Gigabyte Geforce RTX 4070 Ti Gaming OC – ny skrud men samma prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@Clasito du och andra har en överdriven tolkning. Ingen är hjärntvättad och tycker grafikkorten är värda pengarna. Det är alltså tidigare prissättningar som är problemet samt situationen som rådde då. Lär dig att det är skillnad på bra deal och bästa dealen just nu i rådande situation. Det är inga skitprodukter som du skriver utan skithög prissättning men det är ju ingen nyhet eller unikt för detta kort.
4070 ti presterar mycket bra med en låg förbrukning. Den är dyr men de bättre korten är sinnessjukt dyra.

Jag vill mer påvisa att 4070 Ti kanske inte ska beskrivas som den bästa dealen, snarare den minst dåliga men det är väl rätt oväsentligt egentligen när båda kommer fram till samma slutsats hehe.

Angående kassa produkter eller ej, ja det är väl en tolkningsfråga. Ett 4070 Ti har inga brister, den fungerar och ger vad den utlovar så på så vis är det en bra produkt. Precis som du säger är priset problemet med kortet. I mina ögon är däremot priset är stor del av hur en produkt ska bedömas och därför tycker jag både 4070 Ti men framförallt 4080 är kassa.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

@Clasito ja vi menar väl samma sak. Förstår vad du menar med kass och jag menade inte att det finns en bra deal.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Återköp på mitt 4080 har betällt ett zotac 4070ti känns fel att köpa en svindyr bus strypt gpu. Men den funkar bra för m fl sim. Å videoredigering.Dotterns spel funkar oxå bra å ingen sv oss kommer märka nån skillnad. Ser dåligt märker ingen direkt skillnad på 4k å 2k. Å dottern bryr sig inte.Å om ett par dagar har jag pengar till en halv laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Inte en chans att det kommer kosta 10.5 laxar mer än kanske de första exemplaren.. Sen åker det upp 3-4 tusen minst

En vecka senare check - Finns massor i lager från 10999 - 12000.
Bra kort, synd bara att den kostar för mycket. Hade gärna haft ett 4070ti om priset faktiskt var förnuftigt.

Halva priset på en sådan så hade jag köpt direkt utan tvekan. 2/3 av priset och jag hade kanske funderat över det.

Nu vill jag iofs fortfarande ha det men kan ju verkligen inte rättfärdiga sådant brutalt pris..

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skrivet av draanexle:

En vecka senare check - Finns massor i lager från 10999 - 12000.
Bra kort, synd bara att den kostar för mycket. Hade gärna haft ett 4070ti om priset faktiskt var förnuftigt.

Halva priset på en sådan så hade jag köpt direkt utan tvekan. 2/3 av priset och jag hade kanske funderat över det.

Nu vill jag iofs fortfarande ha det men kan ju verkligen inte rättfärdiga sådant brutalt pris..

Finns ju iofs vara 20 kort för 10.990:-, inget för msrp men många för 11.5k+

Kronan är rekordsvag och du kommer tidigast få 4070ti prestanda vid 6000 serien men förmodligen 7000 serien (om ens någonsin) pga sek och inflationen.

Tyvärr är detta verkligheten vi lever i. Kortet är dock väldigt tyst och energieffektivt. Stoppad in mitt igår och har 280W för hela datorn (12600k) med PL @70% men samma score i 3d mark som stock.

Att jämföra med min 1070 som gjorde att jag hade 230W.

I mitt fall har jag gått från 6.5k score i 3d mark till 17k och fps har gått från Low 1440p med 30-50fps till ultra/high i 4k med 60-150 fps.

Det är ett riktigt bra kort, som lanserades under fel marknadsföring. Angående priset så är det tyvärr våran sek som ställer till det mer än något annat...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Borde uppdatera recensionen och säga pris 12500kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns ju iofs vara 20 kort för 10.990:-, inget för msrp men många för 11.5k+

Kronan är rekordsvag och du kommer tidigast få 4070ti prestanda vid 6000 serien men förmodligen 7000 serien (om ens någonsin) pga sek och inflationen.

