Permalänk

BIOS visar fel mängd RAM.

Jag håller på att sätta ihop min dator, har stött på problem och behöver lite av en sanity-check.
Om jag har båda RAM-stickorna i moderkortet när jag försöker boota så fastnar datorn i POST. Om jag använder endast en sticka så blir resultatet detsamma med den ena, men med den andra så kan jag boota in i Windows och allt fungerar som det ska. Men i både BIOS och CPU-Z så visar den att stickan är 4GB och inte 16GB. Resultatet är detsamma i både A1 och B1 så båda RAM-slotsen fungerar i alla fall hjälpligt. Jag har provat uppdatera BIOS, återställt CMOS samt re-seata RAM och CPU flertalet gånger utan resultat.
Är det mest troligt att jag har fått tag på kass RAM (Blocketfynd), är det moderkortet som är kört eller något annat?

Processor: AMD Ryzen 7 3800X
Moderkort: ASUS ROG Strix B550-I Gaming
RAM: 2x16GB Crucial Ballistix 3200Mhz DDR4
Grafikkort: AMD Radeon RX580 8GB
Hårddisk: Samsung 980 M.2 NVMe 1TB
Nätaggregat: Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Om jag använder endast en sticka så blir resultatet detsamma med den ena, men med den andra så kan jag boota in i Windows och allt fungerar som det ska.

Låter väl ganska tydligt som ena stickan är kass.

Vill du utesluta minnesslotsen så testar du den som fungerar och du kan boota windows med i alla slots.

Permalänk
Medlem

står det nånstans på stickan att den ska vara 16gb? kanske blivit scammad

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Låter väl ganska tydligt som ena stickan är kass.

Vill du utesluta minnesslotsen så testar du den som fungerar och du kan boota windows med i alla slots.

Som jag skrev så fungerar den ena stickan i båda slotsen, det som är märkligt är att den stickan visas som 4GB när det skall vara en 16GB.

Skrivet av Jagers:

står det nånstans på stickan att den ska vara 16gb? kanske blivit scammad

Japp, sitter klistermärken på båda där det framgår att det skall vara 16GB. Känns som en lite väl avancerad scam för 800 spänn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andretillaeus:

Som jag skrev så fungerar den ena stickan i båda slotsen, det som är märkligt är att den stickan visas som 4GB när det skall vara en 16GB.

Alright. Antar att jag läste dåligt. Ha en bra dag

Permalänk
Medlem

Vad säger CPU-Z att modellnamnet på minnet är? Det står under SPD-fliken.