VRM mod heatsinks x570 aorus master - säkert?

Permalänk
Medlem

VRM mod heatsinks x570 aorus master - säkert?

Tjena swelockers! Jag håller på jobba på ett x570 aorus master moderkort som saknar VRM heatsinks då tidigare ägare vattenkylde det och sålde den ut stock heatsinksen.

Köpte ett par billiga heatsinks från amazon med dubbelsidig thermal tejp. Dom har monteras och sitter på. Men petar jag lite på dom med tryck ramlar dom av. Det får mig att bli osäker om dom här kommer hålla sig på när moderkortet värms upp och monteras på sidan då gravitationen tar över. Jag städade ytorna rejält under med iso så bör inte ha varit något problem med ytan.

Värsta fall kan jag nog alltid köra utan dom och klara mig på ett par fläktar över VRM.
Kanske inte är värt risken att dom skulle ramla av och skapa en kortslutningen i systemet.

Om någon som har erfarenhet med att lägga på custom vrm heatsinks på gpu eller cpu skulle jag uppskatta tips!
Tror ni det är säkert eller bör jag kolla på en annan lösning?
Har ni tips ang. andra medel man kan använda för att montera heatsinks med?

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna kludda dit en limklick på "yttersidan" av varje och sen limma fast en smal träpinne eller liknande, så att en som eventuellt lossnar ändå hålls kvar på plats med hjälp av de andra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du skulle ju kunna kludda dit en limklick på "yttersidan" av varje och sen limma fast en smal träpinne eller liknande, så att en som eventuellt lossnar ändå hålls kvar på plats med hjälp av de andra.

Tack för svar! Några tips på typer av lim?

Har funderat på om jag ska göra någon mod av en vajer eller tråd för att sen försöka använda existerande hål för att säkra dom på plats också. Ifall att någon skulle få idén av att fly från moderkortet.