Permalänk
Medlem

B450 vs B550 för ITX bygge

Hej!

Sitter idag på en Ryzen 3600X tillsammans med ett Asus Strix ROG B450-E moderkort.

Har av olika skäl velat downsizea mitt chassi under en tid och sprang nu på ett Cooler Master NR200P för en bra peng på BF erbjudande. Jag inser självklart att jag kommer behöva byta till ett itx moderkort för att få plats i lådan.

Då datorn presterar bra för mina nuvarande ändamål och får leva tills uppgradering till nästa plattform om något är så är mitt mål att kunna göra flytten från mitt nuvarande chassi (Lian-li PC-O11 Dynamic) till Cooler mastern så enkelt och billigt som möjligt utan att tappa massa funktionalitet eller prestanda.

Därför är mitt mål att kunna hitta ett AM4 itx moderkort för ca 1500:-.
Vad jag kan leta fram finns det endast två brädor tillgängliga som passar in på dessa kriterier;
ASRock B550M-ITX/ac och ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac.

Det ena är en B550 baserad budgetbräda och den andra är en lite mer påkostad B450 bräda.

Jag är lite vilse i hur jag bör resonera i valet mellan dessa två. Jag har f.n endast en M.2 disk och en vanlig SSD. Jag har ett RTX 3070 i datorn (så jag antar att PCIE4.0 gör varken från eller till?).

Finns det någonting i B550 som gör det värt att välja det kortet framför det lite mer påkostade B450 kortet?
Är det någon som kanske rentav sitter på något av dessa korten idag och kan dela med sig av erfarenheter?
Eller har ni några andra förslag på moderkort som passar in på ITX, AM4 runt 1500 spänn?

Tacksam för input!

Permalänk
Medlem

B550 har som du säger PCIe 4.0, på både PCIe-porten och M.2. I övrigt har B550 betydligt bättre anslutningsmöjligheter, men det är inte direkt något som B550-moderkortet faktiskt utnyttjar eftersom det ändå bara har t.ex. en M.2-port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

B550 har som du säger PCIe 4.0, på både PCIe-porten och M.2. I övrigt har B550 betydligt bättre anslutningsmöjligheter, men det är inte direkt något som B550-moderkortet faktiskt utnyttjar eftersom det ändå bara har t.ex. en M.2-port.

Precis. Givet att jag idag sitter på ett B450 kort och aldrig har stött på problem med anslutningsmöjligheter så kliar jag mig lite i huvudet över vad jag skulle sakna. B450 brädan har till synes bättre ljudkort, bättre VRM kylning, och lite andra "nice to haves" i jämförelse med B550 brädan. Givet att jag eventuellt uppgraderar till en 5800X som mellansteg innan plattformsbyte om något år så är jag osäker på vad jag skulle sakna genom att inte ha B550 under tiden.

Med det sagt så känns det ju såklart lite bakvänt att köpa ett snart tre år gammalt moderkort baserat på en gammal B450 plattform.

Permalänk
Medlem

Hmm, en stor skillnad verkar vara hur snabba minnen som stöds. ASRock Fatal1ty B450 Gaming verkar endast stödja upp till DDR4-3200mhz, vilket skulle vara en avgörande skillnad då minna minnen är 3600mhz.

Permalänk
Medlem

Asus ROG Strix B550-I Gaming har sålts för 1500:- tidigare. Så kan ju vara värt att se om det är något som kommer på kampanj i veckan (jag kör själv ett sådant och är nöjd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Asus ROG Strix B550-I Gaming har sålts för 1500:- tidigare. Så kan ju vara värt att se om det är något som kommer på kampanj i veckan (jag kör själv ett sådant och är nöjd).

Kanon, tack för tipset. I grund och botten är jag nöjd med mitt nuvarande Asus ROG Strix B450 så dyker B550 modellen upp i ITX utförande så hoppar jag gärna på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Hmm, en stor skillnad verkar vara hur snabba minnen som stöds. ASRock Fatal1ty B450 Gaming verkar endast stödja upp till DDR4-3200mhz, vilket skulle vara en avgörande skillnad då minna minnen är 3600mhz.

Det är hastigheten utan XMP. Du kan få högre hastighet genom att aktivera XMP i bios, så det är nog inget problem.

För samma pris skulle jag helt klart köra B550, på grund av bättre PCI-E, men om det kommer ett bra erbjudande så skulle jag köra på det som är billigare.

Jag har själv haft Fatal1ty B450 Gaming Itx/Ac i en tidigare build. Det är också ett rätt billigt moderkort, men duger riktigt bra för ändamålet. ITX-moderkort har ju blivit så dyra senaste tiden också, så det känns som ett vettigt alternativ. Som referens så betalade jag 99 euro under en rea våren 2020.

Men helt okej moderkort. Jag hade aldrig några problem med det, och körde Asrock också i nästa bygge (med B560).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det är hastigheten utan XMP. Du kan få högre hastighet genom att aktivera XMP i bios, så det är nog inget problem.

För samma pris skulle jag helt klart köra B550, på grund av bättre PCI-E, men om det kommer ett bra erbjudande så skulle jag köra på det som är billigare.

Jag har själv haft Fatal1ty B450 Gaming Itx/Ac i en tidigare build. Det är också ett rätt billigt moderkort, men duger riktigt bra för ändamålet. ITX-moderkort har ju blivit så dyra senaste tiden också, så det känns som ett vettigt alternativ. Som referens så betalade jag 99 euro under en rea våren 2020.

Men helt okej moderkort. Jag hade aldrig några problem med det, och körde Asrock också i nästa bygge (med B560).

Tack för bra input! PCI-E 4.0 ser jag inte riktigt som någon poäng för min egen del iaf. Möjligen om någon generation när GPU kräver mer bandbredd, men i dagsläget gissar jag att jag skulle få exakt 0% prestandaökning av PCI-E 4.0 med mitt RTX3070.

Tolkar jag dig rätt skulle du välja Asrock B550M-ITX framför B450 Fatal1ty kortet ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

ASRock skriver dock att B450-modellen stödjer upp till DDR4-3466+ med OC, medan B550-modellen stödjer upp till DDR4-4733+. Jag tolkar plussen här som "kan eventuellt klara högre men vi är inte säkra".

QVL-listorna för B450-modellen listar dock några DDR4-3600, men det finns inga QVL-listor för varken den vanliga 3000- (Matisse) eller 5000-serien (Vermeer). Så B550-modellen är ett betydligt säkrare kort om hög minnesfrekvens eftersöks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

ASRock skriver dock att B450-modellen stödjer upp till DDR4-3466+ med OC, medan B550-modellen stödjer upp till DDR4-4733+. Jag tolkar plussen här som "kan eventuellt klara högre men vi är inte säkra".

QVL-listorna för B450-modellen listar dock några DDR4-3600, men det finns inga QVL-listor för varken den vanliga 3000- (Matisse) eller 5000-serien (Vermeer). Så B550-modellen är ett betydligt säkrare kort om hög minnesfrekvens eftersöks.

Tack - det är min slutsats också. I nuläget använder jag G.skill trident neo 3600mhz stickor så antar att det får bli en 550 bräda för säkerhets skull även om jag idag kör B450 utan problem.

Permalänk
Medlem

Blev ett ASRock B550M-ITX/ac! Tack för input 😀