B450 vs B550 för ITX bygge
Hej!
Sitter idag på en Ryzen 3600X tillsammans med ett Asus Strix ROG B450-E moderkort.
Har av olika skäl velat downsizea mitt chassi under en tid och sprang nu på ett Cooler Master NR200P för en bra peng på BF erbjudande. Jag inser självklart att jag kommer behöva byta till ett itx moderkort för att få plats i lådan.
Då datorn presterar bra för mina nuvarande ändamål och får leva tills uppgradering till nästa plattform om något är så är mitt mål att kunna göra flytten från mitt nuvarande chassi (Lian-li PC-O11 Dynamic) till Cooler mastern så enkelt och billigt som möjligt utan att tappa massa funktionalitet eller prestanda.
Därför är mitt mål att kunna hitta ett AM4 itx moderkort för ca 1500:-.
Vad jag kan leta fram finns det endast två brädor tillgängliga som passar in på dessa kriterier;
ASRock B550M-ITX/ac och ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac.
Det ena är en B550 baserad budgetbräda och den andra är en lite mer påkostad B450 bräda.
Jag är lite vilse i hur jag bör resonera i valet mellan dessa två. Jag har f.n endast en M.2 disk och en vanlig SSD. Jag har ett RTX 3070 i datorn (så jag antar att PCIE4.0 gör varken från eller till?).
Finns det någonting i B550 som gör det värt att välja det kortet framför det lite mer påkostade B450 kortet?
Är det någon som kanske rentav sitter på något av dessa korten idag och kan dela med sig av erfarenheter?
Eller har ni några andra förslag på moderkort som passar in på ITX, AM4 runt 1500 spänn?
Tacksam för input!