla med om otympligheten men samtidigt innebär det att man kan smälla in ganska feta GPUer samt ladda ex dator via de extra usb portarna (Core X). Själv tycker jag att det fungerar skapligt att kunna ställa chassit i bokhyllan när jag vill nyttja skrivbordet till annat.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Skrivet av mikoto:

Med budget menas max 1000 kr(exklusive grafikkort) Men det ser dystert ut, får nöja mig med att kika på youtube och gräva ner projektet ett par år till då.

Det känns som att Schenzhen ingenjörerna borde kunnat pressa fram något Thunderbolt till PCI-E chip, monterat det på ett kretskort med en kontakt och låtit användaren lista ut ett sätt att montera eländet på. Men det måste vara något som komplicerar detta. Intel har väl ett ganska starkt grepp på TB prylarna, de kanske har ensamrätt på kretsarna och säljer de för dyrt?

det finns ungefär vad du söker men ungefär lika dyrt
https://www.aliexpress.com/item/1005002914466079.html?aff_fci...

Skrivet av mikoto:

Men i de flest fall är ju dessa eGPUs lösa chassin som ändå kostar 3-4000 kr. Vad är det som motiverar den kostnaden? För att de kan och inget alternativ finns?

Problem två är att de flesta chassin för detta är så stora och klumpiga(för rätt pris bryr jag mig inte... mycket). I jobbet klämde jag en gång på en Asus ROG Flow X13 och den externa GPUn har en mycket trevligare formfaktor än de flesta eGPUs jag sett. Den använde förvisso inte Thunderbolt utan någon egendesignad extern PCI-E kontakt. Men det var säkert mer för att slippa licenskostnaden samt det faktumet att den körde AMD mer än att Thunderbolt skulle gjort den för stor.

intel har ensamrätt på TB chippen så behöver betala licens för att implementera chippen i sina produkter.

de alternativa lösningar du tänker på kör som sagt mini pci-e till vanlig pci-e port men du är då låst till X2/X4 pci-e vilket ev t.o.m kan flaskhalsa ett 1050 kan tänkas så ganska mycket prestandaförlust.

kräver dessutom modifierade drivrutiner för att äns fungera har jag för mig
samt att datorn har en ledig mini pci-e plats och att du kan leva med att ha kretskortet dinglandes ut genom chassit på laptopen .

och hur som helst kommer du inte ifrån att du dessutom kommer behöva ett nätaggregat till kortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Den här lösningen kan nog gå att få för runt 1000 kr men inte den snyggaste

https://youtu.be/ue0A2Sxr5Fc

Adapter
https://www.amazon.com/ADT-Link-External-Graphics-GTX1080ti-R...