Förslag på Molntjänster för Data-backup

Permalänk
Medlem

Förslag på Molntjänster för Data-backup

Hej,
Jag har ett stort mediebibliotek (i skrivande stund ca 16 Terabyte på 4st 4-Terabyte diskar) från rippade DVD:er och inspelade TV-program.

Min fråga är om någon här vet om en molnlagringstjänst för backupsyften som kostar ca 100 SEK/månad (fast pris) med obegränsad lagring (eller med mer än 20 Terabyte som fast kapacitet)?

Jag kommer inte behöva strömma video eller dela datan med andra, enbart ta backups ifall att någon eller alla mina diskar förlorar sin data.
Datahastigheterna bör inte vara orimligt låga eller sättas på sparlåga efter att en viss datamängd laddats upp.
Heller inga extra avgifter för att ladda ner all eller delar av datan vid behov.

Jag har kollat in Jottacloud’s ”Personal” prenumeration, dock så bromsar de kraftigt uppladdningshastigheten efter 5 Terabyte, något som drar ut på uppladdningstiden rejält, enligt denna sida närmar sig hastigheterna 1-3 Megabit/sekund för mina datamängder.

Jag har även kollat in AWS och liknande men de verkar vara mer komplicerat och knepigare prissättning än det är värt.

Alla informativa tips uppskattas.

Permalänk
Medlem

Blackblaze har en 'PC-paket' (Backblaze Unlimited Backup) med om jag mins rätt obegränsad storlek för $7 i månaden - haken är att att den tar endast diskarna inom datorn och anslutna USB-diskar - ej nätverksvolymer och måste köras genom deras egna klient. Normalt har man en månads retension på filerna (dvs. de gamla versionerna av filerna fins kvar i en månad även om det synkades mot klientdatorn som fick sina filer krypterade av en ransomware-virus eller att filerna raderades av malware) och för $2 till i prenumerationen kan man få retension av gamla filer/filversioner upp till 1 år.

Det man kan får räkna med är att första uppladdningen med personal backup och om det handlar om många TB - att det kommer ta lång tid - kanske månader i uppladdningstid. - det kan ha ändrat sig men när jag körde så fanns det bara amerikanska servrar och datat behövde sändas över halva jorden och därmed låg fart - men blackblaze skall idag ha europeiska servrar vilket kanske gör det snabbare.

Det fins en fuskväg kring denna paket och det att man har iSCSI-disk med NTFS mot tex. iSCSI-volymer på en NAS som man har sina filer i då den betraktas som intern disk i win-OS när den är monterad precis som anslutna USB-diskar.

Annars att förvara 15-20 TB på molntjänst för 100 SEK/månad kan du i stort sett glömma - för en hundring i månaden kanske du får 1-2TB.

För lagring där man betalar för faktisk lagringsvoym så kan man titta på blackblaze B2 (som också finns med S3-protokoll om man har sådana sync/backupklienter som rclone och en del olika deduplicerande backupprogram) - se till att välja servar som fins i europa när du skapar dina B2-bucket (10 GB är gratis och kan användas för prov) då att välja servrar i USA kommer att ge slöare överföring.

Blackblaze B2 lagrar för $0.005 per GB exakt så mycket man lagrar och med den svenska svaga kronan blir det runt 60:-/TB och de är ändå bland de billigaste molnlagringstjänsterna som finns och inte är kopplade mot 'paket' som office 365, onedrive mfl. där man får en del utrymme på 'köpet' - billigaste alternativen som Azure, AWS, Google cloud är minst 4 ggr dyrare per GB.

Permalänk
Snusfri

För ~20TB storage så får du räkna med MINST 400:- i månaden hos en någorlunda välkänd aktör som har någon kvalité.
Tänk även på att din media kan komma att plockas bort även fast du rippat dina egna filmer.

Om du nu skall köra på cloud så använd iaf kryptering.

Jag skulle i ditt fall köpa en 16-20TB USB-disk, kopiera över det du vill spara, och sedan ställa den i garderoben som cold storage och eventuellt kolla till den 1-2 gånger/år.

En bra 18TB extern ligger på ~4000:- och det är lika med ~8 månaders lagring hos ett cloud, men nu kan du lagra så länge du vill.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

För ~20TB storage så får du räkna med MINST 400:- i månaden hos en någorlunda välkänd aktör som har någon kvalité.
Tänk även på att din media kan komma att plockas bort även fast du rippat dina egna filmer.

Om du nu skall köra på cloud så använd iaf kryptering.

Jag skulle i ditt fall köpa en 16-20TB USB-disk, kopiera över det du vill spara, och sedan ställa den i garderoben som cold storage och eventuellt kolla till den 1-2 gånger/år.

En bra 18TB extern ligger på ~4000:- och det är lika med ~8 månaders lagring hos ett cloud, men nu kan du lagra så länge du vill.

Har ni något tips på en bra SSD eller HDD som för detta syfte (cold storage)?

Jag kom på att det är de inspelade TV-programmen som är viktiga (de tar upp mindre än 4TB).
DVD:erna har jag ju kvar (med Handbrake tar det inte länge att rippa igen).

Permalänk
Medlem

Nackdelen med molntjänsterna för media är ju bl a risken för att de anses bryta mot regler om upphovsrätt osv, kryptering kan ev lösa det.

Sen även hastigheten att ladda upp med, kan ta väldigt länge.

Om det är för att arkivera kan t ex arkiveringstjänsterna hos Amazon el Backblaze vara något, men de kan ev ha någon av begränsningarna du inte vill ha.

Sen handlar det ju också om rätt stora datamängder. Men det är ju en rätt stor skillnad om det handlar om 4 TB el 20.
Även beroende på hur viktig datan är och hur mycket du är beredd att satsa.

Jag tänker mig dels egen NAS, vilket du ev redan har. Med diskar i RAID för att öka driftsäkerheten något.
Den i sin tur synkas/görs backup till en annan NAS på annan plats/ort. Dessutom görs regelbundna backuper till flera externa diskar och ev kombinerat med molnlagring.

Finns en hel del olika strategier och varianter kring hur man kan göra. Men ju mer data desto mer komplext och även dyrt blir det.

Permalänk
Medlem

Jag använder BackBlaze och laddar upp/ner med CloudBerry Explorer Pro eller SyncBackPro. Fördelen är då att nedladdning startar direkt till skillnad om man använder webläsaren där det tar lång tid.

Båda programmen kostar pengar men fördelarna är många.

Permalänk
Medlem

Sättet som kanske inte är helt okej är att jag på jobbets nätverk har en raspberry pi med en USB-hårddisk som kör resilio sync mot mitt hemmanätverk.

Resilio sync är lite som dropbox etc. och synkar dina mappar mellan två eller flera datorer.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202