Tyvärr är detta verkligheten vi lever i. Kortet är dock väldigt tyst och energieffektivt. Stoppad in mitt igår och har 280W för hela datorn (12600k) med PL @70% men samma score i 3d mark som stock.

Att jämföra med min 1070 som gjorde att jag hade 230W.

I mitt fall har jag gått från 6.5k score i 3d mark till 17k och fps har gått från Low 1440p med 30-50fps till ultra/high i 4k med 60-150 fps.

Det är ett riktigt bra kort, som lanserades under fel marknadsföring. Angående priset så är det tyvärr våran sek som ställer till det mer än något annat...

Yeap.. Så gissningsvis får man antingen hålla hårt i hatten och vänta ut på att antingen ger sig Nvidia/AMD en bit, eller så får man köpa sig det en aning dyrare men den stackas kronan.

Sitter också på ett 1070 för stunden. Vilken modell blev det för dig?

Just att 4070ti är såpass energieffektiv är intressant för mig, betyder ju att kortet kommer vara riktigt svalt och tyst.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Yeap.. Så gissningsvis får man antingen hålla hårt i hatten och vänta ut på att antingen ger sig Nvidia/AMD en bit, eller så får man köpa sig det en aning dyrare men den stackas kronan.

Sitter också på ett 1070 för stunden. Vilken modell blev det för dig?

Just att 4070ti är såpass energieffektiv är intressant för mig, betyder ju att kortet kommer vara riktigt svalt och tyst.

Jag köpte tuf och ventus för msrp, valde att ha kvar tuf då den kändes mer gedigen. Kommer lämna tillbaka ventus utan att ens testat den.
Ventus har med en anti sag man skruvar fast i bakplåten medan tuf har en magnetisk stång som skall stödja upp, problemet var dock att om man har botten fläktar så är stången svår att placera

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag köpte tuf och ventus för msrp, valde att ha kvar tuf då den kändes mer gedigen. Kommer lämna tillbaka ventus utan att ens testat den.
Ventus har med en anti sag man skruvar fast i bakplåten medan tuf har en magnetisk stång som skall stödja upp, problemet var dock att om man har botten fläktar så är stången svår att placera

Ah, TUF korten är väldigt bra numera imo. Hade ett 3070 TUF ett tag, satans vad tyst och bra det var.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Det fina med marknadsekonomi är att om någon tar mer betalt för något än vad det finns köpare, finns det en automagisk mekanism som gör att priset måste justeras nedåt tills tillgång och efterfrågan når jämnvikt.

Ju mindre vi köper oprisvärda grejer, desto billigare kommer dom bli den dagen vi verkligen har behov av att uppgradera.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Skrivet av jacozz:

Det fina med marknadsekonomi är att om någon tar mer betalt för något än vad det finns köpare, finns det en automagisk mekanism som gör att priset måste justeras nedåt tills tillgång och efterfrågan når jämnvikt.

Ju mindre vi köper oprisvärda grejer, desto billigare kommer dom bli den dagen vi verkligen har behov av att uppgradera.

Eller så försvinner märket från marknaden och det finns inget utbud då det inte finns inticament för företag att sälja åt konsumenter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jacozz:

Det fina med marknadsekonomi är att om någon tar mer betalt för något än vad det finns köpare, finns det en automagisk mekanism som gör att priset måste justeras nedåt tills tillgång och efterfrågan når jämnvikt.

Ju mindre vi köper oprisvärda grejer, desto billigare kommer dom bli den dagen vi verkligen har behov av att uppgradera.

Eller snarare så lär ni er att betala mer som de goda konsumenter ni är. Ursäkterna för hur företag agerar kommer upp i precis varje tråd.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Den här hjälper säkert någon

Visa signatur

Gammal gubbe